GS-911 diagnostiikka kysymys

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

GS-911 diagnostiikka kysymys

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Hops!

Xchallengessa on ollut jo jonku aikaa ongelmana vaeltava tyhjäkäynti. Tänään pyörä saatiin pikkuhankaluuksien jälkeen diagnostiikan perään, ja pari vikaa oli aktiivisena. Idle Actuator eli tyhjäkäyntimoottori (0505) ja Oxygen sensor (0130) . Vaivat lähtivät resetoimalla pois MUTTA tulivat päälle heti, kun virta käännettin pois/ päälle. Tyhjäkäyntimoottori kyllä surisi, ku sitä ajettiin tietokoneesta.

Valikosta löytyi Adaptions, josta nuo resetit pääsi suorittamaan kuvassa näkyville komponenteille. Sen kummempia miettimättä, teimme resetit kaikille laitteille ja ihme, vika ei enää uusinut, kun virrat kytkettiin päälle ja pyörä tulille. Tyhjäkäynti laski alkuperäisestä 1800 rpm > 1550 rpm.

Tosin, nuo viat nyt voivat tulla milloin tahansa päälle tai sitten ei. MUTTA mikä tuo adaptions-kategoria on, ja mitä kaikkea tuo resetti sitte tekee laitteille? Ja muuten, jos GS-911 ei kommunikoi mopon kanssa niin tarkistakaa tappokytkimen asento....

Terv. Kake ja Arska (nimet muutettu)
20221114_134149_1024x768.jpg
20221114_134127_1024x768.jpg
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: GS-911 diagnostiikka kysymys

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Tuo Adaptation on suomeksi sopeutus. Eli tulit nollanneeksi nuo ECU:n sisäiset sopeutusarvot sekä tuolle tyhjäkäyntimoottorille kuin Lambda-anturille. (Oxygen-sensor). Tuskin mitään kummempaa tapahtuu kunnes ECU taas laskee 1+1=2 eli vika on päällä. Epäilys osuu tuohon Lambdatunnistimeen (eli happitunnistimeen). Jos se ei toimi oikein, ei toimi moni muukaan paikka.
Pystyyköhän sillä palikalla seuraamaan sitä happitunnistimen toimintaa??? Jos se toimii oikein niin sen signaalijännite vaihtelee 0-1V välillä. Mutta jos on laajakaistalambda niin vaihteluväli on "pikkusen" taajempi. 0-5V ja näytetaajuus Ks. Google.
Jos olis oma pyörä niin keskittyisin siihen happitunnistimeen. Nämä päästöjenvähennyshässäkäthän näistä tekee vaikeita. Moottori muuten toimisi kyllä vaan kun pitää olla nämä päästöt kunnossa. Jos ei ECU:n mukaan ole, palaa vikavaloa siihen malliin että siihen on pakko puuttua. Vähennetään tehoja yms. tässäkin tapauksessa vaikuttaisi olevan.
Vaihtaisin sen happitunnistimen.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Vastaa Viestiin