Rengaslukot, mitä ne on?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Rengaslukot, mitä ne on?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Minulla on R1100GS pyörä tubeless vanteilla ja olen vaihtanut tubeless renkaita lukemattomia kertoja moniin muihinkin pyöriin.
Samoin olen vaihtanut sisärenkaallisia moneen pyörään, mutta rengaslukkoja en ole koskaan asentanut.

No tänään asennettiin sitten yhteen Beta 350 pyörään uudet renkaat uusille Excel vanteille.
Heppu, hieman vanhempi herra, oli hommannut ko. pyörän kuntopyöräksi ja oli ostanut kaksi rengaslukkoa.
Yhden kai eteen ja toisen taakse.

Takavanteesta löytyi reikä rengaslukolle, mutta etuvanteesta ei.

Homma saatiin tehtyä, mutta jäin miettimään, että käytetäänkö jossain kisapyörissä rengaslukkoa myös edessä jarrutusjuttujen takia? Vai kenties jostain muusta syystä.
Siis asennettiin vain se takapyörän rengaslukko.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Hsippe
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250

Re: Rengaslukot, mitä ne on?

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Käytetään, kokolailla kaikissa, yleensä jopa solujen kanssa. Pyörähtää muuten pienillä paineilla jarruttaessa.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Me käytettiin rengaslukkoja seikkailuenskoissa, pojalla 125 Betassa ja mulla 400EXC:ssä ja WRR:ssä. Rengaslukot mahdollisti alhaiset paineet ilman vaaraa että rengas pyörähtää vanteella kiihdytyksissä tai jarrutuksissa, jos ei ollut pelkkää pikitietä niin paineet oli yleensä 0.8-1.3 välimaastossa. Jos ajaa muuta kuin mettäenskaa niin rengaslukot vaatii paljon puntteja vastapainoksi ettei tärise, muovirunkoiset rengaslukot on huomattavasti kevyempiä ja helpompi puntittaa tasapainoon.
Kylätason kurapyöräilijä.
Urpo
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Jos vanhoja muistellaan, niin 70-80-luvun vaihteen kotareissa oli teräspiikit vanteen sisäreunassa. Toimi kesällä ja nastarenkaillakin kohtuullisesti. Paisi silloin kun takarengas puhkesi. En meinannut mettäspoorista pois päästä, mäessä pyöri vain vanne. Hinausliina oli tietysti vyölaukussa, sillä kun köytti takarenkaan vanteeseen niin matka jatkui.

Sen jälkeen piikit pois rälläkällä ja lukot paikoilleen. Nyt en ole LC4ssa lukkoja nastarenkaillakaan käyttänyt, kun olen katupaineilla ajellut. Mutta kyllä eturengas joskus on venttilin vinoon pyöräyttänyt.
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Onhan se vähän silleenkin että tietyt "mettämallin mopot" on tietysti kevyitäkin,mutta myös mietitty alhaisilla paineilla ajettavaksi.
Raskas katuenska ei ole parhaimmillaan vähillä paineilla (luikero) varsinkaan vähän kovemmalla alustalla,löysällä ei silleen huomaa.
Foorumin "sekakäyttäjä"
cr500af
Pyörä: at 650

Viesti Kirjoittaja cr500af »

kun mennään alle 1.5bar niin rengaslukot käyttöön
tein itse ja säästin
Vastaa Viestiin