Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Valvoja: Moderaattorit
Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Morjesta!
Eli minulle uusi Husa hyytyi eräänä kauniina lauantaipäivänä (ensimmäinen 2t-pyörä). Muutaman tunnin ajan mopo kävi hyvin, mutta sitten yhtäkkiä kone hyytyi. Mäkistartilla sain vielä käyntiin ja ajettua pari sataa metriä, kunnes hyytyi kokonaan. Pyörässä FMF paisari ja änkkä, 2% seokset. Pääsuutin kokoa 170 ja tyhjäkäynti 38.
Muutaman päivän päästä, kun aloin ongelmaa tutkimaan, lähti mopo polkemalla käyntiin mutta kävi huonosti, eikä oikein pysy käynnissä tyhjäkäynnillä ilman kaasua/ryyppyä. Muutenkin kuulostaa jotenkin tukkoiselta. Vaihdoin tulpan ja katsastin ettei kaasarin suuttimet ole tukossa. Mittasin myös puristukset Bilteman halpismittarilla ja sain lukeman 175psi, joka on kyllä vähän, mutta en kauheasti luota tällaiseen halpisvehkeeseen ilman tulosta johon sitä voisi verrata.
Seuraavaksi otin pytyn irti. Tässä kuvia männästä ja sylinteristä: https://imgur.com/a/EK034dJ
Edellisen omistajan mukaan männällä olisi nyt ajettu noin 25h. Mitään kriittistä en itse siellä huomannut. Pieniä naarmuja näkyy sylinterissä sekä männässä, mutta niitä ei sormella tunne lainkaan. Pytyn pulttien kierteissä yhdessä hieman öljyä ja toinen hapettunut (kts. kuvat). Myös nuo pakoventtiilin, pytyn kyljissä olevat systeemit (pahoittelut, en ole vielä täysin selvillä termeistä) melko likaiset (kts. kuvat). Kansi erittäin siisti.
Mistä seuraavaksi vikaa etsimään? Kaasaria varmaan kannattaisi tutkia tarkemmin? Ajattelin myös vaihtaa männän sekä uudet tiivisteet, nyt kun on tuossa tarjolla. Pyttyä ei varmaan kannata alkaa vaihtamaan? Mäntä liikkuu männäntapin suuntaisesti siinä kiertokangen päässä melko lailla, tämä on kai normaalia? Kiertokangessa myös vähän välystä horisontaalisesti(männäntapin suuntaisesti), mutta vertikaalisesti ei lainkaan.
Tulipas pitkä postaus, mutta koittakaa kestää. Suurkiitos jo etukäteen vastauksista ja kaikki vinkit otetaan vastaan!
Eli minulle uusi Husa hyytyi eräänä kauniina lauantaipäivänä (ensimmäinen 2t-pyörä). Muutaman tunnin ajan mopo kävi hyvin, mutta sitten yhtäkkiä kone hyytyi. Mäkistartilla sain vielä käyntiin ja ajettua pari sataa metriä, kunnes hyytyi kokonaan. Pyörässä FMF paisari ja änkkä, 2% seokset. Pääsuutin kokoa 170 ja tyhjäkäynti 38.
Muutaman päivän päästä, kun aloin ongelmaa tutkimaan, lähti mopo polkemalla käyntiin mutta kävi huonosti, eikä oikein pysy käynnissä tyhjäkäynnillä ilman kaasua/ryyppyä. Muutenkin kuulostaa jotenkin tukkoiselta. Vaihdoin tulpan ja katsastin ettei kaasarin suuttimet ole tukossa. Mittasin myös puristukset Bilteman halpismittarilla ja sain lukeman 175psi, joka on kyllä vähän, mutta en kauheasti luota tällaiseen halpisvehkeeseen ilman tulosta johon sitä voisi verrata.
Seuraavaksi otin pytyn irti. Tässä kuvia männästä ja sylinteristä: https://imgur.com/a/EK034dJ
Edellisen omistajan mukaan männällä olisi nyt ajettu noin 25h. Mitään kriittistä en itse siellä huomannut. Pieniä naarmuja näkyy sylinterissä sekä männässä, mutta niitä ei sormella tunne lainkaan. Pytyn pulttien kierteissä yhdessä hieman öljyä ja toinen hapettunut (kts. kuvat). Myös nuo pakoventtiilin, pytyn kyljissä olevat systeemit (pahoittelut, en ole vielä täysin selvillä termeistä) melko likaiset (kts. kuvat). Kansi erittäin siisti.
