Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
MIL
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja MIL »

ok, ymmärsin vähän väärin että olisi käynyt suoraan H4 umpion tilalle. Aika työlään näköisen systeemin kyllä rakentelit.
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja AKH »

Kyllä noihin aikaa yleensä palaa, english wheelillä pellistä tein lasikuitu muotin.

On helppo nyt tehdä uusia maskeja.

Vaha, gelcoat, 1 kerros ohutta lasikuitu mattoa vähäisellä hartsilla, niin saa joustavan maskin, pintaan olen laittanut mustan kontaktimuovin.

Ja tuokin oli vajaan parivuotta käytössä.

Sitten tuli valoksi projektori xenon ja led pitkä 640 adventuren katteilla joihin tein sovituksen 18 litran tankille.

Nyt alkuperäinen maski ja h4 umpio + led lisäpitkä.

Taas ei tunnu ollenkaan siltä, että adventuren katteet tulisi paikalleen, onhan se kiva että on vaihtoehtoja.
Winkula
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 10:24 pm
Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600
Paikkakunta: Valkeala

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Winkula »

Xt600:seen sain Valtra umpion rakenneltua parin tunnin näpräämisellä, ja 10-0 voittaa orkkis tuikun :D
Liitteet
Lamppu 1.jpg
ankara
Viestit: 684
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja ankara »

Winkula kirjoitti:Xt600:seen sain Valtra umpion rakenneltua parin tunnin näpräämisellä, ja 10-0 voittaa orkkis tuikun :D
Kansa huutaa: "kuvia tai videota valosta tositoimissa" :D Kiinnostaisi miten valokuvion leveys ja pituus toimii.
Winkula
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 10:24 pm
Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600
Paikkakunta: Valkeala

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Winkula »

ankara kirjoitti:
Winkula kirjoitti:Xt600:seen sain Valtra umpion rakenneltua parin tunnin näpräämisellä, ja 10-0 voittaa orkkis tuikun :D
Kansa huutaa: "kuvia tai videota valosta tositoimissa" :D Kiinnostaisi miten valokuvion leveys ja pituus toimii.
Helppo oli tehdä kiinnitys/säätö systeemit.
Loivaa ylämäkeä vasten otetut kuvat valokeiloista ei kerro ihan totuutta keilan pituudesta.
Mut ite oon ainakin tyytyväinen satasen sijoitukseen :)
Liitteet
4.jpg
3.jpg
2 .jpg
1.jpg
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja B12 »

Kotariin lisäilin led barin lisäksi 2kpl työvaloja . Alkaa olla päiväajovalot, eli muuttaa yön päiväksi 0-200m etäisyydellä. Työvalot ovat mainio lisä lähialueelle ja valaisevat eturenkaasta lähtien plus sivut, ojat ja tienvarren puut. Yhdistelmä on vallan erinomainen.

https://drive.google.com/file/d/1Ciu530 ... sp=sharing

Työvalot tuommoiset: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800061 ... ELIO-musta



Tuollainen saattaisi olla aika kätevä ratkaisu maastokäyttöön: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800068 ... mityksella
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
skuikka
Viestit: 2210
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Olen tuota Sideshooteria haaveillut köyhän miehen Endurospecialiksi. Jos sattuu tälle talvelle spoorikelit syntymään niin varmaan rakentelen tuollaisen maskin päälle. Liekkö kellään kokemusta tuosta ?
Avatar
Jussi_S
Viestit: 773
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 1:16 pm
Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Jussi_S »

Tässä oma versioni valaistuksen parantamisesta syksyn pimeisiin iltoihin Africa Twin keulalle.
Ylimpänä LED-palkit Motonetista (kun halvalla sai Outletista).
Omissa umpioissa H4-led polttimot (ebay - en muista enää linkkiä).
Alkuperäisten umpioiden alla LED nauha ns. päivävalona ja lisänäkyvyyttä antamaan (ei varsinaisesti valaise).
Lisänä sivuilla työvalot jotka palavat vain lyhyiden valojen kanssa (ebay - ei muistikuvaa enää tehoista, hankittu pihatraktoria varten :lol:).
Kuva
Lisäpitkät ja työvalot on asennettu siten että ne saa vartissa pois pyörästä.
Alkuperäisistä umpioista oikea on vaihdettu Hellan umpioksi ja kummassakin umpiossa palaa sekä lyhyet että pitkät valot. Hellan umpiosta ei saa kunnon valokuviota LED polttimolla, vasen (eli alkuperäinen) antaa suht ok kuvion.
Työvalot ovat ihan ok lisä lähivaloille, mutta vastaantulevat eivät noista tykkää. Pitää koettaa etsiä joku sumuvalotyyppinen, tarkemmalla valokuviolla tilalle.
LED palkit antavat riittävästi lisävaloa, parannuksena niitä voisi viritellä vieläkin enempi näyttämään sivulle. Nyt antavat melko pistemäisen valokeilan. Valoa riittää noin 200-250 metriä.

