Akun äkkikuolema.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

whcrg kirjoitti: La Elo 06, 2022 11:25 pm Yhdenkään mopon (tai auton) laturi ei ole mitenkään fiksu vaan lataa vaan esiastettuun vakiojännitteeseen (jossa usein jonkin asteinen lämpötilakerroin).

Tästä voidaan päätellä että ajoneuvoihin tarkoitetut LiFePo-akut tätä kestävät oikein mainiosti, joten tyhmälatureilla lataus on ainakin pääosin ihan ok, kunhan ei puske ylijännitettä.
Samaan tulokseen tulin. Mutta perinteinen munski ja tasuri antaa sykkivää tasajännitettä. Jos toision jännite on 14V niin huippujänö onkin jo 19,9V, josta tasuriin jää 1V. Sellaiseen laturiin en jättäisi mitään akkua pidemmäksi aikaa.
SF 1098S
MTS V4S
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

whcrg kirjoitti: La Elo 06, 2022 11:25 pm Yhdenkään mopon (tai auton) laturi ei ole mitenkään fiksu vaan lataa vaan esiastettuun vakiojännitteeseen (jossa usein jonkin asteinen lämpötilakerroin).

Tästä voidaan päätellä että ajoneuvoihin tarkoitetut LiFePo-akut tätä kestävät oikein mainiosti, joten tyhmälatureilla lataus on ainakin pääosin ihan ok, kunhan ei puske ylijännitettä.
Mihin tämä sinun tietosi perustuu? Kyllä vaan autojen latureissa on nykyään aika tarkkakin latauksen säätely olemassa. Tai nykyään, ollut CAN-väylätekniikan kanssa varmaan kohta 20v.
Muutamissa merkeissä/malleissa akun vaihtokaan ei ole yksinkertainen toimenpide vaan auton järjestelmään on syötettävä tieto siitä että akku on vaihdettu. Akunvalvonta tarvii tämän tiedon että se toimii oikein.
Ja tämä on aivan totta. Automekaanikkona näihin on tullut osuttua.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
whcrg
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 1:26 pm
Pyörä: EXC-F 350

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja whcrg »

Tieto perustuu siihen etten ole missään koskaan törmännyt livenä tai paperilla autoon jossa 12V-akun suhteen olisi jotain latauksen hallintaa. Voi olla että täyssähkö/sarjahybridisutoissa jotain sen tapaista onkin.

Mielenkiinnolla tutustun jos löytyy joku lähde polttomoottoriauton tai mopon spekseihin jossa latausjännitettä ohjataan 12V akun osalta älylaturimeiningillä!

Näissä täytyy sitten olla akku omassa piirissään erillään esim valojen 12V:sta tai jotkut ledivalot (virtaohjattu) ettei kirkkaus vaihtele tai pätki latausvaiheen mukaan.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja ttv »

”Älykäs” lataus on autopuolella ollut vakiokamaa Euro5-normista alkaen. Latausjännitteessä on useamman voltin vaihteluväli ja se seilaa käytännössä koko ajan ajotilanteesta riippuen. Tavoite on pitää akku n. 80 % lataustilassa jotta moottorijarrusta saatava energia voidaan hyödyntää latauksessa.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Aika monessa kotilossa valoille yms sähköt tehdään hakkurilla. Sen huomaa siitä että valot ei tuiki startatessa. Tosin ledivaloissa on elektronikkaa jo muutenkin, mutta ainakin bemussa on ollut jo pitkään (yli 15v?).
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

ttv kirjoitti: Ma Elo 08, 2022 6:38 am ”Älykäs” lataus on autopuolella ollut vakiokamaa Euro5-normista alkaen. Latausjännitteessä on useamman voltin vaihteluväli ja se seilaa käytännössä koko ajan ajotilanteesta riippuen. Tavoite on pitää akku n. 80 % lataustilassa jotta moottorijarrusta saatava energia voidaan hyödyntää latauksessa.
Omassa 2020 Focuksessa lautausjännite on maksimissaan ~15 V. Latausjännite säätyy akun varaustilan, virrankulutuksen, ulkolämpötilan, ym. suhteen.
Webastolle ei tahdo virtaa riittää pidemmän seisonnan jälkeen kun akkua koskaan ladata "täyteen" ja muutenkin tuon systeemin ohjemointi on vähän persiillään.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja ttv »

_JPA_ kirjoitti: Ma Elo 08, 2022 9:03 amOmassa 2020 Focuksessa lautausjännite on maksimissaan ~15 V. Latausjännite säätyy akun varaustilan, virrankulutuksen, ulkolämpötilan, ym. suhteen.
Webastolle ei tahdo virtaa riittää pidemmän seisonnan jälkeen kun akkua koskaan ladata "täyteen" ja muutenkin tuon systeemin ohjemointi on vähän persiillään.
Joo, 80 pinnan lataustavoite on myrkkyä kylmässä kelissä ja lisälämppärin kanssa. Moni akku on mennyt varmasti hylkyyn sen takia. Jos akun lataa ylläpitolaturilla täyteen, auto alkaa purkaa akkua heti startin jälkeen että saadaan taas tilaa vihreälle energialle :P

Ilmaisella ForScan-softalla saa ainakin Fordin pakuista vaihdettua BMS:n latausprofiilia. Löytyy myös 100-prosentin SOC-tavoite.
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Tässäkin ketjussa C-Tekin latureita kehutaan, mutta itse esitän noista kritiikkiä.

