KTM:n välitykset

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Arska Koivisto

KTM:n välitykset

Viesti Kirjoittaja Arska Koivisto »

Millaisilla välityksillä porukka ajelee? (Mun pyörä 625 SMC -04). Onko vakiovälit 16-40 ? Pyörässä on nyt takana 38 ja eturatasta en ole edes "ehtinyt" katsoa. Tuskin kuitenkaan pienempi kuin vakio, koska huippuja olen mittariin saanut 170km/h (suljetulla alueella tietenkin, joo joo). Välitys tuntuu muutenkin melko pitkältä, esim. vitosella ei ole mukava ajaa ennenkuin jossain 90km/h jälkeen.
Miltä kuulostaisi joku 14/15-40/42 ?
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Kuulostaa paljon paremmalta. Käytä isoa eturatasta, niin swingin ketjuohjurit kuluvat vähemmän. Alkuperäisinä ne ovat aivan ylivälitettyjä. Enskassa on vielä suuremmat renkaat niin avot...ykkösellä neljääkymppiä enskalla? Enskaan laitoin aikoinaan muistaakseni 14-50 ja huippunopeutta oli riittävästi siltikin, mutta pyörän hupikerroin muuttui dramaattisesti. Supermotolle pienempi ratas taakse kuin enskassa.
miki.
Pyörä: KTM 525 exc

Viesti Kirjoittaja miki. »

No ensiövälityshän näisssä 625 smc/sxc ja 640 E on sama 31/79. (ainakin uusimmissa)

Smc:n vakio välitykset ovat olleet 17-40 ja ovat kyllä piiiitkät Mulla on enskassa nyt 14 - 48, vakiot oli 16 - 42.

Laaharit on kulutustavaraa, ei niitä pieniä etukiekkoja turhaan valmisteta. Vaihtele ihan oman maun mukaan, jossain vaiheessa sitten tulee vastaan ketjun jatkaminen/vaihtaminen.
Viimeksi muokannut miki., Pe Syys 08, 2006 5:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Topponen
Pyörä: G650 XChallenge

Viesti Kirjoittaja Topponen »

Mulla lc4:ssa motorenkailla 15/42 tuntuu hyvälle, nappuloilla 15/45. Matka-ajoon sais tuo motovälitys olla oikeestaan vieläkin harvempi esim. 16/42.
Arska Koivisto

Viesti Kirjoittaja Arska Koivisto »

Jees. Kiitoksia näistä. Kun tilaan ketjut/ rattaat, niin taidan ottaa 42:n taakse ja 14:n ja 15:n eteen ja koittaa niillä kumpika tuntuu mukavammalta.
Sitten seuraava kysymys: Käytättekö jousilukkoa? Vai onko laitettava niitattava niinkuin ****kypyörissä?
miki.
Pyörä: KTM 525 exc

Viesti Kirjoittaja miki. »

Arska Koivisto kirjoitti: Sitten seuraava kysymys: Käytättekö jousilukkoa? Vai onko laitettava niitattava niinkuin ****kypyörissä?
Niittilukko ehdottomasti!

Jousilukko voi olla taskussa varalta, jos sattuu toi niittilukko pettämään niin ei tartte työntää metsästä pois.

OT; (kuulemma jotkut fanaatikot käyttävät tehdasniitattua ja purkavat svingin kun vaihtavat ketjuja. Kotarissa vain alapuolen ohjarin läpi on vaikea pujottaa yhtenäistä ketjua :roll: )

Edit...taidatkin ajaa kadulla eniten => että ei ole pitkämatka huoltikselle yms ketjukauppaan, joten mikset voisi käyttää jousilukkoa. Joku joka ajelee teillä niin varmaan voisi kertoa niiden kestävyydestä tiekäytössä.
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Laittakaa nyt ihmeessä se niittilukko, samalla vaivalla sen laittaa. Jos välityksiä vaihtaa niin mieluummin isompaa takaratasta niin ei kulu laaharit ja taitaa se isompi eturataskin paremmin kestää. Itse laitoin kolme piikkiä isomman takarattaan SXC:hen ja niillä olen mennyt sekä motona että enskana. Helpottaa muuten vanteiden vaihtoa, jos on saman kokoiset takarattaat.
marko.virkajarvi

Viesti Kirjoittaja marko.virkajarvi »

Jos on orkkis-reginat vielä käytössä niin vaihda ne ihmeessä pois ja laita didit tilalle ja 16/42 välitykset niin alkaa pelaan niinkuin pitää.Ja tietysti niitattava lukko!!
Tomi
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mulla EXC:ssä 14/50. Tällä hetkellä nämä tuntuu omaan ajotyyliin sopivalta välitykseltä... tämä siis n. 100 kilometrin ajokokemuksella.
kartanlukija
Pyörä: KTM 530 EXC
Viesti:

Meneeköhän liian tiuhaksi?

Viesti Kirjoittaja kartanlukija »

Minulla on toi -99 mallin KTM 400 SXC, jossa tällä hetkellä eturatas 14 ja takana 52. Huippunopeus käytännössä näillä välityksillä jossain 130-140 km/h vaiheilla ( Tarvikemittarin mukaan). Mietin että hitaassa metsäajelussa vieläkin tiuhempi välitys olis käytännöllinen. Jossain kohtia enskareitit kun ovat lähellä trialia, olis kytkinkäsi vähemmän krampissa jatkuvasta kahvaamisesta. Meneeköhän jo liian tiuhaksi jos hankin eteen 12 piikkisen eturattaan? Meinasin ainakin kokeilla!

