Ketjulukko-äänestys!

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Käytätkö ketjuissa sokka-, eli pika- eli ketjulukkoa. Et siis niittaa ketjuja.

Niittaan aina. Ulko-ovenkin melkein.
48
46%
Pikalukko rules
57
54%

Ääniä yhteensä: 105

rainerb
Pyörä: AT RD07a + ST1100

Ketjulukko-äänestys!

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Heh. Biltema-palstalla on käynnissä ketjulukkoja koskeva keskustelu.

Otetaanpa pulssi, että kuka käyttää ja mitä. Eniten ääniä saanut on varmaan ainoa oikea? :lol: 8)
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
aoti
Pyörä: KLR 650

Re: Ketjulukko-äänestys!

Viesti Kirjoittaja aoti »

Meneeköhän tuo nyt sitten niitattavien puolelle, vaikka on ruuvi tyyppinen lukko mikä on käytössä.

Kuva
SaPeKa
Pyörä: SE

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Koittakaapa saada nyt koneinsinööri vakuuttuneeksi, että irtomalli on yhtä hyvä ellei parempi kuin niitattava. Renkaan tai välitysten vaihto ei "myy" minulle vielä laukeavaa lukkoa, jos se ei kestä ketjun elinikää. Omassa pyörässä renkaan vaihdossa katkaistava ketju ei nopeuta operaatiota yhtään. Jos välityksiä pitää vaihtaa niin pajlon, että ketjun pituutta pitää muuttaa, joutuu ketjua niittaamaan joka tapauksessa... VAI HÄ?
Sami
mico
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black

Viesti Kirjoittaja mico »

Niittaamalla, myös tuo yllä esitetty mutteriniitti on ok.
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Mulla on aina pikalukko mukana matkassa repussa. Kolme kertaa olen sellaisen joutunut jollekulle "lainaamaan" reisuussa kun ketjut on katkenneet pikalukosta, itse en ole koskaan tarvinnut mutta onkin niittilukko. :)

Mutta juu, jos jatkuvasti vaihtaa smoto/enskavanteiden kesken ja siinä yhteydessä pitää vaihtaa ketjutkin niin lie perusteltua laittaa jousilukolla.
Jostain syystä suosittelevat endurokäyttöön jousilukkoa kotarin käyttöohjeessa vai mistähän sen joskus luin :shock: Mikähän voisi olla peruste?
antti
janne.k
Pyörä: XR400, XRV750

Viesti Kirjoittaja janne.k »

Minä olen käyttänyt päättymättömiä ketjuja.
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Jos on pakko laittaa ketjuun heikoin lenkki, niin niitattava. Noilla jousilukoilla on mukava taipumus hävitä kesken hauskuuden, esim. Päitsin maastokokeella on paljon kivempi ajaa kuin alkaa asentamaan varalukkoa. Kokeiltu on. Ja tuli lopulta myöhät täyteen ja reissu loppui neljä maastokoetta ennen maalia. Tai sitten porukka-ajelulla parhaalla pätkällä kymmenen ukkoa etsii ketjulukon osia kankaalta kun ajaakin voisi. Jousilukon käyttäjiä on kahta sorttia: niitä joilta lukko on pettänyt ja niitä joilta ei ihan vielä ole. Mutta eihän suomalainen usko ennen kuin itse kokeilee. :mrgreen:
Ja ketjuissa kannattaa muutenkin säästää, halvin mahdollinen ja pykälää heikompi kuin alkuperäinen. Kyllä ne kestää ja säästöhän on ainakin tankillisen verran bensaa. Eihän lohkot kovin paljon maksa ja vaihto on helppoa.
Ostaisitko benji-köyden B-kaupasta?
- taas kahden mopon taktiikalla -
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Mihin kohtaan saa laittaa rastin jos ei oo lukkoa (eli heikkointa lenkkiä) ollenkaan?

Itse olen tullut siihen päätelmään, että ketjun katkeaminen on hyvin epätodennäköistä silloin kun rullataan kaasu kiinni moottorijarrulla. Jos kaasu on auki kun napsahtaa, sillon yleensä jonnekin sattuu. Siksi tehtaalla niitattu päättymätön lenkki ja vahvinta mitä on tarjolla. Tuleepahan samalla rasvattua haarukan laakeritkin (vaikka sen muutenkin teen vähintään joka toinen kevät).

-petteri
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mulla oli ATsä aina jousilukolla ketju. Eikä tietenkään kertaakaan menny rikki. Varaderosa niitattava. Bemarisa käytän vaan keppiä.

Pikkumopoon laittasin jousilukon ja isoon niitin. Mutta sekin on varmaan totta että sitä jousilukkoa käyttää niin kauan että se ekan kerran irtooa sopivasa kohtaa. Mulla oli kyllä kerran se lukkojousi lähteny irti mutta niinpä vaan matka jatkui. Ei edes tiijä misä kohtaan se oli häipyny.
Paskapuhetta, mutta uskon.
rainerb
Pyörä: AT RD07a + ST1100

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Entä jos on AT? Siis iso mopo, jossa on pikkumopon tehot? :lol: Mitä suosittelisit?

Minä olen suosiolla käyttänyt niitattavaa ketjua. Ei se tunnu edes hankalalta. Enemmän potuttaa noi jatkuvat renkaanvaihdot. Niin ja vakuutusmaksut, tietty.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
jiknnn
Pyörä: kameli

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Niittaus

Siis näissä vermeissä, missä on ketjuohjarit, niin pakittamalla se sokka irtoaa...

Mistä muuten olette noita päättymättömiä ketjuja ostaneet?
Pallokala
Pyörä: Dominatör, 450MT

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Umpilenkki eli päättymätön ketju on minullakin. Joskus oli Dominaattorin X-rengas DIDit Louisilla tarjouksessa, sieltä otin.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
kimmokekki
Pyörä: KTM 530 exc-R

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

kerran mun 2 pyörä uran aikana on jousilukko lentänyt mäkeen ja räppääminen loppunut
siltä kerralta
vuosi oli 89 tai 90 ja rätkä oli kaiken kestävä Honda Z50J Monkey :mrgreen:
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Useamman kerran on jousilukko irronnut, mutta nämä oli ns. mopoaikoina jolloin vehkeistä ei välttämättä pidetty ihan niin tarkkaa huolta. Sittemmin on jousilukot pysynet, mutta on niitä vaihdeltukin kun kuluvat. Käytännön syistä arvostan avattavaa ketjua sen verran etten niittaa, ehkä sitten kun saan sen täydellisen mopon johon ei muutoksia tarvitse tehdä.
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

mä en ole oivaltanu avattavan ketjun hyötyä,toisaalta moposta löytyy kait voimaa sen verran ettei tarvii pelailla enää välitystenkään kanssa.jossain alitehosessa ehkä tarpeen :lol:
Vastaa Viestiin