AT etujarrujen näperrys

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

tekes
Pyörä: T7

AT etujarrujen näperrys

Viesti Kirjoittaja tekes »

Suivaantuneena AT:n etujarrujen laahaamiseen, puhdistin etujarrumännät ja sylinterit (tiivistesarja rugged&roads:lta). Tein tästä ihan ohjeen kun tuli kuvia otettua korjauksen yhteydessä. Aikaa meni pari päivää liotuksineen, muutama tunti työtä.

Ennen jarrusatuloiden irrottamista piti löysätä jarruletkujen kiinnityspultit ja ilmausnipat (ja kevyesti takaisin kiinni).
Irrotin jarrusatulat, kannakkeen päälle. Pesin satulat dieselillä päällisin puolin, kun ensi alkuun ei löytynyt jarrujen putsausainetta. Bensaa/liuottimia ei saa käyttää missään vaiheessa puhdistukseen. Vaseliinia vain pidikkeen tiivisteiden sisään.
2männätulos.jpg
Kuva 2. Männät tuli ulos pumppaamalla jarrukahvaa, mutta jarrunestesäiliöön piti lisätä nestettä kerran jotta jarrusäiliö ei tyhjentynyt. AT:n työkalut mäntien "esteeksi" jotta kaikki männät tulisi tasaisesti mahdollisimman ulos.
Lopuksi irrotin esteet, pumppasin jarrukahvasta, ja yksi mäntä tuli kokonaan ulos ja nesteet pihalle. Irrotin jarruletkut, jätin tuen varaan roikkumaan.
Jarruletkujen pulteissa olisi hyvä olla merkintä vasen/oikea, koska ainakin minun pyörässä jarruletkun pultin reiät meni kasatessa vääriin kohtiin, kun sekoitin pultit.
Muut männät lähti nitkuttamalla ja meisselillä avittamalla (männän sisäpuolen urasta).
4männät.jpg
Kuva 4. Männät, sylinterit ja pölytiivisteet olivat aika heikossa hapessa. Irrotin vanhat tiivisteet. Alemmat männät varsinkin oli huonossa kunnossa.
5tiivistesarja.jpg
Kuva 5. Tiivistesarja.
6liotus.jpg
Kuva 6. Jätin jarrusatulat yön yli likoamaan jarrunesteeseen.
7putsattu.jpg
Kuva 7. Putsasin jarrusylintereitä ja tiivisteuria porakoneeseen kiinnitetyllä hammasharjalla ja pienikärkisellä ruuvimeisselillä, jarruneste puhdistusaineena, välillä myös jarrujen puhdistusainetta ruiskutellen.
Mäntiä hioin varovasti vesihiomapaperilla jotta pahimmat pinttymät lähti irti. Sitten kieputin 9mm poranterään jarrunesteessä kastellun rätin ja hioin/kiillotin männät sillä.
Jarrun pidikkeen luistimet puhdistin myös jarrunesterätillä ja muutenkin koko satulan miten nyt lian sai irti.
Kun jarrusylinterit ja tiivisteurat olivat puhtaat, asensin uudet sylinterin tiivisteet, menivät melko helposti paikalleen kunhan yhden reunan sai ensiksi sopimaan uraan sormella painaen. Haynesin mukaan tiivisteet voi voidella jarrunesteellä.
Tiivisteiden jälkeen männät menivät painamalla paikalleen.
Vaihdoin sitten jarrusatulan "pidikkeen" tiivisteet, laitoin reippaasti vaseliinia tiivisteiden sisään.

Asensin jarrusatulat paikalleen.
Jarrujen ilmaus: lisäsin jarrunestettä, löysäsin ilmausruuvit, ja pumppasin etujarrukahvasta. Aika pitkään ja painella ennen kun alkoi vetämään nestettä, ja että sitä tuli ilmausruuvista. Jarrunestesäiliöön alkoi tulla kuplia ja aikansa jälkeen jarrumännät sai painetta, auoin välillä ilmausruuveja. Lopulta järjestelmään tuli paineet takaisin.

Kenttätesti jää toistaiseksi suorittamatta muun kunnostuksen ollessa kesken.
HeceR
Pyörä: AT -93, XX -97

Re: AT etujarrujen näperrys

Viesti Kirjoittaja HeceR »

Tämä on hyvä ohje. Sama homma on itsellä edessä.

Voisikohan satuloita pestä ultraäänipesurilla? Jos laittais ne vaikka dieseliin lillumaan ja muutamaksi tunniksi muhimaan...
tekes

Kiitos, ja täydennän ohjetta jos ja kun parannettavaa löytyy.
Ultraäänipesusta en tiedä oikein mitään. Jarruneste on varmaan turvallisin liotusaine.

Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla

Edit: ultraäänipesu olisikin ollut tarpeen. https://www.finnsonic.com/ratkaisut/ult ... ujasenedut
HeceR

tekes kirjoitti:Kiitos, ja täydennän ohjetta jos ja kun parannettavaa löytyy.
Ultraäänipesusta en tiedä oikein mitään. Jarruneste on varmaan turvallisin liotusaine.

