Tunnoton Brembon etujarru

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Sala
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 10, 2012 9:55 am
Pyörä: Husaberg FE 390

Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Sala »

Missähän mahtaa olla vika, kun Husabergin etujarrukahva menee puristaessa kaasukapulaan saakka. Jarrut on ilmattu, palat ok, nestettä on tarpeeksi ja kahva on säädetty säätönapukasta tappiin saakka. Pyörä on ollut tallissa paikallaan 4 viikkoa ja edellisellä ajokerralla jarru oli ihan hyvä.
Pete7
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 5:57 pm
Pyörä: BMW R80 Suzuki DR 600

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Pete7 »

Jarrupääsylinterin männän painetiiviste falskaa?
Syke
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Syke »

Toimisikohan tässä seuraava kikka: jarrukahva nippusiteellä kaasukahvaan yöksi/päiväksi?
Braa-aab!
Avatar
Hsippe
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Sala kirjoitti: kahva on säädetty säätönapukasta tappiin saakka.
Vika voi olla tässä...
Tarkista että pääsylinterin mäntä pääsee palautumaan täysin taka-asentoon, muuten ei säiliöstä pääse nestettä pääsylkkyyn.
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja VAK »

jarruletku kieppaa säiliötä korkeammalta, joten pääsylinteri kannattaa irrottaa ilmauksen ajaksi, jotta kaiken ilman saa varmasti pois. Mikäli ilmat on kaikki pois ja kahva painuu vieläkin liian syvälle, niin sitten kannattaa uusia tiivisteet. Uusi mäntä tiivisteineen maksaa muutaman kympin luokkaa. Periaatteessa mäntää ei edes tarvi vaihtaa ja tiivisteet saa ostettua erikseenkin. Kumitiiviste vaan varovasti pois ja sen alta seekerinrengas pois. Sitten saat vedettyä männän tiivisteineen pois. Uudet tiivisteet tilalle, niin sitten pitäisi toimia.

-ville
---x mopolla suohon x---
Sala
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 10, 2012 9:55 am
Pyörä: Husaberg FE 390

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Sala »

Jarrupääsylinterin männän painetiiviste falskaa?
Tuota kanssa spekuloitiin tutun kanssa. Kiitoksia Teille kaikille vastauksista! Eiku jarrujen kimppuun...
skuikka
Viestit: 2245
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Yläkieppi ja pitkä seisominen tekee tuota. Kallista mopoa vasempaan niin, että jarrukahvaa on selkeästi korkein kohta järjestelmässä, lirputtele kahvaa hetki ja 90% todennäköisyydellä toimii. Kaikki "yläkieppiletkupyörät", mitä olen omistanut, tekee tuota.
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Aika pitkälti hävisi tuo "ominaisuus" omasta moposta tangon korotuspalojen myötä.
Tuossa -00 advessa ei ole banjoa letkun ja pääsylinterin liitoksessa, vaan suora liitos, ja reipas mutka letkussa ylöspäin vakiona.
Nyt on tanko sen verran korkealla että pyörä keskituella/iskarit täysin ulkona jarruletku lähtee kaartumaan loivasti alaspäin entisen ylös suuntautuneen mutkan sijaan.
Sala
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 10, 2012 9:55 am
Pyörä: Husaberg FE 390

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Sala »

Yläkieppi ja pitkä seisominen tekee tuota. Kallista mopoa vasempaan niin, että jarrukahvaa on selkeästi korkein kohta järjestelmässä, lirputtele kahvaa hetki ja 90% todennäköisyydellä toimii. Kaikki "yläkieppiletkupyörät", mitä olen omistanut, tekee tuota.
Ok, täytyypä kokeilla. Toivottavasti tuolla korjaantuu.
Avatar
hannuk
Viestit: 1152
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Sitten kun olet (turhaan) testannut kaikki eri ilmaamis tavat ja jarrunesteet on tallista loppu, niin laita se kahva nippusiteellä pohjaan. Seuraavana päivänä se on oman kokemuksen mukaan ollut aina kunnossa. Tuota on tehnyt useampi mopo ja yhdelläkin oli ajettu luokkaa 10 tuntia, eli elä nyt ainakaan ihan heti ala (turhaan) vaihtamaan yhtään mitään tiivisteitä.

Tuota pitäskin katsoa että miten jarruletkun saisi patentoitua niin että se ei koukkaa ylös... jos se on kerta syy miksi tuota tapahtuu.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja VAK »

hannuk kirjoitti:Sitten kun olet (turhaan) testannut kaikki eri ilmaamis tavat ja jarrunesteet on tallista loppu, niin laita se kahva nippusiteellä pohjaan. Seuraavana päivänä se on oman kokemuksen mukaan ollut aina kunnossa. Tuota on tehnyt useampi mopo ja yhdelläkin oli ajettu luokkaa 10 tuntia, eli elä nyt ainakaan ihan heti ala (turhaan) vaihtamaan yhtään mitään tiivisteitä.

