BMW R1100GS tulpat

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

BMW R1100GS tulpat

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Tuo BMW R1100GS huoltokeskustelu on venynyt aika pitkäksi joten ajattelin tämän tulppakysymyksen laittaa ihan erikseen.

Mitä tulppia porukkaa käyttää? Suositustulppia tai monielektrodisia (löytyy ilmeisesti 1-4) vai onko iridium in?

Aikamoinen koodiviidakkohan noille tulpille on ja olis ihan mukavaa kuulla minkä takia kukin mitäkin tulppaa käyttää, onko tulpan vaihtamisesta toisenlaiseen parantanut pyörän käyntiä, minkä hintaisia ovat olleet, jne...

Itselläni on nyt käytössä kolmielektodiset tulpat mutta mietin että kannattaisiko seuraavaksi laittaa "tavallinen" tai iridium, uskoisin että kipinä on parempi kun se ei ns jakaudu kolmeen?

Onko tuosta koodiviidakosta joku suosikki vai löytyykö vielä joku vielä parempi vaihtoehto?

Denso K22PBRS
NGK BCP7ET
Bosch FR6DDC tai FR7LDC
Champion RC9YC
Autolite 3923
Iridium IK22 tai IQ22 :?:
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Moi!

Jenkit joskus viime vuosituhannen lopulla kun keskustelupalstoja seurasin, vannoivat Autoliten nimeen. Kuulemma poisti tasakaasunykimistä, eli saivat laihankin seoksen syttymään. Itse ajoin orkkistulpilla (Bosch?). Hyviä kokemuksia mulla muissa mopoissa on Denson uraelektroditulpista. Kipinä pitäisi olla suurempi, mene ja tiedä.

-Tero-
jiitee
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL

Viesti Kirjoittaja jiitee »

bosch fr 6 ddc:t ovat meikäläisellä käytössä,tasakaasunykimistä esiintyy,vaikka pyörä on säädössä,niin venttiilien,kuin ruiskunkin puolesta.seuraavaksi täytyy sekaantua varmaan tohon tulppaviidakkoon...
Kurahousu

Boschin FR6DDC:tä on kovasti haukuttu ainakin jenkkien foorumeilla, varatulppina näyttää olevan mulla edellisen omistajan Championin RC7YCC:t, ei ihan sama koodi kun tossa mun listassa... tiedä näistä :roll: Denson uraelektroditulpat vois olla kokeilun arvoset, onko jollakin varmaa tietoa mitkä sopii :?:
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No noi Densot vaihdoin 20.000 km ( 60.000 huolto ) sitten ja toimii kuin junan vessa.

Nyt pitäisi kai vaihtaa uudet huolto-ohjelman mukaan.
Vaihto 20.000 välein, mutta viimeks ne oli kyllä aika hienossa kunnossa vielä tossa vaiheessa. En välttämättä edes vaihda.

Täytyy vähän tutkia, ainakin hintoja.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Taidan muuten ottaa ne uudet Densot sinne työkalukoteloon penkin alle ja vaihtaa vasta siten, jos jotain ilmenee, vaikka 20.000 km jälkeen, eli 100.000 km:ssä. Se tulee täyteen varmaan ensi vuonna, keskimäärin noin 20.000 per vuosi. Tänä vuonna mittari menee varmaan jonnekin 85.000 km.
bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Hinnoissa tosiaan on eroja, itse olen käyttänyt NGK BCPR7ET tulppia, jotka on kolmikärkitulppia ja hinta Motonetissa oli 6 euroa kappale.
Hyvin ovat kestäneet, vaihtamisen syynä on ollut tulppien ruostuminen ulkoapäin. Kerran vuodessa olen vaihtanut, kilometrejä tulee 20-30 th, eikä tulpista johtuvia häiriöitä ole ollut.
Pekkavee

bemAri kirjoitti:Hinnoissa tosiaan on eroja, itse olen käyttänyt NGK BCPR7ET tulppia, jotka on kolmikärkitulppia ja hinta Motonetissa oli 6 euroa kappale.
Hyvin ovat kestäneet, vaihtamisen syynä on ollut tulppien ruostuminen ulkoapäin. Kerran vuodessa olen vaihtanut, kilometrejä tulee 20-30 th, eikä tulpista johtuvia häiriöitä ole ollut.
Toi hinta kuulostaa ihan hyvältä. Mä taisin maksaa noista Densoista Allrigtille viime vuonna 12.50 euroa per kappale.

Pekka
jiitee
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL

Viesti Kirjoittaja jiitee »

pistin pyörääni eilen denson tulpat (k22pbrs)ja taisin päästä sörkkimisestä eroon (engl.surging).12,50€/kpl motonetissä.
Pekkavee

bemAri kirjoitti:Hinnoissa tosiaan on eroja, itse olen käyttänyt NGK BCPR7ET tulppia, jotka on kolmikärkitulppia ja hinta Motonetissa oli 6 euroa kappale.

No minäkin ostin Raahesta Varaosaportista noi NGK:t. Hinta oli kans toi 6.-/kpl

Pekka
Kurahousu

Mikäs mahto olla vikana kun vaihdoin nuo NGK BCPR7ET tulpat koneeseen ja alko kauhea nykiminen ja paukutus. Otin pois ja laitoin takas Autolitet ja tilanne parani. NGK:t oli värjääntyny kärjistä valkoisiksi pienessä ajassa. Ei auttanu paukutukseen ja nykimiseen vaikka säädin potentiometristä rikkaammalle. Mitäs luulette, eikö NGK sovi mun -95 malliin vaikka esim. muissa 11GS malleissa ilmeisesti toimii vai onko säädöissä jotain pahasti vialla. Synkattu on ja venttiilit just säädetty. Olen yhtä suurta :?:
bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Terve,

Minun ex pyörä oli vuosimallia -94 ( 1100GS) ja siinä tosiaan noi tulpat toimivat ilman ongelmia. Kerran vuodessa vaihdoin ja kilometrejä tuli about 30 tuhatta.
Pyörässäni oli katiton putki ja Laserin vaimennin. Chipistä en ole ihan varma, numeroiden perusteella saattoi olla Laserin tuunaama chippi.
Valkoinen väri ja paukutuskin voisi viitata laihaan seokseen, onhan imukurkkujen kumit ehjät ja kunnolla paikallaan ?

