LC8:n käyntihäiriö
Valvoja: Moderaattorit
- PantseK
- Pyörä: 950 Adventure, 701, 450 EXC
LC8:n käyntihäiriö
Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään kun tussauttelee takapytyn imupuolelle aika-ajoin?
Tuota se tekee pääosin tasakaasulla ajettaessa. Viime syksynä vaihdoin moottorin, jolloin säätelin samalla venttiilinvälykset ja uusin tulpat.
Syksyllä parisentuhatta ajelin ilman ongelmia, mutta viimeisellä joulukuun ajopätkällä kostealla kelillä aloitti tuon tussauttelun.
Talven aikana vaihdoin "uudet" kaasarit ja säädin synkronoinnin. Tussauttelu väheni, muttei loppunut täysin. Puolan ja tulpan olen vaihtanut toistamiseen eikä vaikuttanut asiaan.
Parikertaa olen tankannut tänäkeväänä, joten vanhanbensan vian luulisi jo poistuneen?
Voiko throttle sensorin väärä säätö aiheuttaa moista?
Mistähän sitä seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään? Mistä moinen tussauttelu johtuu?
Tarkastaisinko venttiilinvälykset uudestaan jos vaikka olisi jäänyt imupuoli kuitenkin kantamaan, mutta miksi ekat 2t toimi moitteettomasti?
Syttyboksi?
Sähköliitokset?
Imuvuodot?
Tuota se tekee pääosin tasakaasulla ajettaessa. Viime syksynä vaihdoin moottorin, jolloin säätelin samalla venttiilinvälykset ja uusin tulpat.
Syksyllä parisentuhatta ajelin ilman ongelmia, mutta viimeisellä joulukuun ajopätkällä kostealla kelillä aloitti tuon tussauttelun.
Talven aikana vaihdoin "uudet" kaasarit ja säädin synkronoinnin. Tussauttelu väheni, muttei loppunut täysin. Puolan ja tulpan olen vaihtanut toistamiseen eikä vaikuttanut asiaan.
Parikertaa olen tankannut tänäkeväänä, joten vanhanbensan vian luulisi jo poistuneen?
Voiko throttle sensorin väärä säätö aiheuttaa moista?
Mistähän sitä seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään? Mistä moinen tussauttelu johtuu?
Tarkastaisinko venttiilinvälykset uudestaan jos vaikka olisi jäänyt imupuoli kuitenkin kantamaan, mutta miksi ekat 2t toimi moitteettomasti?
Syttyboksi?
Sähköliitokset?
Imuvuodot?
Re: LC8:n käyntihäiriö
Kokeile säätää tyhjäkäynnin seosta puoli kierrosta isommalle.
Lainaan ketjua kun otsikko istuu myös omaan ongelmaan.
Onko ajatuksia mitä kannattaisi tarkistaa? Tankin/polttoainepumpun puhdistuksen ja tulppien vaihdon jälkeen pyörä (ktm 990 adv) käynnistyy mutta sammuu hetken pyörittyään. Tuntui myös ottavan normaalisti kierroksia ennen sammumista. Ennen huoltoa pyörässä alkoi olemaan vähän normaalia karkeampi käyntiääni ja huonompi tyhjäkäynti. Olin tankannut edellisellä reissulla kanisterista, josta pääsi tankkiin muovista työstöpurua. Ajattelin ennen tulevaa lyhyttä reissua, ja varsinaista seuraavaa huoltoa, puhistaa polttoainapumpun ja tankin, vaihtaa edellisessä 30000km huollossa vaihtamatta jääneet tulpat sekä vilkaista varuiksi venttiilivälykset. Pumpusta ja tankista löytyi työstöpurua, jotka puhdistin mutta pistin kasaan vielä vanhoin suotimin kun uusia ei ollut käsillä. Vaihdoin tulpat ja samalla tarkistin venttiilivälykset. Pyörä kasaan ja lopputulos, että käynnistyy mutta sammuu kohta perään. Vilkaisin tuneeculla virhekoodit joita löytyi oheiset:
- p0201: Injector Circuit Malfunction
- p0122: Throttle Position Sensor low voltage....
Kaikki liittimet kävin vielä läpi ja pitäisi olla ok. Ruiskurungon pitäisi olla asiallisesti paikallaan. Huomenna pyörä uudestaan osiksi, joten kaikki ideat otetaan vastaan.
Onko ajatuksia mitä kannattaisi tarkistaa? Tankin/polttoainepumpun puhdistuksen ja tulppien vaihdon jälkeen pyörä (ktm 990 adv) käynnistyy mutta sammuu hetken pyörittyään. Tuntui myös ottavan normaalisti kierroksia ennen sammumista. Ennen huoltoa pyörässä alkoi olemaan vähän normaalia karkeampi käyntiääni ja huonompi tyhjäkäynti. Olin tankannut edellisellä reissulla kanisterista, josta pääsi tankkiin muovista työstöpurua. Ajattelin ennen tulevaa lyhyttä reissua, ja varsinaista seuraavaa huoltoa, puhistaa polttoainapumpun ja tankin, vaihtaa edellisessä 30000km huollossa vaihtamatta jääneet tulpat sekä vilkaista varuiksi venttiilivälykset. Pumpusta ja tankista löytyi työstöpurua, jotka puhdistin mutta pistin kasaan vielä vanhoin suotimin kun uusia ei ollut käsillä. Vaihdoin tulpat ja samalla tarkistin venttiilivälykset. Pyörä kasaan ja lopputulos, että käynnistyy mutta sammuu kohta perään. Vilkaisin tuneeculla virhekoodit joita löytyi oheiset:
Kaikki liittimet kävin vielä läpi ja pitäisi olla ok. Ruiskurungon pitäisi olla asiallisesti paikallaan. Huomenna pyörä uudestaan osiksi, joten kaikki ideat otetaan vastaan.
