(Toimivan) akun tarpeellisuus kixikäynnisteisessä mopossa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Olen jäänyt välille/joutunut pysähtymään seuraavasta syystä

Oma moka
4
17%
Mekaaninen vika koneessa
3
13%
Sähkövika
4
17%
Renkaan puhkeaminen
4
17%
Ketjujen/rattaiden hajoamisen vuoksi
2
9%
Polttoaineen syöttöhäiriö
1
4%
Vika muualla kuin yllä mainituissa
1
4%
Kuskiin tulleen "vian" vuoksi
4
17%
Törmääminen vieraaseen esineeseen, esim eläimeen
0
Ei ääniä
Muu kuin mikään yllä annetuista vastausvaihtoehdoista
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 23

Agitheosis
Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
Viesti:

(Toimivan) akun tarpeellisuus kixikäynnisteisessä mopossa

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Vaihtovirtalaturin kehittämä vaihtovirta on ilmeisesti muunnettava (akun lisäksi) joitakin laitteita
varten tasavirraksi ja sitä varten pyöristä löytyy tasasuuntaaja. Akku puolestaan tasaa sykkivän
tasavirran (=jännite muuttuu mutta suunta ei vaihtele) jännitteen tietylle tasolle. Toimittaako akku
joka muuten ei pidä virtaa tätä tehtävää? Eli jos ei tarvitse kapasiteettia startin pyörittämiseen,
tarvitaanko (täysin) toimivaa akkua mihin? Ite oon huomannu sellasen ominaisuuden että pienellä
nopeudella/alhasella kierrosnopeudella käynti pätkii satunnaisesti. Kaheksankympin vauhdissa kun
on veto päällä ei mitään oireita. Voisiko johtua akun tilttaamisesta? On noin muuten viime aikoina
huollettu sen verran ettei millään uskois motissa tai kaasarissa vikaa olevan. Toisaalta tietysti tolla-
nen akku on niin halpa ettei se nyt hintakysynys ole, mutta noin teknisesti ajateltuna...
Viimeksi muokannut Agitheosis, Ke Touko 09, 2007 9:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wesihiisi
Pyörä: KTM LC4 640

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

Se nyt riippuu...
Jos CDI boksille on erillinen sähkönsyöttö, kuten omassa mopossa, niin kone käy, riippumatta muun sähköjärjestelmän kunnosta.
En tiedä miten on tohtorissa toteutettu?

Ebayssa on myynnissä "battery eliminator":eita, jotka ovat suuria (ainakin kooltaan) kondensaattoreita, joiden tehtävä on juurikin jännitepiikkien suodatus. Kehnokin akku voi toimia tässä tehtävässä, tai sitten ei. Riippuu taas siitä, miten se sähköisessä mielessä on "hajonnut".
Bullet

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Hei !
Noiden pulssien tasaamiseen sytytyslaitteita varten se akku on tarpeellinen. Jännitteensäädin säätää puolestaan maksimijännitteen, jonka ylittyessä yksinkertaisimmillaan sisällä oleva zener-diodi purkaa maihin. Jännitteensäätimiä on monenlaisia ja kait nykyisin paljon hienompia. Mutta pienillä kierroksilla laturissa syntyvän pulssin ajankohta ja sytytyshetki eivät ilman akkua satu aina kohdalleen. Tämän tasaamiseen riittää huonompikin akku. Se voidaan myös korvata sopivan isolla kondensaattorilla. Itse olen laittanut kondensaattorin, arvoja en nyt muista, mutta olen vanhan akunkin jättänyt toistaiseksi paikoilleen mahdollisesti joskus pimeässä tarvittavia valoja varten. Olen myös sen jännitteensäätäjän jättänyt kokonaan pois laturin heikon tehon vuoksi (minun pyöräni on toisenlainen ja tekniikka on jostain 30-50 luvuilta).
Terv. Risto
(Sisimmältään lähinnä kurapyöräilijä-kruisailija-luonnossaliikkuja)
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Rikkinäinen akku voi mennä oikosulkuun tai tehdä jotain muutakin kummaa. En suosittelisi viallisen akun roikottamista mopon sähköjärjestelmässä kiinni kovinkaan pitkään.

