Tunnoton Brembon etujarru
Valvoja: Moderaattorit
Tunnoton Brembon etujarru
Missähän mahtaa olla vika, kun Husabergin etujarrukahva menee puristaessa kaasukapulaan saakka. Jarrut on ilmattu, palat ok, nestettä on tarpeeksi ja kahva on säädetty säätönapukasta tappiin saakka. Pyörä on ollut tallissa paikallaan 4 viikkoa ja edellisellä ajokerralla jarru oli ihan hyvä.
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Jarrupääsylinterin männän painetiiviste falskaa?
-
Syke
- Viestit: 1565
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Toimisikohan tässä seuraava kikka: jarrukahva nippusiteellä kaasukahvaan yöksi/päiväksi?
Braa-aab!
- Hsippe
- Viestit: 730
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Vika voi olla tässä...Sala kirjoitti: kahva on säädetty säätönapukasta tappiin saakka.
Tarkista että pääsylinterin mäntä pääsee palautumaan täysin taka-asentoon, muuten ei säiliöstä pääse nestettä pääsylkkyyn.
Re: Tunnoton Brembon etujarru
jarruletku kieppaa säiliötä korkeammalta, joten pääsylinteri kannattaa irrottaa ilmauksen ajaksi, jotta kaiken ilman saa varmasti pois. Mikäli ilmat on kaikki pois ja kahva painuu vieläkin liian syvälle, niin sitten kannattaa uusia tiivisteet. Uusi mäntä tiivisteineen maksaa muutaman kympin luokkaa. Periaatteessa mäntää ei edes tarvi vaihtaa ja tiivisteet saa ostettua erikseenkin. Kumitiiviste vaan varovasti pois ja sen alta seekerinrengas pois. Sitten saat vedettyä männän tiivisteineen pois. Uudet tiivisteet tilalle, niin sitten pitäisi toimia.
-ville
-ville
---x mopolla suohon x---
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Tuota kanssa spekuloitiin tutun kanssa. Kiitoksia Teille kaikille vastauksista! Eiku jarrujen kimppuun...Jarrupääsylinterin männän painetiiviste falskaa?
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Yläkieppi ja pitkä seisominen tekee tuota. Kallista mopoa vasempaan niin, että jarrukahvaa on selkeästi korkein kohta järjestelmässä, lirputtele kahvaa hetki ja 90% todennäköisyydellä toimii. Kaikki "yläkieppiletkupyörät", mitä olen omistanut, tekee tuota.
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Aika pitkälti hävisi tuo "ominaisuus" omasta moposta tangon korotuspalojen myötä.
Tuossa -00 advessa ei ole banjoa letkun ja pääsylinterin liitoksessa, vaan suora liitos, ja reipas mutka letkussa ylöspäin vakiona.
Nyt on tanko sen verran korkealla että pyörä keskituella/iskarit täysin ulkona jarruletku lähtee kaartumaan loivasti alaspäin entisen ylös suuntautuneen mutkan sijaan.
Tuossa -00 advessa ei ole banjoa letkun ja pääsylinterin liitoksessa, vaan suora liitos, ja reipas mutka letkussa ylöspäin vakiona.
Nyt on tanko sen verran korkealla että pyörä keskituella/iskarit täysin ulkona jarruletku lähtee kaartumaan loivasti alaspäin entisen ylös suuntautuneen mutkan sijaan.
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Ok, täytyypä kokeilla. Toivottavasti tuolla korjaantuu.Yläkieppi ja pitkä seisominen tekee tuota. Kallista mopoa vasempaan niin, että jarrukahvaa on selkeästi korkein kohta järjestelmässä, lirputtele kahvaa hetki ja 90% todennäköisyydellä toimii. Kaikki "yläkieppiletkupyörät", mitä olen omistanut, tekee tuota.
- hannuk
- Viestit: 1152
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Sitten kun olet (turhaan) testannut kaikki eri ilmaamis tavat ja jarrunesteet on tallista loppu, niin laita se kahva nippusiteellä pohjaan. Seuraavana päivänä se on oman kokemuksen mukaan ollut aina kunnossa. Tuota on tehnyt useampi mopo ja yhdelläkin oli ajettu luokkaa 10 tuntia, eli elä nyt ainakaan ihan heti ala (turhaan) vaihtamaan yhtään mitään tiivisteitä.
Tuota pitäskin katsoa että miten jarruletkun saisi patentoitua niin että se ei koukkaa ylös... jos se on kerta syy miksi tuota tapahtuu.