Mistä seuraavaksi vikaa etsimään? Kaasaria varmaan kannattaisi tutkia tarkemmin? Ajattelin myös vaihtaa männän sekä uudet tiivisteet, nyt kun on tuossa tarjolla. Pyttyä ei varmaan kannata alkaa vaihtamaan? Mäntä liikkuu männäntapin suuntaisesti siinä kiertokangen päässä melko lailla, tämä on kai normaalia? Kiertokangessa myös vähän välystä horisontaalisesti(männäntapin suuntaisesti), mutta vertikaalisesti ei lainkaan.
Tulipas pitkä postaus, mutta koittakaa kestää. Suurkiitos jo etukäteen vastauksista ja kaikki vinkit otetaan vastaan!
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Läppäventtiiliä et vissiin ole vielä katsonut? Siis kaasarin ja kampikammion välistä. Pytyssä ja männässä ei mikään viittaa vaurioon, toki kuluneita ovat mutten jännäisi.
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
En ole sinne vielä kurkannut. Täytyy tämä tehdä seuraavaksi. Luuletko, että männän uusiminen tässä vaiheessa olisi turhaa?
Edit: Miten tuo sylinterin mittaus tapahtuu ja kannattaisiko sellainen suorittaa/teettää liikkeessä? Tällä hetkellä mäntänä tuo ktm 2-koon mäntä eli 71.935mm. Vaihtoehtoina taitaa olla Wössner 71,94mm ja 71,95mm tai sitten tuo sama KTM OEM mäntä.
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Mittaus ei ihan työntömittakalustolla onnistu. En nyt kuollaksenikaan muista sen kaksikärkisen sisämikrometrin oikeaa nimeä mutta sellaisella mitataan kun sillä näkee soikudenkin. Lähtökohtaisesti nuo eri koot männissä ja pytyissä on valmistustekninen juttu. On halvempi valmistaa vähän epätarkemmalla mitoituksella mäntiä ja pyttyjä ja parittaa sitten sitten pienemmän pään männät pienempiporauksisten sylinterien kanssa ja isot isojen. Eli samaa kokoa laittaisin ja laitan kuin ennenkin.
Monilla merkeillä on sekä sylinterissä että männässä merkattu joko numerolla tai aakkosilla tuo toleranssiluokka, en Kotarista tiedä.
Silmämääräisesti arvioiden tuota sinun mäntää en itse vielä vaihtaisi. Niin helppo homma vaihtaa tahterin mäntä että avaa sitten kun on enemmän tunteja. Mutta tämä toki riippuu oman piheyden suhteesta siihen, kuinka mielellään noita aukoo.
Monilla merkeillä on sekä sylinterissä että männässä merkattu joko numerolla tai aakkosilla tuo toleranssiluokka, en Kotarista tiedä.
Silmämääräisesti arvioiden tuota sinun mäntää en itse vielä vaihtaisi. Niin helppo homma vaihtaa tahterin mäntä että avaa sitten kun on enemmän tunteja. Mutta tämä toki riippuu oman piheyden suhteesta siihen, kuinka mielellään noita aukoo.
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Kiitos vastauksista! Jätän siis männän vielä koneeseen ja tarkastelen asiaa uudemman kerran vaikka 50h päästä.skuikka kirjoitti: ↑La Touko 08, 2021 10:21 am Mittaus ei ihan työntömittakalustolla onnistu. En nyt kuollaksenikaan muista sen kaksikärkisen sisämikrometrin oikeaa nimeä mutta sellaisella mitataan kun sillä näkee soikudenkin. Lähtökohtaisesti nuo eri koot männissä ja pytyissä on valmistustekninen juttu. On halvempi valmistaa vähän epätarkemmalla mitoituksella mäntiä ja pyttyjä ja parittaa sitten sitten pienemmän pään männät pienempiporauksisten sylinterien kanssa ja isot isojen. Eli samaa kokoa laittaisin ja laitan kuin ennenkin.
Monilla merkeillä on sekä sylinterissä että männässä merkattu joko numerolla tai aakkosilla tuo toleranssiluokka, en Kotarista tiedä.
Silmämääräisesti arvioiden tuota sinun mäntää en itse vielä vaihtaisi. Niin helppo homma vaihtaa tahterin mäntä että avaa sitten kun on enemmän tunteja. Mutta tämä toki riippuu oman piheyden suhteesta siihen, kuinka mielellään noita aukoo.
Tänään otin kaasarin ja läppäventtiilin irti. Yhdestä läpästä lohjennut pieni palanen, joten luulen että ongelmien syy selvisi.
