Yamahan öljynlauhdutin

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Yamahan öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Onks kokemuksii Yamahan öljynlauhduttimen asennuksest.
Oon vaan ajatellu hommata täs talven aikana öljynlauhduttimen tt:n moottoriin. Tuolta sais semmosen mukavan kitin
http://offtheroadde.h722493.serverkompe ... _main.html
mutta , kun en oikein luota sarjan mukana tuleviin letkuliitoksiin ,kun sakemanni tyrkyttää ihan tavallisia klemmareita sentään moottorin kannalta
elintärkeisiin liitoksiin.Eihän siellä hirveitä paineita ole mutta silti.
Niin . Onks kellään tiatoo et saako kyseiseen kittiin ns. kunnon hydrauli liitoksii ja muutenkin , että onks ollu hintansa väärtti tää lauhdutin.
ois kiva saada toi yammun kone pysymään vähän viileempänä kesällä.
Äkstee 600

Öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Äkstee 600 »

Juuh, ostin männä kesänä KEDOsta moisen coolerin Xt:hen,kun tuli ensin hankittua öljynlämpömittari. Lämmöt meni heti punaiselle ihan tavallisessa maantieajossakin. Kyselin kavereilta, onko asian vaarallisuudesta mitään hajua. Järki sanoi, ettei mitään haittaa pitäisi olla, mutta asia jäi takaraivoon ja ostin sitten moisen setin. Kaikki liitokset tuli tavallisilla klemmareilla, eikä ongelmia ole ollut. Lämmöt on pysyneet toleranssissa ja kone lämpenee viileillä keleilläkin normi 80 asteeseen vaivatta. Www.xt600.de ei pitänyt cooleria välttämättömänä ja olen kyllä itsekin sitä mieltä. Ainoa miinus oli setin mukana tulevat letkut. Olivat hienosti metallipunoksella päällystetty, mutta itse letku on aika pehmeätä kamaa ja menevät luttuun aika helposti, jos asennuksessa tekee tiukkoja mutkia. Ajattelin vaihtaa letkut tavalliseen kudosvahvistettuun bensaletkuun. Setti oli tosi iisi laittaa kiinni ja nyt pystyy hyvillä mielin tekemään siirtymätaipaleet vaikka moottoritietä, jäähdytys toimii hyvin. Suosittelen, jos on intoa näperrellä pyörän kanssa, mutta ajetaanhan samoilla pyörillä kuumemissakin oloissa ilman ongelmia. :)
RiiMi

Kiitti.
Taidan laittaa coolerin tilaukseen.
Tilasin viime kesänä öljyn lämpömittarin ja huomasin ,että öljyn lämpötila huitelee140 asteen nurkilla vähänkin hitaammassa ajossa. Normaalissa hiekketie/asfaltti ajossa siinä90 asteen tietämillä. Öljynä olen käyttäny Bel ray 20w50 exp puolisynteettistä öljyä mutta silti 140 astetta tuntuu liian korkealta.
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

hatussa vika kirjoitti:Kiitti.
Taidan laittaa coolerin tilaukseen.
Tilasin viime kesänä öljyn lämpömittarin ja huomasin ,että öljyn lämpötila huitelee140 asteen nurkilla vähänkin hitaammassa ajossa. Normaalissa hiekketie/asfaltti ajossa siinä90 asteen tietämillä. Öljynä olen käyttäny Bel ray 20w50 exp puolisynteettistä öljyä mutta silti 140 astetta tuntuu liian korkealta.
Voiteluöljyn kiehumispiste on reilusti yli 200 astetta, joten lisäjäähdytyksellä Suomen korkeuksilla taidetaan saada vain psykoligista mielenrauhaa.
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

Veijo kirjoitti:Voiteluöljyn kiehumispiste on reilusti yli 200 astetta, joten lisäjäähdytyksellä Suomen korkeuksilla taidetaan saada vain psykoligista mielenrauhaa.
Näin on, omassa pyörässä öljyt lämpenee pikku "ryynäämisellä" kesähelteellä helposti yli 115 asteen.
Paikallisessa moottorihiomossa, oljynlämmöistä siellä kysellessäni, sanoivat ettei moisesta lämmöstä tarvitse vielä huolestua.

