Dimmeri led lisävalolle

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
TomppaV
Viestit: 733
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Dimmeri led lisävalolle

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Onko tietoa mistä löytyosi yksinkertainen dimmeri, jolla saisi lyhyet led ajovalot muutettua ns päivävaloksi, vaikkapa vain jotain lisäkytkintä kääntämällä.

Monitoimidimmereitä löytyy googlettamalla 70 € stä ylöspäin kyllä, mutta nyt haetaan jotain halvempaa ja yksinkertaisempaa ratkaisua.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
mek
Viestit: 2689
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Dimmeri led lisävalolle

Viesti Kirjoittaja mek »

http://4xled.com/shop/product/sm4-kit/

Puolan poikien setissä tulee DRL-johdotus mukana. Kysypä, jos möisivät pelkkää johtosarjaa erikseen. Tuo pelasi minulla Africa Twinissä erinomaisen hyvin.
Avatar
TomppaV
Viestit: 733
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Dimmeri led lisävalolle

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Tuossa sarjassa taitaa olla itse lampuissa jonkinlainen himmennyselektroniikka. Ei ainakaan näy mitään dimmeriä liitettynä johtosarjaan🤔
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
TomppaV
Viestit: 733
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Dimmeri led lisävalolle

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Yleiselekroniikkaan otin yhteyttä kysyäkseni onko heillä tuommoista, eivät sanoneet juuta eikä jaata kun olin vain yksityishenkilö😆

Hauska firma👍😄

Olis pitäny sanoa että Nokialta soitellaan, hankinta asiaa olis....
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
mek
Viestit: 2689
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Dimmeri led lisävalolle

Viesti Kirjoittaja mek »

TomppaV kirjoitti:Tuossa sarjassa taitaa olla itse lampuissa jonkinlainen himmennyselektroniikka. Ei ainakaan näy mitään dimmeriä liitettynä johtosarjaanKuva
Kysy kuitenkin. Mulla oli vanhempi Supermini-setti. Siitä jätin valot Gessuun ja johtosarja palvelee nyt jollain muulla. Vastus, tms. oli muistaakseni jossakin johtojen risteyksessä. Ei noihin lamppuihin mene kuin kaksi piuhaa, joten niissä se ei voi olla. Kysy kuitenkin. Tehot oli 10 / 100 %.
whcrg
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 1:26 pm
Pyörä: EXC-F 350

Re: Dimmeri led lisävalolle

Viesti Kirjoittaja whcrg »

Ledejä yleensä kannattaa himmentää pulssinleveysmodulaatiolla (PWM, eli nopealla taajuudella on/of). Vastus ei yleensä toimi tuommoisessa.

PWM:n toimivuuskaan ei ole taattu, riippuu millainen ohjauselektroniikka lampussa on sisällä.

Minkä merkkinen ja mallinen lamppu on kyseessä?
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Dimmeri led lisävalolle

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Siitähän se tosiaan aikalailla riippuu, että millaista elektroniikkaa siellä valossa on. Yksinkertaisessa valossa on vaan LEDi(t) ja vastus, sellaisen himmennys onnistuu lisävastuksella, mutta ajovalo tuskin on niin yksinkertainen. Jos (ja kun?) siellä on ihan hakkuripoweri joka tekee LED(e)ille vakiovirtaa, niin pelkkä lisävastus ei oikein toimi. Virran katkominen voisi toimia, riippuen siitä miten paljon siellä valossa on konkkaa. Jos konkkaa on paljon, nopealla katkomisella valo ei himmene ollenkaan, eikä virtaa voi katkoa niinkään hitaasti että valon vilkkuminen alkaa näkymään. Ite olisin virittelemässä syöttöön jotain kiinalaista (hakkuri)poweria jossa (säädettävä) virtaraja. Sillä se joko himmenee, tai tulee jotain muuta komplikaatiota. Ulkopuolelta himmennyksen vaihtoehtona on tietysti avata se valo ja modata sisällä olevaa elektroniikkaa.
kumipää
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Pyörä: 1200gsa
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Dimmeri led lisävalolle

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Mulla oli joskus tälläinen himmennin välissä, kun oli tarve saada päivävaloasento yhteen laitteeseen.
Toimi, eikä ollut kallis.
Tuon kuoren nakkasin pois tilaa viemästä, eristin piirilevyn ja lukitsin potikan tarpeeksi pienelle.


https://www.tuontitukku.fi/rakentaminen ... 536594707/
Vastaa Viestiin