Jalkatappien kiinnikkeet ja madallus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

arj
Pyörä: Dominator NX650

Jalkatappien kiinnikkeet ja madallus

Viesti Kirjoittaja arj »

Tavoitteenä on laskea XT660R:n jalkatapit alemmas ja etsin sopivia aihioita joista lähteä rakentamaan. Onko tietoa sopiiko jalkatapit ristiin eri pyöristä, eli onko tappien kiinnikkeet standardit?

Ajatuksena hankkia siis edukkaat tapit joita voi rauhassa hitsailla ja sovitella sopiviksi. XT Yamahaan ei ole suoraan löytynyt endurohenkisiä piikkitappeja.

Jos joku on Järvenpään suunnalla askarrellut moisia, niin mielelläni tulisin ihmettelemään toteutustakin :)
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: Jalkatappien kiinnikkeet ja madallus

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tenereen etsin pari vuotta sitten madaltavia tappeja tuloksetta, ennen kun ehdin syventyä asiaan paremmin, olikin pyörä jo kerennyt vaihtumaan. Tappien kiinnitykset ei ole standardeja vaan melkein joka merkissä on omat mitoitukset.

Usein jalkatapit on alumiinia tai sitten valuterästä jota on hankalampi hitsailla, levystä väännettyjä tappeja ei ole kovin usien vastaan tullut. Motobau saksassa valmistaa joihinkin pyöriin madaltavia tappeja, mulla on KTM:ssä sellaiset ja tyytyväinen olen ollut. Jos Motobaun tapeista joku osuisi lähelle niin siinä voisi olla yksi ratkaisu, tapit on tehty rosterilevystä ja hitsattu kasaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Maarala
Pyörä: Polle Haukansilmä...

Viesti Kirjoittaja Maarala »

SW-Motechilta löytyy suoraan madaltavia. Laitoin 690E:hen nuo ja ainakin oma polven jomotus helpotti jo tuolla 1,5 sentin laskulla. Käsittääkseni noissa on se itse jalkatappi sama kaikissa malleissa, mutta kiinnike muuttuu pyörämallin mukaan. Voin laittaa sulle kuvia, jos haluat nähdä tarkemmin minkälainen ratkasu tuo on. Linkki RM Heinolle: http://www.rmheino.fi/product_info2.php ... ts_id=3958
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Mulla oli 950 advessa madalletut tapit, jotka tein vanhoista EXCn tapeista. Ovat menossa seuraavaksi nykyiseen 690iin. Ainakin noita kotarin tappeja pystyi hitsaamaan ihan normaali migillä, vaikka valua olivatkin. Taitavat olla juurikin valuterästä, valuraudan hitsaaminen migillä on vähän haasteellisempaa. Jammun tapeista en varmaksi osaa sanoa, mutta voisi kuvitella, että "firman sisällä" käytetään suunnilleen samoja tappeja (WR, YZ vanhemmat teneret jne). Niistä varmaan löytyy aihioita.

-petteri
-Epe-
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja -Epe- »

Tikkaoja kirjoitti:Mulla oli 950 advessa madalletut tapit, jotka tein vanhoista EXCn tapeista. Ovat menossa seuraavaksi nykyiseen 690iin. Ainakin noita kotarin tappeja pystyi hitsaamaan ihan normaali migillä, vaikka valua olivatkin. Taitavat olla juurikin valuterästä, valuraudan hitsaaminen migillä on vähän haasteellisempaa. Jammun tapeista en varmaksi osaa sanoa, mutta voisi kuvitella, että "firman sisällä" käytetään suunnilleen samoja tappeja (WR, YZ vanhemmat teneret jne). Niistä varmaan löytyy aihioita.

-petteri
Ei sinulla satu olemaan kuvaa tapeistasi? Omaan pyörään pitäisi saada matalemmat tapit ja kuvasta voisin saada vinkkiä kuinka kannattaa tehdä.
Vastaa Viestiin