Tuota pitäskin katsoa että miten jarruletkun saisi patentoitua niin että se ei koukkaa ylös... jos se on kerta syy miksi tuota tapahtuu.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Ei tuo jarrukahvan puristaminen poista ilmaa järjestelmästä. Päinvastoin tuolla konstilla ilman poistuminen estetään(IMHO). Tuolla konstilla saa toki ilman puristettua kasaan ja hetkellisesti järjestelmän tuntumaan ilmattomalta(vähän sama ilmiö, kun pumppaisi ilmaamatonta jarrua).hannuk kirjoitti:Sitten kun olet (turhaan) testannut kaikki eri ilmaamis tavat ja jarrunesteet on tallista loppu, niin laita se kahva nippusiteellä pohjaan. Seuraavana päivänä se on oman kokemuksen mukaan ollut aina kunnossa. Tuota on tehnyt useampi mopo ja yhdelläkin oli ajettu luokkaa 10 tuntia, eli elä nyt ainakaan ihan heti ala (turhaan) vaihtamaan yhtään mitään tiivisteitä.
Tuota pitäskin katsoa että miten jarruletkun saisi patentoitua niin että se ei koukkaa ylös... jos se on kerta syy miksi tuota tapahtuu.
Nippusidettä paremmin toimii sisärenkaasta saksittu lenkki jonka voi kiepauttaa kaksin kerroin kahvan ja tupin ympärille. Kireys säilyy siis automaattisesti, kun kahva anta periksi. Mikäli näin haluaa kikkailla...
Uudet tiivisteet mäntään maksaa muutaman euron ja asennus on 10min homma. Eikä se ilmaaminen ole mikään amerikantemppu
-ville
---x mopolla suohon x---
- hannuk
- Viestit: 1152
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Jossain yhteydessä oli juttua siitä että noissa olisi joku kanava liika pieni ja että sen takia menee tunnottomaksi ja kahva painuu pohjaan. Ilmeisesti se ilma siis on kahvassa ei letkussa jolloin tuo kahvan pohjaan painaminen auttaa. Nippuside on ainakin siksi parempi, että kahva ei ole omassa mopossa voinut enää elää kun se on jo tangossa kiinni ja lisäksi tangon päästä olisi pitänyt irrottaa se kahvasuoja että kumilenkkejä olisi saanut paikalleen.VAK kirjoitti: Ei tuo jarrukahvan puristaminen poista ilmaa järjestelmästä. Päinvastoin tuolla konstilla ilman poistuminen estetään(IMHO). Tuolla konstilla saa toki ilman puristettua kasaan ja hetkellisesti järjestelmän tuntumaan ilmattomalta(vähän sama ilmiö, kun pumppaisi ilmaamatonta jarrua).
Nippusidettä paremmin toimii sisärenkaasta saksittu lenkki jonka voi kiepauttaa kaksin kerroin kahvan ja tupin ympärille. Kireys säilyy siis automaattisesti, kun kahva anta periksi. Mikäli näin haluaa kikkailla...
Uudet tiivisteet mäntään maksaa muutaman euron ja asennus on 10min homma. Eikä se ilmaaminen ole mikään amerikantemppuEi tuo brembon jarruissa ole mikään uusi juttu, että sitä täytyy huoltaa.
-ville
Ymmärrän jos vaihtaa tiivisteet 200 tuntia ajettuun 5 vuotta vanhaan mopoon, mutta kun tämä tapahtuu paljon tuoreemmassa ja vähemmän ajetussa mopossa ilman että tiivisteet on kuluneet/kovettuneet/menneet muuten pilalle, niin riittäisi että samalla innolla purkaa ja kasaa samoilla osilla. Tai sitten laittaa sen nipparin ja odottaa
Keväällä paloja vaihtaessa omasta moposta en saanut ilmattua löysää kahvaa. Koitin kaikkia mahdollisia keinoja (kahva irti tangosta, nestettä sisään kahvasta ja alipaineella satulasta ulos, nestettä ruiskulla satulasta sisään ja kahvasta ulos...) ja kun reilu 5dl jarrunestettä ei riittänyt niin paha oli jatkaa
Jos kiire on niin luultavasti purkaisin kahvasta männän irti ja kasaisin sen samoilla osilla jolloin ilman poistuminen kahvasta olisi todennäköisempää (luultavasti teen noin ensi kerralla -jos muistan tämän).
Oma vastuu! Artisti maksaa...
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Ei niitä suojia tarvitse irroittaa, kumilenkki jarrukahvaan, kaasun ympäri ja takaisin jarrukahvaan... 
Re: Tunnoton Brembon etujarru
Kyllä se jarrukahvan jättäminen puristuksiin poistaa sieltä ilmaa. Syy on se, että pääsylinterin kanava aukeaa ja ilma pääsee nousemaan aikaa myöden säiliöön. Se ei vaikuta onko piirissä painetta vai ei. Ilmakupla nousee aina ylöspäin, paineesta riippumatta. Tämän voi todeta katsomalla vaikka jotain sukellusvideota
Itse toteutan homman yleensä seuraavalla tavalla. Painan jarrua päälle vain hieman. Hoidan lukituksen sitä varten tehdyllä työkalulla. Maksaa Duellissa peräti 13 euroa.
http://issuu.com/metztrekker/docs/mma20 ... =%23222222
Tuotenumero on 5-2100
Voi tosin tehdä narulla, nippusiteellä, kengännauhoilla, ihan millä vain.
