Minkälaisia öljyjä ovat muut käyttäneet Dominatoreissa tai muissa ilma/öljyjäähdytteisissä mopoissa ilman lauhdutinta??? Itse olen käyttänyt mineraali öljyä 10w40 quaker state vaihtovälinä max 3tkm ja samalla suodatin. Yhteensä vaihdolle tulee hintaa pari kymppiä kerralta ja on varmasti halvempi kuin koneremontti.
Kokeilin kerran viime kesänä semisynteettistä 15w50 motorexin öljyä mutta tuntui että kytkin luisteli jossain ja ainaki tuntui kuin kone olisi käynyt kovemmalla käynti äänellä.. Voi tietysti olla korvissakin vikaa..
Eli mineraaliöljy vai synteettinen ja mikä viskositeetti
Terve !
Tämä öljyjen käyttö on paljon riippuvainen eri moottorien tarpeista, joten minun kertomukseni ei välttämättä sovi millekään muulle kuin omalle pyörälleni.
Kuten ehkä kaikki muistavatkin, tai ainakin huomaavat nimimerkistäni, ajelen Intialaisella Enfield Bulletilla.
Siinä noudatin aluksi kaikkien suomalaisten ns. asiantuntijoiden suosituksia sellaisten vanhojen pyörien öljyjen käytöstä. Esimerkiksi Kendal tms. ja suora yksioktaaninen 50 mineraaliöljy. Ja vaihto jopa 2000 km välein.
Myöhemmin huomasin, että tämä konehan tulee toimeen millä tahansa öljyllä, kunhan siellä vain jotain puhdasta sellaista on. Vielä nähtyäni Intiassa omin silmin, että nämä koneet kestävät todellista rääkkiä huonoimmillakin öljyillä ajellessa, siirryin käyttämään halvinta mahdollista helposti saatavilla ollutta mineraaliöljyä, joka minun tapauksessani oli Shell 20-W50. Tarkempaa tyyppiä en muista, mutta sellainen keltainen kanisteri. Lisäksi pidensin vaihtovälin 3000 kilometriin.
Mutta, koska minun pyöräni on venttiilin varsien ja ohjurien turhan isosta välyksestä johtuen syönyt sitä öljyä melkoisella tavalla, on sen saanti ollut tarpeen aina ajon aikanakin ja kerran eräällä pidemmällä matkalla toisella puolella Suomea en ko. öljyä saanutkaan. Huoltoasemalla jopa sanottiin, ettei sitä enää valmisteta, vaikka myöhemminkin olen sitä kyllä myytävänä nähnyt.
No, joka tapauksessa turvatakseni öljyn helpomman löytymisen jatkossa siirryin käyttämään täyssynteettistä Mobil 1 5-W50 öljyä, jota olen aina tarvittaessa löytänyt mistä tahansa. Hinta on kova, mutta samalla pidensin vaihtovälin nyt 5000 kilometriin.
Kaikki nämä öljyt ovat toimineet minun käytössäni täysin samalla tavalla ilmajäähdytteisessä moottorissa.
Taustatietoina mainittakoon, että olen kuullut maailmalla muidenkin käyttävän näitä kaikkia mainitsemiani öljyjä ilman mitään ongelmia. Jotkut käyttävät tätä täyssynteettistä jopa kaikissa omistamissaan koneissa. Itsekin olen siirtynyt jopa ruohonleikkurissa, puutarhatraktorissa, vanhan 60-luvulta peräisin olevan mopon vaihteistossa yms. käyttämään sitä. Näinollen tulen toimeen vain yhtä öljylaatua ostamalla.
Täyssynteettisen etu on parempi kuumankestävyys. Myös peseviä lisäaineita noissa on eri tavalla, kuin vanhanaikaisissa mineraaliöljyissä. Se, onko tämä etu vai haitta, riippuu tapauksesta. Joka tapauksessa suosittelisin aina öljytyypin vaihdon yhteydessä koneen pesua kertaalleen tällä uudella öljyllä. Siihen riittää tyhjäkäyttö tai sellainen pieni ajolenkki uudella, puhtaalla öljyllä ja senjälkeen heti tyhjennys ja uudelleentäyttö.
Mutta minun moottoripyörän moottorini on vanhanaikaista tekniikkaa, jonka kierrokset ovat pienet. Vääntö on iso ja öljynkierto kaikkialle ei aina ole jatkuvaa, kuten modernimmissa koneissa. Myös kytkin on tietenkin primääriketjun kotelossa omassa eri öljyssään.
Tässä kytkinkotelon sisällä olen kokeillut erilaisia öljyjä aina moottorisahan teräketjuöljystä alkaen. Pyöräni oli pari vuotta käyttämättä kolarin takia, joten kokeilut jäivät kesken, kokeilematta on vielä mm. ruokaöljy. Toistaiseksi olen parhaaksi havainnut kytkimen pidolle mahdollisimman ohuen moottoriöljyn käytön. Ovat menestyksellä kytkimessä muualla käyttäneet automaattivaihteistoöljyä, mutta minä olen pitänyt sitä hieman liian helppona ratkaisuna, ja hintavana myös.
Lopuksi minun on myös todettava, että minun pyörääni moottoriremontti osineen tulee pidemmän päälle halvemmaksi, kuin kalliimman öljyn käyttö, joten tilanne on toisenlainen, kuin Teidän muiden moottorienne kanssa.
Se Dominaattorin koneen käyntiäänen koveneminen puolisynteettisellä, olisiko se voinut johtua kytkimen pienestä luiston alusta tasaisellakin ajolla?
Toivottavasti tämä minun kertomukseni antoi jotain ajateltavaa, vaikka ei varsinaisesti avuksi olekaan.
Terv. Risto
Dominator kirjoitti:Minkälaisia öljyjä ovat muut käyttäneet Dominatoreissa tai muissa ilma/öljyjäähdytteisissä mopoissa ilman lauhdutinta??? Itse olen käyttänyt mineraali öljyä 10w40 quaker state vaihtovälinä max 3tkm ja samalla suodatin. Yhteensä vaihdolle tulee hintaa pari kymppiä kerralta ja on varmasti halvempi kuin koneremontti.
Kokeilin kerran viime kesänä semisynteettistä 15w50 motorexin öljyä mutta tuntui että kytkin luisteli jossain ja ainaki tuntui kuin kone olisi käynyt kovemmalla käynti äänellä.. Voi tietysti olla korvissakin vikaa..
Eli mineraaliöljy vai synteettinen ja mikä viskositeetti
Onks ne öljyt 3000 kilometrissä muuttuneet mustaksi tai muuten sisältävät paljon metallipölyä tms. Mun Bemarin huolto-ohje käskee vaihtamaan öljyt 10.000 km välein.
Eräällä toisella sivulla "isommat pojat" ovat käyttäneet Mobilin 15w50 Delvacia mp:issä ja on kuulema toiminut paremmin kun viralliset mp-öljyt.
Tästä ei ole sen enempää omaa tietoa.
Öljynvaihtovälini on 10 tuntia nestejäähdytteisessä SXC:ssä, jonka öljytilavuus on 2,1 litraa. Öljy on moottoripyöriin kehitetty Shellin VSX 4. Ajo on metsäteitä, jäällä ja talvista spooria. Öljyn väri muuttuu jo tummemmaksi tuossa ajassa, joten kuvittelisin ainakin hitaassa spoorissa ilma(n)jäähdytyksen keittävän öljyt vaihtokuntoon...
Vaihdan aina suodattimen öljynvaihdon yhteydessä. Ei maksa paljon - alle viis egeä - ja mielestäni yhtä tärkeää kuin itse öljynvaihtokin.
Mobil Superia laitan never again. Mistä lie johtuu, mut vaahtoaa melkoisesti, autoissakin. Ei hyvältä kuulosta eikä näytä. Tästä ovat muutkin maininneet.
Vielä mainitsen tästä hassusta jutusta: ihmiset väittää aika usein, ettei synteettiset pysy sisällä. Siis vastaavan viskositeetin tavara kuin mineraalimömmö. Herää kysymys?
Ajelin Dominaattorilla aikoinani tyytyväisenä n. 40 tkm teboilin mineraaliöljyllä vaihtaen ne huoltosuositusten mukaisesti 3 tkm välein. Sitten osallistuin v.2001 ensimmäistä kertaa Allroad Tourille, ja ajattelin että hepo tarvitsee kunnon öljyt. Ostin Hondan myyjältä kullanvärisellä etiketillä varustettua Honda-öljyä.
Sitten kiersimme erästä tunturia tourilla pariin otteeseen ja koneet kävivät todella kuumina. Ja kun ryömitykset olivat ohi ja baana avautui jälleen, niin otin itsestäni ja pyörästä kaiken irti. Tämän jälkeen huomasin jossain vaiheessa että 3-vaihde oli alkanut ääntämään.
Oliko syynä Hondan kultaetikettinen öljy vai tyhmä kuski, todennäköisesti molempien summa. Voi tietenkin olla, että teboilin mineraalilla tunturin kiertäminen olisi jäänyt yhteen kierrokseen, ken tietää
Noh, seuraavana talvena sitten vaihdoin sen 3-vaihteen hammasrattaan jälleen hiukan viisaampana.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Öljynä mineraali Mobil Delvac 15W-40 ja vaihto noin 3tkm välein. Halpaa ja tässä toimivaa.
Koitin jotain shellin X100 20W-50 mineraalia, mutta sillä kytkin luisti. No, nyt on uudet levyt ja vielä prikat jousien alla, niin ei varmaan luistaisi noillakaan.
Creature kirjoitti:Vaihdan aina suodattimen öljynvaihdon yhteydessä. Ei maksa paljon - alle viis egeä - ja mielestäni yhtä tärkeää kuin itse öljynvaihtokin.
Mobil Superia laitan never again. Mistä lie johtuu, mut vaahtoaa melkoisesti, autoissakin. Ei hyvältä kuulosta eikä näytä. Tästä ovat muutkin maininneet.
Vielä mainitsen tästä hassusta jutusta: ihmiset väittää aika usein, ettei synteettiset pysy sisällä. Siis vastaavan viskositeetin tavara kuin mineraalimömmö. Herää kysymys?
Jeps,
Superia on sisällä remontin jälkeisenä huuhteluöljynä, poistuu koneesta pikimmiten.
Reissun päällä lisäilin litran superia sisään kun muuta sopivaa öljyä ei ollut tarjolla. Vaihteiston toiminta syvältä, siirto muuttui liian liukkaaksi ja kytkin pyrki luistelemaan. Olen tottunut vaihteistoon jossa vaihteet "imee" sisään niin että vaihteiston toiminnan tuntee varpailla.
Tuo synteettinen/mineraali juttu voipi tulla siitä että usein moottorit totuttelee uudelle öljylle jonkin aikaa, oireena kasvanut öljynkulutus.
Öljynen luonteesta: Sotketaas teoriaa ja mutuilua keskenään, vastuu siirtyy lukijalle .
Lisäaineet tekee öljyn noin karkeasti sanottuna. JOPA laaja viskositeettiskaala saavutetaan lisäaineistuksella.
Suuri viskositeettiskaala (esim. 5w50) tehdään pitkillä polymeereillä jotka kuumassa aukeavat kerältä keinotekoisesti paksuntaen öljyä. Kylmässä nämä polymeeriketjut on kerällä ja eivät vaikuta viskositeettiin. Noilla vaan on tapana leikkautua käytössä jolloinka öljy kuumassa ohenee.
Äärimmäisenä esimerkkinä 5w50 merkkiöljy voipi olla kunnon rasituksen jälkeen ohkaisempaa moottorin käyntilämpötilassa kuin halpis 10w30 juuri runsaamman lisäaineistuksen ansiosta. Vaihteisto leikkaa polymeerejä nopeasti. Onko olemassa keinotekoisesti viskositeettimuokattuja moniaste-teollisuusvaihteistoöljyjä? No käyttölämpötilatkin on aika vakiot joten tarvetta ei liene.
Pintoihin tarttuvuus/kiinnipysyminen. Ihan käytännössä huomioitua että eräät öljyt valuvat alakertaan nopeasti kun moottori on sammutettu ja käynnistäessä kolisee hetken. Toiset liemet taas pysyy paremmin kiinni pinnoissa ja kone ei kolise käynnistettäessä. Tämä ilmiö ei kumminkaan kerro öljyn ominaisuuksista käyttötilassa, mutta korva havainnoi käynnistettäessä. Tämä myös saattaa aiheuttaa sen että jotkut öljyt ei pysy sisässä.
Taas mutua. Itse laitan mopottimeeni mieluummin kesällä 20w50 litkua kuin 5w50 litkua juuri siksi, koska kuvittelen 20w50 litkun olevan perusöljyltään (siis periaatteessa tislaamosta tullutta lisäaineistamatonta ööliä) paksumpaa vaikka polymeeriketjut olisikin jo katkeilleet lyhyemmiksi.
Hmm, mielenkiintoisia nuo öljyasiat. Kerroin joskus aiemminkin kuinka yksi "melkein" sukulaismies joka omistaa maan- ym. siirtokonefirman on sanonut, että jos rahaa olisi niin ajaisi pelkällä mobililla, ja samasta syystä eli kun sitä rahaa ei ole ylimääräistä, niin ei enää ikinä laita shellin öljyjä mihinkään koneisiin. Kaikki koneet vaan on niin erilaisia ja luonteisia. Enkä minäkään kovin helposti vuosien takaisten kokemusten jälkeen mobilin ykkösestä pois vaihda; joskus olen castrolia kokeillut ja hyvältä sekin vaikutti. Mutta nämä vain autoissa! Motossa mulla on ollut motulin..olisko 15W40? Kannattaisko niitä oikeasti kokeilla erilaisia jos tuntuu toimivan? En kyllä tiedä vaikka toimisi jollain muulla vielä paremmin?
Eikös muuten tuo öljyn mustuminen kerro siitä, että se toimii hyvin ja sitoo itseensä likapartikkeleita?
Laitetaas vielä semmoinen vanhalta konemieheltä kuultu kommentti:
- Oleellista on että öljyä on riittävästi ja että se on puhdasta
Ihmisen korva on huono instrumentti, mutta suurimmat kolinat ja rallatukset se kyllä erottaa, samoinkun jalka/käsi tunnistaa epänormaalilta tuntuvat vaihteen kytkennät, kytkimen luistamisen ja silmä huomaa öljyn vähenemisen, vuotamisen ja ehkäpä vaahtoamisen.
Lisäksi vanhojen laitteiden omistajat voi miettia että mikä oli valmistajan suosittelemaa parasta litkua muinoin ja että kuinka monta kierrosta moottori on pyörinyt senaikuisilla öljyillä. Siis joillakin 10w30 mineraaleilla tai jopa yksiasteöljyillä eikä noita laitteita lasikaapissa ole säilytetty.
Ja provoa loppuun:
Siis pitäsköhän tässä alkaa ostamaan halvinta biltemalaista (täytyyhän? niidenkin täyttää purkin kyljessä vaaditut luokitukset) ja vaihtaa sitä ja suodatinta vaikka hiukan useammin ja ajella onnellisena uhraamatta ajatustakaan taikka sitten rahaa öljyihin enempää kuin on tarpeen.
Vaikka sitten vertailuöljynä olisikin vallan ameriikan parhaasta pumppaamosta jalostettu erikoisöljy juuri 4t thumper racing specseillä.
Tuo voitelu ja voiteluaineet vaan on sellainen alue että maksimaalisen toimivaa öljyä juuri tietylle moottorille on vaikeahko määritellä, seurauksena on kaikenmaailman markettilisäaineiden markkinat yms. LIsäksi itse voiteluainelisäeineiden reseptit on liikesalaisuuksia.