Transu vuotaa
Valvoja: Moderaattorit
Transu vuotaa
Elikkäs öljyä kuluu 0,5 - 1 dl /100 km ja koska minkäänlaista savutusta ei ole havaittavista(tuolla kulutuksella jo luulisi näkyvän) ja koneen ainoa öljyinen kohta on etuhammasrattaan ympäristö olen kohtalaisen varma että sieltä tihkuu.
Mikähän tässä nyt on pahin(=kallein) skenaario ja toisaalta mikä halvin, voisiko olla niin hyvä säkä että selviää muttereiden kiristyksellä?
Mikähän tässä nyt on pahin(=kallein) skenaario ja toisaalta mikä halvin, voisiko olla niin hyvä säkä että selviää muttereiden kiristyksellä?
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Jos TA on noita ensimmäisiä malleja eli -87--88, niin niissähän on tyyppivikana/ominaisuutena öljyn kulutus. Sieltä pakoputken päästä se poistuu. Syynä tähän on huono materiaali männänrenkaissa(kuulemma).
Mun TA:ssa (-88,ajettu 110000km) kuluu öljyä reilusti ,kun ajaa yli satasta matka-ajona. Surautteluissa soralla vaihtelevalla kaasulla öljyä kuluu huomattavasti vähemmän. Öljyä mun mopo on syönyt koko sen ajan , kun se on mulla ollut eli viimeiset 55tkm.
Pelkän öljyn kulutuksen takia en ole konetta ruvennut aukaisemaan.
Happi
Mun TA:ssa (-88,ajettu 110000km) kuluu öljyä reilusti ,kun ajaa yli satasta matka-ajona. Surautteluissa soralla vaihtelevalla kaasulla öljyä kuluu huomattavasti vähemmän. Öljyä mun mopo on syönyt koko sen ajan , kun se on mulla ollut eli viimeiset 55tkm.
Happi
Oma TA on vm. -92 mutta mistäpä sen tietää.Happi kirjoitti:Jos TA on noita ensimmäisiä malleja eli -87--88, niin niissähän on tyyppivikana/ominaisuutena öljyn kulutus. Sieltä pakoputken päästä se poistuu. Syynä tähän on huono materiaali männänrenkaissa(kuulemma).
Happi
Nyt kun otit puheeksi niin se kulutus tosiaan taitaa olla(paha sanoa varmasti kun harvoimpa mopo on tasan samassa asennossa öljytikkua dipattaessa) hiukkasen kovempaa matkavauhdissa, mutta johtuuko se sitten siitä että kovemmassa vetoakseli pyörii kovempaa ja sitä sitten pääsee jotenkin enemmän vuotamaan vai jostain muusta enminätiedä.
Pitää nyt vielä pestä kone kunnolla ylimääräisistä roiskeista ja tutkia asiaa.
Re: Transu vuotaa
Ei tuo 0,5 - 1 dl /100 km oikein tihkumiselta tunnu, pitäisi näkyä kyllä jo ympäri pyörääJeki kirjoitti:Elikkäs öljyä kuluu 0,5 - 1 dl /100 km ja koska minkäänlaista savutusta ei ole havaittavista(tuolla kulutuksella jo luulisi näkyvän) ja koneen ainoa öljyinen kohta on etuhammasrattaan ympäristö olen kohtalaisen varma että sieltä tihkuu.
Onko tuo kulutus pitkän ajan havainto?
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
Re: Transu vuotaa
~1000 km sitten aloin epäilemään ja siitä asti olen tilannetta seurannut.Jarkko kirjoitti:Ei tuo 0,5 - 1 dl /100 km oikein tihkumiselta tunnu, pitäisi näkyä kyllä jo ympäri pyörääJeki kirjoitti:Elikkäs öljyä kuluu 0,5 - 1 dl /100 km ja koska minkäänlaista savutusta ei ole havaittavista(tuolla kulutuksella jo luulisi näkyvän) ja koneen ainoa öljyinen kohta on etuhammasrattaan ympäristö olen kohtalaisen varma että sieltä tihkuu., jos ei palamalla mene osa.
Onko tuo kulutus pitkän ajan havainto?
Kyllähän sitä öljyä aika reippaasti on etuhammasrattaasta taaksepäin mutta kuinka suuri osa siitä on ketjun voiteluun käytettyä vaihteistoöljyä ja minkä verran on peräisin koneesta on aikasta vaikea sanoa. Pitää tosiaan pestä paikat kunnolla ja voidella jonkin aikaa ihan spraypurkkiöljyllä ja tarkistaa tilanne uudestaan myöhemmin.
