Transalp 600 ja öljyt
Valvoja: Moderaattorit
-
Arto Alppikuski
- Pyörä: Transalp 600 -89
Transalp 600 ja öljyt
Itelläni -89 mallinen kyseinen pyörä.
Minkä laista öljyä minua kokeneemmat käyttävät vanhemmissa Transalpeissa? Mikä on normaalia öljynkulutusta tuon ikäiselle laitteelle?
Minkä laista öljyä minua kokeneemmat käyttävät vanhemmissa Transalpeissa? Mikä on normaalia öljynkulutusta tuon ikäiselle laitteelle?
Re: Transalp 600 ja öljyt
Delvac MX 15W-40, tuollainen 0,5l/1000km ei ainakaan aiheuta paniikkia.
Keep calm and love fossil fuels.
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Parhaasta en tiedä, mutta itse ajelin samanikäisellä Africa Twinillä viime kesän Delvac MX:llä. Kulutus oli luokkaa litra tuhannella, taitaa olla venttiilinvarren kumit aika loppu. Sen näköiset oli kyllä etenkin etupytyn tulpatkin, jos vaikka jaksais joskus vaihtaa...
Nyt koneessa pyörii Motonetin halpa Motox 20-w50, saattaa olla jäykemmillä öljyillä öljynkulutus vähän pienempää. Ehkä.
Nyt koneessa pyörii Motonetin halpa Motox 20-w50, saattaa olla jäykemmillä öljyillä öljynkulutus vähän pienempää. Ehkä.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-
Arto Alppikuski
Hyvä kuulla, että kulutus on normaalia. En ole itse vielä sen tarkemmin päässyt mittailemaan kuin että 10W öljy on ihan liian vettä ja hupenee liian nopeaan. 15W pysyi koneessa vähän paremmin ja nyt on minullakin tuota Motoxin 20W-50 öljyä. En tiedä johtuuko öljystä vai onko akku alkanut samaan aikaan mystisesti öljynvaihdon aikana huonontua (vanha kun on), mutta kun laitoin 20W:tä koneeeen, niin startti ei pyöritä ihan yhtä hanakasti enää.
Mullakin saattaa olla venttiilivarren kumit parhaat päivänsä nähneet, en tiedä, tai sitten männänrenkaat tai molemmat. Mistä sen voi todeta, että mikä tai mitkä osat koneesta on alkanut vanheta? Onko ainut tapa vaihtaa ensiksi venttiilikumit ja koittaa miten kone toimii, vai olisko samalla kertaa fiksua vaihtaa kaikki kumit ja renkaat ja tietysti tiivisteet? Tuo menee joka tapauksessa ensi talven hommiksi, mutta olisi mukaa tietää minkälaisiin toimenpiteisiin tarvitsee varautua tulevaisuudessa.
Ja sitten vielä sellainen ihmetyksen aihe, että jos öljyä kuluu 0,5-1 litraa tuhannella, niin mihin se menee kun moottori ei kuitenkaan savuta. Jotenkin luulisin savuttavan, koska 2-tahtikin niin tekee öljyn takia
Mullakin saattaa olla venttiilivarren kumit parhaat päivänsä nähneet, en tiedä, tai sitten männänrenkaat tai molemmat. Mistä sen voi todeta, että mikä tai mitkä osat koneesta on alkanut vanheta? Onko ainut tapa vaihtaa ensiksi venttiilikumit ja koittaa miten kone toimii, vai olisko samalla kertaa fiksua vaihtaa kaikki kumit ja renkaat ja tietysti tiivisteet? Tuo menee joka tapauksessa ensi talven hommiksi, mutta olisi mukaa tietää minkälaisiin toimenpiteisiin tarvitsee varautua tulevaisuudessa.
Ja sitten vielä sellainen ihmetyksen aihe, että jos öljyä kuluu 0,5-1 litraa tuhannella, niin mihin se menee kun moottori ei kuitenkaan savuta. Jotenkin luulisin savuttavan, koska 2-tahtikin niin tekee öljyn takia
Eihän se kylmänpään viskositeetti (ensimmäinen luku) määrittele kuumanpään juoksevuutta joka taas enemmän vaikuttaa öljynkulutukseen. Eli 40-sarjalaisen tilalle esim. 50. Tuo kylmäpää (W) vaikuttaa juurikin enemmän kylmäkäynnistykseen.
Sami
-
Osteri
- Pyörä: Kawasaki 650
Motonetistä Valvoline 10-40 laitoin talvella sisään ja sillä täyttelen. Ehkä ostan samaa lisää kunnes loppuu, kun tuntuu vaihteet menevän niin hyvin päälle ja kaikki toimii. Kulutusta en ole laskenut, on mitä on.
