Nuukailijan ketjurasvari
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
- Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
- Paikkakunta: Orivesi
Nuukailijan ketjurasvari
Selasin aikani nettiä ja päädyin tilaamaan muutaman "primer bulbin" ebaystä (kun kerran halvalla sain). Ketjurasvari syntyi pienestä shampooputelista, eripaksuisista letkuista (motonet), pätkästä hitsauslankaa ja tuosta "ryyppykuplasta".
Kupla imee penkin alta olevasta pullosta öljyä (80w90) ja lykkää sen ohutta letkua pitkin isompaan letkunpätkään (letku on vähän väljä että pääsee ilmaa mukaan). Isomman letkun päässä on ohuempi letku (tiivis), jota pitkin öljy tiputtelee ketjulle. Letku pysyy asennossa hitsauslangan ja nippareiden kanssa. Yhdellä painalluksella tulee tippa muutaman sekunnin välein noin minuutin ajan.
Tuntuis toimivan. Toistaiseksi on pysynyt ketju rasvaisena ja vanne puhtaana. Kokonaiskustannus noin 10€. Siistimpi asennus tehdään ehkä joskus myöhemmin.
Pekka
Kupla imee penkin alta olevasta pullosta öljyä (80w90) ja lykkää sen ohutta letkua pitkin isompaan letkunpätkään (letku on vähän väljä että pääsee ilmaa mukaan). Isomman letkun päässä on ohuempi letku (tiivis), jota pitkin öljy tiputtelee ketjulle. Letku pysyy asennossa hitsauslangan ja nippareiden kanssa. Yhdellä painalluksella tulee tippa muutaman sekunnin välein noin minuutin ajan.
Tuntuis toimivan. Toistaiseksi on pysynyt ketju rasvaisena ja vanne puhtaana. Kokonaiskustannus noin 10€. Siistimpi asennus tehdään ehkä joskus myöhemmin.
Pekka
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Tuohan on oivallinen systeemi. Ei mene liikaa öljyä, mutta kuitenkin tulee voideltua...
Paksumman letkun yläpää on siis "auki"?
Paksumman letkun yläpää on siis "auki"?
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
- Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Kiitoksia vaan kehuista. Saattaa olla että otin vähän mallia muutamista netissä olleista virityksistä. Ihan samanlaista systeemiä ei kylläkään löytynyt että ehkä tässä jotain patentoimisen arvoista on
Paksun letkun yläpää on tosiaan auki. Näin öljytyjaus menee sinne isoon letkuun "varastoon" ja valuu sitten hissukseen tyhjäksi. Jos olisi vaan letku suoraan kuplalta ketjulle niin tulisi öljy ulos samaa tahtia kun kuplaa painaa. Tämä oli se "suuri oivallus" kun netistä etsin sopivaa toteutusta.
Pekka
Paksun letkun yläpää on tosiaan auki. Näin öljytyjaus menee sinne isoon letkuun "varastoon" ja valuu sitten hissukseen tyhjäksi. Jos olisi vaan letku suoraan kuplalta ketjulle niin tulisi öljy ulos samaa tahtia kun kuplaa painaa. Tämä oli se "suuri oivallus" kun netistä etsin sopivaa toteutusta.
Pekka
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Tuossa on ainesta vuoden ropellihattu kolmen kärkeen
Ehkä yksi parhaimmista diy rasvareista mitä on tullut vastaan.
Ehkä yksi parhaimmista diy rasvareista mitä on tullut vastaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Todellakin aivan loistava. Onko tämä nyt sitten HASCO, " HAlf Second Chain Oiler" vai onko joku muu nimi jo olemassa. Tuosa vois olla ideaa ihan kaupalliseksi sovellukseksi asti..
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Re: Nuukailijan ketjurasvari
pekkaleh kirjoitti:Kiitoksia vaan kehuista. Saattaa olla että otin vähän mallia muutamista netissä olleista virityksistä. Ihan samanlaista systeemiä ei kylläkään löytynyt että ehkä tässä jotain patentoimisen arvoista on
Paksun letkun yläpää on tosiaan auki. Näin öljytyjaus menee sinne isoon letkuun "varastoon" ja valuu sitten hissukseen tyhjäksi. Jos olisi vaan letku suoraan kuplalta ketjulle niin tulisi öljy ulos samaa tahtia kun kuplaa painaa. Tämä oli se "suuri oivallus" kun netistä etsin sopivaa toteutusta.
Pekka
OK. Tuommoisen teen minäkin. Näppärä ja etenkin halpa. Afrikkalaisen punnertaminen keskiseisontatuelle on nimittäin semmoinen operaatio, että en yhtään mielelläni sitä tee...
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
- Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Kylläpä tämä nyt on suosittu Ei voi olla HASCO kun kuplaa pitää painaa aika hitaasti. Three Second Chain Oiler? Olkoon nimi vaikka CACO (Cheap Ass Chain Oiler). Casco on ilmeisesti jo varattu
Ja kyllä mä näitä myydäkkin voin. Hyvään hintaan (siis minulle hyvään). Tarvittaessa voin kyllä trokata noita ryyppykuplia jos joku ei halua itse ebaystä tilata. Toimitusaika vaan on Kiinasta aika pitkä ja pelkät suomen kirjepostimaksut on isommat kuin muutaman tommosen tilaaminen kotiin.
