Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Ohjeissa sanotaan, että slipareista ei saa tehdä ketjuja, mutta yli vuoden vanhojakaan ei saisi nostella...

Tuo DRZ pitää E-version vakioputkella (joka on aivan tyhjä) niin kamalaa ääntä, että kilvet lähtee aika äkkiä. Sitten tuossa olisi uusi Leovince X3 vaimennin, sillä äänet hiljenevät hieman, mutta vieläkin turhan kovat. S-version vakioputki taas oli niin tukossa, että sitä ei tarvinnut edes kokeilla.

Tässä on hyvä ketju jossa samaan ongelmaan on käytetty vm2002 1000cc GSX-R vakiovaimentajaa. Pitäisikö sellainen etsiä käsiin vai onko parempia ideoita?
https://www.matkaendurot.net/forum/view ... hp?t=45070

Toinen vaihtoehto on tyhjentää tuo S-mallin vakiopönttö ja tehdä siihen toisen tyyppiset sisuskalut. Alkukäyräkin tosin on 4mm pienemmällä halkaisijalla, joten ei ehkä paras aihio.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Ei se vakio pönttö niinkään paha ole, enemmän se vakio käyrä ahdistaa. Itse olen mennyt viime vuodet WR450 Laser produrolla, josta muokattu noise killeriä ja omatekoinen isompi alkukäyrä.
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Roiske kirjoitti: Pe Syys 23, 2022 9:46 pm Ei se vakio pönttö niinkään paha ole, enemmän se vakio käyrä ahdistaa. Itse olen mennyt viime vuodet WR450 Laser produrolla, josta muokattu noise killeriä ja omatekoinen isompi alkukäyrä.
Otin sen S-mallin vaimentajan auki, siellä on kolme erillistä kammiota peräkkäin, jossa jokaisessa pakokaasu joutuu tekemään Z-liikkeen. Lisäksi koko vaimentajan matkalta putken halkaisija oli noin 22mm. E-putkessa pienin halkaisija oli luokkaa 38mm, eli olisi noin kolminkertainen pinta-ala ja lyhyempi reitti.

Onko siis niin että tuosta 36mm alkukäyrästä ei sitten ainakaan kannata mitään rakentaa? Tuntuu hassulta että, alkukäyrä ahdistaisi enemmän kuin vaimennin, jossa on vain 22mm reikä? Vai johtuuko siitä, että kuuma pakokaasu vie enemmän tilaa kuin viileämpi vaimentajalla?
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Ihan omien persdyno kokemusten varassa on lausunnot mulla. Tuo kolme kammioinen on varmaan se yleisin vakiovaimennin tyyppi kautta linjan, kompromissi kylläkin. Se mainitsemasi gsx-r vaimennin on kaksi kaksikammioinen. Joskus sellaisen kopioin hieman pienempään kokoon, mutta äänet meni tietyillä kierroksilla melko metallisen rämiseviksi, johtuen kai siitä ettei mulla ollut ulkovaipan alla villaa ja reikäverkkoa joka varmaan olisi poistanut räminän.

Muistaakseni jossain vanhassa virittäjän käsikirjassa sanottiin, että pakoputken tulee olla alussa riittävän tilava ja putkea voi pienentää loppua kohti koska pakokaasu jäähtyy ja tilavuus pienenee. Nykypäivänä kuitenkin usein näkee, että alkukäyrät laajenee loppua kohti varsinkin yksipyttyisissä, vaikka oletettavasti virtaus nopeus pienentyy jos putki laajentuu. Saattaa olla tekemistä paluupulssin kohtaamisen kanssa, että putkessa on enemmän tilavuutta sillä kohtaa. Kertokoon joku jos tietää paremmin.

Vaan tuo vakiovaimennin on ollut mulla paksumman alkukäyrän kanssa 470cc koneessakin joitain reissuja paikoillaan, koska on mukavan hiljainen pidemmällä matkalla. Ei siitä mitään järkyttävää tehon puutetta huomannut, vaan toki se jonkin verran vaikuttaa. Yleisimmät syyt vakiovaimentimen vaihtoon lienee juurikin ne liian hiljaiset äänet kun kuulostaa ruohonleikkurilta ja painaahan se kuitenkin reilusti enemmän kuin absorbtio vaimentimet.
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Erittäin hyviä näkemyksiä ja kokemuksia! Innostuin tuosta 1000cc GSXR vaimentimesta, mutta kahvipöydässä tuli näkemys, että se on nelipyttyinen moottori, jolloin pakokaasuvirtaus tulee yhdestä sylinteristä kerrallaan eli, teoriassa 250cc yksipyttyisen vaimennin.

Toinen asia mikä tuli esiin on kierrosluku, jos kone on mitoitettu huomattavasti suuremmalle kierrosluvulle, pakoputken virtausvastus todennäköisesti pitää olla pienempi.

Kaverilla olisi nurkissa BMW f800 vakiovaimennin, sitä voisi käydä katsomassa, kuinka tukkoiselta mahtaa näyttää.
Palle650
Viestit: 48
Liittynyt: To Kesä 01, 2017 2:14 pm
Pyörä: IT490, TT350, 300RR

Re: Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Viesti Kirjoittaja Palle650 »

Moi,

Mulla tallissa ylimääräinen GSX-R 1000 titaanipönttö itsetehdyllä väliputkella, joka menee suoraan DRZ400:een. Toimi älyttömän hyvin, hiljainen ja kevyt. Se paras malli GSX-R 1000 pöntöstä, lyhyin ja kevyin. Pyörä kulki vähintään yhtä hyvin sillä ku E-mallin mökäpöntöllä.

Laitoin privaviestin jossa, mun yhteystiedot jos kiinnostaa, voin lähettää kuvia kännykkään, hinta 100€.

T: Palle
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Kiitos, Palle. Olisin ostanut tuon sinulta, jos olisin tiennyt. Nyt kerkesin jo hankkimaan 80€ pelkän alumiini+rosterivaimentimen ja eilen sorvailin siihen illan laippaa..

Ostin ilmoituksessa GSXR-1000 vaimentimen, mutta vaimentimen tyyppikilvestä sitten selvisi, että on ilmeisesti peräisin GSF 1200 pyörästä. Aivan saman näköinen kaksikammiovaimennin kuin GSXR-1000 K2 mutta huomasin, että kiinnityskorvake on hieman taaempana. Tämä:
https://classic-motorbikes.net/suzuki-g ... sic-today/

On tämä painavampi kuin alkuperäinen mölypönttö mutta näyttää aika hyvin hengittävältä. Tässä on 29.4mm ulostulo, kun S-mallin kolmikammioputkessa se oli 24mm, Leo vince X3 mölypöntössä 34mm.

Ääniä pääsee lähipäivänä kokeilemaan mutta tehot vasta sitten kun saan alkuperäisen FCR39 tuon Mikunin tilalle.
Dr Xplorer
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2023 5:34 pm
Pyörä: DR600
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hyvä äänenvaimennuskyky pienellä tehohäviöllä

Viesti Kirjoittaja Dr Xplorer »

”Kaverilla olisi nurkissa BMW f800 vakiovaimennin, sitä voisi käydä katsomassa, kuinka tukkoiselta mahtaa näyttää.”

Ostin BMW GS 850 uudehkon vaimentimen kun halvalla sain ja se on siis läpivirtausmallia johon kuuluu iso KAT eteen. Asennnan sen Sutsukin DR 600n kohtapuoliin, joten saa nähdä miltä näyttää ja kuuluu?
Done not just got <><
Vastaa Viestiin