Pyörä on -90 Transalp ja kilometrejä 94000. Historiasta ja omistajien määrästä ei ole tietoa, mutta olen ainakin kolmas omistaja. Kone starttaa aina heti ja käy loistavasti ja se riittää minulle. Ehkä ensi talvena tutkin tarkemmin koneen henkistä elämää, nyt vaan tankkaan ja ajan.
Pyörä on -90 Transalp ja kilometrejä 94000. Historiasta ja omistajien määrästä ei ole tietoa, mutta olen ainakin kolmas omistaja. Kone starttaa aina heti ja käy loistavasti ja se riittää minulle. Ehkä ensi talvena tutkin tarkemmin koneen henkistä elämää, nyt vaan tankkaan ja ajan.
-
Arto Alppikuski
Kiitoksia vastauksista. Nyt ymmärrän öljyistä enemmän
Tuo Motox 20W-50 ei tunnu kuluvan paljoa ainakaan pienen ajamisen perusteella, mutta olen havainnut, että kylmäkäynnistys on hiukan kankeaa, ei tosian liian. Isompana miinuksena on ettei vaihteet tykkää vaihtua kovin nätisti varsinkaan isommalle. Pitänee koittaa seuraavaksi jotain edellä mainituista öljyistä....
Tuo Motox 20W-50 ei tunnu kuluvan paljoa ainakaan pienen ajamisen perusteella, mutta olen havainnut, että kylmäkäynnistys on hiukan kankeaa, ei tosian liian. Isompana miinuksena on ettei vaihteet tykkää vaihtua kovin nätisti varsinkaan isommalle. Pitänee koittaa seuraavaksi jotain edellä mainituista öljyistä....
Motox 10-40 mp öljyt oli viimekesänä Transalpin koneessa, eikä vakuuttanut. Lapinreissun paluumatkalla kuumalla koneella ei enää vaihteet vaihtuneet paikallaan, ellei kytkimellä avittanut. Talvella laitoin uuden kytkimen ja nyt koneessa delvacit. Sama reissu pitäis heittää tässä juhannuksen alla saas nähdä miten delvacit kestää. Uusi kytkin puree ainaskin vielä kuin rokotiili. Vanhasta kytkimestä oli kitkapinnat kärvähtäneet pintaa oli vielä reilusti, lie väärillä öljyillä pilattu, luisti kun kovemmin revitteli.
-
Osteri
- Pyörä: Kawasaki 650
Ihan vaan tämän ketjun tuloksena aloitin hieman tarkemman tutustumisen erilaisiin öljyihin. Ei vaan ole aikaisemmin ollut tarvetta perehtyä öljyihin, mutta nyt on sopiva hetki. Meinasin mennä katselemeen ihan kotimaisia Nesteen tuotteita, josko sopivaa löytyisi 4l kannussa johonkin € 20-30,- haarukkaan. 15W tai 20W luokka olisi myöskin kiinnostava, kun ei tässä nyt alle 0 asteen kuitenkaan tule ajettua.
Miksi Neste? Noh, lähtökohtaisesti suositaan tietenkin suomalaista osaamista ja jalostustyötä, miksei?.
ja mistä olen hieman hämillään: Delvac. Tämä on kyllä sellainen topic, että voihan elämä. Osa porukka vannoo 100% Delvacin nimeen ja osa porukkaa sanoo, että ei kai ny kukaan laita dieselmoottorin öljyjä bensakoneeseen. Ota tästä nyt sitten selvää sopiiko se ja onko edes viisasta käyttää vanhassa Transalpissa?
...jatkakaa....
Miksi Neste? Noh, lähtökohtaisesti suositaan tietenkin suomalaista osaamista ja jalostustyötä, miksei?.
ja mistä olen hieman hämillään: Delvac. Tämä on kyllä sellainen topic, että voihan elämä. Osa porukka vannoo 100% Delvacin nimeen ja osa porukkaa sanoo, että ei kai ny kukaan laita dieselmoottorin öljyjä bensakoneeseen. Ota tästä nyt sitten selvää sopiiko se ja onko edes viisasta käyttää vanhassa Transalpissa?
...jatkakaa....
Omaan pyörään olen laittanut varmaan halvinta mineraaliöljyä mitä löytyy, eli teboilin 15-40 moniastetta. Vaihtovälin olen pitänyt vähän lyhyempänä, eli 6000 km ja vaihtanut aina öljynvaihdon yhteydessä suodattimen kun tuo ei ole mitenkään kustannuskysymys: öljy ja suodatin yht. n. 17 euroa. Vaihteet pelaa mielestäni ihan riittävän hyvin, tosin joskus on joutunut oikein kuumalla koneella risteyksissä pienemmälle vaihtaessa kytkimellä avittamaan, mutta harvoin kuitenkin.