dr 650 -94 venttiili välykset
Valvoja: Moderaattorit
elikkä pittäis alkaa säätää venttiilit,mitkä ois niitte välykset ?
http://www.louis.de/ -> välilehti motobase ja sieltä pyörämerkki/malli
404 HTTP Error File not found
No eihän se venttilien säätö oleiso juttu. Juuri viime viikolla säädin omasta (DR600 -86), elikkäs ensteks pitää ottaa penkki ja tankki pois, sitten pytyn päällä on imu- ja pakopuolella sellaiset "luukut" (venttiilikannet), ne on kiinni kahdella pultilla, ne auki, siinä näkyy venttiilit.
Sitten pyöritetään kone sellaiseen kohtaan että imuventtiilit ovat yläkuolokohdassa, eli ne ovat juuri alkamassa vaihtaa suuntaansa kiinnipäin, silloin otetaan 10mm lukitusmutteri auki, löysätään lukitusmutterin keskellä olevaa pulttia, sitte rakotulkki sinne venttilin ja sen äsken löysätyn pultin väliin, kiristys, ja sit lukitusmutteri kiinni.
Sen jälkeen pakopuolelle sama homma, venttiilit yläkuolokohtaan, lukitus auki, jne...
Jos homman on tehnyt joskus aiemmin, tai ymmärtää heti mistä on kyse, ei hommaan pitäisi mennä kymmentä minuuttia kauempaa.
Sitten pyöritetään kone sellaiseen kohtaan että imuventtiilit ovat yläkuolokohdassa, eli ne ovat juuri alkamassa vaihtaa suuntaansa kiinnipäin, silloin otetaan 10mm lukitusmutteri auki, löysätään lukitusmutterin keskellä olevaa pulttia, sitte rakotulkki sinne venttilin ja sen äsken löysätyn pultin väliin, kiristys, ja sit lukitusmutteri kiinni.
Sen jälkeen pakopuolelle sama homma, venttiilit yläkuolokohtaan, lukitus auki, jne...
Jos homman on tehnyt joskus aiemmin, tai ymmärtää heti mistä on kyse, ei hommaan pitäisi mennä kymmentä minuuttia kauempaa.
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Raimon sivuilla on DR 350 venttiilien säätöhje. DR 650 homma on ihan vastaava. Välykset 0.08 - 0.13 sekä imu- että pakopuolella, itse säädin 0.10 liuskalla.
http://www.finnbike.com/matkaendurot/dr350/dr350.htm
http://www.finnbike.com/matkaendurot/dr350/dr350.htm
venttiilien säätö
eiköhän noitte viestie avulla ne saa säädettyä...
juu en vielä oo kerinny sääteleen... mut kohtapuoleen seki pittäis tehä..
Tjaa, tänään kai pitäisi taas purkaista mopedi sähköjen tarkastukseen (vilkulla taipumus jäädä palamaan yhtäjaksoisesti noin joka kolmas kerta). Samalla voisin kokeilla noiden välyksien säätöä.Karisa kirjoitti:Onnistuiko homma? Pistelehän tänne sitten ohjeet, mikäli teit tuon homman. Itsellä vielä suunnitteluasteella tuo, eikä aiempaa kokemusta joten kaikki for dummies -ohjeet tervetulleita.
Mutta en tosiaan ole aiemmin tehnyt, niin hieman vielä mietityttää. Tiedän mistä niihin pääsee käsiksi, mutta kun avaan luukut niin siihempä se jääkin. Millaiseen/mihin rakoon tungen sen tulkin, onko kellään kuvaa?
Löytyyköhän tästä RSE.stä tuota ajoitusmerkin tulppaa, mistä tuo Raimo kirjoittelee 350:n yhteydessä? Vai riittääkö että pyöritän venat yläkuoloasentoon?
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Lähdethän sunnuntaina Oulun surautukselle. Minulla on samanlainen pyörä kuin sinulla ja voin neuvoa sinulle venttiiilien säädön pääpiirteet ihan käytännön tasolla. Periaate on täsmälleen sama kuin Raimon sivulla kuvatussa DR 350 säädöissä.Karisa kirjoitti: ...Samalla voisin kokeilla noiden välyksien säätöä...
PS. Mulla on pyörä toiminut 300 km venttiilien säädön jälkeen, joten vissiin se onnistui. Tietenkin jokin venttiili saattoi jäädä kantamaan ja palaa jonkin ajan kuluttua...
Tase kirjoitti: Lähdethän sunnuntaina Oulun surautukselle. Minulla on samanlainen pyörä kuin sinulla ja voin neuvoa sinulle venttiiilien säädön pääpiirteet ihan käytännön tasolla. Periaate on täsmälleen sama kuin Raimon sivulla kuvatussa DR 350 säädöissä.
Vähäsen on auki vielä, mutta harkinnassa. Tämä kesäaika tahtoo olla vähän liiankin aktiivista aikaa ; sunnuntaille on kaverin kanssa alustavasti sovittu perhokalastusreissu.
Kotona alkaa kuulumaan jo vähän hellasäröä kun ukkoa ei näy muutakuin aamulla sängyssä
Kun on mielestään saanut venttiilin/venttiiliparin säädettyä, niin kannattaa "nytkytellä" nostajaa. Siitä oppii helposti kuulemaan/tuntemaan, että menikö säätö sinne päinkään. Varsinkin reilusti liian pieni välys on helppo huomata.Tase kirjoitti: PS. Mulla on pyörä toiminut 300 km venttiilien säädön jälkeen, joten vissiin se onnistui. Tietenkin jokin venttiili saattoi jäädä kantamaan ja palaa jonkin ajan kuluttua...
404 HTTP Error File not found
Mihinkäs väliin se rakotulkki pitikään asettaa?
Räjäytyskuva : http://alpha-sports.com/dspt/1994%20DR650SE/05.htm
Räjäytyskuva : http://alpha-sports.com/dspt/1994%20DR650SE/05.htm
Tjaa, tänään kai pitäisi taas purkaista mopedi sähköjen tarkastukseen (vilkulla taipumus jäädä palamaan yhtäjaksoisesti noin joka kolmas kerta). Samalla voisin kokeilla noiden välyksien säätöä.
Mahtaako polttimoissa olla hapettumaa? Mulla oli oikea takavilkun polttimo kärvähtänyt ja lisäks kanta oli aivan hapettunut. Oikealle vilkuttaessa vilkku paloi yhtäjaksoisesti. Mulla ei ollut kotona tarvittavaa 21w polttimoa, joten laitoin huoltikselle asti 5w polttimon, mutta silläkin paloi koko ajan, vasta oikealla polttimolla alkoi pelaamaan. Ilmeisesti pienemmällä polttimolla virta on liian pieni ja rele ei toimi niinkuin pitäisi, samaa aiheuttaa luultavasti kontaktihäikät.
Mahtaako polttimoissa olla hapettumaa? Mulla oli oikea takavilkun polttimo kärvähtänyt ja lisäks kanta oli aivan hapettunut. Oikealle vilkuttaessa vilkku paloi yhtäjaksoisesti. Mulla ei ollut kotona tarvittavaa 21w polttimoa, joten laitoin huoltikselle asti 5w polttimon, mutta silläkin paloi koko ajan, vasta oikealla polttimolla alkoi pelaamaan. Ilmeisesti pienemmällä polttimolla virta on liian pieni ja rele ei toimi niinkuin pitäisi, samaa aiheuttaa luultavasti kontaktihäikät.