Eli läpät vaihtoon ja samalla kaasarin perusteellinen puhdistus.
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Kevään läppäongelma tuli korjattua, mutta nyt pari päivää sitten alkoi Husabergin kaasuttimesta vuotamaan bensaa, kun pyörän sammuttaa. Bensa vuotaa vuolaasti pihalle kohokammion? (float bowl) pohjassa olevasta ylivuotoletkusta. Pyörän käydessä vuotoa ei tapahdu.
Otin kaasarin irti, putsailin sekä tarkistin kohon kelluntakorkeuden (float height) joka oli noin 7mm sekä punnitsin kohon (11.20g). Lisäksi puhaltelin bensan sisääntuloon ja totesin, että neulaventtiili on tiivis.
Suuttimet 168/38, N2ZJ -neula 4. lovessa. Olisiko mitään ideoita mistä muusta vuoto voisi johtua?
Otin kaasarin irti, putsailin sekä tarkistin kohon kelluntakorkeuden (float height) joka oli noin 7mm sekä punnitsin kohon (11.20g). Lisäksi puhaltelin bensan sisääntuloon ja totesin, että neulaventtiili on tiivis.
Suuttimet 168/38, N2ZJ -neula 4. lovessa. Olisiko mitään ideoita mistä muusta vuoto voisi johtua?
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Se neulaventtiili jää välillä vuotamaan. ei tarvitse kummoista hiekanjyvää/roskaa väliin.
Jollain vähän napauttaa kohokammion kylkeen, niin aika usein vuoto loppuu
Jollain vähän napauttaa kohokammion kylkeen, niin aika usein vuoto loppuu
Braa-aab!
Husaberg TE 300 2011 akku ei lataudu
Tosiaan pyörässä käyntiongelmat saatiin kuntoon, mutta nyt ihmetyksen aiheena on akun lataus.
Edellinen omistaja vaihtanut pyörään seuraavanlaisen jännitteensäätimen: https://www.moposport.fi/jannitteensaad ... smalli-12v
Jännitteensäätimestä tulevat punainen ja musta johto eivät ole missään kiinni tällä hetkellä, mikä ilmeisesti on syynä siihen ettei akku lataudu. Keltaiset menevät moottoriin staattorille? nähdäkseni kuten kuuluukin. Koska en ole järin etevä sähkömies, haluaisin varmistaa mihin musta (maa) ja punainen (+12V) johto tulevat kiinni, niin että vältytään oikosuluilta.
Tässä kuva pun. ja mustan johdon päistä.
Akusta mittasin jännitteet yleismittarilla, ilman että nämä jännitteensäätimen johdot olivat missään kiinni.
Tyhjäkäynnillä ~12.2V, tyhjäkäynnillä valot päällä ~9V.
Eli tuleeko punainen akun Plus (+) napaan ja musta sitten pyörän runkoon? Voiko mustan maadoitusjohdon laittaa samaan kohtaan, kuin mihin akusta menee miinus ( - ) navasta maadoitus pyörän runkoon? Yleismittarilla saanee varmistettua kumpi noista kuvan johdoista on musta maa ja kumpi punainen +12V johto, ettei mene sekaisin vahingossa.
Tässä nyt vielä kuva itse jänniteensäätimestä
Kiitos paljon kaikille avusta!
Edellinen omistaja vaihtanut pyörään seuraavanlaisen jännitteensäätimen: https://www.moposport.fi/jannitteensaad ... smalli-12v
Jännitteensäätimestä tulevat punainen ja musta johto eivät ole missään kiinni tällä hetkellä, mikä ilmeisesti on syynä siihen ettei akku lataudu. Keltaiset menevät moottoriin staattorille? nähdäkseni kuten kuuluukin. Koska en ole järin etevä sähkömies, haluaisin varmistaa mihin musta (maa) ja punainen (+12V) johto tulevat kiinni, niin että vältytään oikosuluilta.
Tässä kuva pun. ja mustan johdon päistä.
Akusta mittasin jännitteet yleismittarilla, ilman että nämä jännitteensäätimen johdot olivat missään kiinni.
Tyhjäkäynnillä ~12.2V, tyhjäkäynnillä valot päällä ~9V.
Eli tuleeko punainen akun Plus (+) napaan ja musta sitten pyörän runkoon? Voiko mustan maadoitusjohdon laittaa samaan kohtaan, kuin mihin akusta menee miinus ( - ) navasta maadoitus pyörän runkoon? Yleismittarilla saanee varmistettua kumpi noista kuvan johdoista on musta maa ja kumpi punainen +12V johto, ettei mene sekaisin vahingossa.