-Tero-
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Re: (Toimivan) akun tarpeellisuus kixikäynnisteisessä moposs

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Agitheosis kirjoitti:Ite oon huomannu sellasen ominaisuuden että pienellä nopeudella/alhasella kierrosnopeudella käynti pätki satunnaisesti. Kaheksankympin vauhdissa kun on veto päällä ei mitään oireita. Voisiko johtua akun tilttaamisesta?
Mulla myös mopo sammahteli kun akku oli lopussa. Jopa täydestä laukasta.
aapo
Pyörä: DR 750 S

Viesti Kirjoittaja aapo »

Mulla oli Yamaha TT 350 josta oli poistettu akku kokonaan. Hyvin toimi mopo. Tosin siinä pyörässähän on muutenkin vain 6v:n sähköt.

aapo
prospec
Pyörä: SXC, K-650

Viesti Kirjoittaja prospec »

XT350 lähti tyhjän (=nesteettömän, ei pitänyt varausta
ollenkaan, nesteytyksen jälkeen alkoi toimimaan sen
minkä tuo tarttikin) akun kanssa muutaman potkun
jälkeen käyntiin, ilman akkua en uskaltanut koittaa
kun olin kuullut juttua että CDI ei tykkää moisesta.
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

XL hondalla ART läpi ilman latausta, eli akku tyhjänä ja käämin johdot irti.
Nyt lataus hoituu bilteman 5e laturilla aina kun sähköä saa seinästä ;-)

Ajo ja takavalot 12v vaihtosähköllä.
Sytkä ihan omalla käämillään.
Akulta tällä hetkellä töötti, vilkut, vapaavalo ja mittarien taustavalot.
Pari kertaa kun viikossa latailee niin toimivat.
Akkuna 12v 3Ah halppis.

Eli tavallaan ihan turha kapistus...
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Mulla oli pikku-tohtorissa välillä konkka, välillä 1,2 Voltin kennoista rakennettu "akku" käytössä. Konkka räjähti hienosti ART Muotkalla, mutta tuo akkupaketti (siis kymmenen 1,2 voltin MH-kennoa) toimi oikein mallikkaasti. Ilman akkua kiekkamittari ja vilkut toimivat miten sattuu, ja koneen stumpatessa oli valot heti pimeänä...Oleellinen seikka pimeässä ajettaessa. Akkupaketilla valot pysyivät minuutin pari, vaikka kennot olivat ns. roskiskamaa valmiiksi. Mutta kone ei käydäkseen tarvitse valosysteemistä yhtään mitään.

Viime syksyn lapinreissulle lähtiessä oli Kantturan kanssa melkoinen tuuri. Koko kesän ajelin ilman kiksiä, mutta lähtöaamuna startti sanoi vain naks.. Pojat olivat jo odottelemassa lähtöpaikalla, kun minä kiireesti ruuvasin polkimen paikalleen, ja sitten sainkin polkea koko reissun aikana (~2,5 tkm) härvelin käyntiin pidempien taukojen jälkeen. Akku oli mennyt sököksi juuri edeltävänä yönä...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Agitheosis
Viesti:

Raimo kirjoitti:Ilman akkua kiekkamittari ja vilkut toimivat miten sattuu, ---
Tää on huomattu juu, vaikka oli kyllä akku kiinni, tosin vajaanesteinen ja sitä myöten napajännite arvattavaa tasoa...
Raimo kirjoitti:Mutta kone ei käydäkseen tarvitse valosysteemistä yhtään mitään.
Entä akku"systeemistä"? Akun puuttuminen varmaankin vaikuttaa eri lailla kuin sen vajaatoiminta, esim. että on ``poikki´´ tai oikkarissa tai mitä niitä nyt mahollisia onkaan. Mahtaisiko olla jopa parempi ilman kuin rikkinäisen kiinni pitäminen... joo, testailin tossa akkua ja jännite oli 11,65 V ja koneen käydessä 9,75 V. Kuitenkaan vapaan merkkivalo ei jaksa palaa ilman koneen apuja. Oiskohan akun sisäsessä resistanssissa tai virranantokyvyssä häikkää. Tuli mieleeni että saattaa olla jopa alkuperänen toi. Joka tapauksessa uus heti aamulla, pyhäpäivän takia - perskeles - ei saa hommattua tänään (250506). Toisaalta saa sunnuntaipalkan keskellä viikkoo ku menee töihin tänäänkin...
Viimeksi muokannut Agitheosis, To Touko 25, 2006 11:43 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Kuten jo aiemmin sanottiin, niin noissa CDI-sytytyksellä varustetuissa ajokeissa, kuten pikku-tohtorissa, on sytytys ja valot eri systeemejä. Koneen käynti ei tarvitse akkua.

Jos sulla on rikkinäinen akku, niin eikös siitä selviä sillä että hankkii uuden tai ottaa kokonaan pois?

Syy miksi itse poistin akun ja korvasin sen tuolla akkukennoista rakennetulla patentilla oli se, että halusin isomman työkalukotelon ja se tuli alkuperäisen akun paikkeille. Pikku-tohtorin mennessä myyntiin laitoin akun takaisin, ja työkalukotelon annoin kaverille. Kommenttini koski vain sitä, että kyllä, ajokki toimii ilman akkua.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Agitheosis
Viesti:

Raimo kirjoitti:---kyllä, ajokki toimii ilman akkua.
Tämä selvä. Kiitos.

EDIT:

Uus tuli ostettua ja asennettua. Eipä tuon 13€ oikeen voi sanoa olevan kalliimmasta päästä sijoituksia....
Vastaa Viestiin