Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
jiknnn
Viestit: 334
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Jouni kirjoitti: Ma Marras 09, 2020 7:36 pm Kiinnostavan oloiset, noistahan voisi tehdä vaikka autoon (laittomat) lisävalot. Onko noissa lasi lasia vai muovia, ja takakoppa metallivalua vai muovia? Entä onko tullut mitattua paljonko ottavat virtaa?
https://www.agcosuomi.fi/huolto-varaosa ... oitusvalot
Pitäis olla 30W+20W pitkät päällä, lyhet olis 30W.

muovinen etulasi ja koppa on jotain metallia. Nuo on siis autossa ihan lailliset valot, lisävaloina varmaan myös jos ei kytke lyhyitä/parkkeja toimimaan. Samalla rahalla lie saa parempia pitkiä lisävaloiksi. Työkaveri laittoi isommat umpiot Vaniinsa ja kävi konttorilla kysymässä kelpaako parkit/päivävalot katsastuksessa ja kuulemma merkintöjen mukaan on ok myös päivävaloiksi kunhan kytkennät on ok.

tuossa on auton valot : parkit, lyhyet ja pitkät.
https://photos.app.goo.gl/JTKknMaGdNBvwMkq9
kuvat on otettu puhelimella niin ei voi verrata kypäräkameran videoon, mutta kyllä näissä pitkät on vähän kirkkaammat(ja siis 2 valoa kuvissa päällä).
Bluestone
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Pyörä: BMW R1200 GS
Paikkakunta: Kuopio

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

Lukemastani innostuneena kaivelin airhead pd gessusta sen alkuperäisen umpion pois, ajatuksella sovittaa sen tilalle tuo Valtran LED valo. Melko homma saada se alkuperäinen pois; ensin tuulilasi pois, tuulilasin kiinniketapit on samalla sivukopan kiinnikkeet, vilkut pitää purkaa "akseleistaan" irti. Mittarit pitää nostaa pois, että saa sitten sen lampun kiinnityskehyksen irti jäljelle jääneestä katteen keskiosasta ja ujutettua umpion pois vasemmalle. Paikallinen IKH möi hyvällä tarjouksella sen 155x92 lampun ja tekemällä sopivat kiinnityslistat saa paketin kiinni alkuperäisiin säätötappeihin. Kehys pitää tehdä uuden valon ympärille kun se on pienempi kuin alkuperäinen valo, että peittää raot ympäriltä. Huomasin samalla, että niiden säätöruuvien päiden muovipäät on osa rikki, pitää niitä metsästää jostain. Aluperäinen valo oli päässyt kolisemaan paikallaan sen takia. Mielenkiinnolla odotan kun saan kasaan, että miten maailma kirkastuu :D
Avatar
mek
Viestit: 2707
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti: Ma Loka 05, 2020 8:29 am Jonottelin kesällä peräkärryasoissa Valtran myymälässä ja tutkin aikani kuluksi lisävalohyllyä. Talviajajia kiinnostanee, että nyt saa myös sellaisia LED-lisävaloja (myös e-hyväksyttyjä kaukovaloja) joissa on lämmitetty lasi. Jäätyminenhän on LED-valojen ongelma talvella kun LEDistä ei eteenpäin juuri lämpöä lähde.
Pitäisiköhän mun anoa Agcolta jotain provikkaa, kun porukat on innostuneet laittamaan Valtran umpiot kaikkiin pyörillä liikkuviin vehkeisiin. :roll:
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Ano vaan provikoita, hyvä oivallus oli. Itsekin ehkä oman moppelin valoja päivitän tuolla kaavalla.
Ja kerroin kaverille joka traktorien/vastaavien kanssa paljolti touhuilee, että onko noihin tutustunut. Eipä ollut ja otti hyvin vastaan ehdotuksen.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
SamiT
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM 990 SMT KTM LC4 640 Yamaha WR250f
Paikkakunta: Paimio

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Miten mahtaisi saada kunnollisen kohtuullisen tieliikennekelpoisen jotain tehoakin tuottavan valon rakenneltua tuohon -03 mallin Yamaha WR250f:n nokkaan? Vakiovalo on Stanley H4 alkuperäisessä valomaskissa ja saunalyhdytkin valaisivat enemmän joskus ennen sotia kuin tuo tuikku ja tämä Valtran umpio vähän iso sovittaa tuohon maskiin. Vai iskenkö jonkinlaisen lisävalon tuon tuikun yläpuolelle ottaen vakiolampusta virrat vaihtokytkimellä, tässä kun on vaihtovirta valopiiri ja ledeille pitää siis rakentaa tasasuuntaus ja konkat etä pelaa nyt kun työvalokaupan endurospecialiakaan ei enää saa jossa tuo kytkentä oli valmiina. Mutta minkälaisen lampun oikein hommaisi? Olisiko jossakin valmiissa valomaskissa joka käy vaihtovirralle mukana jo kunnollisehko valoumpio? Virtaahan tuo vakiosähköpuoli tarjoaa sentään kohtuullisesti tuossa ikäluokassa ja jännitteensäädinkin tuli juuri uusittua että pysyy nyt ainakin halogen-polttimot ehjänä.
Avatar
mek
Viestit: 2707
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja mek »

