Kaasuttimen säädöt talviajoon?
Valvoja: Moderaattorit
Kaasuttimen säädöt talviajoon?
Olisiko kokemuksia pitäisikö 4-tahti moottorin kaasuttimen säätöjä muuttaa talviajoa varten?
Neulan korkeus, pääsuutin, tyhjäkäyntisuutin, seosruuvi?
Neulan korkeus, pääsuutin, tyhjäkäyntisuutin, seosruuvi?
-
AriK
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Viesti:
Kone vaatii kylmällä rikkaampaa seosta.
Kokeile ensin pelkkää neulan nostoa
Kokeile ensin pelkkää neulan nostoa
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
http://www.anvianet.fi/karvari/
Riippuu myös varmasti pyörästä. WR400F oli aika herkkä ilmän lämpötilan suhteen, ainakin avaralla putkella. Syksyllä, lämpöjen ollessa alle 10 astetta piti säätää, talvella piti säätää uudestaan, jolloin pyörä pelasi hyvin n. -15 asteeseen, sitä kylmemmillä ei oikein pelannut, mutta en viitsinyt säätää enempää, vaan jätin pyörän talliin niillä keleillä.
Adventure meni samoilla säädöillä (myös avaralla putkella) sekä kesällä että talvella. Kylmimmillään -24, jolloin se yön yli ulkona seisottuaan piti vetää autolla käyntiin mutta käynnistyttyään toimi moitteetta.
Ande
Adventure meni samoilla säädöillä (myös avaralla putkella) sekä kesällä että talvella. Kylmimmillään -24, jolloin se yön yli ulkona seisottuaan piti vetää autolla käyntiin mutta käynnistyttyään toimi moitteetta.
Ande
Ilkan neula ei valitettavasti ole säädettävä. Mutta 150 pääsuutin ja 27,5 tk-suutin mulla on jos sellaisia tarvit.
Jos mopo tuntuu toimivan niin mun mielestä ei kannata säätämisen takia alkaa säätämään. Ainakin mulla DRZ pelasi ihan OK kesäsäädöissäkin sillloin kun mulla oli vielä BSR kaasari. No, sama peli on jatkunut kyllä FCRlläkin.
BSR:n kanssahan ongelma on käynnistäminen, joko on kokemusta?
Jos mopo tuntuu toimivan niin mun mielestä ei kannata säätämisen takia alkaa säätämään. Ainakin mulla DRZ pelasi ihan OK kesäsäädöissäkin sillloin kun mulla oli vielä BSR kaasari. No, sama peli on jatkunut kyllä FCRlläkin.
BSR:n kanssahan ongelma on käynnistäminen, joko on kokemusta?
Kohta neula on säädettävä, kunhan saan laitettua Dynojetin neulan paikalleen. Samalla vaihtuu pää- ja tyhjäkäyntisuuttimet, seosruuvi ja luistin jousi sekä avarrettu ilmanputsarin kotelo.
Siksi kyselin talvisäätöjen tarpeellisuutta, kun ne vois tehdä tarvittaessa samalla kun vaihtaa muutenkin osia kaasariin.
Kylmäkäynnistyksestä ei ole kokemusta, piikkirenkaat on vielä tallin nurkassa.
Siksi kyselin talvisäätöjen tarpeellisuutta, kun ne vois tehdä tarvittaessa samalla kun vaihtaa muutenkin osia kaasariin.
Kylmäkäynnistyksestä ei ole kokemusta, piikkirenkaat on vielä tallin nurkassa.
DRZssa, jossa on BSR, suutinten vaihto on melko isotöinen operaatio. Melkein kannattaa ottaa kaasari irti moposta. Jotta se onnistuu, on syytä irrottaa pakoputki, öljyboxi ja regulaattori. Apurungon kiinnitystä löysättyään voi sitä hieman nostelemalla saada ilmaputken irti kaasarista.
Uimurikammion ruuvit ovat helevatun lujassa, saattaa vaatia iskumeisseliä.
Pari lisävinkkiä:
koska uimurikammion ruuvit on muistaakseni ristipäätyyppiä aiheuttaa se harmaita hiuksia. Kannattaa vaihtaa esim kuusiokolotyyppiin, tällöin seuraava suutinoperaatio saattaa sujua ilman kaasarin irroittamista. Kierre on 4mm 0.7 nousulla.
Seosruuvihan on niin lyhyt että sitä ei näe. Jos tilalle vaihtaa FZS600sen seosruuvin niin sitten sitä on helpompi rassata. Saat lainaan jos hommaat joskus samanlaisen tilalle.
Olet varmaan hoksannut että dynojetin suutinohje ei ole voimassa avarretulla ilmanottoaukolla. Vinkkiä löytyy www.drz.info joka sanoo että 142,5 pääsuutin ja 25 tk-suutin (muistaakseni).
Uimurikammion ruuvit ovat helevatun lujassa, saattaa vaatia iskumeisseliä.
Pari lisävinkkiä:
koska uimurikammion ruuvit on muistaakseni ristipäätyyppiä aiheuttaa se harmaita hiuksia. Kannattaa vaihtaa esim kuusiokolotyyppiin, tällöin seuraava suutinoperaatio saattaa sujua ilman kaasarin irroittamista. Kierre on 4mm 0.7 nousulla.
Seosruuvihan on niin lyhyt että sitä ei näe. Jos tilalle vaihtaa FZS600sen seosruuvin niin sitten sitä on helpompi rassata. Saat lainaan jos hommaat joskus samanlaisen tilalle.