Oma C-Tek kuoleentui parissa-kolmessa vuodessa, parhaita saavutuksia oli sitä ennen yhden autonakun kuiviin keittäminen kun laturin äly ei riittänyt ymmärtämään yhden kennon olevan oikosulussa. Sinällään mitään vahinkoa tuosta ei tullut, tosin en liittäisi sanaa "äly" C-tekin laturiin.

Omasta laturista kyrvähti hakkuripuoli, käyttökertoja oli ehkä about 10 parin-kolmen vuoden kuluessa. Tulloin ladattavat akut olivat auton ja traktorin akkuja.

Täältä voi opiskella elektroniikan laatua mitä nuo C-Tekit pitävät sisällään eli halvinta kuraa sieltä löytyy ja rimpulaa suunnittelua:

https://www.youtube.com/channel/UCxQND0 ... query=ctek

https://www.youtube.com/results?search_ ... ek+failure

Lidlin latureilla nykyään latailen, ne ovat toimineet moitteetta.
Viimeksi muokannut maja2, Ma Elo 08, 2022 6:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja maja2 »

[quote=Sotanorsu666 post_id=461889 time=1659814069 user_id=12494

Joo kaverilla tollanen ollut käytössä jonkun aikaa ja kehui tuota. Vähän vaan kyrsii, kun ei vika ollutkaan akussa. Starttinappi oli ihan mykkänä ja vähän huonosti tasaisella sai tollasta 350cc nelaria työntämällä käyntiin sandaaleissa yksin. Kerran vähän hörähti, mutta sitten sammui.. Ja sitten lähtikin startilla käyntiin ja vanhalla akulla. Outoa. Joku sähköpuolen hommahan tuo on, koska starttinappi oli aivan mykkä. Näytössä palaa edelleen check teksti ja moottorin häiriövalo. Pitää varmaan alkuviikosta soitella Snellmannille ja kysellä vähän vinkkejä.
[/quote]

Koska kyseessä Beta niin tarkista penkin alla olevat "vesieristetyt" sulakkeet ja vasemman taka-muovipaneelin alta löytyvä mikrorele ja sen kanta hapettumien varalta. Tuo mikroreleen kanta saa vettä ihan huolella...

edit jaahans, quotet meni miten meni..
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
whcrg
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 1:26 pm
Pyörä: EXC-F 350

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja whcrg »

ttv kirjoitti: Ma Elo 08, 2022 6:38 am ”Älykäs” lataus on autopuolella ollut vakiokamaa Euro5-normista alkaen. Latausjännitteessä on useamman voltin vaihteluväli ja se seilaa käytännössä koko ajan ajotilanteesta riippuen. Tavoite on pitää akku n. 80 % lataustilassa jotta moottorijarrusta saatava energia voidaan hyödyntää latauksessa.
En siis vaan ollut yhtään ajan tasalla näistä moderneista kuvioista. (Enkä ole koskaan itse omistanut mitään niin uutta peliä että olisi Euro5 mukainen)

Muutan lausuntoani niin että koska vanhemmassa kalustossa ajoneivoissakin on tyhmälaturit, täytyy LiFePo akkujen kestää tyhmälatausta hienosti kunhan huippujännite ei nouse liian korkeaksi. :)
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

maja2 kirjoitti: Ma Elo 08, 2022 4:40 pm Tässäkin ketjussa C-Tekin latureita kehutaan, mutta itse esitän noista kritiikkiä.

Oma C-Tek kuoleentui parissa-kolmessa vuodessa, parhaita saavutuksia oli sitä ennen yhden autonakun kuiviin keittäminen kun laturin äly ei riittänyt ymmärtämään yhden kennon olevan oikosulussa. Sinällään mitään vahinkoa tuosta ei tullut, tosin en liittäisi sanaa "äly" C-tekin laturiin.

Omasta laturista kyrvähti hakkuripuoli, käyttökertoja oli ehkä about 10 parin-kolmen vuoden kuluessa. Tulloin ladattavat akut olivat auton ja traktorin akkuja.

Täältä voi opiskella elektroniikan laatua mitä nuo C-Tekit pitävät sisällään eli halvinta kuraa sieltä löytyy ja rimpulaa suunnittelua:

https://www.youtube.com/channel/UCxQND0 ... query=ctek

https://www.youtube.com/results?search_ ... ek+failure

Lidlin latureilla nykyään latailen, ne ovat toimineet moitteetta.
Hyvä tietää. Silloin kun c-tekin ostin, ei juuri muita älylatureita ollut saatavana. Mun kokemus perustuu tähän yhteen yksilöön. Nykyisestä tarjonnasta ottaisin näytöllä varustetun, olisihan se mukava tarkistaa akun ottama virta ja jännite aina välillä.
SF 1098S
MTS V4S
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja XL250R »

On ollut kaksi CTEKkiä, ensimmäinen ja viimeinen.
Toimii kuten yksikolmasosahintainen Biltema ymv, mutta ohjelmoitu käyttöikä mode-kytkimen osalta vähäisessä käytössä ( kesti noin kolme painallusta vuodessa viitisen vuotta ) saa CTEKit jäämään vast'edes myyntihyllyihin.
skuikka
Viestit: 2210
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuota taitaa olla liikkeellä. Minulla kestänyt muuten hyvin mutta sain sen ilmaisiksi juurikin hajoneen mode-napin vuoksi. Juotettiin uusi tilalle.
Vastaa Viestiin