Tässä nyt vielä kuva itse jänniteensäätimestä
Kiitos paljon kaikille avusta!
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Joo säätimen +-johto akun plussaan ja säätimen - on hyvä kytkeä siihen akun miinusjohdon ja rungon yhtymäkohtaan, vaikka sillä ei suuremmin väliä olekaa mitä kautta menee.
Joskus joissain lataussäätimissä on ominaisuus että kuluttavat akkua silloin kun moottori ei käy, ja silloin suoraan akun plussaan ei ole hyvä idea vaan tarvitaan joku virtakytkin. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä joten kytke suoraan ja seuraa alkuun pysyykö akussa jännitteet seisonnassa.
Joskus joissain lataussäätimissä on ominaisuus että kuluttavat akkua silloin kun moottori ei käy, ja silloin suoraan akun plussaan ei ole hyvä idea vaan tarvitaan joku virtakytkin. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä joten kytke suoraan ja seuraa alkuun pysyykö akussa jännitteet seisonnassa.
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Iso kiitos vastauksesta, nyt uskallan kytkeä johdot kiinni! Toivotaan että tällä saadaan akku latautumaan.whcrg kirjoitti: ↑Su Maalis 27, 2022 12:29 pm Joo säätimen +-johto akun plussaan ja säätimen - on hyvä kytkeä siihen akun miinusjohdon ja rungon yhtymäkohtaan, vaikka sillä ei suuremmin väliä olekaa mitä kautta menee.
Joskus joissain lataussäätimissä on ominaisuus että kuluttavat akkua silloin kun moottori ei käy, ja silloin suoraan akun plussaan ei ole hyvä idea vaan tarvitaan joku virtakytkin. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä joten kytke suoraan ja seuraa alkuun pysyykö akussa jännitteet seisonnassa.
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Semmoinen tuli vielä mieleen, että mitä sille pyörän lataussysteemille luvataan antotehoa? Tuo pulikkahan kestää vaan sen 200W linkin mukaan (miinus ehkä joku varmuuskerroin).
Jos pyörän latausteho menee lähellekin tuota niin kannattaa aina pitää ainakin valot päällä ettei säädin kärähdä (säädin hukkaa kaiken sen tehon lämmöksi mitä ei joku muu laite kuluta ja pitää näin jännitteen kohdallaan).
Jos pyörän latausteho menee lähellekin tuota niin kannattaa aina pitää ainakin valot päällä ettei säädin kärähdä (säädin hukkaa kaiken sen tehon lämmöksi mitä ei joku muu laite kuluta ja pitää näin jännitteen kohdallaan).
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Koitin googlettaa tuota lataussysteemin antotehoa ja löysin tälläisen linkin: https://www.bajadesigns.com/ktm-motorcy ... put-chart/whcrg kirjoitti: ↑Ma Maalis 28, 2022 6:10 pm Semmoinen tuli vielä mieleen, että mitä sille pyörän lataussysteemille luvataan antotehoa? Tuo pulikkahan kestää vaan sen 200W linkin mukaan (miinus ehkä joku varmuuskerroin).
Jos pyörän latausteho menee lähellekin tuota niin kannattaa aina pitää ainakin valot päällä ettei säädin kärähdä (säädin hukkaa kaiken sen tehon lämmöksi mitä ei joku muu laite kuluta ja pitää näin jännitteen kohdallaan).
Sen mukaan sieltä tulisi 100W, eli pitäisi olla turvassa?
Menen tänään mökille kokeilemaan pyörää, että latautuuko se kun jännitteensäätimen johdot kytkee oikein. Toivotaan ettei mitään kärähdä
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Johtojen kytkemisen jälkeen mittasin akulta tyhjäkäynnillä valot päällä hieman yli 14V, kun KTM korjausmanuaalissa sanotaan, että jännitteen tulisi olla 13,5-15V @ 5000rpm, joten hyvin taitaa pelittää!
Seurailen vielä kuinka akussa pysyy jännittet seisonnassa.
Paljon kiitoksia vastauksista!
Seurailen vielä kuinka akussa pysyy jännittet seisonnassa.
Paljon kiitoksia vastauksista!
Re: Husaberg TE 300 2011 käyntiongelmat
Kuulostaa hyvältä. Ja tosiaan jos noihin linkkeihin on uskomista niin tehonkestokin on kohdallaan.