Ennemminkin olisin huolissani talvella / kesällä vesisateessa ajaessa, kun lämmöt ei nouse päälle 50 astetta, eli vähän kylmänä käy.

T: Ari
RiiMi

Niinpä.
Juu tiedossa on ,että kiehumispiste on varmaankin siinä 200astetta
mutta mitenkäs mahtaa olla öljyn voitelukyky ja yleensäkin toimivuus kun on ajeltu kesäkuumalla melkein joka reissulla öljyn lämmöt 120-140 astetta?
Oisko syytä vaan asennoitua vaihtamaan öljyt 10 ajotunnin välein noinkin matalaviritteiseen moottoriin ,kun mikä Jammussakin on.
Öljynvaihto suositus kuitenkin on 5000km muistaakseni.
pellehermanni7
Pyörä: R100 GS

Viesti Kirjoittaja pellehermanni7 »

samaa luokkaa mullaki öljyn lämmöt tt600re:ssä. Mun mopossa tietää et nyt on öljyt lämpimänä ku kytkin rupee takerteleen +140 asteessa. Ite oon aatellu että eiköhän noi öljyt kestä täällä pohjolassa ku ne kestää tuolla ulkomaailmoissakin jossa on joku 40celsiusta lämmintä. Ite oon vaihtanu jammuun öljyt noin 2-3 tkm välein.
Äkstee 600

Öljynlauhdutin

Niinpä, asia herättää keskustelua, syystäkin. Tuo öljyn lämpötila 80 astetta on ilmeisesti voitelulle vaan ns. optimilämpötila. Yritin lukea eri öljymerkkien sivuja, mutta missään ei sanallakaan otettu kantaa korkeisiin lämpötiloihin. Joillakin sivuilla mainittiin max. lämpötila, tai sitten leimahduspiste. Ajattelin vain pelata varman päälle kun ostin coolerisetin. Ainakin KEDOn satsi on siinä mielessä fiksusti mitoitettu, että pelkoa alhaisesta öljynlämmöstä ei ole. Ei siis sadekelillä, eikä mun kokemuksen mukaan pikkupakkasellakaan. En tosin ole aejanut ihan sydäntalvella, mutta nollakelissä kone lämpeni normaalilukemiin ihan kodin ja työpaikan välisellä matkalla, eikä matkaa ole kuin 8 km. Kesällä yritin nostaa lämpöä tosi kuumana päivänä motarilla. Ajoin n. 40 km about 140 lasissa ja liikenteen salliessa, vedin urku auki. Öljyn lämpö ei noussut missään yli 125, eli tuntuu cooleri ajavan asiansa. Poluilla räpätessä meininki on ihan sama, ei koskaan yli 120 astetta. Normaaliajossa lämmöt on 80-90 astetta. KEDOn cooleri on mun mielestä kaikenkaikkiaan fiksusti suunniteltu, koska se on niin vahvaa tekoa, että saa vetää todella kunnolla nutulleen, jos se siinä hajoaa. Mut niinkuin kirjoitin aiemmin, ei se mikään välttämätön laitos ole. Pyörää on vaan hauska ruuvata, saapahan sitten kirjailla käyttökokemuksia muille asiasta kiinnostuneille. Nyt on tilauksessa xenonvalot alkuperäiseen umpioon H4:n tilalle, pitäisi siis nähdä kevään pimeinä iltoina. Laki ei taida olla mun puolella asiassa, mutta kaikkeahan pitää kokeilla, paitsi niitä kansantanhuja ja anoppia...
RiiMi

Tost Kedon lauhduttimesta vielä.
Onkohan se sama mitä off the road puulaaki markkinoi?

