Kytkentäkaavio löytyy täältä: https://www.betamotor.com/en/manuals/ ja sieltä uusin 2T Beta 50 RR eli 2020. Yritin itse tihrustaa, mutta sen verran pientä nuo viivat, että täysin 100% varma en ole, mutta mielestäni ACtä pukkaa valoille.DRZ400 kirjoitti: ↑Ke Syys 14, 2022 11:51 pm Moposta pitäisi saada kytkentäkaavio, että voisi varmaksi jotain sanoa mutta kun on kierrosten mukaan himmenevät ajovalot, ne yleensä toimii vaihtovirralla, vaikka akku pyörässä olisikin.
eli useasti akku latautuu yhden diodin puoliaaltotasasuuntauksella ja valot saa suoraan vaihtovirtaa, molemmat puolijaksot. Akulta ei tutkimatta kannata ledille virtaa ottaa, koska sillioin on vaarana, että akku purkautuu liikaa ajon aikana eikä lataudu.
Valoille tuleva sähkö pitää vähintään tasasuunnata tasasuuntaussillalla ennen pitkä/lyhyet valovaihtajaa, ja sillan jälkeen tilan mukaan mahdollisimman iso elektrolyyttikondensaattori rinnankytkentään sillan ulostuloon olisi varmasti eduksi.
Tasaussilta itsessään on yksinkertainen kapistus, vaihtovirtajohdot laitetaan S-nastoihin ja sitten tulee plus ja miinus ulos.
https://www.elfadistrelec.fi/fi/tasasuu ... lsrc=aw.ds
Toinen vaihtoehto on muuttaa mopon sähköjärjestelmä kokonaan tasavirralle. Silloin valopuola ja akun miinus ei voi jakaa enää yhtistä maatasoa, vaan toisesta (usein käämistä) tehdään kelluva. Valopuolasta tuleva kaikki sähkö tasasuunnataan ja reguloidaan 14,4V akulle. Tämä kytkentämuutos usein vaatii tehokkaamman staattorin tai alkuperäistä vähemmän tehoa kuluttavat valot, muuten akku alkaa purkautumaan aina kun kierrokset ovat liian matalat.
Miksi tuo tasasuuntaussilta pitää olla ennen valonvaihtajaa? Onnistuuhan tuokin, mutta omaan harmaaseen mieleeni tuo olisi yksinkertaisempaa vain varastaa valot suoraan liittimeltä johon H4 valon liitin tulee kiinni, tai jopa suoraan valon kannasta. Ajatus oli, että laitetaan nimenomaan pitkän kytkennän taakse tuo liitos, niin tarvittaessa valon saa pois päältä laittamalla lyhyet päälle. Vai onko tää taas tietämättömän maallikon sählinkiä ja näin ei oikeasti voi tehdä? (edelleen tosi taitamaton tässä tuseeraa...)
Akkua yritetään vältellä, tai jos sellaisen laittaa, niin sitten kannattanee ottaa suoraan mopon omasta tasasuuntaimesta. Pienikin akku on melkoinen sijoiteltava tommoseen 2T mopoon. Tietenkin jos saisi RC-vehkeissä käytettäviä akkuja viriteltyä, mutta tuo vaatinee sitten ihan omanlaisen laturin???