KTM SXC:n käyntihäiriö

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Deecu
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 8:57 pm
Pyörä: KTM SXC -05
Paikkakunta: Äänekoski

KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Deecu »

Morjens arvon LC4 gurut.

Sain viimein hankittua ensimmäisen kurapyöräni (KTM SXC -05), mutta nyt se mokoma pitäisi saada käymään kunnolla. Eli koeajolla peli tuntui toimivan ihan hyvin (tosi lyhyt lenkki asfaltilla). Eka kunnon hiekkatielenkki, niin alkoi kummasti pätkimään ja tuntui pahenevan kokoajan. Ei kärsinyt avata juurikaan kaasua, kun alkoi pätkimään. Tehoa oli välillä hyvin, kun pienen houkuttelun jälkeen sai koneen kiertämään.

Viimein se muuttui sellaiseksi, ettei sillä voi ajaa oikeastaan lainkaan. Booaa, välillä polttaa putkessa ja pätkii muutenkin miten sattuu. Jos oikein viitsii ykkösellä houkutella pitkään, niin sitten sen saa kiertämään. Kone lähtee hyvin käyntiin ja kuulostaa tyhjäkäynnillä muutenkin ihan hyvältä, ja tyhjäkäynnin tuntumassa sitä voi jopa ajaa jotenkin.
Peli on ilmeisesti seisonut pitempään, ja historiasta ei ole juurikaan tietoa. Olen purkanut ja puhdistanut kaasarin huolella, vaihtanut tulpan, tankin huuhtelin roskista vapaaksi ja yleistä johtojen läpikäymistä harrastanut ilman tuloksia.

Ilmanputsarikotelon päällä on iso reikä jossa verkko (ymmärtääkseni normaali modaus), ja ilmeisesti siitä johtuen suuttimetkin olivat huoltokirjasta poikkeavat.
Idling jet 55
Starting jet 85
Needle jet 182
Neula 5.lovi ylhäältäpäin

Onkos tuossa sytkässä jotain minkä voi tarkastaa? Tai jotain muuta...

Nyt kaivataan ideoita!
juka
Viestit: 74
Liittynyt: La Heinä 25, 2009 8:48 pm
Pyörä: exc
Paikkakunta: keski-suomi

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja juka »

neula on vakio kolossaan, sen vois nostaa yhden ylöspäin, (laittaa prikka yhden alempaan), myös kiihdytyspumppu kannattaa katsoa, ilmavuodot kannattaa katsoa start-pilotilla, pensan pinta kannattaa myös mitata,
mutta kun kyseessä on ktm, voi vika olla jossain muuallakin, joten toivotan onnea ja menestystä valitsemallenne uralle :lol: :lol: :lol: .
-ainiijoo tervetuloo foorumille -eka viesti
Mikka
Viestit: 19
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 7:58 pm
Pyörä: 350 EXC-F
Paikkakunta: Vaasa

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Puhtaat ja kuivat liittimet ja maadoitukset? CRC:tä tmvs. liittimiin suojaksi. Imukurkku kiinni tiiviisti ja ehjä? Ilmansuodatin puhdas, ehjä ja tiiviisti kiinni? Seuraava helppo ja halpa tarkistettava kohde on varmaan tulpanhattu ja -johto. Onko hatussa murtumia? Hatun vastusarvo kohdallaan (3-7.5 kOhmia)? Katkaise pala johtoa molemmista päistä ja ruuvaa johto takaisin kiinni, josko kontakti olisi huono. Hintansa puolesta nämäkin voisi uusia ennen kuin alkaa ostamaan puolaa ja muuta kallista.

Pikaisesti katsottuna löytyi Piraattipoukamasta joku LC4:sen manuaali. Siitä löytyy varmaan ohjeet ja arvot eri komponenttien tarkistamiseen. Jos ei löydy arvoja ja sähköpostiin mahtuu 18.4 Mb:n liitetiedosto niin voin lähettää yhden version manuaalista pdf:nä. Olen löytänyt sen jostain netin syövereistä aikanaan ja siitä pitäisi löytyä tarvittava tieto.

Suuttimista puuttuu ilmeisesti tärkeimmät eli tyhjäkäynti (pilot jet) ja pääsuutin (main jet). Absoluuttista totuutta ei ole mutta hyvä lähtökohta on:
- tyhjäkäyntisuuttimelle 45 (vakio pyörä) tai 48 (putki ja/tai putsarikoteloa aukaistu)
- pääsuuttimelle 168-172 viritysasteesta riippuen (onko vakio/slipari/kokoputkisto/Rally-nokka jne.?)
- neula OBEKR 4. kolo ylhäältä (neuloja on montaa eri mallia eri profiileilla http://www.motorcyclecarbs.com/Keihin_N ... J_W263.cfm)

Omassa pyörässäni (ilmanputsarikotelon snorkkeli poistettu ja vakio pakoputki/vaimennin) on seuraavat asetukset 48/168/neula OBEKS 5. kolo.

