Akuista asiaa
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akuista asiaa
Tuo litiumin "talvihorrostaminen" ei oikein herätä luottamusta, kun on tuolla jossain kaukana kotoa.
Toki toimii kun muistaa nuo em. kikat, ehkä, mutta silti.
Kun isolohko-kone on viettänyt pari yötä pakkasessa teltan vieressä ja omassakin kohmelossa on vielä heräämisvaihe päällä, en oikein haluaisi alkaa mittailemaan minkä verran on ensitöikseen varaa purkaa akkua, eli päästää siitä lämmitysenergiaa taivaan tuuliin. Ja vasta sen jälkeen alkaa jännittämään jäikö sinne vielä potkua irroittamaan kiinniliimautuneet laakeriliuskat kampiakselista.
Toki toimii kun muistaa nuo em. kikat, ehkä, mutta silti.
Kun isolohko-kone on viettänyt pari yötä pakkasessa teltan vieressä ja omassakin kohmelossa on vielä heräämisvaihe päällä, en oikein haluaisi alkaa mittailemaan minkä verran on ensitöikseen varaa purkaa akkua, eli päästää siitä lämmitysenergiaa taivaan tuuliin. Ja vasta sen jälkeen alkaa jännittämään jäikö sinne vielä potkua irroittamaan kiinniliimautuneet laakeriliuskat kampiakselista.
Re: Akuista asiaa
En kanssa luottanu noihi akkuihin, kun ne vielä samaan aikaan poisti käynnistys polkimen noista enduromopoista, hommasin ittelleni starttiboosterin. No, kertaakaan ei Kotarit oo tarvinnu apuja. Scudon oon sillä käynnistäny.
Samaa ongelmaa on muuten akkutyökaluissa nykyään. Pakkasella vaatii vähän lämmittelyä.
Happi
Samaa ongelmaa on muuten akkutyökaluissa nykyään. Pakkasella vaatii vähän lämmittelyä.
Happi
- Ilmari
- Viestit: 1058
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Akuista asiaa
Niin joo, talviralli lähestyy, vai järjestetäänkö sitä tänä vuonna?timo kirjoitti: ↑To Tammi 28, 2021 1:18 pm Tuo litiumin "talvihorrostaminen" ei oikein herätä luottamusta, kun on tuolla jossain kaukana kotoa.
Toki toimii kun muistaa nuo em. kikat, ehkä, mutta silti.
Kun isolohko-kone on viettänyt pari yötä pakkasessa teltan vieressä ja omassakin kohmelossa on vielä heräämisvaihe päällä,
Re: Akuista asiaa
Suomen TR on peruttu. Viron vastaavasta en vielä tiedä.
- jusupov2002
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
- Pyörä: Honda SLR650
- Paikkakunta: Tampere
Re: Akuista asiaa
Kaivoin tallilta Exiden AGM akun YTX9-BS (8 Ah), joka oli kiinni pyörässä, kun sen viisi vuotta sitten ostin. Viimeiset pari vuotta lojunut tallin lattialla. Välillä olen jonkin aikaa lataillut.
Nyt latasin täyteen ja tein saman purkutestin kuin Bilteman geelille (sama 0,45 A kuorma). Jännite on selvästi alempi, mutta sähköä riittää rutosti enemmän. Taidan ajaa tuolla vanhalla, kunnes sen tunnit alkavat täyttyä.
Nyt latasin täyteen ja tein saman purkutestin kuin Bilteman geelille (sama 0,45 A kuorma). Jännite on selvästi alempi, mutta sähköä riittää rutosti enemmän. Taidan ajaa tuolla vanhalla, kunnes sen tunnit alkavat täyttyä.
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Akuista asiaa
Voi sen napajännitteen mitata startatessakin,niin näkee tuleeko sitä virtaa pyydettäessä vai ei. Kaasarikoneet yleensä lähtee vaikka notkuisikin suht paljon,mutta ruiskut saattaa olla nuukempia. Siinä ei paljon 0.5A kesto lämmitä jos max virta on 50A mitä akku kykenee lykkäämään polvistumatta.
Biltsun geeliakuista,no on ne ainakin halpoja...hyvää en ole onnistunu sieltä ostamaan. Yasan kalleus on riippuvainen mitä arvostaa. Halvemmallakin saa hyvän,mutta parit boschit on nyt hajonneet yllättäen. Toki kesto on ollu riittävän pitkä,mutta ei varottaneet hyytymällä.(tärinällä saatto olla osuutta asiaan) Reissussa tuli joku halppis kestotestiin,hieman epäilyttää mutta sitä ostetaan mitä saadaan kun tienpäällä tarvitaan...Voi olla että ennen seuraavaa pidempää reissua se vaihtuu johonkin muuhun. Jollei unohda mikä siellä penkin alla on.
Biltsun geeliakuista,no on ne ainakin halpoja...hyvää en ole onnistunu sieltä ostamaan. Yasan kalleus on riippuvainen mitä arvostaa. Halvemmallakin saa hyvän,mutta parit boschit on nyt hajonneet yllättäen. Toki kesto on ollu riittävän pitkä,mutta ei varottaneet hyytymällä.(tärinällä saatto olla osuutta asiaan) Reissussa tuli joku halppis kestotestiin,hieman epäilyttää mutta sitä ostetaan mitä saadaan kun tienpäällä tarvitaan...Voi olla että ennen seuraavaa pidempää reissua se vaihtuu johonkin muuhun. Jollei unohda mikä siellä penkin alla on.
