Tehopiikki kateissa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
- Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
- Paikkakunta: Tampereen seutu
Tehopiikki kateissa
Hommattiin pojalle -90 luvun Suzuki ts 125 näpertelyn harjoittamiseen. Heti kohdattiin ylivoimaisia haasteita. Ongelmana on, että ei oikein suostu menemään tehopiikille. Veto vain lopuu ja ehkä lievästi niiaa / booaa. On koitettu isompaa suutinta ja reilusti isompaa suutinta. Ei vaikuttanut muuhun kuin että alkoi isommalla isommalla röpottämään.
Ideoita kenelläkään?
elit: Niin ja paikallaan kaasutellessa menee rajottajalle helposti
Ideoita kenelläkään?
elit: Niin ja paikallaan kaasutellessa menee rajottajalle helposti
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Tehopiikki kateissa
No aloitetaan perusteista:
Onko pyttyyn kurkattu eli onko mäntä missä kunnossa?
Mites mahdollinen läppäventtiili, harottaako auki/puuttuko paloja?
Onko pyttyyn kurkattu eli onko mäntä missä kunnossa?
Mites mahdollinen läppäventtiili, harottaako auki/puuttuko paloja?
Re: Tehopiikki kateissa
Bensansuodatin?
Re: Tehopiikki kateissa
Tulpan varmaan ootte vaihtaneet? Kuulostaa oireet hyvinkin siltä, että tulpasta sammuu kipinä kun paine nousee kovemmalla kuormalla/kaasulla.
Re: Tehopiikki kateissa
kevarikaudella oli kawan kmx125 melko uus 6000km ajettu kun sain, siinä paras pieni 9500 tehopiikki katosi noin tuhannen kilsan välein, jolloin tulpan vaihdolla sen sai takaisin. myös pakoputki kannattaa olla karstaton ja lommoton ja äänenvaimennin kunnossa että toimii. käytännössä kaikki pitää olla kunnossa. Esim huono mäntä tai muu sellainen voi viedä sen kanssa.
kyllä sillä tulpalla pystyi ajamaan yli tuhat km:ä, mutta se aivan paras meno ylhäällä katos. tuon ikäisessä voi olla vika myös muussa sytkäosassa. Yksi kanssa voi aiheuttaa ongelmaa on sivujalan anturi, se voi korkeilla kierroksilla pätkiä sytkää. (kävi joskus kmx ssä).
kyllä sillä tulpalla pystyi ajamaan yli tuhat km:ä, mutta se aivan paras meno ylhäällä katos. tuon ikäisessä voi olla vika myös muussa sytkäosassa. Yksi kanssa voi aiheuttaa ongelmaa on sivujalan anturi, se voi korkeilla kierroksilla pätkiä sytkää. (kävi joskus kmx ssä).
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: Tehopiikki kateissa
Joskus -80 luvun lopussa oli vähän vastaava tilanne, laitteeseen oli laitettu tehoputki joka oli kohtuu suora, siis alkuosa ennen paisuntaa. Lisättiin kohtuullinen pätkä tuohon alkuosaan ja hyvin jaksoi kiertää kone sen jälkeen.
Re: Tehopiikki kateissa
Samalla kun tulpan vaihtaa, kannattaa tarkistaa myös tulpanhattu. Mitata yleismittarilla että se johtaa sähköä, eikä kipinän tarvi siinä hypätä. Eikä häiriönsuodatusvastuksellista tulppaa, jos tulpanhatussa on jo vastus.
Re: Tehopiikki kateissa
Ei noita häiriönsuodatusvastuksia nykyaikana taida tarvita enää missään välissä.
Re: Tehopiikki kateissa
Mutta kun tarttee. Lähi-taloissa näkyy antenni telkku ja kuuluu putki radio
Mutta myös tulpan kipinän "paloaika" on pitenpi käytetäessä vastuksellista tulpanhattua/ tulppaa.
Ja jos on myös erehtynyt laittamaan kuparin tilalle hiilijohdon tulpalle, pitkä paloaika menetetään ja sytytyksen säädöstä tulee tosi tarkka.
Mutta myös tulpan kipinän "paloaika" on pitenpi käytetäessä vastuksellista tulpanhattua/ tulppaa.
Ja jos on myös erehtynyt laittamaan kuparin tilalle hiilijohdon tulpalle, pitkä paloaika menetetään ja sytytyksen säädöstä tulee tosi tarkka.
Re: Tehopiikki kateissa
Olen antanut itseni ymmärtää, että kipinässä tärkeää on energia, eli että mitä isompi energia, sitä varmemmin polttoaine syttyy. Vastus piuhassa (hiilipiuha), erillisessä häiriösuodatinvastuksessa, tai itse tulpassa, ei varsinaisesti lisää energiaa (joka on varastoituneena, ja vapautuu puolan magneettikentästä), vaikka vastus pidentääkin kipinän paloaikaa. Kipinä heikentyy, mutta vastaavasti palaa kauemmin. Toisaalta vastuksessa kuluu energiaa, eli kokonaisenergia pienenee mitä enemmän vastusta. Siksi olen itse aina tilaisuuden tullen vähennellyt matkalla olevia vastuksia, käytännössä vaihdellut hiilipiuhoja kuparisiin, poistellut erillisvastuksia, ja laittanut vastuksettoman tulpan vastuksellisen tilalle jos mahdollista. Tästä toiminnasta ei ole koskaan seurannut haittaa jonka olisin huomannut.