Vakionopeussäädin Gessuun

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Hanski T
Viestit: 572
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Vakionopeussäädin Gessuun

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Ottaako se mittauksen koneen kierroksista vai nopeudesta?

Pyörään en ole säädintä asentanut, autoon kylläkin joskus muinoin. Silloin sen huonoin puoli oli viive, kesti jonkin aikaa ennenkuin se sai vaijerin tiukattua. Nykyisten pyörien fly-by-wire systeemien hyvä puoli on, että ohjaimella on jo valmiiksi tiedossa kaasun asento, joten se voi pyydettäessä ottaa kontrollin luontevasti. Jos saman haluaisi toteuttaa aftermarket-säätimellä, pitäisi sen jotenkin seurata kaasun asentoa.

Vakkarista on kyllä hyötyä vaikka siinä olisi vähän viivettäkin. Pitkässä siirtymässä kummasti helpottaa kun saa lepuutettua kaasukättä.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Vakionopeussäädin Gessuun

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Hanski T kirjoitti: La Tammi 02, 2021 1:07 pm Ottaako se mittauksen koneen kierroksista vai nopeudesta?
Gessussa on ohjauslaakerin tienoilla liitin josta saa ulos pyörän nopeussignaalin. Tämän pyörän antaman signaalin saa kytkettyä suoraan Rostraan. Voishan sen kai koneen kierroksistakin ottaa, jos ei moista signaalia olisi.

Semmoista ominaisuuttahan tuossa on, että jos painaa set-nappia ja päästää heti kaasun pois, niin pyörä ehtii vähän nytkähtää ennekuin vakkari saa vaijerinsa kireälle. Nytkähdysominaisuutta on sitä enemmän, mitä enemmän on tyhjää vaijerissa. Ite jo oppinut set-napin painamisen jälkeen pudottamaan vaan pikkusen kaasua, niin vakkari ottaa ohjat parissa sekunnissa.
Vastaa Viestiin