Tuota pitäskin katsoa että miten jarruletkun saisi patentoitua niin että se ei koukkaa ylös... jos se on kerta syy miksi tuota tapahtuu.
Ei tuo jarrukahvan puristaminen poista ilmaa järjestelmästä. Päinvastoin tuolla konstilla ilman poistuminen estetään(IMHO). Tuolla konstilla saa toki ilman puristettua kasaan ja hetkellisesti järjestelmän tuntumaan ilmattomalta(vähän sama ilmiö, kun pumppaisi ilmaamatonta jarrua).

Nippusidettä paremmin toimii sisärenkaasta saksittu lenkki jonka voi kiepauttaa kaksin kerroin kahvan ja tupin ympärille. Kireys säilyy siis automaattisesti, kun kahva anta periksi. Mikäli näin haluaa kikkailla...

Uudet tiivisteet mäntään maksaa muutaman euron ja asennus on 10min homma. Eikä se ilmaaminen ole mikään amerikantemppu :lol: Ei tuo brembon jarruissa ole mikään uusi juttu, että sitä täytyy huoltaa.

-ville
---x mopolla suohon x---
Avatar
hannuk
Viestit: 1152
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja hannuk »

VAK kirjoitti: Ei tuo jarrukahvan puristaminen poista ilmaa järjestelmästä. Päinvastoin tuolla konstilla ilman poistuminen estetään(IMHO). Tuolla konstilla saa toki ilman puristettua kasaan ja hetkellisesti järjestelmän tuntumaan ilmattomalta(vähän sama ilmiö, kun pumppaisi ilmaamatonta jarrua).

Nippusidettä paremmin toimii sisärenkaasta saksittu lenkki jonka voi kiepauttaa kaksin kerroin kahvan ja tupin ympärille. Kireys säilyy siis automaattisesti, kun kahva anta periksi. Mikäli näin haluaa kikkailla...

Uudet tiivisteet mäntään maksaa muutaman euron ja asennus on 10min homma. Eikä se ilmaaminen ole mikään amerikantemppu :lol: Ei tuo brembon jarruissa ole mikään uusi juttu, että sitä täytyy huoltaa.

-ville
Jossain yhteydessä oli juttua siitä että noissa olisi joku kanava liika pieni ja että sen takia menee tunnottomaksi ja kahva painuu pohjaan. Ilmeisesti se ilma siis on kahvassa ei letkussa jolloin tuo kahvan pohjaan painaminen auttaa. Nippuside on ainakin siksi parempi, että kahva ei ole omassa mopossa voinut enää elää kun se on jo tangossa kiinni ja lisäksi tangon päästä olisi pitänyt irrottaa se kahvasuoja että kumilenkkejä olisi saanut paikalleen.

Ymmärrän jos vaihtaa tiivisteet 200 tuntia ajettuun 5 vuotta vanhaan mopoon, mutta kun tämä tapahtuu paljon tuoreemmassa ja vähemmän ajetussa mopossa ilman että tiivisteet on kuluneet/kovettuneet/menneet muuten pilalle, niin riittäisi että samalla innolla purkaa ja kasaa samoilla osilla. Tai sitten laittaa sen nipparin ja odottaa :roll:

Keväällä paloja vaihtaessa omasta moposta en saanut ilmattua löysää kahvaa. Koitin kaikkia mahdollisia keinoja (kahva irti tangosta, nestettä sisään kahvasta ja alipaineella satulasta ulos, nestettä ruiskulla satulasta sisään ja kahvasta ulos...) ja kun reilu 5dl jarrunestettä ei riittänyt niin paha oli jatkaa :lol: Tuo on tylsästi kokemusperäistä eikä sille ole teoriaa tueksi. Jos joku haluaa tehdä eri tavalla niin eihän se väärin ole. Itteä vaan usein laiskottaa sen verran että mieluummin koittaisin eka tuota helppoa konstia jos ei ole pakko päästä heti ajamaan, tosin ilmaamalla tuhraantuu kuitenkin helposti aikaa niin paljon että huomaa että päivän ajot jäi väliin kuitenkin ja jos tiivistesarjaa ei ole tallilla valmiina odottamassa niin sittenkin on iso riski että ajot siirtyy seuraavalle päivälle.