Kun tätäkin viestiketjua lukee. Tuntuu, että kaikilla on pidemmät välitykset. Onko pyörissä eri pituisia "perävälityksiä", kuten autoissa? Joka selittäisi huomattavasti "pidemmät ratasvälityssuhteet" (14/40... jne). Vai mitä käyttöä enduropyörässä on esim yli 150 km/h huippunopeudella?

t: nimimerkillä "tietämätön kyselee"
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ensiövälityssuhteita on monia konetyypistä riippuen...

Mistä meinasit 12 :shock: piikkisen eturattaan saada :?: eipä ole tullut vastaan missään. Hanki mieluummin isompi takaratas toki voit joutua vaihtamaan ketjutkin jos ei riitä mutta silti, 12 on kyllä jo tosi pieni jos sen jostain yleensäkään saa.

Minulla nyt 14 tai 15 tai 16 (käytön mukaan vaihtaen) edessä ja 50 takana SXC:ssä, 14 on jo melko lyhyt jolloin huiput jää jonnekin 100km/h paikkeille, 16 taas on jo ihan hyvä matkailu välitys hiekkateille ym... 15 kompromissi millä voi (huonosti) ajaa enskaa mutta kadullakaan ei viitsi juuri pitkiä matkoja yli 80 ajaa.
antti
Pallokala
Pyörä: Dominatör

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Arska Koivisto kirjoitti: Sitten seuraava kysymys: Käytättekö jousilukkoa? Vai onko laitettava niitattava niinkuin ****kypyörissä?
Jotenkin tuo niitattava antaa mielenrauhan. Kesällä mökillä mopoa rassatessa huomasin, että ketjulukon jousesta oli puolet kadonnut reitille eli lukko pysyi koossa pyhällä hengellä. Ilmeisesti viimeisin ketjujen pomppaaminen takahaarukan väliin oli tehnyt lukolle vähän kipeetä. No, eihän koko paikkakunnalta löytynyt sopivaa ketjulukkoa. Mökin pihassa tehty "pielavetinen" pelasti päivän surauttelun, eli niittasin liittimen ison moskan ja Fiskarsin halkaisukirveen välissä. Siellä se liitin on muuten vieläkin...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Sabe
Pyörä: EXC

Viesti Kirjoittaja Sabe »

miulla on tossa EXC:ssä motovanteilla 14-42 ja enskoilla 14-48....
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Re: Meneeköhän liian tiuhaksi?

Viesti Kirjoittaja niffestone »

kartanlukija kirjoitti:Minulla on toi -99 mallin KTM 400 SXC, jossa tällä hetkellä eturatas 14 ja takana 52. Huippunopeus käytännössä näillä välityksillä jossain 130-140 km/h vaiheilla ( Tarvikemittarin mukaan). Mietin että hitaassa metsäajelussa vieläkin tiuhempi välitys olis käytännöllinen. Jossain kohtia enskareitit kun ovat lähellä trialia, olis kytkinkäsi vähemmän krampissa jatkuvasta kahvaamisesta. Meneeköhän jo liian tiuhaksi jos hankin eteen 12 piikkisen eturattaan? Meinasin ainakin kokeilla!

Kun tätäkin viestiketjua lukee. Tuntuu, että kaikilla on pidemmät välitykset. Onko pyörissä eri pituisia "perävälityksiä", kuten autoissa? Joka selittäisi huomattavasti "pidemmät ratasvälityssuhteet" (14/40... jne). Vai mitä käyttöä enduropyörässä on esim yli 150 km/h huippunopeudella?

t: nimimerkillä "tietämätön kyselee"
Hyvä se on ottaa asia esille, jos kysytyttää. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei pitkillä välityksillä tee juurikaan mitään, koska kyseisten endurojen ajo-ominaisuudet eivät riitä yli 140 km/h ajonopeuksiin kuitenkaan. Syy pitkiin alkuperäisvälityksiin on varmaan taas kerran jossain saaste- tai äänimittaustemppuilussa. Liian isoilla välityksillä pintakaasulla köröttelemällä sitä paitsi rikkoo vaihteiston, koska suuremmilla vaihteilla rattaisiin kohdistuu helpommin epähuomiossa suuria momentteja, joten lyhyet välitykset vaan alle ja sopivan reippaasti kierroksia, niin moottorikin tykkää...
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Itse käytän ketjulukkoa, koska saatan vaihtaa välityksiä useamman kerran viikossa kesäaikana. Sitten jos sokka vioittuu tai menee löysäksi, niin tietysti sitten uusi lukko. Ajomäärät ovat melko mitättömiä, mutta koskaan ei ole lukko pettänyt. Minulla on ollut viisi Kotaria ja kaikissa on ollut ketjulukko, kun ovat tehtaasta tulleet. Tässä EXC:ssä on Reginat, mutta en ajatellut niitä silti pois heittää. Motokäytössä on DID:t.

Kaippa sitten lopetan lukkojen ja Reginoitten käyttämisen, kun ketju on lytyssä lohkossa...

Yleensä käytän maastossa 13/52 ja motokäytössä 15/ 40-42