Edit: ultraäänipesu olisikin ollut tarpeen. https://www.finnsonic.com/ratkaisut/ult ... ujasenedut

Sillä mietin, kun kaverin kanssa joskus ostettiin pieni pesuri kimppaan ja sinne satula mahtuisi varmaan sisälle, kun kikserin kaasarikin mahtuu. Olisi vaan ehkä vaivattomin tapa saada puhtaaksi.
tekes

Kannattaa varmaan selvittää ultraäänipesussa käytettävän pesuaineen/nesteen sopivuus jarruosien puhdistukseen.

Edit: En löydä tietoa onko ultraäänipesua käytetty jarrujen puhdistukseen. linkin takaa löytyvässä ohjeessa ilmailutekniikan jarruosien puhdistukseen käytetty, joten en nyt itse lähtisi ensimmäisenä kokeileen. Onkohan joku kokeillut k.o pesua jo?
Karva-Asser
Pyörä: CRF1000

Viesti Kirjoittaja Karva-Asser »

On kokeiltu ja nimenomaan FinnSonicin vehkeillä/toimesta mun AT:n jarrusatulat pesty. ( Huom! Eivät tarjoa pesupalveluja, mutta tulihan testattua ) Loppu laahaaminen siihen paikkaan, toki vaihdoin tiivisteet ja Ruggedin männät samalla. Eipä nuo pesurit paljoa esim. Motonetissa maksa ja itsellänikin nykyään sellainen. Ompahan sitten kaasarihuoltoa varten pesuri valmiina.
HeceR

tekes kirjoitti:Kannattaa varmaan selvittää ultraäänipesussa käytettävän pesuaineen/nesteen sopivuus jarruosien puhdistukseen.

Edit: En löydä tietoa onko ultraäänipesua käytetty jarrujen puhdistukseen. linkin takaa löytyvässä ohjeessa ilmailutekniikan jarruosien puhdistukseen käytetty, joten en nyt itse lähtisi ensimmäisenä kokeileen. Onkohan joku kokeillut k.o pesua jo?
Siinähän voi käyttää nesteenä lähes mitä tahansa. Vettä, liuottimia, tiskiainetta jne. Vaikka dieseliä...
tekes

HeceR kirjoitti:
tekes kirjoitti:Kannattaa varmaan selvittää ultraäänipesussa käytettävän pesuaineen/nesteen sopivuus jarruosien puhdistukseen.

Siinähän voi käyttää nesteenä lähes mitä tahansa. Vettä, liuottimia, tiskiainetta jne. Vaikka dieseliä...
Niinpä.
Löytyi viestiketju.
tekes

Karva-Asser kirjoitti:On kokeiltu ja nimenomaan FinnSonicin vehkeillä/toimesta mun AT:n jarrusatulat pesty. ( Huom! Eivät tarjoa pesupalveluja, mutta tulihan testattua ) Loppu laahaaminen siihen paikkaan, toki vaihdoin tiivisteet ja Ruggedin männät samalla. Eipä nuo pesurit paljoa esim. Motonetissa maksa ja itsellänikin nykyään sellainen. Ompahan sitten kaasarihuoltoa varten pesuri valmiina.
Mitähän nestettä siinä pesussa käytettiin ja taajuutta? Ja mitähän metalliseosta AT:n jarrusatulat on?
Tuossa yhdessä viestiketjussa mainittiin alumiinifolion reikiintyvän ja hajoavan pölyksi jollakin laitteella...
Karva-Asser
Pyörä: CRF1000

Viesti Kirjoittaja Karva-Asser »

Enpä muista enää, mitä pesuainetta siinä käytettiin, mutta riittäähän tuo pelkkä vesikin tai siihen lisättynä vaikka motonetin ultrasonic cleaner fluid. Eikös nuo kaasaritkin jotakin aluvalua ole ja eihän ne millänsäkään ultrapesusta ole. Tuo folion katoaminen johtunee sen "ohuudesta". Samoin en uskaltaisi esim. Pinnoitettuja linssejä pestä ultralla.
tekes

Folion hajoaminen saattoi johtua pesunesteestä.
Oksaalihappo käy alumiinillekin.
http://www.laspek.com/tuotteet.html?id=2/168
Voisihan sitä testata (jos olisi pesuri)...
tekes

Vanha ketju, mutta näpertelin - 89 transalpin jarrut samalla tavalla kuntoon. Jouduin tilaamaan uudet jarrusylinterit, kun vanhat oli hapettuneet pilalle. Täytyy sanoa että tuli kyllä hyvät (transalpin jarruksi) . Aiempi jarrutuntuma oli luokkaa luokaton, nyt etujarru ottaa jämysti kiinni.

Meinaan että kannattaa käydä jarrut läpi vanhemmista pyöristä. Paskaankin jarruun voi tottua. Tulos voi yllättää.

Lähetetty minun G3311 laitteesta Tapatalkilla
vanhakääpä
Pyörä: suzuki

Viesti Kirjoittaja vanhakääpä »

Eikai ultraäänipesuri pesuainetta kaipaa?
Siinä vaiheessa oikea aine hyvä, kun pestävät nostetaan ylös vedestä.
Vastaa Viestiin