Transalp keskikierrosalueen äänet ja veto

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

gossu

Transalp keskikierrosalueen äänet ja veto

Viesti Kirjoittaja gossu »

Terveppä kaikille,
tässä taas uusi kaveri palstalle. Palstaa olen lueskellut noin puolisen vuotta kun olen koittanut pähkiä millaisen pyörän ostaisin. TA -99 tuli n. kuukausi takaperin ostettua ja ihan tyytyväinen olen ollut. Nyt on pari asiaa mitkä mietityttää eli,
noin 3800-4500rpm alueella moottorin ääni on jotenkin erilainen, kuulostaa jotenkin hirveän "krouvilta" vai mitä sanaa siihen nyt käyttäisikkään. Eli ei se normaali nelitahtikoneen papatus kuulu päällimmäisenä, vaan joku terävämpi, ehkä jopa metallisempikin ääni. (onkin muuten vaikea kuvailla ääntä).. Anyway, samalla kierrosalueella tuntuu ettei tasakaasulla oikein kuljekkaan tasaisesti, hieman nykii ja tekee mieli tällä alueella joko nostaa kierroksia tai vähentää niitä. Palstalta olen lueskellut liian laihasta seoksesta ja dynojet tjms. suuttimien vaihdoista. Onko näistä kokemuksienne perusteella ollut oikeasti hyötyä ja kuulostaako kuvatun kierrosalueeni äänet ja vetotuntuma normaalilta käytökseltä? Kertokaa viisaammat. Tuli myös mieleeni että jos joku osaa kertoa mistä saisi suuttimia edullisemmin kuin dynojetin n.100€ paketin?
Niin ja palstaa pitää tietysti kehua myös, asiallista kirjoittelua ja hyviä vinkkejä.
Missäs ne metsäpolut on?
sepikate

Viesti Kirjoittaja sepikate »

No terve vaan. :D Mulla oli TA:ssa samanlaista nykyttelemistä,kun yritti ajella tasakaasulla noilla mainitsemillasi kierroksilla.Vika korjaantui,kun purin kaasarit pois ja putsailin ne perusteellisesti.En kuitenkaan erottanut niitä toisistaan.Neulat tuntuivat jotenkin takeltelevan ja olinkin näkevinäni niissä jotain kellertävää pihkamaista ainetta pinnassa.No,tosiaankin vika korjaantui ja nykiminen tasakaasulla häipyi sen tien.Kokeile nyt ensin tota putsaushommaa,vaikka se vähän "harrastamista" vaatiikin. :)
...pääsisköhän tosta...jos mä ihan varovasti...tai mitä jos vauhdilla...
genesis
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge

Viesti Kirjoittaja genesis »

sepikate kirjoitti:Neulat tuntuivat jotenkin takeltelevan ja olinkin näkevinäni niissä jotain kellertävää pihkamaista ainetta pinnassa.
Bensasta jää (tietääkseni, joku korjatkoon jos olen väärässä) hartsia suuttimiin, neuloihin yms. vääriin paikkoihin. Siis piiiiiitkällä aikavälillä. Kävin kaasarin itsekin äsken läpi kun tuntui olevan meno vaisua ja liikaa pauketta putkessa.

Pillillä puhalsin kaikki reiät puhtaaksi, sekä korjasin reiän kaasuttimen pikkukalvossa sikakitillä. Pauke putkessa loppui, nyt 500km jälkeen alkoi taas. Täytyy varmaan ostaa ihan uusi kalvosarja kys. paikkaan.

Eikös tämän pikkukalvon nimi ole joku 'air-cut-off' -valve. Ymmärsin toiminnasta, että alipaineen kasvaessa kurkussa todella suureksi, lopettaa kaasutin bensanjakelun, koska ilmaläppäkin on kiinni.