- PantseK
- Pyörä: 950 Adventure, 701, 450 EXC
990:n TPS anturi jos on sökö niin aiheuttaa kuulemma huomattavia käyntihäiriöitä. Kaasarivehkeessä se ei ole ihan niin tarkkaa.
- mico
- Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Paljonko ajettu ja koska olet vaihtanut nuo polttoainesuodattimet?viljami kirjoitti:Lainaan ketjua kun otsikko istuu myös omaan ongelmaan.
Pyörällä (ktm 990, -12) ajettu nyt noin 35000km. Nuo suotimien vaihtoväli ei taida olla huolto-ohjelmassa määritelty, joten luultavasti alkuperäiset suotimet. Kaksi viimeistä huolloista olen tehnyt itse ja nyt ensimmäistä kertaa aukaisin pumpun. Ylemmässä paperisuotimessa ei mitään näkyvää irtolikaa mutta alemman ulkopuolella purua enemmänkin, jotka siivosin. Pitää nuo uusia, jos ei vikaa löydy mistään muualta.mico kirjoitti:Paljonko ajettu ja koska olet vaihtanut nuo polttoainesuodattimet?viljami kirjoitti:Lainaan ketjua kun otsikko istuu myös omaan ongelmaan.
Tarkennuksena vielä noihin oireisiin. Uudelleen kun kokeilin pyörittää konetta, niin pyöri tyhjäkäyntiä ihan hyvin normaali lämpötilaan kunnes annoin kaasua ja siihen sammui. Tämän jälkeen lämpinä käynnistäessä pyörikin tyhjäkäyntiä huonosti ja sammu ilman kaasun antamistakin. TuneEcua ei ole tullut käytettyä mutta kokeilun vuoksi ajoin fuel pump ja injector testit mutta noista en oikeastaan viisastunut kauheasti. Ensimmäinen tuntui pyörittelevän pumppua ja jälkimmäinen osalta jotain surinaa/naksuttelua havaittavissa
- mico
Kannattaa vaihtaa ne suodattimet ennen kuin tekee mitää muuta.
Samaa mieltä ja pistinkin suotimet jo tilaukseen. Jatkan ihmettelyä kun saan ne vaihdettua.mico kirjoitti:Kannattaa vaihtaa ne suodattimet ennen kuin tekee mitää muuta.
TPS pitää olla kyllä mieluummin kuuman just 0.60V. Ja kaasuvaijereissa pieni "klappi".viljami kirjoitti: Testinäkymän arvojen pohjalta mitä ymmärsin, niin synkkaus noiden hPA arvojen pohjalta ok ja TPS näytti kylmänä 0.72v / lämpimänä 0.68V luokkaa.
Miulla mystiset käyntihäiriöt ja stuppaamista hävisi kun tuon sääti kohalleen muutama vuosi sitten. On pysynyt säätämisen jälkee 0.60 voltissa, joten ei ole tarvinnut sen jälkeen säätää.
Muistaa vielä lukita vaikka kynsilakalla sen lukitusruuvin.
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
Tarkoitatko kaasari versiota? Osaakohan tälle ruiskuversiolle tehdä itse tuon tps osalta mitään. Itselle niin uusi tuttavuus. Pitää tutkia lisää kunhan pääsen taas pyörän kimppuun ja saan ensin vaidettua nuo pumpun suotimet.Jarkko kirjoitti:TPS pitää olla kyllä mieluummin kuuman just 0.60V. Ja kaasuvaijereissa pieni "klappi".viljami kirjoitti: Testinäkymän arvojen pohjalta mitä ymmärsin, niin synkkaus noiden hPA arvojen pohjalta ok ja TPS näytti kylmänä 0.72v / lämpimänä 0.68V luokkaa.
Miulla mystiset käyntihäiriöt ja stuppaamista hävisi kun tuon sääti kohalleen muutama vuosi sitten. On pysynyt säätämisen jälkee 0.60 voltissa, joten ei ole tarvinnut sen jälkeen säätää.
Muistaa vielä lukita vaikka kynsilakalla sen lukitusruuvin.
Kyllä Jarkko tarkotti ruisku peliä. Itse säätö on kokolailla samanlainen toimenpide ruiskuilla ja kaasareilla. Googletat ohjeen netistä, sieltä löytyy ohjeet kuvineen. Pikku reijän joutuu tekeen ilmansuodatin boksiin. TuneECU:lla kattoo jännitteen kohdalleen. Näin ainakin itse tein aikonaan.
Happi
Happi
- mico
Tuo vika haiskahtaa polttoaineen vähäisestä paineesta, toki tuo tps kannattaa tarkistaa, mutta mihin se muuttuisi itsekseen? Mulla on 2011 malli ja 65tkm ajettu, eikä koskaan ole tarvinnut tuota tsekata.
Vaihdoin suotimet ja uudet tiivisteet. Pikaisen pyörittelyn perusteella ongelma korjattu. Kiitokset kaikille vinkeistä ja kommenteista.mico kirjoitti:Tuo vika haiskahtaa polttoaineen vähäisestä paineesta, toki tuo tps kannattaa tarkistaa, mutta mihin se muuttuisi itsekseen? Mulla on 2011 malli ja 65tkm ajettu, eikä koskaan ole tarvinnut tuota tsekata.