Sitten mopo melkein vasemmalle kyljelleen yöksi. Tuolla saadaan myös sieltä jarruletkun mutkasta ilmat pois.
Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että Brembo muuttuu kumimaiseksi jos ne liukutapit ovat hirttäneet kiinni. Tuo johtuu siitä että jarrapalat kääntävät ennen liikeradan loppumista jarrulevyä vinoon, mikäli satula ei kellu. Ei tosin ole kovin normaalia etujarrun kohdalla. Enemmän tuota näkee Brembon takajarruissa. Ongelmaa ehkäistääkseen, takajarrusatula kannattaa painaa pesun yhteydessä toiseen laitaan. Se pitäisi onnistua ihan kädellä painamalla. Silloin satula liikkuu liukutapeissa ja pesurilla pääsee pesemään lian pois palojen ja levyn välistä. Tuon jälkeen on muistettava pumpata palat takaisin lähelle.
Itse toteutan homman yleensä seuraavalla tavalla. Painan jarrua päälle vain hieman. Hoidan lukituksen sitä varten tehdyllä työkalulla. Maksaa Duellissa peräti 13 euroa.
http://issuu.com/metztrekker/docs/mma20 ... =%23222222
Tuotenumero on 5-2100
Voi tosin tehdä narulla, nippusiteellä, kengännauhoilla, ihan millä vain.
Sitten mopo melkein vasemmalle kyljelleen yöksi. Tuolla saadaan myös sieltä jarruletkun mutkasta ilmat pois.
Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että Brembo muuttuu kumimaiseksi jos ne liukutapit ovat hirttäneet kiinni. Tuo johtuu siitä että jarrapalat kääntävät ennen liikeradan loppumista jarrulevyä vinoon, mikäli satula ei kellu. Ei tosin ole kovin normaalia etujarrun kohdalla. Enemmän tuota näkee Brembon takajarruissa. Ongelmaa ehkäistääkseen, takajarrusatula kannattaa painaa pesun yhteydessä toiseen laitaan. Se pitäisi onnistua ihan kädellä painamalla. Silloin satula liikkuu liukutapeissa ja pesurilla pääsee pesemään lian pois palojen ja levyn välistä. Tuon jälkeen on muistettava pumpata palat takaisin lähelle.
Re: Tunnoton Brembon etujarru
täh? eikös se kanava ole auki silloin kun jarrua ei paineta? ei oo kyllä tarvinnut ennen pohtia, kun ilmat on lähteneet aika helposti pois. ei oo tarvinnut kaadella pyörää, eikä yön yli odotella, että ilmat pois saisi.Tero K kirjoitti:Kyllä se jarrukahvan jättäminen puristuksiin poistaa sieltä ilmaa. Syy on se, että pääsylinterin kanava aukeaa ja ilma pääsee nousemaan aikaa myöden säiliöön. Se ei vaikuta onko piirissä painetta vai ei. Ilmakupla nousee aina ylöspäin, paineesta riippumatta. Tämän voi todeta katsomalla vaikka jotain sukellusvideota![]()
Itse toteutan homman yleensä seuraavalla tavalla. Painan jarrua päälle vain hieman. Hoidan lukituksen sitä varten tehdyllä työkalulla. Maksaa Duellissa peräti 13 euroa.
http://issuu.com/metztrekker/docs/mma20 ... =%23222222
Tuotenumero on 5-2100
Voi tosin tehdä narulla, nippusiteellä, kengännauhoilla, ihan millä vain.
Sitten mopo melkein vasemmalle kyljelleen yöksi. Tuolla saadaan myös sieltä jarruletkun mutkasta ilmat pois.
Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että Brembo muuttuu kumimaiseksi jos ne liukutapit ovat hirttäneet kiinni. Tuo johtuu siitä että jarrapalat kääntävät ennen liikeradan loppumista jarrulevyä vinoon, mikäli satula ei kellu. Ei tosin ole kovin normaalia etujarrun kohdalla. Enemmän tuota näkee Brembon takajarruissa. Ongelmaa ehkäistääkseen, takajarrusatula kannattaa painaa pesun yhteydessä toiseen laitaan. Se pitäisi onnistua ihan kädellä painamalla. Silloin satula liikkuu liukutapeissa ja pesurilla pääsee pesemään lian pois palojen ja levyn välistä. Tuon jälkeen on muistettava pumpata palat takaisin lähelle.
onneksi tuohon jarrun painamiseen on kehitetty tuollainen protason työkalu, tuolla homma ei voi epäonnistua
tarttee mennä sukellusvideoita katselemaan...
-ville
---x mopolla suohon x---