eFlexFuel

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Mika TA-91 kirjoitti: To Touko 27, 2021 10:42 am Ei ehkä juuri nyt kannata tehdä investointeja tuohon muutokseen, jos asiaa haluaa katsoa luonnon näkökulmasta, vaan odottaa hetki jotta saadaan lisää tietoa Nesteen uusiutuviin raaka-aineisiin pohjautuvasta bensasta, joka käsittääkseni olisi vielä parempi vaihtoehto:

Neste Renewable Gasoline
Hetki on toki liukuva käsite, mutta kyllä tossa vielä useampi vuosi todennäköisesti menee kunnolliseen kaupallistamiseen.
The testing takes place both in a laboratory setting with a free-standing engine as well as through Neste's own road tests with _two_ vehicles.
Vastaava projekti on käynnissä myös Porschella ja veikkaan, että polttoaineen hinta on vielä kovasti kysymysmerkki. Porschella homma lienee pidemmällä kuin Nesteellä koska niillä on menossa jo koetuotantolaitosksen ramp-up. Porsche arvioi, että vuoteen 2026 mennessä tehdas puskee 550 miljoonaa litraa vuodessa, joka on kyllä aika pieni osa, verrattuna esimerkiksi etanolituotantoon. Toki tehtaita voidaan aina rakentaa lisää, mutta ei nekään kyllä ihan kuukausissa nouse.

Toki jos Neste saa pihalle heti satoja miljoonia litroja, niin sitten noita liemiä mahdollisesti jää yksityismopoiijan käyttöönkin sitten. Mutta aikamoinen saavutus olisi tuo kyllä jos parin vuoden sisään tuossa onnistuvat...
Sunnuntaipyöräilijä
Viestit: 15
Liittynyt: To Elo 01, 2019 12:31 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Sunnuntaipyöräilijä »

Korkeaseosetanolin (E85) energiasisältö on bensiiniin (E10) verrattuna noin 30%:a pienempi. Laskennallisesti kulutuksen pitäisi kasvaa saman verran, mutta käytännössä lisäys lienee jossain 15-30%:n välillä. Tämä kannattaa ottaa huomioon kun arvioi investoinnin takaisinmaksua.

Toinen juttu joka asiaan liittyy, on käytännön toteutus. Motivan mukaan "ruiskutuslaitteistolla varustettua nykyaikaista bensiinimoottoria ei ole mahdollista optimoida toimimaan laajalla alkoholin sekoitusasteella (5%-85%) tehokkaasti." Tuon voi kai tulkita niin, että moottorin saa toimimaan optimaalisesti jollain seossuhteella, mutta ei vaihtelevasti kaikilla.

Uusia FlexFuel autoja ei ole tyyppihyväksytty viime vuosina. Ilmeisesti tekniikassa, päästöissä tms. on ratkaisemattomia ongelmia.

Synteettisten polttoaineiden tuotannolla varaudutaan tuleviin vaatimuksiin. Öjy-yhtiöt varautuvat tuottamaan synteettisiä polttoaineita, joita voidaan vaatimusten kiristyessä sekoittaa nykyisiin. Nykyäänhän dieselissä on muistaakseni 7% uusiutuvaa dieseliä mukana. Jatkossa varmaan bensiini on jotain x% öljypohjaista + x% uusiutuvaa + x% etanolia.

Eli prätkällä ajaminen on kallista vaikka mitä tekisi. Tankataan mitä saadaan ja käännetään kahvaa!
Pallisti
Viestit: 103
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Oon pariinkin otteeseen harkinnut tuota konversiota, jo edellisen sukupolven eFlexfuelit oli yhteensopivia aika monen mopon kanssa. Niitä oli jossain vaiheessa aika halvalla Motonetin poistoissa, mutta enää ei taida olla. Sääli ettei muutostukea saa kuin henkilöautoille.

Syy etanoliautojen vähäiseen suosioon taitaa liittyä siihen, että käsittääkseni Suomen ulkopuolella viinaa ei tehdä jätteistä.

Edelliseen: En kyllä saa prätkällä ajamisesta kallista, halvempaahan tuo on kuin autolla ajo ihan kaikkinensa. Vakuutukset halvemmat, ei ajoneuvoveroa ja bensaakin kuluu vähemmän.

Vai meneekö mulla jotain ohi? :D
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Lisääntyneen kulutuksen myötä tullut pienempi toimintasäde olisi ehkä suurin haitta tässä ainakin pienitankkisessa pyörässä. Toinen ongelma voisi olla arvoinnin vaikeus, kuinka pitkälle tankillisella pääsee, kun on bensa / E85 seosta tankissa epämääräisessa suhteessa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Torsti
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Pyörä: XJR1300

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Laitoin tuommoisen Honda C-RV:een. Kulutus kasvoi noin 30% eikä lähtenyt käyntiin pakkasella ilman lämmitystä yli 50% etanoliseoksella.
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Jos olis itsellä pikkuruokainen bensa-auto niin olisin ehkä kiinnostunut kokeilemaan. ISO ehkä.
Mutta pyörässä en kyllä varmasti. Mopoillessa minun mielestä pitää haista bensa aina jossakin ja on aivan sama paljonko sitä menee. Koska se kaikki menee kuitenkin omaan hyvinvointiin! Ainakin minulla, bensanhajuineen ja kaikkine p-rkleen kuluineen.
Älköön kukaan pahastuko, vain minun oma mielipide.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Vastaa Viestiin