Kupla:
http://www.ebay.co.uk/itm/172498920708
Ohut letku:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388867/O ... 32316-90cm
Paksummat (en nyt ole ihan varma näistä kahdesta kun käytin jotkut jämäpätkät jotka oli jääny aikaisemmista projekteista):
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388869/O ... -1814-90cm
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388871/O ... -1438-90cm
Ja itseasiassa valehtelin nuo kustannukset. Jos joutuu ostamaan kaikki letkut niin rahaa menee likemmäs 30€. Toki luovuutta voi käyttää ja viritellä jotain muuta letkua/säiliötä tilalle.
Pekka
Ja kyllä mä näitä myydäkkin voin. Hyvään hintaan (siis minulle hyvään). Tarvittaessa voin kyllä trokata noita ryyppykuplia jos joku ei halua itse ebaystä tilata. Toimitusaika vaan on Kiinasta aika pitkä ja pelkät suomen kirjepostimaksut on isommat kuin muutaman tommosen tilaaminen kotiin.
Kupla:
http://www.ebay.co.uk/itm/172498920708
Ohut letku:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388867/O ... 32316-90cm
Paksummat (en nyt ole ihan varma näistä kahdesta kun käytin jotkut jämäpätkät jotka oli jääny aikaisemmista projekteista):
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388869/O ... -1814-90cm
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388871/O ... -1438-90cm
Ja itseasiassa valehtelin nuo kustannukset. Jos joutuu ostamaan kaikki letkut niin rahaa menee likemmäs 30€. Toki luovuutta voi käyttää ja viritellä jotain muuta letkua/säiliötä tilalle.
Pekka
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
- Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Transsussa sama homma. Otin koko keskijalan pois ja säästin pari kiloa. Reissussa laukkujen kanssa ihan mahdoton homma. Nyt jatka toimii tallissa huoltopukkina.HeceR kirjoitti: Afrikkalaisen punnertaminen keskiseisontatuelle on nimittäin semmoinen operaatio, että en yhtään mielelläni sitä tee...
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Tuo on kyllä aivan kertakaikkisen upea keksintö, eikä tuo toteutuskaan mitenkään silmille hyppinyt.
Jos olis meikäläisen kyhäämä, niin alkaisin ihan varmasti pohtimaan tuotteen kaupallistamista.
Yksinkertainen, edullinen ja helppokäyttöinen.. Ja ennenkaikkea yksinkertainen on ne taikasanat, jotka puhuttelee.
Ja tuohon systeemiin oivallisen säiliön nyt luulis löytyvät, helpostikin. Vaikka joku sopiva jarrunestesäiliö tai vastaava.
Jos olis meikäläisen kyhäämä, niin alkaisin ihan varmasti pohtimaan tuotteen kaupallistamista.
Yksinkertainen, edullinen ja helppokäyttöinen.. Ja ennenkaikkea yksinkertainen on ne taikasanat, jotka puhuttelee.
Ja tuohon systeemiin oivallisen säiliön nyt luulis löytyvät, helpostikin. Vaikka joku sopiva jarrunestesäiliö tai vastaava.
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Ai ai... ei elektroniikkaa, ei mikrokontrolleria. Silloin kun minulla oli ketjuvetoinen, tein siihen mikrokontrolleriohjatun, ohjelmoitavan tiputussysteemin.
Mutta pakko myöntää, tuohan on todella nerokas systeemi! Ei mikään tekoälyohjattu vaan älyohjattu!
Mutta pakko myöntää, tuohan on todella nerokas systeemi! Ei mikään tekoälyohjattu vaan älyohjattu!
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
- Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Nuukailijan ketjurasvari
No sanos muuta. Tälleen elektroniikan kanssa työkseen pelaavalle oli kyllä iso kynnys pidättyä mikrokontrollereista muista älykkäistä. Olishan sitä voinu vaikka laittaa Bluetoothin ja näppärän kännykkäsovelluksen?tsau kirjoitti:Ai ai... ei elektroniikkaa, ei mikrokontrolleria. Silloin kun minulla oli ketjuvetoinen, tein siihen mikrokontrolleriohjatun, ohjelmoitavan tiputussysteemin.
Mutta pakko myöntää, tuohan on todella nerokas systeemi! Ei mikään tekoälyohjattu vaan älyohjattu!
Pienen lisävirityksen tein tuohon letkunpäähän, josta öljy tiputtele ketjulle. Näytti voitelevan vähän toispuoleisesti niin laitoin nippusiteellä (kuinka ollakkaan...) pienen kankaanpalan sutimaan öljyä tasaisemmin ketjulle. Noin painallus per 50km on pitänyt ketjun mukavasti rasvaisena. 80w90 vaihteistoöljy pysyy yllättävän hyvin kiinni ketjussa. Seuraavaksi vois ehkä kokeilla moottorisahan "ekoteräketjuöljyä" niin pelastuisi maailma samalla.
Pekka
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Pysy vaan vaihteistoöljyssä, teräketjuöljy on sellaista liisteriä ettei se imeydy ketjun rullien väliin, sinne missä voitelua tarvitaan. Oscon kanssa rasvasin ketjut yleensä ennen parkkikselle menoa, ketju lämmin ja se suorastaan imaisee öljyt sisäänsä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Nuukailijan ketjurasvari
Nerokas keksintö! Yksinkertainen on toimivaa näissä hommissa. Ei tarvi sähköä, eikä alipaineita yms. mikä riskeeraa vikaantuessaan pyörän muuta toimintaa.
-ville
-ville
---x mopolla suohon x---