Tps:n säädöllä totesin olevan dramaattisen vaikutuksen käyntiin. Pikkasen pielessä, niin paukuttaa ankarasti. Tps:ää säätelin itse ibmwr.org:in zero-zero ohjeiden mukaan volttimittarilla.
Muistaakseni volttimäärän piti olla lähellä 400 mV:tä jotta paukuttelu putkessa oli kohtuullista. Ohjeen mukaisella 370 mV:llä pauketta riitti, kuin uudenvuoden yönä senaatintorilla.
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

R1100GS käy niin laihalla, että seoksen syttyminen pintakaasulla voi olla tosi paljon tulpasta (kipinästä) kiinni.

Kuten sanottu, jenkit vannoo Autoliten nimeen ja Densotkin ovat noissa toimineet.

Noita TPS zero-zero -juttuja ei tarvitse katittomissa versioissa. Sen kun vääntää seospotikasta satulan alta seosta sakeammaksi ja nykiminen helpottaa. Kattivehkeissä, joissa tuota seospotikkaa ei ole, saattaakin joutua tuon läpän asentotunnistimen kanssa tuohon seokseen koittamaan vaikuttaa.

Kun se nykiminen sattuu kohdalle, se on tosi turhauttavaa. Etenkin kun -97 ostin omani uutena, mietin tosissaan eikö BMW ole saanut tuonhintaista rakkinetta kulkemaan nykimättä. Mutta ne saastemääräykset ja kaksi suurta pyttyä. Jos pikku rivinelarista jää joskus lyönti väliin, sitä tuskin huomaa. Tuossa kyllä huomaa.

-Tero-
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Pekkavee kirjoitti:Nyt pitäisi kai vaihtaa uudet huolto-ohjelman mukaan.
Vaihto 20.000 välein, mutta viimeks ne oli kyllä aika hienossa kunnossa vielä tossa vaiheessa. En välttämättä edes vaihda.
Olen antanut itselleni kertoa että tulpan kulumista ei silmällä näe. Jatkuva ryskytys ja paineenvaihtelut voi särkeä eristettä tulpan sisällä ja aiheuttaa vuotoja jonka vuoksi kipinä ei menekään enää täysimääräisenä tulpan elektrodille asti.

Tämän saman asian vuoksi tulpan kiristämisessä pitäisi olla todella helläkätinen koska liika kiristys voi rikkoa eristeen tulpan sisällä.

Ekai toisaalta hyvin toimivaan koneeseen tarvi vaihtaa tulppia. Ennen pitkää reissua sen ehkä tekisin - tai ottaisin varatulpat mukaan.
Kurahousu

Juu, siitä seospotikasta väänsin rikkaammalle ja lopuksi oikeen kunnolla että tyhjäkäyntikierrokset oli luokkaa yli 1500 mutta vieläkin papatti menemään. Pesin toissapävänä K&N filtterin joka oli kyllä todella likainen joten siinä voi olla yksi syy huonoon käyntiin. Pitääpä koittaa noita uusia tulppia uudestaan, ehkä en kiristäny niitä kunnolla kun niissä on se litistyvä prikka joka ei sitten ehkä litistynyt ihan kunnolla, tiedä häntä :roll: Ihmettelin vaan että meni pahemmaksi uusilla tulpilla. Olis vaan aikaa keskittyä huoltoon kunnolla... Pitääpä käydä läpi kaikki vaijerit että ei kanita mistään ja kattoa että kaikki paikat ruiskujen kohdalta kiinni kunnolla, o-renkaat, jne...
Ajan mittaan tuo nykiminen tulee takas vaikka sen välillä saa poistettua synkkaamalla, venttiilit säätämällä, paikkojen puhdistamisella, tulppien vaihdolla ja potentiometristä hakemalla. Siihen hommaan kun rupee aina vasta sitten kun on pakko. Pyörähän on mulla ainoastaan hiekkateiden ja polkujen ruopimiseen joten aina se ottaa nokkinsa kun ainoa pesu jonka se saa on joku ojassa rypeminen :lol: Aaah, onnex on foorumi jossa saa surujaan purkaa :twisted:
Pekkavee

TTA kirjoitti: Tämän saman asian vuoksi tulpan kiristämisessä pitäisi olla todella helläkätinen koska liika kiristys voi rikkoa eristeen tulpan sisällä.
Toi on muuten hyvä pointti. Monesti tulpat vedetään tosi kireään käsin.
Momentti on 20Nm, joka tarkoittaa noin 2 kilon vehnäjauhopussin painon aiheuttamaa vääntöä metrin varren päästä.
Helppo testata, kun nappaa keitiön kaapista 2 kg jauhopussin ja siivouskomerosta reilun metrin kepin. Roudarinteipillä pussi kiinni keppiin ja eikun kokeilemaan. Keppi nivelöidään käden vierestä metrin kohdalta vielä vaikka tuolin selkänojaan, jolloin jäljelle jää vain momentti.

Käsin ne voi kiristää hyvin, mutta hellästi.

Pekka
Vastaa Viestiin