KLE:n pleksi & kulutus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

mstmpkulj
Pyörä: R1200GS

KLE:n pleksi & kulutus

Viesti Kirjoittaja mstmpkulj »

Päivää taas!

1.) Puhkikuluttu pleksiaihe - myönnetään - mutta en niin foorumin kuin netinkään haulla oikein löytänyt tietoa/mallia KLE:n plekseistä, niin:

Pyörässä original pleksi, kypärä Nolanin uudehko potta, pituutta mulla 176 cm - ja satasen vauhdissa alkaa sellainen puistatus, että meinaa silmilasit kypärän sisällä päästä tippua.

Onko kokemusta korkeammista plekseistä vai otanko kokonaan pois? Silloin kyllä tulee aika töpön näköinen.

2.) Nyt kun alkaa myös tasaisia maantiekilometrejä pikku pikiteillä kertyä niin alkaa näköjään palaa bensaakin: viimeisimmän lenkin kulutus oli karvan verran alle 7 ltr satasella ja se tuntuu melko paljolta. Onko kyseessä siis vika vai ominaisuus?
onnelaj

Viesti Kirjoittaja onnelaj »

Mulla on vakio pleksi (vm. -97) ja kyllähän tuo hieman pyörittelee isommissa nopeuksissa mutta 100....120 menee vielä mun mielestä ihan kivasti. Tuota vanhemmissa pyörissä taitaa olla pienempi pleksi?

Ja kulutus mulla on samaa luokkaa. Kun tätä foorumia lukee niin se tuntuu tosiaan isolta ja jotain voisin itsekkin tuolle tehdä jos siihen jotain yksinkertaisia konsteja on.
JiiPee
Mika
Pyörä: Varadero

Viesti Kirjoittaja Mika »

Mun -94 mallissa pleksi on sitä korkeampaa mallia (korkeampi kuin esim -91 malleissa ja 2006 mallissa). Lieneekö joku vaihtanut, en tiedä. Joka tapauksessa mukavuusraja on jossain 120 kmh paikkeilla. Olen 188 pitkä ja penkkiä on korotettu eli suurin virtaus tulee leuan alapuolelle. Tämä aiheuttaa kyllä taas kovassa vaudissa (yli 140) keulan kevenemistä ja ajo menee levottomaksi. Voisin koittaa mitä tapahtuu jos ottaa koko pleksin pois.

Kulutus ennen dynojettiä vähän alle 6 litraa, nyt menee sekalaisessa ajossa (ei kovinkaan rauhallista ajoa) 6.2 -6.7 litraa.
En tiedä pääsiskö alle kuuden jos oikein pihtailis. Ehkä.
Stobe
Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Pleksistä en kommentoi, koska omassa pyörässä ei sitä ole(tuli vasta -94 malleihin) eikä tule. Ilmavirta osuu juuri sopivasi rintaan eikä riepottele kypärää.

Kulutuksesta meinasin muutenkin kirjoitella, koska kahdella edellisellä tankkauksella olen saanut todella isot erot kulutuksessa, tosin ymmärrettävistä syistä.

Tankkaus 1 25.6. 13 litraa, trippi 180 km, kulutus 7,2 l/100km

Ajo: Siirtymä juhannuspäivän iltana kotoa noin 120 km pohjoiseen, kaasun toimiessa katkaisijana on/off tyyppisesti, keskinopeus 113 km/h, suurin nopeus 161 km/h. Seuraavana päivänä ennen tankkausta 50 km pienehköjä sora ja asfalttiteitä hieman rauhallisemmalla kaasuttelulla. Mukana myös upottavaa hiekkaa ja renkaalevyistä polkua viistosti todella jyrkän mäntyrinteen poikki. Meni varatankille 150 km:n kohdalla(henkilökohtainen ennätys matkan lyhyydessä).

Tankkaus 2 27.6. 10.5 litraa, trippi 230 km, kulutus 4,57 l/100 km

Normaalia maantieajoa noin 150 km sekä pienempää että isompaa tietä, nopeus 80-115 km/h, suurin nopeus 125 km/h. Lisäksi kaupunki/työmatkajoa 70 km nopeudella 0-80 km/h. Ei liikennevaloja, mutta tietöiden aiheuttamaa ruuhkaa.