Onnea vianetsintään!
Avatar
Deecu
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 8:57 pm
Pyörä: KTM SXC -05
Paikkakunta: Äänekoski

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Deecu »

Tyhjäkäyntisuutin lienee tuo "Idling jet" ja pääsuutin "Needle jet". Nimet ja sijainnin apinoin LC4:n huoltomanuaalista Keihin FCR-MX 41 osiosta (eli manuaali löytyy, kiitosta vaan). Neulan mallia ei tullut kirjattua ylös kun oli kädessä. Suuttimet on ainakin sektorilla? Hieman iso tuo pääsuutin, mutta kun ei tiedä nokista ja muista. Hormi ainakin näyttää samalta kun manuaaleissa (vakio?) ja vaimennin on vakio.

Imukurkun halkeamia kummastelinkin, mutta ne eivät ole vielä läpi asti (uudet on tosin jo tilauksessa). Tuo tulpanjohto-vinkki on hyvä, pitää kokeilla.

Mites tuota bensan pintaa voi tarkastella. Manuaalin mukaan kyllä kohoa katselin, ja samassa linjassa oli rungon kanssa kuten manuska neuvoi. Eikä näyttänyt olevan mitenkään solmussa se peltiosa, vaan suora oli.

Fyysinen vianetsintä jää nyt pienelle tauolle lomamatkan takia, mutta viikon päästä jatkuu. Lisää ideoita otetaan silti mielellään vastaan, jotta on jotain kättä pitempää kun seuraavan kerran jatkuu remontikorjaus.
Avatar
Gessuli
Viestit: 1346
Liittynyt: To Syys 02, 2010 8:24 pm
Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Gessuli »

Tankki ei saa korvausilmaa.. ??
http://www.brbikers.com

EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
Mr
Viestit: 290
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 7:56 pm
Pyörä: 500 EXC
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mr »

Gessuli kirjoitti:Tankki ei saa korvausilmaa.. ??
Toi kannattaa tarkastaa, oli itsellänikin.

Tulpanjohtoa saa metritavarana varaosaliikeistä sekä myös tulpanhatun. Johtohan on vaan kierretty puolaan ja hattuun kiinni, kutistesukalla tiivistys. Tuo homma ei mene hukkaan vaikka vika ei siinä olisikaan, on johto saattanut jo hapertua.
Avatar
Deecu
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 8:57 pm
Pyörä: KTM SXC -05
Paikkakunta: Äänekoski

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Deecu »

Gessuli kirjoitti:Tankki ei saa korvausilmaa.. ??
Korvausilmaa saa, kokeilin heti ekaksi nypätä sen letkun korkista pois. Korkin reikä on auki. Noita tulpanjohto/hattu-hommia pitää kokeilla.
Avatar
Deecu
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 8:57 pm
Pyörä: KTM SXC -05
Paikkakunta: Äänekoski

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Deecu »

No niin...nyt taas kottarainen papattaa. Olikin tupla/tripla vika samaan aikaan, joten hieman kinkkinen oli paikantaa. Kiitokset vinkeistä, niistä oli apua.

Elikkäs tulpanhattu ei näyttänyt yleismittarilla yhtään mitään (poikki). Kaiketi se kipinä silti jotenkiin hyppäs läpi, kun käyntiin lähti. Tämän kun vaihdoin, niin olin varma että nyt pelaa. Paskat...100 metriä ja sammui. Taas pajalle kummastelemaan. Käyntiin sahatessa ja ryyppynappia hamutessa osuin johonkin johtoon, ja heti pärähti tulille. Johto oli sen pulssianturin, ja siinä oleva liitin oli rikki. Osat heiluivat sisällä ja kontaktia tuli ihan randomilla. Tähän kun lisää väärin kasatun kaasarin (luistin kyljessä olevan peltilätkän voi näemmä asentaa kaksin päin), niin oireet oli mitä ihmeellisimmät.

Tuon kaasarin kasauksesta en ole varma teinkö itse putsauksen yhteydessä, vai oliko jäänyt edelliseltä. Mielestäni kasasin sen samoin kuin purinkin, mutta en oo varma. Oli miten oli, käy se kone näemmä jotenkin vaikka olisi väärin tuokin.