http://www.off-the-road.de/608.html

Aattelin vaan ,et jos sää olet tän Kedolaisen hyväks todennu niin miksei sitä
vois ittellekin tilata samanlaista.
Soitin kerran tonne Off the road kauppaan ja sieltä vastas firman pomo
Thorsten Haberkamm. mukava heppu .puhu pirun hyvää engelskaa.
Vuodatti samaa asiaa et Jammun kone on tosi vahva mutta käy vaan hänenkin mielestä liian kuumana.Pyysi hankkimaan tän lämpömittarin,
että voi sitten ihan itse todeta asian ja sitten tilaus sisään off the roadiin.
Kertoi myös , että se on rakennettu niin vahvaks , että sitä on vaikea saada rikki.
LightSpeed
Pyörä: FE390,12GS

Re: Öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Äkstee 600 kirjoitti:Niinpä, asia herättää keskustelua, syystäkin. Tuo öljyn lämpötila 80 astetta on ilmeisesti voitelulle vaan ns. optimilämpötila. Yritin lukea eri öljymerkkien sivuja, mutta missään ei sanallakaan otettu kantaa korkeisiin lämpötiloihin. Joillakin sivuilla mainittiin max. lämpötila, tai sitten leimahduspiste. Ajattelin vain pelata varman päälle kun ostin coolerisetin. Ainakin KEDOn satsi on siinä mielessä fiksusti mitoitettu, että pelkoa alhaisesta öljynlämmöstä ei ole. Ei siis sadekelillä, eikä mun kokemuksen mukaan pikkupakkasellakaan. En tosin ole aejanut ihan sydäntalvella, mutta nollakelissä kone lämpeni normaalilukemiin ihan kodin ja työpaikan välisellä matkalla, eikä matkaa ole kuin 8 km. Kesällä yritin nostaa lämpöä tosi kuumana päivänä motarilla. Ajoin n. 40 km about 140 lasissa ja liikenteen salliessa, vedin urku auki. Öljyn lämpö ei noussut missään yli 125, eli tuntuu cooleri ajavan asiansa. Poluilla räpätessä meininki on ihan sama, ei koskaan yli 120 astetta. Normaaliajossa lämmöt on 80-90 astetta. KEDOn cooleri on mun mielestä kaikenkaikkiaan fiksusti suunniteltu, koska se on niin vahvaa tekoa, että saa vetää todella kunnolla nutulleen, jos se siinä hajoaa. Mut niinkuin kirjoitin aiemmin, ei se mikään välttämätön laitos ole. Pyörää on vaan hauska ruuvata, saapahan sitten kirjailla käyttökokemuksia muille asiasta kiinnostuneille. Nyt on tilauksessa xenonvalot alkuperäiseen umpioon H4:n tilalle, pitäisi siis nähdä kevään pimeinä iltoina. Laki ei taida olla mun puolella asiassa, mutta kaikkeahan pitää kokeilla, paitsi niitä kansantanhuja ja anoppia...

Z:tassa pieni öljynjäähdytin on vakoina,muuten olisin sitä tilaamassa.
Kedon katalookissa Ölthermostat on varmaan öljytermostaatti.
Sitä ei näillä kulmilla ainakaan tarvi.Vai ...?
Miksi anoppia ei voisi kokeilla?
Äkstee 600

hatussa vika kirjoitti:Tost Kedon lauhduttimesta vielä.
Onkohan se sama mitä off the road puulaaki markkinoi?

Aattelin vaan ,et jos sää olet tän Kedolaisen hyväks todennu niin miksei sitä
vois ittellekin tilata samanlaista.
Soitin kerran tonne Off the road kauppaan ja sieltä vastas firman pomo
Thorsten Haberkamm. mukava heppu .puhu pirun hyvää engelskaa.
Vuodatti samaa asiaa et Jammun kone on tosi vahva mutta käy vaan hänenkin mielestä liian kuumana.Pyysi hankkimaan tän lämpömittarin,
että voi sitten ihan itse todeta asian ja sitten tilaus sisään off the roadiin.
Kertoi myös , että se on rakennettu niin vahvaks , että sitä on vaikea saada rikki.
Joo, samalta näyttää. Tossa off-the-roadin setissä näyttäisi olevan mukana vielä uusi lähtöliitin lohkosta poispäin coolerille. Se puuttui KEDOlaisesta. Joutui putkileikkureilla katkaisemaan orkkiksen. Näyttäisi täydelliseltä setiltä. Niinhän se on, että miksei se anoppikin kelpaisi... :lol:
Äkstee 600

