Akuista asiaa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Tuo litiumin "talvihorrostaminen" ei oikein herätä luottamusta, kun on tuolla jossain kaukana kotoa.
Toki toimii kun muistaa nuo em. kikat, ehkä, mutta silti.
Kun isolohko-kone on viettänyt pari yötä pakkasessa teltan vieressä ja omassakin kohmelossa on vielä heräämisvaihe päällä, en oikein haluaisi alkaa mittailemaan minkä verran on ensitöikseen varaa purkaa akkua, eli päästää siitä lämmitysenergiaa taivaan tuuliin. Ja vasta sen jälkeen alkaa jännittämään jäikö sinne vielä potkua irroittamaan kiinniliimautuneet laakeriliuskat kampiakselista.
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja Happi »

En kanssa luottanu noihi akkuihin, kun ne vielä samaan aikaan poisti käynnistys polkimen noista enduromopoista, hommasin ittelleni starttiboosterin. No, kertaakaan ei Kotarit oo tarvinnu apuja. Scudon oon sillä käynnistäny.

Samaa ongelmaa on muuten akkutyökaluissa nykyään. Pakkasella vaatii vähän lämmittelyä.

Happi
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

timo kirjoitti: To Tammi 28, 2021 1:18 pm Tuo litiumin "talvihorrostaminen" ei oikein herätä luottamusta, kun on tuolla jossain kaukana kotoa.
Toki toimii kun muistaa nuo em. kikat, ehkä, mutta silti.
Kun isolohko-kone on viettänyt pari yötä pakkasessa teltan vieressä ja omassakin kohmelossa on vielä heräämisvaihe päällä,
Niin joo, talviralli lähestyy, vai järjestetäänkö sitä tänä vuonna?
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja timo »

Suomen TR on peruttu. Viron vastaavasta en vielä tiedä.
Avatar
jusupov2002
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 3:38 pm
Pyörä: Honda SLR650
Paikkakunta: Tampere

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja jusupov2002 »

Kaivoin tallilta Exiden AGM akun YTX9-BS (8 Ah), joka oli kiinni pyörässä, kun sen viisi vuotta sitten ostin. Viimeiset pari vuotta lojunut tallin lattialla. Välillä olen jonkin aikaa lataillut.
Nyt latasin täyteen ja tein saman purkutestin kuin Bilteman geelille (sama 0,45 A kuorma). Jännite on selvästi alempi, mutta sähköä riittää rutosti enemmän. Taidan ajaa tuolla vanhalla, kunnes sen tunnit alkavat täyttyä.
akkuvertailu.jpg
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Voi sen napajännitteen mitata startatessakin,niin näkee tuleeko sitä virtaa pyydettäessä vai ei. Kaasarikoneet yleensä lähtee vaikka notkuisikin suht paljon,mutta ruiskut saattaa olla nuukempia. Siinä ei paljon 0.5A kesto lämmitä jos max virta on 50A mitä akku kykenee lykkäämään polvistumatta.
Biltsun geeliakuista,no on ne ainakin halpoja...hyvää en ole onnistunu sieltä ostamaan. Yasan kalleus on riippuvainen mitä arvostaa. Halvemmallakin saa hyvän,mutta parit boschit on nyt hajonneet yllättäen. Toki kesto on ollu riittävän pitkä,mutta ei varottaneet hyytymällä.(tärinällä saatto olla osuutta asiaan) Reissussa tuli joku halppis kestotestiin,hieman epäilyttää mutta sitä ostetaan mitä saadaan kun tienpäällä tarvitaan...Voi olla että ennen seuraavaa pidempää reissua se vaihtuu johonkin muuhun. Jollei unohda mikä siellä penkin alla on.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Hiukan on sellainen tuntuma että akun kesto on vähän tuurissaan. 990:n orkkisakku kesti vuoden, tuohon aikaa sellainen Yuasa maksoi parisataa. Sekin ryytyi seuraavana kesänä lapissa.

Ostin sitten paikallisesta kelkkakaupasta saman kokoisen, olisko ollu merkiltään MG tms. 60€. Hapotus, hetki latausta ja menoksi. Se toimikin sitten monta vuotta, jäi toimivan pyörään kun vaihto tuli.

Näissä duksuissa orkkis on kestänyt 8-9 vuotta.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja JSL »

Mulla on Bilteman litiumakku ollu 640:ssä useamman vuoden ja 790:ssä kohta 2 vuotta. Toimii mainiosti. Kylmässä vaatii muutaman napin painalluksen muttei epäilystäkään etteikö täräyttäisi käyntiin.

Alunperin päädyin kokeilemaan Biltsun litiumia koska oli halvempi kuin alkuperäinen lyijy-Yuasa ja takuukin oli/on pidempi. Kun on käytössä osoittautunut mainioksi ja painoakin saanut sillä pois pari kiloa niin minusta se on win-win-win-win.
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Akuista asiaa

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Vaihdoin viime talvena kasigessuun Aliantin litiumakun painonsäästön sekä pyörän yläpainoisuuden vuoksi.
Syksyn viileissä huomasin että eka kylmästartti oli "empivä" mutta toinen yritys herätti aina koneen henkiin kevyesti.
Sitten kun varoitellaan että litiumakku ei kestä syväpurkausta. Ihmettelin virtoja kytkiessä kun mitään ei tapahtunut.
Oli pyörän kamerat valmiustilassa eli kuvasivat aina liikettä havaitessaan. Ja kissa oli kulkiessaan ne herättänyt.
Mittasin napajännitteen joka oli 0.6V silloin. Olin jo heittämässä kirvestä kaivoon litiumien osalta...
Laitoin CTEK Lithium MXS laturin kiinni ja tästä neljä tuntia, laturi näytti akkua täydeksi. Olin aiemmin irrottanut kamerat virrasta.
En sitä uskonut. Mittasin taas napajännitteen joka oli nyt 13.5V. En vieläkään uskonut ja jätin koko homman sikseen ja kiroilin litiumia.
Pari päivää meni kunnes muistin koko asian. Mittasin napajännitteen ja se oli 13.5V.
Oli pakko painaa starttinappulaa ja kas! Pyörä hörähti käyntiin välittömästi! Tämän jälkeen kun kameroiden virta on poikki, napajännite pysyy
hyvänä. Näiden kokemusten jälkeen luottamukseni litiumakkuihin palasi. Niissä ei vaan saa olla virrankulutusta seisokissa.
Tämä olikin omalta osaltani pieni testi vs. lyijyakku.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Vastaa Viestiin