Jos kiire on niin luultavasti purkaisin kahvasta männän irti ja kasaisin sen samoilla osilla jolloin ilman poistuminen kahvasta olisi todennäköisempää (luultavasti teen noin ensi kerralla -jos muistan tämän).
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ei niitä suojia tarvitse irroittaa, kumilenkki jarrukahvaan, kaasun ympäri ja takaisin jarrukahvaan... :grin:
Tero K
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2008 8:50 am
Pyörä: KTM 500 Six Days vm 2016

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Tero K »

Kyllä se jarrukahvan jättäminen puristuksiin poistaa sieltä ilmaa. Syy on se, että pääsylinterin kanava aukeaa ja ilma pääsee nousemaan aikaa myöden säiliöön. Se ei vaikuta onko piirissä painetta vai ei. Ilmakupla nousee aina ylöspäin, paineesta riippumatta. Tämän voi todeta katsomalla vaikka jotain sukellusvideota :)

Itse toteutan homman yleensä seuraavalla tavalla. Painan jarrua päälle vain hieman. Hoidan lukituksen sitä varten tehdyllä työkalulla. Maksaa Duellissa peräti 13 euroa.

http://issuu.com/metztrekker/docs/mma20 ... =%23222222

Tuotenumero on 5-2100

Voi tosin tehdä narulla, nippusiteellä, kengännauhoilla, ihan millä vain.

Sitten mopo melkein vasemmalle kyljelleen yöksi. Tuolla saadaan myös sieltä jarruletkun mutkasta ilmat pois.

Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että Brembo muuttuu kumimaiseksi jos ne liukutapit ovat hirttäneet kiinni. Tuo johtuu siitä että jarrapalat kääntävät ennen liikeradan loppumista jarrulevyä vinoon, mikäli satula ei kellu. Ei tosin ole kovin normaalia etujarrun kohdalla. Enemmän tuota näkee Brembon takajarruissa. Ongelmaa ehkäistääkseen, takajarrusatula kannattaa painaa pesun yhteydessä toiseen laitaan. Se pitäisi onnistua ihan kädellä painamalla. Silloin satula liikkuu liukutapeissa ja pesurilla pääsee pesemään lian pois palojen ja levyn välistä. Tuon jälkeen on muistettava pumpata palat takaisin lähelle.
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja VAK »

Tero K kirjoitti:Kyllä se jarrukahvan jättäminen puristuksiin poistaa sieltä ilmaa. Syy on se, että pääsylinterin kanava aukeaa ja ilma pääsee nousemaan aikaa myöden säiliöön. Se ei vaikuta onko piirissä painetta vai ei. Ilmakupla nousee aina ylöspäin, paineesta riippumatta. Tämän voi todeta katsomalla vaikka jotain sukellusvideota :)

Itse toteutan homman yleensä seuraavalla tavalla. Painan jarrua päälle vain hieman. Hoidan lukituksen sitä varten tehdyllä työkalulla. Maksaa Duellissa peräti 13 euroa.

http://issuu.com/metztrekker/docs/mma20 ... =%23222222

Tuotenumero on 5-2100

Voi tosin tehdä narulla, nippusiteellä, kengännauhoilla, ihan millä vain.

Sitten mopo melkein vasemmalle kyljelleen yöksi. Tuolla saadaan myös sieltä jarruletkun mutkasta ilmat pois.

Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että Brembo muuttuu kumimaiseksi jos ne liukutapit ovat hirttäneet kiinni. Tuo johtuu siitä että jarrapalat kääntävät ennen liikeradan loppumista jarrulevyä vinoon, mikäli satula ei kellu. Ei tosin ole kovin normaalia etujarrun kohdalla. Enemmän tuota näkee Brembon takajarruissa. Ongelmaa ehkäistääkseen, takajarrusatula kannattaa painaa pesun yhteydessä toiseen laitaan. Se pitäisi onnistua ihan kädellä painamalla. Silloin satula liikkuu liukutapeissa ja pesurilla pääsee pesemään lian pois palojen ja levyn välistä. Tuon jälkeen on muistettava pumpata palat takaisin lähelle.
täh? eikös se kanava ole auki silloin kun jarrua ei paineta? ei oo kyllä tarvinnut ennen pohtia, kun ilmat on lähteneet aika helposti pois. ei oo tarvinnut kaadella pyörää, eikä yön yli odotella, että ilmat pois saisi.

onneksi tuohon jarrun painamiseen on kehitetty tuollainen protason työkalu, tuolla homma ei voi epäonnistua :lol:

tarttee mennä sukellusvideoita katselemaan...

-ville
---x mopolla suohon x---
Vastaa Viestiin