Re: Akuista asiaa
Hiukan on sellainen tuntuma että akun kesto on vähän tuurissaan. 990:n orkkisakku kesti vuoden, tuohon aikaa sellainen Yuasa maksoi parisataa. Sekin ryytyi seuraavana kesänä lapissa.
Ostin sitten paikallisesta kelkkakaupasta saman kokoisen, olisko ollu merkiltään MG tms. 60€. Hapotus, hetki latausta ja menoksi. Se toimikin sitten monta vuotta, jäi toimivan pyörään kun vaihto tuli.
Näissä duksuissa orkkis on kestänyt 8-9 vuotta.
Ostin sitten paikallisesta kelkkakaupasta saman kokoisen, olisko ollu merkiltään MG tms. 60€. Hapotus, hetki latausta ja menoksi. Se toimikin sitten monta vuotta, jäi toimivan pyörään kun vaihto tuli.
Näissä duksuissa orkkis on kestänyt 8-9 vuotta.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Re: Akuista asiaa
Mulla on Bilteman litiumakku ollu 640:ssä useamman vuoden ja 790:ssä kohta 2 vuotta. Toimii mainiosti. Kylmässä vaatii muutaman napin painalluksen muttei epäilystäkään etteikö täräyttäisi käyntiin.
Alunperin päädyin kokeilemaan Biltsun litiumia koska oli halvempi kuin alkuperäinen lyijy-Yuasa ja takuukin oli/on pidempi. Kun on käytössä osoittautunut mainioksi ja painoakin saanut sillä pois pari kiloa niin minusta se on win-win-win-win.
Alunperin päädyin kokeilemaan Biltsun litiumia koska oli halvempi kuin alkuperäinen lyijy-Yuasa ja takuukin oli/on pidempi. Kun on käytössä osoittautunut mainioksi ja painoakin saanut sillä pois pari kiloa niin minusta se on win-win-win-win.
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
- Pyörä: BMW F800GS
- Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa
Re: Akuista asiaa
Vaihdoin viime talvena kasigessuun Aliantin litiumakun painonsäästön sekä pyörän yläpainoisuuden vuoksi.
Syksyn viileissä huomasin että eka kylmästartti oli "empivä" mutta toinen yritys herätti aina koneen henkiin kevyesti.
Sitten kun varoitellaan että litiumakku ei kestä syväpurkausta. Ihmettelin virtoja kytkiessä kun mitään ei tapahtunut.
Oli pyörän kamerat valmiustilassa eli kuvasivat aina liikettä havaitessaan. Ja kissa oli kulkiessaan ne herättänyt.
Mittasin napajännitteen joka oli 0.6V silloin. Olin jo heittämässä kirvestä kaivoon litiumien osalta...
Laitoin CTEK Lithium MXS laturin kiinni ja tästä neljä tuntia, laturi näytti akkua täydeksi. Olin aiemmin irrottanut kamerat virrasta.
En sitä uskonut. Mittasin taas napajännitteen joka oli nyt 13.5V. En vieläkään uskonut ja jätin koko homman sikseen ja kiroilin litiumia.
Pari päivää meni kunnes muistin koko asian. Mittasin napajännitteen ja se oli 13.5V.
Oli pakko painaa starttinappulaa ja kas! Pyörä hörähti käyntiin välittömästi! Tämän jälkeen kun kameroiden virta on poikki, napajännite pysyy
hyvänä. Näiden kokemusten jälkeen luottamukseni litiumakkuihin palasi. Niissä ei vaan saa olla virrankulutusta seisokissa.
Tämä olikin omalta osaltani pieni testi vs. lyijyakku.
Syksyn viileissä huomasin että eka kylmästartti oli "empivä" mutta toinen yritys herätti aina koneen henkiin kevyesti.
Sitten kun varoitellaan että litiumakku ei kestä syväpurkausta. Ihmettelin virtoja kytkiessä kun mitään ei tapahtunut.
Oli pyörän kamerat valmiustilassa eli kuvasivat aina liikettä havaitessaan. Ja kissa oli kulkiessaan ne herättänyt.
Mittasin napajännitteen joka oli 0.6V silloin. Olin jo heittämässä kirvestä kaivoon litiumien osalta...
Laitoin CTEK Lithium MXS laturin kiinni ja tästä neljä tuntia, laturi näytti akkua täydeksi. Olin aiemmin irrottanut kamerat virrasta.
En sitä uskonut. Mittasin taas napajännitteen joka oli nyt 13.5V. En vieläkään uskonut ja jätin koko homman sikseen ja kiroilin litiumia.
Pari päivää meni kunnes muistin koko asian. Mittasin napajännitteen ja se oli 13.5V.
Oli pakko painaa starttinappulaa ja kas! Pyörä hörähti käyntiin välittömästi! Tämän jälkeen kun kameroiden virta on poikki, napajännite pysyy
hyvänä. Näiden kokemusten jälkeen luottamukseni litiumakkuihin palasi. Niissä ei vaan saa olla virrankulutusta seisokissa.
Tämä olikin omalta osaltani pieni testi vs. lyijyakku.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.