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
Varsinkin vaihteistoöljyllä ketjuja rasvaillessa ketjun ympäristö on aikas öljyinen. Toisaalta pienikin vuoto, joka ei edes sanottavasti kuluta öljyä, saa melekosen sotkun aikaan. Jos moinen määrä poistuisi vetoakselin stefan juuresta, mopon täytyy tehdä lätäkkö allensa parkissa ollessaan ja olla takapäästään kuin öljyssä uitettu.
Veikkaisin suurimman osan poistuvan pakarin kautta. Pölläytteleekö käynnistyksessä, pian sen jälkeen, tai kiihdytellessä. Moittivatko perässä ajelijat öljynkatkua? Vain käynnistyksen yhteydessä tapahtuva savutus voi merkitä pakovenojen ohjurien väljyyttä, kiihdytyssavu imuvenaohjureita. Tasainen suitsutus voi oiria männänrenkaitten huonoutta.
Eihän öljynkulutus mikään vika ole, jos kone muuten toimii, mutta määrä kuulostaa jo aika suurelta.
"Tarkistetaan bensa ja lisätään öljy"
Make & Laku
Veikkaisin suurimman osan poistuvan pakarin kautta. Pölläytteleekö käynnistyksessä, pian sen jälkeen, tai kiihdytellessä. Moittivatko perässä ajelijat öljynkatkua? Vain käynnistyksen yhteydessä tapahtuva savutus voi merkitä pakovenojen ohjurien väljyyttä, kiihdytyssavu imuvenaohjureita. Tasainen suitsutus voi oiria männänrenkaitten huonoutta.
Eihän öljynkulutus mikään vika ole, jos kone muuten toimii, mutta määrä kuulostaa jo aika suurelta.
"Tarkistetaan bensa ja lisätään öljy"
Make & Laku
Mikä on öljyn viskositeetti? Omassa AT:ssa radikaali öljynkulutuksen vähentyminen tapahtui kun siirryin castrolin gps 10w40 öljystä 15w50:seen. Öljyä menee vähän vieläkin, noin puoli litraa viimeisen 4tkm aikana mikä on minusta vähän? Viskositeettia nostamalla kulutus saattaa vähentyä, nimenomaan toi kuumanpään viskositeettilukema eli jälkemmäinen luku.
Jos oikein tarkkaan
osaa katsoa niin käynnistettäessä tupsauttaa vähän mustaa savua mutta siihen se sitten jääkin.
Lauantaina ajoin 300 km toinen peili säädettynä kohti pakoputken päätä enkä kyllä nähnyt savun palastakaan. Mikä tarkoittaa tietysti vain sitä että en nähnyt savua, ei sitä etteikö sitä olisi.
Mutta eikö tuolla öljynkulutuksella pitäisi jo 2-tahdin haista aika väkevästi?
Nyt on kaikki epäillyt vuotokohdat putsattu kristallikirkkaaksi ja huomenna olisi tarkoitus tehdä päivän reissu jonnekin.
Illalla sitten ihmettelen näkyykö mopossa roiskeita. Jos ei näy ja öljyä on kulunut kokeilen vaihtaa jäykempään. Öljyyn.
Lauantaina ajoin 300 km toinen peili säädettynä kohti pakoputken päätä enkä kyllä nähnyt savun palastakaan. Mikä tarkoittaa tietysti vain sitä että en nähnyt savua, ei sitä etteikö sitä olisi.
Mutta eikö tuolla öljynkulutuksella pitäisi jo 2-tahdin haista aika väkevästi?
Nyt on kaikki epäillyt vuotokohdat putsattu kristallikirkkaaksi ja huomenna olisi tarkoitus tehdä päivän reissu jonnekin.
Illalla sitten ihmettelen näkyykö mopossa roiskeita. Jos ei näy ja öljyä on kulunut kokeilen vaihtaa jäykempään. Öljyyn.
