Öljyropun kierteet

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pastori
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2009 9:49 pm
Pyörä: Pyörätön
Paikkakunta: Joensuu

Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Elikkä tuli öljyropun mukana kierteet ulos lohkosta. Kone mahdollisen metallisilpun takia levälleen ja esim koneistamolle, vai onnistuuko kone paikallaan korjaus, esim helicoililla. Pyörä on 600 xl honda ja kuskilla härän kullin kokonen molo otassa.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Voi onnistua paikallaankin, paljon riippuu siitä onko vahaa kierrettä lainkaan jäljellä. Itse korjasin F650:n vastaavallla tavalla hajonneet kierteet - noin puolitoista kierrosta oli harjaa jäljellä kierteen yläpäässä - niin että hankin M18x1.5 messinkisen tulpan jossa sisäkierre oli 1/4" putkikierre ja siihen sopiva o-rengastiivisteinen sulkutulppa johonka porasin halkaisijaltaan 4mm reiän jonka syvyys oli suunnilleen 5mm tähän reikään liimasin 4mm tehomangeetin aivan tavallisella tippaliimalla.

Messinkiadapteri kinni jäljellä oleviin, hyvin puhditettuihin, kierteenjämiin Loctiten 2701 erittäin vahvalla kierreliimalla - irroitukseen tarvitaan +300 asteen lämmitys - ei varmasti irtoa itsekseen ja laippaan ohuesti hydraulitiivisteliimaa. Annetaan liiman kovettua tunnin verraan, asennusaikaa muuten on 4 minuuttia, ja sulkutulppa paikoilleen kiristettynä 12Nm momenttiin. Hyvä tuli ja on ollut nyt pari vuotta ja kolme öljynvaihtoa paikoillaan ilman ongelmia.

M18x1.5 adapteria oli lähes mahdoton löytää Suomesta mutta Englannissa on Green Spark Plug - niminen yritys http://www.gsparkplug.com/ josta löytyy lähes mitä tahansa alaan liittyvää. Jos Hondassa sattumalta olisi öljytulpan kierre M18x1.5 niin minulla on yksi ylimääräinen messinkinen adapteritulppa.

Mukaan kuva lopputuloksesta.
Liitteet
Öljyproppu_01.JPG
Viimeksi muokannut Patukka, Ke Huhti 19, 2017 5:55 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pastori
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2009 9:49 pm
Pyörä: Pyörätön
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tämä ratkes toivottavasti. Soittelin paikalliseen korjaamoo, ja kuulemma joutuvat korjaamaan näitä useinkin. Ei kuulemma mikään ongelma.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tässä vaiheessa kannattaa viimeistään ostaa momenttiavain :wink:

Alumiinissa oleva pultti ei tarvitse ylikiristää kun kerran, eikä sitä edes huomaa kiristäessä. Alumiini laajenee noin 2x terästä enemmän lämmetessään ja ylikovaa kiristetyn propun/pultin kierteet korkkaa tässä vaiheessa, lopputuloksena on pultin/propun mukana tulevat kierteet tai viimeistään kiristyksessä kierteet korkkaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Pastori
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2009 9:49 pm
Pyörä: Pyörätön
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tää oli eka öljynvaihto tähän laitteeseen meikäläisellä, eli roppu on edellisten jäljiltä. Momenttiavain löytyy ja käytän sitä aina öljynvaihdoissa.
Avatar
Rässi66
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Viime keväänä ostin pyörää ja peräkärryyn kiinnitellessä ukko arveli että huono kierre propussa, "Liimasin tulpan paikoilleen" :shock:
Kävin B-kaupasta korjaussarjan missä M13 kierretappi ja proppuja.
Uusi jenka ja proppu kiinni. Homma paketissa.
Nuita proppuja on vielä, jos Tampereen seudulla on M12 proppu huonona, niin apuja löytyy.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Siinä tapauksessa sapiskaa entiselle omistajalle kun ei ole momenttia käyttänyt :twisted:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
-H-
Viestit: 74
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 7:36 pm
Pyörä: TT600RE/R
Paikkakunta: Sarvikuonojen maa, Vihti

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja -H- »

Mites jos onnistuu momenttiavaimellakin kierteet rikkomaan? Vaikuttaako öljy kierteissä siihen mihin momenttiin pitää vetää? Eli onko ohjekirjan arvot kuivalle kierteelle?
Tuuno
mchuurre
Viestit: 1953
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Tapoja ja vääntökäsiä on monta....itellä ollut about lentueen verran erimallisia pärriä, (ja autoja), enkä koskaan ole öljyroppua, (enkä suodatintakaan), mihinkään momenttiin vetänyt, vaikka avain ja kaksikin löytyy.....

Ihan vaan perusteluina, että ei ole koskaan jäänyt vuotamaan ja eihän se nyt koville tuo roppu joudu.
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Avatar
-H-
Viestit: 74
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 7:36 pm
Pyörä: TT600RE/R
Paikkakunta: Sarvikuonojen maa, Vihti

Re: Öljyropun kierteet

Viesti Kirjoittaja -H- »

Niin minäkin tuon ekan kerran jälkeen.
Viimeisenä iltana ennen Alpeille lähtöä kierteet pihalle. Siinä sitten reiän pesu, kun jätti tiivisteen pois niin pohjalta löytyi pari milliä kierrettä, siihen locktaittia ja antoi kuivua. Kesti reissun. Ei tosiaan ole rasituksella.
Nykyään aina uusi kupariprikka ja kohtuullinen kiristys (nykyiseen helicoiliin).
Mutta aihe jäi vaivaamaan, niitä rasituksellakin olevia kiristettäviä on.
Vastaa Viestiin