Olet varmaan hoksannut että dynojetin suutinohje ei ole voimassa avarretulla ilmanottoaukolla. Vinkkiä löytyy www.drz.info joka sanoo että 142,5 pääsuutin ja 25 tk-suutin (muistaakseni).
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Mulla on SXC:ssä Keihinin 41-millinen lattaluisti ja tuntuisi toimivan kesät talvet ilman roplaamista. Oletteko te perfektionisteja viemässä kaikkea äärimmäisyyksiin vai onko multa jäänyt jotain huomaamatta
? Mun mielestäni nämä nelarit käyneet ihan hyvin ilman räpläämistäkin...? Edellisessä tais vielä olla se Mikuni... 
DJ+ilmaboxi -virityksen motiivit on tietenni muut kuin sovittaminen talwiolosuhteisiin ts. lisää potkua ja parempi kaasuunvastaaminen läpi vuoden. Olisko Ilkka saanut käsiinsä dynojet-paketin sattumalta juuri nyt?
Eli sellasesta perfektionismista, että säädettäisiin summassa ilman varsinaista säätötarvetta, tässä ei ole kysymys.
Eli sellasesta perfektionismista, että säädettäisiin summassa ilman varsinaista säätötarvetta, tässä ei ole kysymys.
Hyvin saattaa toimiakin, jollakin hetkellä. Ja ihan hyvä jos auttavasti enimmän aikaa. Olellisintahan toki on, että mopo käy, mutta sitä tankin alla olevaa metallista haisevaa murkulaa roplaamalla se käy yleensä vielä paremmin.niffestone kirjoitti:Mulla on SXC:ssä Keihinin 41-millinen lattaluisti ja tuntuisi toimivan kesät talvet ilman roplaamista. Oletteko te perfektionisteja viemässä kaikkea äärimmäisyyksiin vai onko multa jäänyt jotain huomaamatta? Mun mielestäni nämä nelarit käyneet ihan hyvin ilman räpläämistäkin...? Edellisessä tais vielä olla se Mikuni...
Totuus on, että ilman moottorinohjausjärjestelmää koneeseen bensaa ruikkiva alumiinimöykky, ei toimi aina yhtä tehokkaasti muuttuvissa olosuhteissa.
Seosta muuttaa mm. lämpötila, ilmanpaine, suodattimen paskaantuminen, paikkojen kuluminen...
"Perfektionistisia" säätökeskusteluja käytiin myös vanhan kurafoorumin puolella joskus keväällä.
Jammu ainakin alkoi rykiä ja paukkua siihen malliin, että katsoin parhaaksi vaihdella suuttimia. Pystymettästä 2000 en päässyt ajamalla aivan kotiin saakka, kun sunnuntaiaamuna oli hiukan pakkasta ja perjantaina lähtiessäni oli selvästi plussan puolella. Se pyörä oli hyvin herkkä säätöjen ja ilman lämpötilan suhteen.niffestone kirjoitti:Mulla on SXC:ssä Keihinin 41-millinen lattaluisti ja tuntuisi toimivan kesät talvet ilman roplaamista. Oletteko te perfektionisteja viemässä kaikkea äärimmäisyyksiin vai onko multa jäänyt jotain huomaamatta? Mun mielestäni nämä nelarit käyneet ihan hyvin ilman räpläämistäkin...? Edellisessä tais vielä olla se Mikuni...
Olen nähnyt vesijäähdytteisissä pyörissä sylinterin ympäri ja siitä kaasariin asti vedetyn suojan. Tämä antaa lämpöä ja estää ketjun tuoman lumen pakkaantumasta kaasarin ympärille.
Käyttävät samanlaista, kuin makuualustat ovat.
Sitä olen itsekin käyttänyt. Tänä iltana aion laittaa sellaista suojakangasta jossa on alumiinifolio toisella puolella.
canam
Käyttävät samanlaista, kuin makuualustat ovat.
Sitä olen itsekin käyttänyt. Tänä iltana aion laittaa sellaista suojakangasta jossa on alumiinifolio toisella puolella.
canam
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Viesti:
Tuo suutinjumppa taitaa enemmän olla noitten suoravetokaasuttimilla varustettujen enskojen heiniä, paitsi Keihinin FCR vaikuttaa sellaiselta romppeelta, ettei sitä tarvitse kelien mukaan säädellä.
CV- (alipaine-) kaasuttimilla varustettut pääsevät helpommalla.
Noh, talveksi tulee pikku-tohtoriinkin Mikunin TM33 vakion alipainehässäkän tilalle, joten katsotaan miten sen saa toimimaan. Siinä TM33:ssa suuttimen vaihto ei ole yhtä helppoa kuin alipainekaasarissa, ja vaarana on vielä hukata kiihdytyspumpun jousikin, jos kohmeisin sormin säätelee
CV- (alipaine-) kaasuttimilla varustettut pääsevät helpommalla.
Noh, talveksi tulee pikku-tohtoriinkin Mikunin TM33 vakion alipainehässäkän tilalle, joten katsotaan miten sen saa toimimaan. Siinä TM33:ssa suuttimen vaihto ei ole yhtä helppoa kuin alipainekaasarissa, ja vaarana on vielä hukata kiihdytyspumpun jousikin, jos kohmeisin sormin säätelee
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Vejän tuon takaisin. Tulin äsken irroittaneeksi neulan Mikunista ja totesin, että onhan se kuitenkin säädettävä, 5 lovinen. Tehdas-asetus oli toiseksi ylin=laihin.Pasi kirjoitti:Ilkan neula ei valitettavasti ole säädettävä.
Ei kannattais näemmä uskoa kaikkea mitä (ameriikasta) netistä lukee. Pahoittelen disinformaation levittämistä.