KETJURASVARI

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kode kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 1:33 pm Hei!
Tämä ketjuohjaimeen syöttävä letku on hyvä idea. Itsellä putki menee 8gs,ssä yläpuoliseen ketjuohjaimeen/liukuun. Toiminut korjailematta jo vuosia.
Laitan pojan mopoon tuolla Koheltajan tyylillä, näyttää niin hyvältä asennukselta, että kopioin surutta :mrgreen:
Saa kopioida, tuollaisen tein jo 10v sitten ekaan Tenereen joten ihan uudesta keksinnöstä ei ole kyse :)

WR250R:ssä laitoin letkun yläpuoliseen ketjulaahariin kun siinä oli paksuutta mukavasti. Porasin yhden reiän vaakatasossa johon tuli letku kiinni, en muista käytinkö nippaa vai laitoinko 3mm pur-letkun suoraan reikään. Laahaimen yläpuolelta porasin 2 tai 3kpl 1.5-2mm reikää siihen kohtaan missä vaakareikä meni. OSCO syötti öljyä laahaimen läpi suoraan ketjun alapintaan, tuokin oli toimiva tapa syöttää öljyä ketjulle ilman erillisiä suuttimia.

Harmittelen että kaikki kuvat meni muistikortilta bittitaivaaseen puhelimen Android päivityksen ohella, älkää kysykö miten... kyl mä osaan... :oops:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Tilasin sitte Louikselta Reginan Endurance-ketjut. Niitä ei kuulemma tarvi rasvata eikä puhdistaa. Sittehän sen näkee toimiiko. Voisi kyllä olettaa että jollain lailla toimivat kun BMW niitä tarjoaa optiona ärräpyöriinsä.

Koitin löytää eri foorumeilta kokemuksia, mutta huonosti löytyy. Täytyy sitten oppia omista virheistä jos kerran muiden tekemiä ei ole tyrkyllä.

Jos niillä sen 20-25000 ajaa ilman huoltoa niin se riittää mulle. Eturatas tarvii kyllä tuohon matkaan jo kerran vaihtaa, jossei kahdestikin.
SF 1098S
MTS V4S
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Kode »

Koheltaja kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 2:55 pm
Kode kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 1:33 pm Hei!
Tämä ketjuohjaimeen syöttävä letku on hyvä idea. Itsellä putki menee 8gs,ssä yläpuoliseen ketjuohjaimeen/liukuun. Toiminut korjailematta jo vuosia.
Laitan pojan mopoon tuolla Koheltajan tyylillä, näyttää niin hyvältä asennukselta, että kopioin surutta :mrgreen:
Saa kopioida, tuollaisen tein jo 10v sitten ekaan Tenereen joten ihan uudesta keksinnöstä ei ole kyse :)

WR250R:ssä laitoin letkun yläpuoliseen ketjulaahariin kun siinä oli paksuutta mukavasti. Porasin yhden reiän vaakatasossa johon tuli letku kiinni, en muista käytinkö nippaa vai laitoinko 3mm pur-letkun suoraan reikään. Laahaimen yläpuolelta porasin 2 tai 3kpl 1.5-2mm reikää siihen kohtaan missä vaakareikä meni. OSCO syötti öljyä laahaimen läpi suoraan ketjun alapintaan, tuokin oli toimiva tapa syöttää öljyä ketjulle ilman erillisiä suuttimia.
Mulla siis nyt vähän niinku samalla tyylillä, eli tähän tapaan.
20210710_203429.jpg
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

mek kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 1:44 pm Mulla oli ATssä OSCOssa Scottoilerin kaksihaarainen suutin. Se mener hyvin OSCOn letkuun, kun letkua vähän lämmittää. Oli hyvä, 30 tkm ajoin ensiasennusketjulla, eikä se vielä lopussa ollut kun möin pyörän.
Tein saman operaation, mutta Cobrran paksummasta letkusta (4mm) johtuen meni poraushommiksi. Testasin ensin vanhalla rikkinäisellä tuplafeederillä, joka tuli samalla teurastettua. Letku on pikaliimalla kiinni.
Ei tuo kyllä mitään kolmea minuuttia öljyä syötä, alkuun tulee melkein yhtenäisenä virtana muutaman sekunnin ja sitten pikkuhiljaa tiputtelu hyytyy. Todennäköisesti 30 asteen ulkolämpötila lämpötila vaikuttanee asiaan. Öljynä Motox 80W/90.
Scottoiler tuplasyötin
Scottoiler tuplasyötin
Pääsin AT:n alkuperäisketjuilla 24000km. Ennen Norjan reissua näytti siltä että niillä ajaa 30kkm. Ilmeisesti pari pitkää sadepäivää Ruotsisoralla teki tehtävänsä ja ketjut alkoi rallattamaan se verran äänekkäästi, että vaihdatin ketjut ja rattaat Norjassa.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kode kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 3:22 pmMulla siis nyt vähän niinku samalla tyylillä, eli tähän tapaan.
20210710_203429.jpg
Tuo on hyvin toimiva ratkaisu, öljy levittyy tasaisesti ketjun sisäpinnalle ja keskipako levittää koko ketjulle. Sen osalta tuo on parempi kun keskelle syöttävä letku, että laahaimesta öljy leviää myös sivulevyille ja O-renkaille. Molempi parempi, yläpuoliseen laahaimeen tai ketjuohjuriin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Minkä verran olette ajanut kilometrejä ketjun vaihtojen välillä automaattisen voitelijan kanssa?

Mulla Scottoiler ja edelliset ketjut oli DID:t ja kilometrejä kertyi 48tkm. Keväällä vaihdoin Reginan ketjun, saa nähdä pysyykö pyörä seuraavaan ketjun vaihtoon :D
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

T7:an oem ketjuilla (Regina?) ajettu 19tkm OSCO:n kanssa ja rullat alkaa helisemään eli kohta vaihtokunnossa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Vaihtelee. Multissa ekat kesti 39000, toiset 21000. Ehkä soraa tuli ajettua toisilla enemmän. Arvelen että uutteralla rasvailulla ketjut kestää yhtä kauan. Rasvarin etu on pienempi työmäärä.

Ei o vielä Reginan Endurance-paketti rantautunut. Sitä tässä mielenkiinnolla odottelen
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Reginat oottelee asennusta. Vois samalla kertaa vaihtaa takiksen. Ajais sillä vielä 2-3 tonttua mutta eihän se mihinkään reissiun riitä. Jos vaikka tulis lähettyä.
SF 1098S
MTS V4S
Viuh
Viestit: 1677
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Vaikuttaako ne Endurancet hyppysissä millaisilta tai sen erikoisemmilta?
Viimeksi muokannut Viuh, Pe Heinä 23, 2021 12:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Tavallisilta vaikuttaa. Eipä juuri muuta eroa kuin päätyjen väri ja mustat rullat...päätin ryhtyä asennuspuuhiin, avasin paketin ja ketjulukko puuttuu, prkl. Kuvissa vanha ketju paikallaan ja regina vielä paketissa.
Liitteet
20210723_092323.jpg
20210723_092257.jpg
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Norjan keikka tuli heitettyä orkkisketjuilla, 3200km. Nyt mopolla on ajettu 9000km. Eturatas tuskin on enää uudenveroinen joten vaihdan senkin samalla. Jos kuivareginat ei kestäkään niin ei pääse ratasta syyttämään.

Ei tuo rasvauskaan paha rasti ole kun on keskituki, enempi riesaa on itse kilikalipurkista. Mikähän siinä on että mählä aina sotkee sormet ja purkin yläosan. Pilli on tarpeellinen että saa rasvan oikeaan kohteeseen, mutta purkin kansi ei mene kiinni ellei irrota tahmaista pilliä. Sormet säästyy kyllä kun on erikseen rasvaushanskat mukana. Vievät kyllä sivulaukusta tuiki tarpeellista tilaa.

Voi olla että vkl tienoilla pääsee vaihtamaan, louikselta lähti paketti tulemaan.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Nyt olis uusi eturatas, uudet ketjut lukon kanssa ja ölppäpönttö odottelemassa toimenpiteitä. Taidan kuitenkin säästää hommat perjantaille, silloin luvataan sadetta ja mukavampi puuhastella tallissa kun ei ole muita kiusauksia.

Hitaasti tää etenee mutta hidashan mä olen muutenkin.

Edit...jatkankin tähän...Ketju asennettu, ölppä vaihdettu. Niitattavassa ketjulukossa ei ollutkaan tappien päissä reikiä, joten en arvannut tehdä niittausta DIDin ketjutyökalulla. Sai sillä kuitenkin levyn puristettua paikalleen. Lukon mukana tuli pari rautalankakoukeroa, jotka jätin niittauksen ajaksi levyjen väliin - päättelin että niiden tarkoituksena on säätää levyjen etäisyys oikeaksi o-renkaiden kannalta. Samaksi näytti asettuvan kuin muissakin lenkeissä kun tönärilä mittasin. Laitoin ketjun taakse 3kg moskan ja murjoin tappien reunaa tasakärkisellä puikolla. Tuli siitä osapuilleen saman näköinen kuin muistakin lenkeistä, tuskin se siitä mihinkään karkaa.

Pesin sitten takavanteen. En muistanutkaan miten lujassa kilikalirasva istuu vanteessa, mutta lähti se siitä liuottimella. Alta paljastui yllättäen kiiltävä musta vanne.

Parisataa kilsaa on nyt ajettu, Mitään eroa ei tietenkään vielä huomaa, mutta katotaas 2-3 viikon kuluttua kun on pari tonttua takana. Ilman rasvailua.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Vasta tonni on nyt ajettu reginoilla. Mitään erikoista ei tietenkään tässä vaiheessa vielä huomaa. Jonkin verran (märkääkin) soratietä on takana. Kiristystarvetta ei ole vielä, vaikka arvelin että "rasvalöysät" ilmestyy. Takavanne on kyllä pysynyt puhtaampana, kurakerros sinne toki ilmestyi Päijälän kautta ajellessa, mutta eipä se liuottimia tarvinnut.

Hieman erikoisesti oli orkkisrattaan ulkosyrjä kiillottunut. Ehkä takis ei ollut ihan suorassa, vaikka akselilla merkit oli kohdallaan. Ne kuulemma saattavat heittää, parempi tapa olisi mitata säätöpultista tönärillä. Ja varmaan helpompikin kun tossa merkit ovat alapuolella.

So far so good.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Nyt on reginat pyöriny 3000 km. Takavanne on pysynyt epätavallisen siistinä vaikka soratietäkin on paineltu, puhtaanapito on tosi helppoa kun rasvamäihä puuttuu. En yhtään ihmettele kepin nimeen vannovia. Säätö pitäis tarkistaa, en ole vielä edes "rasvalöysiä" korjannut, olis ehkä tarpeen koska vedolta jarrulle ja päinvastoin siirtyessä on nytkähdys hieman kasvanut.

Tsekkailin kyllä taka-akselin asentoa ja mittailin säätöpultin näkyvän osan mittaa haarukasta, vajaat puoli milliä oli eroa. Vaan mistäpä sitä tietää että onko sekään koneistus täysin symmetrinen, pitäisi laittaa laser kiinni takarattaaseen ja tähtäillä sillä. Merkkien mukaan säätö on vaikea saada tarkasti samalla lailla. Akseliprikassa on millin-puolentoista ura joka lienee tähtäilyyn tarkoitettu. Äänestän tönärin puolesta.

Toistaiseksi siis näyttää hyvältä, Pro-oiler loikoilee paketissaan hyllyllä. Erinomaista jos se saa sinne jäädäkin.
SF 1098S
MTS V4S
Vastaa Viestiin