Kokeileppas Motulin 5100 -öljyä. Minä en ole pystynyt mittaamaan minkäänlaista öljynkulutusta vajaan 10 000 km:n vuotuisilla kilometreillä. Sama juttu kaverin DR 800:ssa. Tällä hetkellä 10W-40, viimeksi taisi olla 20W-50.juha kirjoitti:Mikä on öljyn viskositeetti? Omassa AT:ssa radikaali öljynkulutuksen vähentyminen tapahtui kun siirryin castrolin gps 10w40 öljystä 15w50:seen. Öljyä menee vähän vieläkin, noin puoli litraa viimeisen 4tkm aikana mikä on minusta vähän? Viskositeettia nostamalla kulutus saattaa vähentyä, nimenomaan toi kuumanpään viskositeettilukema eli jälkemmäinen luku.
404 HTTP Error File not found
Voihan v**** s****** h********* p******!!!
Eilen tankkauksen jälkeen alkoi mopo nykimään ja koska olin joutunut käyttämään varatankilla ajattelin positiivisesti että kyseessä on roska tms bensaletkussa/hanassa (nykii prikulleen samoin ennen varatankille kääntämistä), putsasin hanan sakkakupin ja heiluttelin letkuja hetkisen. Matka jatkuikin mukavasti parikymmentä kilometriä kunnes taas sama juttu. Sitten huomasin että ei prkl, takimmaisen kannen ja lohkon välissä näkyy vähän öljyä! Kiersin toiselle puolelle ja huomasin että etummaisen kannen ja lohkon välistä on tullut enemmänkin öljyä!! molemmat kannentiivisteet vuotaa?
Mihinkähän se öljy on hävinnyt kun ei sitä kuitenkaan niin paljoa valunut sieltä eikä sitä vedenkään seassa ollut, tai ei ainakaan paisuntasäiliössä näkynyt? Ja mitäkähän kaikkea muuta on tai on voinut kilahtaa? Ja onkohan tuo ihan sattumaa että molemmat tiivisteet menee kerralla?
Tästälähtien pelkään aina heti pahinta oli oire mikä hyvänsä enkä yritäkään ajatella positiivisesti.
Eilen tankkauksen jälkeen alkoi mopo nykimään ja koska olin joutunut käyttämään varatankilla ajattelin positiivisesti että kyseessä on roska tms bensaletkussa/hanassa (nykii prikulleen samoin ennen varatankille kääntämistä), putsasin hanan sakkakupin ja heiluttelin letkuja hetkisen. Matka jatkuikin mukavasti parikymmentä kilometriä kunnes taas sama juttu. Sitten huomasin että ei prkl, takimmaisen kannen ja lohkon välissä näkyy vähän öljyä! Kiersin toiselle puolelle ja huomasin että etummaisen kannen ja lohkon välistä on tullut enemmänkin öljyä!! molemmat kannentiivisteet vuotaa?
Mihinkähän se öljy on hävinnyt kun ei sitä kuitenkaan niin paljoa valunut sieltä eikä sitä vedenkään seassa ollut, tai ei ainakaan paisuntasäiliössä näkynyt? Ja mitäkähän kaikkea muuta on tai on voinut kilahtaa? Ja onkohan tuo ihan sattumaa että molemmat tiivisteet menee kerralla?
Tästälähtien pelkään aina heti pahinta oli oire mikä hyvänsä enkä yritäkään ajatella positiivisesti.
Oliko sitä öljyä tosiaan vuotanut kannen ja sylinterin välistä vai kannen ja venttiilikopan välistä? Jälkimmäistä olen nähnyt vanhoissa TA:ssa tapahtuvan. Omassa mopossa korjasin vuodon todella ohkaisella kerroksella tiiviste massaa varsinaisen kumitiivisteen alle. Hyvin on kestänyt pari kesää.
Tarkasta se hanan alipainekalvo , jos epäilet bensan saanti vikaa.
Öljyn palamisen koneesta näet ,kun avaat kaasun täysille suoraan tyhjäkäynniltä, niin pitäisi tulla sinistä savua, joka haisee.
Happi
Tarkasta se hanan alipainekalvo , jos epäilet bensan saanti vikaa.
Öljyn palamisen koneesta näet ,kun avaat kaasun täysille suoraan tyhjäkäynniltä, niin pitäisi tulla sinistä savua, joka haisee.
Happi
Joo ei kannata huolestua mulla transu kuluttaa noin litran tuhannella. Muusta sitä ei huomaa kun siitä, että pakoputken puolella laukku sotkeutuu ja tietysti siitä, että pitää lisätä välillä öljyä. Mutta sen kummemmin pyörä ei savuta. Nyt ostin STP:n smoke treatmentia saas nähdä kuika öljyn kulutuksen käy?.