Nyt on sitten pelonsekaisin tuntein työnnetty hiekkatietä jo pari tuntia. Välillä naurattaa ja välillä pelottaa ihan s..tanasti, mutta kivaa on. Katupelin jälkeen saa opetella ajamaan ihan uudestaan...
jarkkokuusisto
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:44 am
Pyörä: ktm 625 sxc

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jarkkokuusisto »

Moro

Mitä johtoja kävit läpi. mulla samantyylinen vika. Pätkii 3000-5000rpm kohdalla. Lähtee hyvin käyntiin... kulkee kuin riivattu kun menee ton kohdan yli.

- puhdistanut kaasarin
- tarkistanut johtoja
- vaihtanut tulpan
- vaihtanut bensan


mitä vielä - jos voit jeesata

Jarkko 625 sxc -2003
KTM 625 sxc -2003
Avatar
Deecu
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 8:57 pm
Pyörä: KTM SXC -05
Paikkakunta: Äänekoski

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Deecu »

jarkkokuusisto kirjoitti:Moro

Mitä johtoja kävit läpi. mulla samantyylinen vika. Pätkii 3000-5000rpm kohdalla. Lähtee hyvin käyntiin... kulkee kuin riivattu kun menee ton kohdan yli.

- puhdistanut kaasarin
- tarkistanut johtoja
- vaihtanut tulpan
- vaihtanut bensan


mitä vielä - jos voit jeesata

Jarkko 625 sxc -2003

Pistin YV:tä
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Oireet täsmäis samanlaiseen vikaan kun mulla oli syksymmällä vaikka eri kaasari tuos onki ku adves mut oli tärissy neulan prikka irti. Sen verta se oli panttees ettei solahtanu irti luistinta irrottaes mut ei tietenkää toiminu kunnol. Tyhjäkäyntii kävi hyvin ja täpöl.

Tuolla noita sytkän tarkistusvinkkei:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =6&t=20339
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
jarkkokuusisto
Viestit: 10
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:44 am
Pyörä: ktm 625 sxc

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jarkkokuusisto »

moro ja kiitos...

Laskettiin neulaa 2 pykälää eli seos vähän laihemmalle, pätkiminen hävisi kokonaan. Nyt toimii kuin unelma.
Kaasari Keihin pääsuutin 160, neula oli alimmassa pykälässä, nyt 3 kolmannessa.

jarkko :P :P :P :P
KTM 625 sxc -2003
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Lainataas muinaista ketjua. Kaasarin säätäminen on melko vieras laji mulle.

Pyörä KTM 625 SXC, automaattinen puolipuristin poistettu. Mun aikana ei ole kaasaria aukaistu. Toimii kaikin puolin muuten kuin unelma, mutta aivan perseestä käynnistää kylmänä. Tai siis usein ei lähde muutamassa plusasteessa ennen kuin antaa apuvirtaa. Ilman apuvirtaa ei jaksa pyörittää kuin käyttämällä manuaalista puolipuristinta, ja silloin se ei tunnu jaksavan startata. Apuvirralla lähtee pelkkää nappia painamalla kun jaksaa pyörittää. Akku on vaihdettu pari vuotta sitten. Lämpimällä säällä tai jos on samana päivänä ajettu lähtee yleensä heti kun nappia hipaisee.

Pitäisikös tuonne nyt alkaa vaihtamaan isompaa tyhjäkäyntisuutinta, vai miten tätä pitäisi lähteä ratkomaan? En viitsisi muuten pilata loistavasti toimivia kaasarin säätöjä. Kulutus pyörii 4,5 litran nurkilla, toimii tosiaan kesäkeleillä täydellisesti, vetää hienosti läpi koko kierrosalueen. Tyhjäkäyntiseosta säädin jo hiukan isommalle, mutta en ole varma oliko siitä mitään hyötyä...
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Lähestyisin ennemmin sähköpuolta. Kaapelit startin ja akun välillä, starttireleen kunto. Helpoin hakea suuntaa jos ohitat vaan kaikki starttikaapeleilla suoraan akulta.
Kätevän lisärikastuksen kaasaripeliin saa avaamalla hanan ja kallistamalla mopon kyljelleen hetkeksi. Kaasari tulvii ja sitten on käyntiinlähtösoppaa. SXC:n tapauksessa saat kyllä kiihdytyspumpullakin saman vaikutuksen. Vaan tosiaan jos ei pyörittää jaksa niin sinne sähköosastolle voisi kurkata. Tai sitten kiksiä.
ankara
Viestit: 684
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: KTM SXC:n käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja ankara »

Mainittiinko startin hiilet jo?
Vastaa Viestiin