Re: Öljynlauhdutin

LightSpeed kirjoitti:
Äkstee 600 kirjoitti:Niinpä, asia herättää keskustelua, syystäkin. Tuo öljyn lämpötila 80 astetta on ilmeisesti voitelulle vaan ns. optimilämpötila. Yritin lukea eri öljymerkkien sivuja, mutta missään ei sanallakaan otettu kantaa korkeisiin lämpötiloihin. Joillakin sivuilla mainittiin max. lämpötila, tai sitten leimahduspiste. Ajattelin vain pelata varman päälle kun ostin coolerisetin. Ainakin KEDOn satsi on siinä mielessä fiksusti mitoitettu, että pelkoa alhaisesta öljynlämmöstä ei ole. Ei siis sadekelillä, eikä mun kokemuksen mukaan pikkupakkasellakaan. En tosin ole aejanut ihan sydäntalvella, mutta nollakelissä kone lämpeni normaalilukemiin ihan kodin ja työpaikan välisellä matkalla, eikä matkaa ole kuin 8 km. Kesällä yritin nostaa lämpöä tosi kuumana päivänä motarilla. Ajoin n. 40 km about 140 lasissa ja liikenteen salliessa, vedin urku auki. Öljyn lämpö ei noussut missään yli 125, eli tuntuu cooleri ajavan asiansa. Poluilla räpätessä meininki on ihan sama, ei koskaan yli 120 astetta. Normaaliajossa lämmöt on 80-90 astetta. KEDOn cooleri on mun mielestä kaikenkaikkiaan fiksusti suunniteltu, koska se on niin vahvaa tekoa, että saa vetää todella kunnolla nutulleen, jos se siinä hajoaa. Mut niinkuin kirjoitin aiemmin, ei se mikään välttämätön laitos ole. Pyörää on vaan hauska ruuvata, saapahan sitten kirjailla käyttökokemuksia muille asiasta kiinnostuneille. Nyt on tilauksessa xenonvalot alkuperäiseen umpioon H4:n tilalle, pitäisi siis nähdä kevään pimeinä iltoina. Laki ei taida olla mun puolella asiassa, mutta kaikkeahan pitää kokeilla, paitsi niitä kansantanhuja ja anoppia...

Z:tassa pieni öljynjäähdytin on vakoina,muuten olisin sitä tilaamassa.
Kedon katalookissa Ölthermostat on varmaan öljytermostaatti.
Sitä ei näillä kulmilla ainakaan tarvi.Vai ...?
Miksi anoppia ei voisi kokeilla?
Mun kokemuksen mukaan ei tarvi, kun coolerin mitoitus tuntuu aika sopivalta. Normilämpö saavutetaan melko nopeasti, mutta sitten cooleri astuu peliin ja alentaa huippulukemia n. 30 asteella. Oikeastaan termari jäi laittamatta syystä, että en keksinyt sille mitään fiksua asennuspaikkaa. Joissain ilma/öljyjäähdytteisissä malleissa lämmöt saattaa nousta esim. kaupunkiajossa ylös, mutta sitten ne tippuu maantiellä nopeasti. Niihin ehkä termostaatti sopii paremmin.?. Ainakin mun Xt:n ongelma oli, että kun lämmöt nousi, niitä ei saanut helpolla alas, vaikka olis ajanut 60- 70 km/h pidemmän aikaa. Arvasin, että tulee palautetta anopista... :wink:
RiiMi

Ei muutakun tilaus sisään ja hoplaa.
Kun saan coolerin niin aion kyl kiikuttaa sen paikalliseen pajaan mis
saan selvää et saakos tähän balettiin ihan aikuisten oikeet hydrauli liitokset
sit se ois täydellinen.
Ai anoppii vai? Ei helvetissä!
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Sopiikos se öljynlauhdutin TT600R:ään 20 litraisen Acerbis tankin kanssa?
RiiMi

Enpäs osaa sanoa et kuinka alas se acerbiksen tankki tulee mut eikkös se selviä ton linkin kuvasta?
Entäs anoppi?
Vastaa Viestiin