Tehopiikki kateissa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Hommattiin pojalle -90 luvun Suzuki ts 125 näpertelyn harjoittamiseen. Heti kohdattiin ylivoimaisia haasteita. Ongelmana on, että ei oikein suostu menemään tehopiikille. Veto vain lopuu ja ehkä lievästi niiaa / booaa. On koitettu isompaa suutinta ja reilusti isompaa suutinta. Ei vaikuttanut muuhun kuin että alkoi isommalla isommalla röpottämään.

Ideoita kenelläkään?

elit: Niin ja paikallaan kaasutellessa menee rajottajalle helposti
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

No aloitetaan perusteista:
Onko pyttyyn kurkattu eli onko mäntä missä kunnossa?
Mites mahdollinen läppäventtiili, harottaako auki/puuttuko paloja?
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

Bensansuodatin?
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Tulpan varmaan ootte vaihtaneet? Kuulostaa oireet hyvinkin siltä, että tulpasta sammuu kipinä kun paine nousee kovemmalla kuormalla/kaasulla.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja jaket »

kevarikaudella oli kawan kmx125 melko uus 6000km ajettu kun sain, siinä paras pieni 9500 tehopiikki katosi noin tuhannen kilsan välein, jolloin tulpan vaihdolla sen sai takaisin. myös pakoputki kannattaa olla karstaton ja lommoton ja äänenvaimennin kunnossa että toimii. käytännössä kaikki pitää olla kunnossa. Esim huono mäntä tai muu sellainen voi viedä sen kanssa.

kyllä sillä tulpalla pystyi ajamaan yli tuhat km:ä, mutta se aivan paras meno ylhäällä katos. tuon ikäisessä voi olla vika myös muussa sytkäosassa. Yksi kanssa voi aiheuttaa ongelmaa on sivujalan anturi, se voi korkeilla kierroksilla pätkiä sytkää. (kävi joskus kmx ssä).
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Mikapa
Viestit: 23
Liittynyt: La Tammi 09, 2021 4:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Lahti

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja Mikapa »

Joskus -80 luvun lopussa oli vähän vastaava tilanne, laitteeseen oli laitettu tehoputki joka oli kohtuu suora, siis alkuosa ennen paisuntaa. Lisättiin kohtuullinen pätkä tuohon alkuosaan ja hyvin jaksoi kiertää kone sen jälkeen.
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Samalla kun tulpan vaihtaa, kannattaa tarkistaa myös tulpanhattu. Mitata yleismittarilla että se johtaa sähköä, eikä kipinän tarvi siinä hypätä. Eikä häiriönsuodatusvastuksellista tulppaa, jos tulpanhatussa on jo vastus.
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja smppa »

Ei noita häiriönsuodatusvastuksia nykyaikana taida tarvita enää missään välissä.
meura
Viestit: 236
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja meura »

Mutta kun tarttee. Lähi-taloissa näkyy antenni telkku ja kuuluu putki radio ;)

Mutta myös tulpan kipinän "paloaika" on pitenpi käytetäessä vastuksellista tulpanhattua/ tulppaa.
Ja jos on myös erehtynyt laittamaan kuparin tilalle hiilijohdon tulpalle, pitkä paloaika menetetään ja sytytyksen säädöstä tulee tosi tarkka.
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Tehopiikki kateissa

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Olen antanut itseni ymmärtää, että kipinässä tärkeää on energia, eli että mitä isompi energia, sitä varmemmin polttoaine syttyy. Vastus piuhassa (hiilipiuha), erillisessä häiriösuodatinvastuksessa, tai itse tulpassa, ei varsinaisesti lisää energiaa (joka on varastoituneena, ja vapautuu puolan magneettikentästä), vaikka vastus pidentääkin kipinän paloaikaa. Kipinä heikentyy, mutta vastaavasti palaa kauemmin. Toisaalta vastuksessa kuluu energiaa, eli kokonaisenergia pienenee mitä enemmän vastusta. Siksi olen itse aina tilaisuuden tullen vähennellyt matkalla olevia vastuksia, käytännössä vaihdellut hiilipiuhoja kuparisiin, poistellut erillisvastuksia, ja laittanut vastuksettoman tulpan vastuksellisen tilalle jos mahdollista. Tästä toiminnasta ei ole koskaan seurannut haittaa jonka olisin huomannut.
Vastaa Viestiin