Värkkäsin lumikoneena toimivaan Avanttiin työvalot, tuon 420:n omat, alhaalla katteessa olevat halogeenit ovat ihan vitsi. Jäävät myös osaksi puomin letkujen taakse. Näillä näkee, suosittelen. Tasainen, voimakas ja leveä valokeila kohtuuhintaan ja pienessä paketissa. Laitoin kaksi eteen ja yhden taakse. Suosittelen mönkijään, vanhaan traktoriin tms. hitaasti kulkevaan, jossa rajoitetusti lataustehoa tarjolla.

Edit, merkki ja malli, jos alla oleva linkki lakkaa toimimasta. Hella Valuefit TS1700.

https://www.harpake.net/caravan/hella-t ... 357110012/
maja2
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja maja2 »

SamiT kirjoitti: La Joulu 05, 2020 7:37 pm Miten mahtaisi saada kunnollisen kohtuullisen tieliikennekelpoisen ...
Kyllä ainoat kohtuuhintaiset ja tieliikennekelpoiset on nuo Valtran valot ja pikkaisen kalliimpana on sitten auravalo.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... mpolasilla

Kiinnitysraudat stongasta etumaskin eteen ja siihen pulttaat kiinni. Kesäksi otat sitten irti, eli kannattaa jättää se alkuperäinen lyhty paikalleen ja kytkeä talveksi sähköistä irti. Kestääkin ihan erilaila kun on yli puolet ajoajasta tallissa nuo kunnolliset valot.

Hankalampi tapa on ympätä pysyvästi etumaskin sisää, vaatii tuntimäärissä ihan erilailla askartelua nimim. asiasta kokemusta omaava.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
TomppaV
Viestit: 743
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Onko tästä / vastaavasta kenelläkään kokemusta?

https://www.ebay.de/itm/For-200-300-350 ... 0005.m1851
Taas lähti mopo käsistä
jani73
Viestit: 152
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Pyörä: Ktm 690 EnduroR

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja jani73 »

Ei ole... Erikoinen kun kattelin myyntiprosyyriä. Katukäyttöön tuosta tuskin on, kun ei ole pitkiä eikä parkkivalaisinta. Kiinanmerkinnät on taas mielenkiintoisisa, C/R (lyhyet ja pitkät) BS (B=sumuvalo S=?) PL=muovilinssi. Noh lamppuun menee kaksi johtoa, plus ja miinus niin kaikkea ei taida löytyä ja taitaa valokuvio muistuttaa enemmän työvaloa, referenssiluvun ollessa 7,5... Varmaankin kurapyörän halogeeniin tuo parannusta!? :wink:
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
Avatar
TomppaV
Viestit: 743
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Totta, tarkemmin katsoen ihan kiinakamaa...ei jatkoon.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja AKH »

Onhan noita muuallakin myytävänä. Kuva
Avatar
_JPA_
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Jos tarvitsee lähivalon+pitkät+parkit, niin tässä on kaikki.
Laadusta ei mitään käryä.
https://www.ebay.com/itm/Black-LED-Head ... 0935.m2460

Kuva
Avatar
_JPA_
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Koso on lisännyt valikoimaan lähi- ja kaukovaloprojektorit.
Speksejä ei vaan vielä ole.

https://www.kosoeurope.com/en/lighting- ... eam?c=3413

Kuva

Kuva
-J-
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2007 5:28 pm
Pyörä: Gas Gas Ec250

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja -J- »

Haluaisin hieman päivitellä temmin valoja, pyörässä ei siis ole akkua. Nurkista löytyy enskan led-valomaski ja makitan 18v akkuja vaikka kuinka. Kestääkö ledit tuon 18v jännitteen ja voinko vetää akulta katkaisimen kautta piuhat suoraan valoille vai tarvitseeko jotain väliin? Mielessä kävi tehdä penkin alle telakka johon saisi akun nopeasti vaihdettua? Ajoa pimeällä ei juurikaan tule, jos nyt spoorilla muutaman kierroksen voisi hämärällä tarvittaessa ajaa
Syke
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Syke »

Ledit yleensä toimii 9-32v jännitteellä.
Joten uskon, että toimii.
Paloajankin joku viisaampi osaa laskea, jos lampun watit ja akun amppeerit tiedossa, kai?
Braa-aab!
Vastaa Viestiin