BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
esyvanen
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Loka 28, 2015 4:41 pm
Pyörä: BMW R80 G/S Paris-Dakar 1985

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja esyvanen »

Sama vika tuossa ylemmässä pallonivelessä eli suojakumi rikki. Mahtaisikohan tuohon löytyä sopivaa suojakumia (mielummin ei keltaista, heh...)
Kuva

Lähetetty minun Lenovo YT3-X50L laitteesta Tapatalkilla
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW K1 vm. 1989
Ex. BMW R65 vm. 1979
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

esyvanen kirjoitti:Sama vika tuossa ylemmässä pallonivelessä eli suojakumi rikki. Mahtaisikohan tuohon löytyä sopivaa suojakumia (mielummin ei keltaista, heh...)
Minä tilasin tuollaisen R1100GS pyörääni
Klik

Tuo tulee Bulgariasta, mutta myyjä on ainakin tähän mennessä saanut 100 % positiivisen palautteen hommistaan.
On se ehkä parempi kuin se kreikkalainen.

Saat toisen hintaan 7.- €

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
esyvanen
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Loka 28, 2015 4:41 pm
Pyörä: BMW R80 G/S Paris-Dakar 1985

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja esyvanen »

Pekkavee kirjoitti:
esyvanen kirjoitti:Sama vika tuossa ylemmässä pallonivelessä eli suojakumi rikki. Mahtaisikohan tuohon löytyä sopivaa suojakumia (mielummin ei keltaista, heh...)
Minä tilasin tuollaisen R1100GS pyörääni
Klik

Tuo tulee Bulgariasta, mutta myyjä on ainakin tähän mennessä saanut 100 % positiivisen palautteen hommistaan.
On se ehkä parempi kuin se kreikkalainen.

Saat toisen hintaan 7.- €

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kaupat tuli Pekka!

Lähetetty minun Lenovo YT3-X50L laitteesta Tapatalkilla
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW K1 vm. 1989
Ex. BMW R65 vm. 1979
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja Jouni »

En saanut vanhaa palloniveltä irti ilman rälläkkää, niin piti ostaa uusi nivel. Uudessa alkuperäisosassa on ylhäällä kuminen kiristysrengas. Ei se silti siitä pyörinyt ojaustankoa käännellessä, kumi vaan veti ruttuun, piti raottaa kumia ja rasvata ura niin sitten pyörii. Joutunee seuraamaan ja rasvailemaan tarvittaessa, ettei kumi taas hajoa.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja jaket »

nuo kumien pyöriminen kannattaisi tarkistaa joka kevät ainakin, etteivät ole liimaantuneet talven aikana, jos se ei pyöri siitä ohuemmasta päästään, niin hajoo melko nopeasti/samantien. itse laitoin silikoonirasvaa siihen huulen alle.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja tsau »

Hoksasin juuri miten kumin saa pysymään pitkään ehjänä. Tiputtaa sen kumin yläosan hahlosta niin pääsee pyörimään hyvin. Minulla näköjään itsekseen tipahtanut jossain vaiheessa ja kumi on kyllä hyvässä kunnossa vaikka pyörä on jo 10 vuotta vanha.
No joo, sitten sinne niveleen kyllä pääsee vesi, risut ja männynkävytkin. Pitää ensi viikolla katsoa missä kunnossa nivel on :(
gaz169
Viestit: 276
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 7:56 am
Pyörä: gsa1200,dnepr1300gs,dnepr650,honda st70
Paikkakunta: jmsk.

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

mitä jos lykkäis reijästä kuumaliimaa täyteen?
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja tsau »

Eihän se kumi ehjä ollut kuten kaikki varmaan arvasivatkin. Yläreunasta oli millin, parin siivu irronnut ja siksi tipahtanut kolosta pois.

Uusi kumi on nyt paikoillaan (Motorworksilta tuli nopeasti, kiitos linkistä). Mutta ihan mielenkiinnosta, kun tuolla englanninfoorumillakin joku rehvasteli, että kymmenen minuutin homma vaihtaa. Ei siihen varmasti kauaa menekkään kun on oikeat työkalut mutta kuinka se alapään kiinnitysrengas laitetaan oikeaoppisesti takaisin? Mahtaako tuohon mitään oikeaa tapaa edes olla, suojakumiahan ei myydä bmw:n tiskillä. Minulla meni ainakin se 10 minuuttia sen kanssa tuskaillessa.
Ehkä minun ei koskaan enää tarvi tota vaihtaa mutta olisihan se kiva tietää.
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja Jouni »

kuinka se alapään kiinnitysrengas laitetaan oikeaoppisesti takaisin?
Tiedä miten se oikeasti kuuluisi laittaa, mutta ite olen aloittanut renkaan päästä nostamalla se ruuvimeisselin päällä uraan, ja siitä sitten nivelen ympäri pyörien rengas koko ajan edempää uraan nostaen, kunnes toisen pään tullessa vastaan rengas on kokonaan urassa. Joku koukkupäinen työkalu olisi tietenkin parempi, niin ei rengas luiskahtaisi työkalun päältä niin helposti.
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja tsau »

Samoin minäkin tein, ensin rengas valmiiksi siihen ylempään kumin uraan. Sitten kumi paikalleen ja rengasta päästä pikkuhiljaa kiertämällä paikalleen. Mutta tuskastuttavan hidas tapa kun rengas halusi lipsua takaisin ylempään uraan.
Jos olisi joku ohut holkki joka menee juuri kumin ympärille ja renkaan laittaisi holkin ympärille, voisi sillä EHKÄ saada renkaan nopeasti paikalleen. Mutta kun ei ole... eikä noita onneksi joka päivä tartte laittaa.
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: BMW R1200GS pallonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Nostetaas ylös ja muistutetaan, että tarkastakaa ko. kumi aina tasaisin ajoin.

Omani näyttää tältä:
kumi.JPG
Uusi tilattu Carpimotolta.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Vastaa Viestiin