Valokuviot näyttävät seuraavilta kännykällä (iPhone 7+) kuvattuna:
Kuva

Nyt en voi enää vedota pimeyteen etteikö voisi lähteä ajelemaan :roll:

Edit: Ja vielä videonpätkä lisäksi Garmin VIRB kameralla kuvattuna.
Aluksi palavat vain omat lyhyet, sitten lisätään työvalot. Seuraavaksi omat pitkät ja lopuksi lisätään LED-palkit.
Video
AT -95
Avatar
Jussi_S
Viestit: 773
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 1:16 pm
Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Jussi_S »

Nyt työvalot korvattu LED sumuvaloilla "Seeker 404". Nyt ei pitäis häikäistä vastaantulevia, mutta itse näkee hyvin 8)
Kuva
AT -95
skuikka
Viestit: 2210
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja skuikka »

skuikka kirjoitti:Olen tuota Sideshooteria haaveillut köyhän miehen Endurospecialiksi. Jos sattuu tälle talvelle spoorikelit syntymään niin varmaan rakentelen tuollaisen maskin päälle. Liekkö kellään kokemusta tuosta ?
Siitähän se ajatus läksi, virittelin viikko sitten Superiin moisen. Kiinnitysvarret riittävän lujasta kamasta niin sai aika siron kiinnityksen eikä heilu ajossa. Valoa piisaa pyörän oman led h4:n kanssa märässäkin metsässä. Kypärävaloa ei juuri kaipaa. Tielle kannattaa katsoa jotain muuta, kantamaa ei juuri lisää tule.
Liitteet
IMG_20201027_182248_compress45.jpg
Screenshot_20201031-191121_compress26.jpg
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja B12 »

skuikka kirjoitti:
skuikka kirjoitti:Olen tuota Sideshooteria haaveillut köyhän miehen Endurospecialiksi. Jos sattuu tälle talvelle spoorikelit syntymään niin varmaan rakentelen tuollaisen maskin päälle. Liekkö kellään kokemusta tuosta ?
Siitähän se ajatus läksi, virittelin viikko sitten Superiin moisen. Kiinnitysvarret riittävän lujasta kamasta niin sai aika siron kiinnityksen eikä heilu ajossa. Valoa piisaa pyörän oman led h4:n kanssa märässäkin metsässä. Kypärävaloa ei juuri kaipaa. Tielle kannattaa katsoa jotain muuta, kantamaa ei juuri lisää tule.
Tuo minun lisäpitkä + työvalot kantaa aika pitkälle. Tuo sideshooter on siis enemmänkin lyhyen kantaman työvalo? Minulla on ”ongelma” siinä, että tulee lähes pimeys kun sammuttaa lisävalot vastaantulijan takia. Kontrasti on niin valtava. Lisävalot ovat omalla katkaisijalla. Yleensä pidän omat valot lyhyillä ja laitan sitten lisävalot lisäksi.

Eilen illalla oli mahtavaa pimeällä vedellä lanattuja sorateitä. Sopivan irtonainen pinta, että sai pitkää sladia ja tasainen pito.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
skuikka
Viestit: 2210
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Siinä on neljä spottilediä, kahdeksan hajavalolediä ja sitten nuo sivuvalot. Ei nyt ihan lyhyen kantaman työvalo mutta pääosa tehosta kuitenkin suht lähelle.
Makiat on juu rallttelukelit Itä-Suomessa, parina päivänä käynyt kaahailemassa sorapätkiä kotikylillä. Saatan joku ilta käydä tiellä koittamassa tuota lamppua niin osaa antaa tarkemman lausunnon.
Andestone
Viestit: 100
Liittynyt: To Heinä 23, 2015 5:19 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Lahti

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Andestone »

skuikka kirjoitti:Olen tuota Sideshooteria haaveillut köyhän miehen Endurospecialiksi. Jos sattuu tälle talvelle spoorikelit syntymään niin varmaan rakentelen tuollaisen maskin päälle. Liekkö kellään kokemusta tuosta ?

Mulla oli kokeilussa tuollainen Sideshooteri. Oikein pätevä valo mönkijään. Toimii myös prätkässä, kun ajetaan spooria/polkua.
Tielle siitä ei yksistään ole. ei kantama riitä.
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Agcon pienempi umpio(3x5) testissä :
https://youtu.be/R4mkmGunwxs

https://photos.app.goo.gl/5YeMgLgZfaGDrwBXA

Tässä pienemmässä versiossa pitkillä palaa myös lyhyet ja lisäksi tulee neljä pitkien lediä.

isommassa umpiossa(4x6) pitkille on omat 6 lediä ja omaan makuun sen valo/valokuvio on parempi. 80-luvun autoon päivitin valot näillä isommilla.
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Kiinnostavan oloiset, noistahan voisi tehdä vaikka autoon (laittomat) lisävalot. Onko noissa lasi lasia vai muovia, ja takakoppa metallivalua vai muovia? Entä onko tullut mitattua paljonko ottavat virtaa?
Vastaa Viestiin