Liian monta pientä liikkuvaa osaa liian pienessä tilassa... :shock:
sepikate

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Vähän hämäräksi on jäänyt tuon venttiilin toiminta,mutta olen käsitänyt että se toimisi n.3000rpm asti :shock: .Va empä tiiä :roll:
...pääsisköhän tosta...jos mä ihan varovasti...tai mitä jos vauhdilla...
gossu

Rassailua

sepikate kirjoitti:No terve vaan. :D Mulla oli TA:ssa samanlaista nykyttelemistä,kun yritti ajella tasakaasulla noilla mainitsemillasi kierroksilla.Vika korjaantui,kun purin kaasarit pois ja putsailin ne perusteellisesti.En kuitenkaan erottanut niitä toisistaan.Neulat tuntuivat jotenkin takeltelevan ja olinkin näkevinäni niissä jotain kellertävää pihkamaista ainetta pinnassa.No,tosiaankin vika korjaantui ja nykiminen tasakaasulla häipyi sen tien.Kokeile nyt ensin tota putsaushommaa,vaikka se vähän "harrastamista" vaatiikin. :)
Juu pitääpä katsoa talven aikana mitä kaasarit ovat syöneet. Nyt ei viitsisi alkaa hirveästi aukomaan kun pitää keritä ajamaankin :wink: Talven aikana tulee varmaan tutustuttua tekniikkaan enemmän ja voipi olla että dynojetin suuttimet pitää vaihtaa, jos raaskii. Tuli jo "tuhlattua" K&N ilmansuodattimeen kun ei halvempaa suodatintä kovimpaan hätään ollut saatavilla, olivat Stormilta loppuneet. Eikös noi K&N:n suodattimet ole pestävissä joten voipi käytellä sitten pidemmän aikaa kun huoltaa välillä?

Pitäisi säädellä venttiilit pyörästä kun on 12000km tullu ja mennytkin, kohta pyörähtää jo 13tkm. Joutuu ilmeisesti aika paljon repimään tavaraa pois tieltä ennenkuin homma onnistuu? Mitä kaikkea joutuu purkamaan, kokeneemmat?
Missäs ne metsäpolut on?
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Re: Rassailua

Viesti Kirjoittaja Happi »

xguy10 kirjoitti:Pitäisi säädellä venttiilit pyörästä kun on 12000km tullu ja mennytkin, kohta pyörähtää jo 13tkm. Joutuu ilmeisesti aika paljon repimään tavaraa pois tieltä ennenkuin homma onnistuu? Mitä kaikkea joutuu purkamaan, kokeneemmat?

Irroitaan joutuu sivumuovit, sivukatteet, satulan, tankin ja imuilmankanavan/putken(tai mikä se on) sekä löysäämään oik.puolen jäähdyttäjän. Sitten pääsee käsiksi korkkeihin ja kansiin, joiden alla säätöruuvit on.

Happi

Edit: koneen vas.puolelta tarttee aukaista korkit, joista näkee ajoitusmerkit.
gossu

Re: Rassailua

Irroitaan joutuu sivumuovit, sivukatteet, satulan, tankin ja imuilmankanavan/putken(tai mikä se on) sekä löysäämään oik.puolen jäähdyttäjän. Sitten pääsee käsiksi korkkeihin ja kansiin, joiden alla säätöruuvit on.

Happi

Edit: koneen vas.puolelta tarttee aukaista korkit, joista näkee ajoitusmerkit.[/quote]

Juu pitää tutkailla asiaa kun malttaa, hieman huono omatunto kun ei ole tarkastanut välyksiä, mutta kun ei muka ole aikaa niin ei. Tämäkin päivä meni auton jarruja ja talvihuoltoa ropeltaessa.
Nyt on mopo alkanut röpöttelemään enemmänkin, putkessa paukkuu ja tyhjäkäyntikieroksilta kun avaa kaasun nopeasti niin tukehtuu tjms. ja menee hetken aikaa ennenkuin alkaa ottamaan kunnolla kierroksia. Toinen juttu minkä huomasin oli kun kakkosella kiihdyttelin pintakaasusta hanat auki niin jossain 6-7 rpm välissä oli pikku katkos.
Pitää vaan varmaan suosiolla laittaa ne dynojetin suuttimet tilaukseen jos sais vaikka lisää tehojakin samaan syssyyn. :twisted: Ei vaan millään viittis alkaa aukomaan kun on hyvät kelit ajella. Kaasarihämminkiä kuitenkin ilmeisesti on. Kiva pyörä muuten, ollu oikein tyytyväinen :D
Missäs ne metsäpolut on?
juha
Pyörä: Suzuki DL650

Viesti Kirjoittaja juha »

tsekkaa myös ryyppyvaijeri mekanismeineen ettei jää kantamaan. Afrikkalaisessa pienikin ryypyn "kantaminen" aiheuttaa epätasaista kyytiä tasakaasulla.
Vastaa Viestiin