Nopeudet ja tripit ovat Sigman lukemia(mittarivirhe noin 2 km/h verrattuna GPS:ään). Pyörässä on siis Laserin kokoputkisto ja 120-numeron pääsuuttimet(vakio 112). Kulutuksen hajonta on paljon suurempi kuin vakiona. Ilman virityksiä ei pyörällä päässyt alle viiden lukemiin kuin aivan rauhallisella ajolla. Nyt viiden litran ylittäminen vaatii jo melkoista kurmootusta. Tosin kun kulutus nousee isolla kaasulla ajettaessa niin se nousee sitten kunnolla.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
mstmpkulj
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja mstmpkulj »

Kiitän!

Pitää ruveta seuraamaan tuota kulutusta eri ajotilanteissa.

Stormilta näyttäisi löytyvän noita Dynojettejä - onnistuuko asennus kotikonstein vai vaatiiko kaasarien säätö erikoismittareita?

Hondassa kun ei oo kuin yx yx kurkkuinen niin sen sääti aina korvakuulolta - nyt on kax niin jonkinlainen balanssi pitänee löytää.

Onko liikkeessä monen tunnin homma?

Ja kannattaneeko edes, kun käyttö on 80% piellä/20% soralla.
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Dynojetin laitto onnistuu itsekin, mutta saat varautua melkoiseen jumppaan. Itse jouduin säätöjä hakiessa ottamaan tankin pois monta kertaa, myös neulojen säätöä sai useampaan otteeseen tehdä.

Linkin takaa säätöjuttua:
viewtopic.php?t=2664

Persedynolla sain kuitenkin mielestäni väännökkäämmäksi alkuperäiseen verrattuna. Ja kulutus tippui, eilen ajelin sellasen reilun 700km lenkin ja kulutus oli alle 6litran parhaimmillaan. Nurkissa kun kaasuttelee menee 7litran molemmin puolin.

Pleksi minulla on mra:n tekemä korkea pleksi (stormilta).
Ilman pleksiä en tykännyt ajaa ollenkaan,meno tuntuu jotenkin raskaalta. Pleksin kanssa taas tulee melkoset suhinat ja riepotukset kypärään. Askartelin pleksin siten että on irti siitä alkuperäisestä kuomusta jolloin pleksien väliin jää rako, samalla myös käänsin pleksiä pystympään. Tällä toimenpiteellä parani hieman meno mutta vieläkään en ole täysin tyytyväinen. Säätö hommat jatkuu.
iisiraider

Viesti Kirjoittaja iisiraider »

Pleksistä:

2001:ssä on kai ? se korkea pleksi, semmoinen yläreunastaan vähän ylösjyrkennetty malli. Olen 175 cm ja turbulenssikurmootuksen alkua on havaittavissa jo 60 km/h, 80 on paha, yli sata ja ikäänkuin loivenee, osuisikohan pahin pyörre jo alemmaksi. Jos 70:ssä kohottaa päätään niin heti helepottaa, laminaarisin ajonautinto tulee seisten.
Mielestäni pikkutiekruisailussa pleksistä on vain haittaa. (tämä on mielipiteeni ennen kuin olen kokeillut ilman pleksiä)

Kulutuksesta:

Ajotapa vaikuttaa paljon myös std suuttimilla, pappamaisesti (46 v) ajellen <80 km/h menee 5 l/100 mutta nouse siitä helposti...
Vaan minkälaisilla kierroksilla rivikakkosianne kiusaatte,siis tasaisessa ajossa?
Jos nopeusrajoitus on 80 km/h mittariinhan laitetaan 90, mutta minkä vaihteen nuuka KLE-mies polkee laatikkoon?
Alaviritteistä pikkukakkaosta kehutaan kohteliaasti 'luonteeltaan jouheaksi' ja pyörihään se pehmeasti 3000 1/min, pikkuvaihteilla. Toisaalta vedättämisestä varoitellaan tälläkin palstalla: kone kuluu, tulee tulva ja heinäsirkkoja.. 5. ja 6:lla pitäis olla väh. 5000 1/min, vai...?

-Timo-
Vastaa Viestiin