Öljyä etuteleskooppiin

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Kampi
Pyörä: R1200GS

Öljyä etuteleskooppiin

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Mikä on hyvää öljyä teleskooppiin? Tällä hetkellä omassa pyörässä on Mobilin 5W luirua ja välillä tulee mieli kokeilla paksumpaa ja jopa moniasteöljyä. Siis: Mobilia 10W vai Motorex 10W30? Vai jotain muuta? Mikään erityisen hyvä ei taida vanhuksen keula (AT -89) olla muutenkaan mutta vähän tuhdimmaksi haluaisin sen saada ilman uuden (USD) hankkimista.

Kuinka paksua öljyä uskaltaisi kaataa putkiin?

Simmitys on minulle aivan utopiaa :roll: enkä viitsisi siihen ihan heti ryhtyä.
treriksrøysare
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: Öljyä etuteleskooppiin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla oli Teneressä sama juttu, keula oli löysä. Täältä luettujen kokemusten perusteella vaihdoin keulaan Delvac MX 15w-40 öljyt ja johan tuli keulasta parempi. Hyvästä en tiedä mutta kelpaa mainiosti mun ajoon ja pyörän tehoihin sekä ominaisuuksiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Tuo edellinen oli sitten ihan trolli, keulan liukuholkit menee moottoriöljyllä paskaksi. Ikävää että jollain on näin sairas huumorintaju tai halu aiheuttaa muille vahinkoa.

BelRayn:n Fork Oil 10W oli paras Domin keulaan, kokeilin muutamaa öljyä toiseen outkeen toista ja toiseen toista. Ero tossa lattialla kokeillenkin on selvä. Silkolenen Fork'sta mulla ei ollut silloin kuin 15W ohuin, nyt 10W:llä tehny yhden samanlaisen keulan ja tuskin sitä oleellisesti paremmaksi saa. Silkolenen litrahinta 13e.

Toi "moniaste" Motorex on suunnilleen surkeinta mahdollista "merkkiöljyistä" ja muutenkin ko merkissä kannattaa pitäytyä 5W ja 7,5W, jos muuta tarvii niin muuta merkkiä sit.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Koheltaja

Vetäsit sitten edellisessä MX keskustelussa vihreän palkokasvin siemenet ylähengitystiehyeisiin kun trolliksi alat haukkua, jotenkin arvasin että kohta tulee jotain kommenttia kun mainitsin kielletyn hedelmän nimen :lol:

Tietämättömänä taas kysyn, mitä moottoriöljy tekee liukuholkeille, millä tavalla ne menee paskaksi?
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ai? Ei mun nimimuistilla jonkun yksittäisen kommentin jäljiltä jää mieleen, mutta nyt kyllä onnistuit. Ei olisi tosiaan tullut mieleenikään että joku ihan tosissaan tuollaista sanoo, eikös se silloin ole trolli?

Paitsi että se lakkaa luistamasta, irtoaa pinnoitekin. Saattaisi siis olla, että turvottaa. Tietoa siitä kauanko niitä pitää pahoinpidellä jotta näin käy, ei ole, joten en edes arvioi. Jos on ihan pakko periaatteen vuoksi laittaa jotain muuta kuin keulaöljyä, niin ISO VG 22/32 hydrauliöljyä sitten. Mutta kun mainitsit jotain Delvac-keskustelusta niin arvelenko oikein, toimii mielestäsi kaikissa kohteissa hyvin, ilmanputsarissakin?
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Koheltaja

Se on hyvä että tämä asia tuli sitten puheeksi, olen sitten joutunut toisten trollien kohteeksi ja ymmärtämättömyyttäni olen jatkanut trollaamista koska tällä foorumilla käytyjen keskustelujen perusteella laitoin MX:ät keulaan. Harmi että et ole aiemmin jakanut tietämystäsi tästä asiasta mutta nyt ollaan hieman valistuneempia moottoriöljyn käytöstä keulaputkissa.

MX:ää ilmansuodattimeen? Hmmm... varmaan riittää suodattamaan herneen kokoiset partikkelit pois imupuolelta :mrgreen:
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Olen auttanut aina kun olen voinut, mutta aikasemmin tämä foorumi takkusi juuri niinä aikoina kun itsekin yleensä koneelle ehdin, niin ei tullut kovin aktiivisesti seurailtua. Aikaakaan ei aina ole, hyvä kun ehtii ja jaksaa meilinsä katsoa.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
vihtis83
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

Minä laitoin afrikkalaisen keulaan joku aika sitten Valvolinen 10W keulaölppää. Motonetistä ostin ja tuotenro oli 59-3006, hinta 7,90€ litralta. Ihan hyvin nuo on siellä tuntuneet toimivan körötellessä. Progressiiviset jouset on keulaan joku joskus vaihtanut ja 7,5W taitaa olla niille valmistan suositus.
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Roiske
Pyörä: DR800, DR-Z400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Minä se olen jolla on sairas huumorintaju ja vahingonilo, kun tuota delvaccia suosittelin jo ainakin vuosi sitten tuolla tenere ketjussa keulaan laitettavaksi. Sinällään kumma että siitä tulee vastaväitteitä vasta nyt vaikka THA on hyvinkin aktiivinen käyttäjä.

Mutta siis perusteluja. Itse käytin tuota delvaccia aikoinaan katupyörän keulassa n. 60tkm ajan, kun siitä ei muuten edullisesti saanut tarpeeksi jäykkää, kyseessä siis samantapainen säädötön peruskeula kuin teneressäkin. Yhdet liukuholkit vaihdoin keulaan tuona aikana eikä niissä ollut pinta irti/turvonnut eikä muutakaan tavallisesta kulumisesta poikkeavaa. Tuon kokemuksen perusteella laitoin samaa litkua myöskin löysään teneren vakiokeulaan ja ominaisuudet paranivatkin sillä kummasti. En itsekkään laittaisi delvaccia mihinkään hienompaan säädöillä varustettuun nykykeulaan, mutta noihin peruskeuloihin en epäile hetkeäkään sen laittamista.

Älkää pilatko hyvää foorumia turhanpäiväisellä syyttelyllä ja juupas eipäs väittelyllä. Pitää tänne sopia samalle hiekkalaatikolle moottori- tai keulaöljyn merkistä huolimatta.
Koheltaja

Minkälaisia kokemuksia Castrolin iskariöljyistä? Kaverin kanssa juttelin ja hänellä on jäänyt nurkkiin roikkumaan 5w, 15w ja 20w öljyjä, jos vaikka vaihtaisi 15w ölpät Teneren keulaan delvackien tilalle.
Kampi

Roiske kirjoitti:...Älkää pilatko hyvää foorumia turhanpäiväisellä syyttelyllä...
+1 :mrgreen:

Kiusaus olisi kokeilla telvakkia. Voi olla että nykyiset afrikkalaisen liukuholkit ovat jo eläkeiässä mutta jääköön telarin remonttikeskustelu toiseen topikkiin. (Mitä matskua muuten ne holkit ovat?) Onko se VG32 ollenkaan kokeilemisen arvoinen? Minulla ei ole mitään intohimoja suuntaan eikä toiseen vaan yksinkertainen halu saada (huono) keula pelittämään edes tyydyttävästi.

Ja sitten vielä pikkuinen lisäkysymys: miten suuresti eri valmistajien viskositeetti-ilmoitukset oikeasti eroavat toisistaan?
treriksrøysare
jiknnn
Pyörä: kameli

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

tossa sivun alareunassa on taulukko muutamasta öljystä luirusta jäykkään.
sekasin iskari ja keulaöljyjä...
omien kokemusten mukaan nuo aika hyvin pitää paikkansa.

http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm
Kampi

Tuossa jiknnn:n linkissä onkin luettavaa sentään hetkeksi aikaa :shock:
treriksrøysare
Viuh
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Mulla ollu AT:ssa kanssa tota Castrolin 10w:tä Wilberssin jousten kanssa. Joskus myös blandattuna Belrayn 5:sta ja 10:iä.

Seuraavat on odottelemassa, Motorex:in 2,5w:t ja niiden kaveriksi intiminaattorit sekä vaki jouset. Tämmöinen köyhä keulan piristys, kattoohan mikä siitä tulee.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Älä sitä 2,5W laita. Jäykempien jousien kanssa 10W min., voi sekotella sitten 10+15. Vakiojousien kanssa voi jopa 7,5 mennä, tapaa vaan vaimennukset kadota kokonaan noissa keuloissa missä ei ole edes simmejä, hororeikiä männänvarressa vaan.

Vanhasta muistista sanosin että jopa 20% luokkaa voi viskositeetissä olla eroa saman nimellisarvon sisällä eri öljyjen välillä, isommat erot on kuitenkin viskositeetti-indekseissä, jotka taas keulaöljyillä on kohtalaisen vaatimattomat iskariöljyihin verrattuna. Perinteiseen keulaan keulaöljyä ja mahdollisimman liukasta sellaista. Jokainenhan voi itse mielessään miettiä mitä tahtoo, mutta fakta on, että mun iskari-/keulaöljyjen myynti on alle 10% siitä mitä ostan, eli lähes kaikki menee huolloissa - tinkimätön tavote on tehdä niin hyvää kuin mahdollista ja yksinomaan siihen tavoitteeseen perustuu mitä hyllyltä löytyy.

On Roiske aika tarpeetonta Sinun:
Roiske kirjoitti:Minä se olen jolla on sairas huumorintaju ja vahingonilo, kun tuota delvaccia suosittelin jo ainakin vuosi sitten tuolla tenere ketjussa keulaan laitettavaksi. Sinällään kumma että siitä tulee vastaväitteitä vasta nyt vaikka THA on hyvinkin aktiivinen käyttäjä.
Vaikka viime aikoina olenkin ollut täällä aktiivisesti, en ole luvannut kennellekään vahtia ettei täällä huudella mitä sattuu ja AINA jossain vaiheessa tulee lasi täyteen näitä juttuja, enkä viitsi edes katsoa asiaan liittyviä aiheita xxxx aikaan. Tähänkään en olisi viitsinyt kommentoida enää ilman tuota "trollia", olen samat asiat sanonut mielestäni kyllin moneen kertaan.

Jos jollain on asiaan liittyen kysyttävää niin saa soittaa, oma numero löytyy vaikka jostain vanhasta myynti-ilmosta ja firman numero kaupallisista viesteistä.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin