KTM 690 E/R TuneECU

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THR
Viestit: 127
Liittynyt: Ke Marras 19, 2008 8:56 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja THR »

Kiitos

Timo
Avatar
THR
Viestit: 127
Liittynyt: Ke Marras 19, 2008 8:56 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja THR »

Kun ohjelmat on ladattu ja käytetty 15min. Niin jos haluaa katsoa mitä ohjelmia koneessa on pitäsikkö read kohdalla lukea esim se ohjelma mik koneessa on? Akran ohjelmat on ladattu mut kun koitaa lukea antaa se erinumeroilla olevat ohjelmat mitkä sinne on syötetty?

Kiitos

Timo
Avatar
epe
Viestit: 137
Liittynyt: La Tammi 01, 2011 3:33 pm
Pyörä: Ready to Fail
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja epe »

Tällä pääsee pitkälle tämän karttojen laiton kanssa:

http://advrider.com/index.php?threads/k ... de.931664/
Alkaen viesti 5
En ole puolesta enkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin
Avatar
THR
Viestit: 127
Liittynyt: Ke Marras 19, 2008 8:56 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja THR »

Vielä viisaanmilta et jos lataa tän numerosen ohjelma KM765EU13B0233EPMap niin silti se näkyy pyörässä tämmösenä KM765EU12B0233FIMap

Kiitos jo etukäteen

Timo
Avatar
__Antti__
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
Pyörä: Ktm 690 Enduro R
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja __Antti__ »

Laita ne mappi numerot tänne mikä on ladattu pyörään.
Avatar
THR
Viestit: 127
Liittynyt: Ke Marras 19, 2008 8:56 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja THR »

KM765EU13B0233FIMap.hex OEM

KM765EU13B0233EPMap.hex OEM

Nuo on ladattu. Silti ne näkyy -12 vuoden ohjelman numeroilla.

Kun mp on käynyt sen 15min nii sit vain otetaan johto pois eikä tarvii tallennella? Näin sen ymmärsin

Kiitos taas.

Timo
MRO
Viestit: 6
Liittynyt: La Maalis 05, 2016 9:47 am
Pyörä: KTM690
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja MRO »

Itse en mitenkään aivan mahottomasti ole ohjelmalla värkännyt, joten kokemusta ei aivan hirveästi ole.
Kartat olen saanut ladattua omaan -12 Enduro malliin ja niitä vähän muokkaillutkin.

Tuo kartan perässä oleva FI tarkoittaa, että se on ruiskun kartta, eli siis se mikä määrää seokset eri kierrosalueilla.
EP kartta puolestaan on kaasun kartta. Eli määrää kuinka paljon kaasuläppä aukeaa tietyllä kahvan asennolla ja kierrosalueella.

Nuo kartat:
KM765EU13B0233EPMap
KM765EU13B0233FIMap

Ovat sivulla "http://tuneecu.com/KTM_Tune_list.html" olevien tietojen mukaan tarkoitettu SMC R -13 mallille.
Eikös sulla ollut Enduro R?

Sivuilla ei ole noita karttoja kuin -13 jenkkimallille, joiden toimivuudesta ei ole minulla mitään tietoa.
Itse käytin karttoja KM765EU12B0233EPMap.hex OEM ja KM765EU12B0233FIMap.hex OEM
Nuo on -12 mallille, jossa Evo 1 kit.

Periaate on että kartta pitää aina tallentaa pyörään olikos se nyt "download" komennolla. Sen jälkeen kun kartan lukee "read" komennolla uudelleen sen pitäisi olla tallessa pyörässä. Molemmat kartat EP ja FI pitää tallentaa erikseen.
Tuo oma vekotin "buuttaa" ittensä aina kun kartta ajetaan sisään. Se siis naksahtaa äänekkäästi, mittari käy virrattomana ja sitten mittari käynnistyy uudelleen. Sille 15min käyttämiselle ei ainakaan minulla ole ollut tarvetta.

Alkuperäiset kartat kannattaa muuten sitten ehdottomasti tallentaa omalle koneelle. Jos jotain ikävää sattuu, niin ovatpahan sitten tallessa.
Avatar
TomppaV
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Latasin juuri 690 2009 enduro R pyörään uudet kartat. Pyörässä on k&m vapari ja wingsin vaimennin, saatehärpäkkeet on poistettu jne.

Latasin evo1 kartan Tune Ecu sivustoilta (nro KM765 EU 0804132 ep ja fi kartat) Melkeimpä ainoa jota 2009 enduroon tarjotaan vaparilla / wingsillä (tai akra )

Tuntuu toimivan, mutta näilläkö kannattaa mennä , vai onko parempaa tarjolla? Tene Ecu sivustolla on enemmänkin noita Supermotokarttoja, niistä löytyy aika tuoreitakin versioita, pitänee kokeilla niitäkin.

Aika korkea on 1750 rpm tässä tuo tyhjäkäynti, pitääkö se noin korkea olla? Pystyyko sitä säätämään?
Viimeksi muokannut TomppaV, Ti Huhti 18, 2017 9:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
TomppaV
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Nonni, niinhän se on ettei nuo vakiokartat persdynolla vakuuttaneet. Näpyttelyhommiin joutui :(.
Silmät ristissä yön yksinäisinä tunteina käpistelin manuaalisesti tuon Ama:n EP kartan koneelle, ja muutin tuon lataamaani FI / evo1 karttan heti 6% rikkaammalle, tästä topikista vinkit ja ohjeet näihin löytyi. Aamulla latasin kartat ecuun , ja nyt se toimii pehmeästi, ainakin lähtökohtaan nähden.

Tyhjäkäynnin korkeat kierrokset ihmetyttää kyllä vieläkin, pyöritään jossain 1700 rpm nurkilla. Saisiko sen laskemaan jos tuota alkupään seosta vielä rikastaisi? Ilmavuotoja en löytänyt, mutta tuo osco:n (vai mikä lie nimeltään) alipaineella säätyvä ketjurasvain hieman epäilyttää.
Taas lähti mopo käsistä
Sirernog
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 21, 2017 3:23 pm
Pyörä: KTM 690 enduro
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Sirernog »

Ongelma karttoja pyörästä koneelle ladattaessa.

Pyörä on 690r enduro vm. 2013 ja ongelmana etten saan ep-karttaa ladattua vai fi tulee ongelmitta, ep-kartta latautuu todella hitaasti ja ohjelma herjaa "aika katkaisua". Mikähän tässä mahtaa olla ongelmana?

Muutenkin voisin vaikka maksaa jos joku pystyisi vähän mentoroinnista esim. Puhelimessa asian kanssa.


Edit. FI-kartan sain vaihdettua pyörään, karttaa toimii evo1 valitsimen asennossa 1. +3% 2. +6% 3. 10% koko karttaan. Pyörässä Wingsin slipari killerillä, powerparts kansi, vaahtomuovisuodatin ja sai tulpattu sekä disaploitu.

Mitä muuta tollaiseen kannattaa muuttaa vai ei mitää? (Sais vielä sen EP:n muutettua..)
_rieska_
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2018 6:55 pm
Pyörä: KTM 690E

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

Sassi kirjoitti:Minulla tuli myös tuo connection timeout FI mappia lukiessa, kunnes kävin säätämässä COM portin lisäasetuksissa send ja receive bytes, sekä latency timer arvot kohdalleen.
Tuolla se neuvotaan: http://www.tuneecu.com/TuneECU_ES/KTM.html
Tuossa tuneecun esimerkkikuvassa tekstit on vissiin germaaniaksi, mutta liitteenä toivottavasti kuvaavampi kaappaus englanninkielisestä Windows 7:sta.
Olisko näistä apua ongelmaan? Tässä vielä linkki alkuperäiseen viestiin, jossa kuvakaappaus liitteenä: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 20#p376414
Sirernog
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 21, 2017 3:23 pm
Pyörä: KTM 690 enduro
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Sirernog »

_rieska_ kirjoitti:
Sassi kirjoitti:Minulla tuli myös tuo connection timeout FI mappia lukiessa, kunnes kävin säätämässä COM portin lisäasetuksissa send ja receive bytes, sekä latency timer arvot kohdalleen.
Tuolla se neuvotaan: http://www.tuneecu.com/TuneECU_ES/KTM.html
Tuossa tuneecun esimerkkikuvassa tekstit on vissiin germaaniaksi, mutta liitteenä toivottavasti kuvaavampi kaappaus englanninkielisestä Windows 7:sta.
Olisko näistä apua ongelmaan? Tässä vielä linkki alkuperäiseen viestiin, jossa kuvakaappaus liitteenä: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 20#p376414

Kiitoksia neuvoista! Kaikkeni yritin mutta en saanut ep-karttaa ladattua kun 26% ja siihen tyssäsi.

Latasin siis pyörään uudet kartat jonka jälkeen niiden koneelle lataaminen alkoi luonnistumaan, onko alkuperäisessä kartassa siis jokin feelu? Tiedä näistä..
Sirernog
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 21, 2017 3:23 pm
Pyörä: KTM 690 enduro
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Sirernog »

Sain kun sainkin siis kartat ladattu 2013 pyörääni (jossa wings, virtaava kansi ja vaahtomuovi suodatin)

Kartat on evo1 joista 1. +3% 2. +6% 3. +9%

EP= 1. evo1 2.AMa ja 3."Suoraveto"
Näistä reippaasti parhaalta tuntuu 2. eli AMa:n setti.

Mutta kysymys koskien aihetta (koska olen hyvin epävarma) eli tuo kartan rikastaminen.. Rikastanko vain noi "F-kartat" ja jätän muihin koskematta?

Mitä tuo F-L switch tarkalleen tekee jos laitan sen paljon mainostetun 10-10-0-0-0-.. setin?

Ja viimeisin eli mitä kuvassa näkyvä täppä tarkoittaa ja onko se oikeassa paikassa? Siis "Use f-trim for all f tables"?
Liitteet
Näihin ei siis tarvi koskea?
Näihin ei siis tarvi koskea?
et.png
_rieska_
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2018 6:55 pm
Pyörä: KTM 690E

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

F kartassa kaasunasento (TPS) ja kierrosluku (rpm) määrittää suihkutussuuttimen aukioloajan. Tätä käytetään isommilla kaasunasennoilla.

L kartassa imusarjan paine (MAP) ja kierrosluku määrittävät suuttimen aukioloajan. Tätä käytetään pienillä kaasunasennoilla.

I kartta tarkoittaa sytytysennakkoa, tähän ei kannata koskea jos ei tiedä mitä tekee.

F-L switch tarkoittaa kaasunasentoa jonka ylittyessä siirrytään L kartasta F kartalle. Tällä saadaan lisää säädettävyyttä polttoaineensuihkutukselle. Kun ajetaan pienillä kaasuläpän aukeamilla (siis pintakaasulla) vaikuttaa pienikin kaasukahvaan kohdistuva liike erittäin suuresti siihen kuinka paljon ilmaa kaasuläpän ohi virtaa, jolloin pelkän kaasunasennon perusteella ei pystytä säätämään seosta kovinkaan tarkasti. Kaasarikoneessahan tätä ilmiötä on pyritty korjaamaan korvaamalla suoravetoluistikaasari kaasarilla jossa alipaineohjattu kalvo rauhoittaa luistin liikkeitä. Moni on varmasti huomannut kuinka paljon helpompi on ajaa moottoria joka on varustettu kalvollisella kaasarilla, kuin moottoria jossa on suoravetokaasari.

Jos muutat tuon F-L switchin ehdottamaksesi niin silloin käytännössä mennään 1300rpm jälkeen koko ajan tuolla F kartalla. Tässä tapauksessahan sun ei tarvi koskea tai välittää L-kartoista ollenkaan, koska niitä ei 10-10-0-0-0.. setillä käytetä ajotilanteissa ollenkaan. Jos jätät F-L switchin asetukset ennalleen, niin silloin sun pitää rikastaa myös L-kartat.

Kun sulla on aktiivisena "Use f-trim for all tables" niin trim-karttoja on vain tuo yksi, jos taas otat täpän pois, niin kaikille 3:lle F-kartalle on käytössä oma trim (F1,F2,F3 trim) kartta. Jos olet hoitanut karttojen rikastamisen suoraan polttoainekarttoihin (F3, F2, F1) niin noista trim kartoista ei tarvi välittää.
Sirernog
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 21, 2017 3:23 pm
Pyörä: KTM 690 enduro
Paikkakunta: Hollola

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Sirernog »

Lakkia päästä! Elikkäs kiitoksia paljon. Sait asian selvitettyä jopa niin yksinkertaisesti että mä ymmärrän sen!

Taidan kuitenkin ensi kerralla rikastaa sen L-kartankin ihan vaan varmuuden siitä jos tohon f-l switchiin tulee jossain vaiheessa tehtyä jotain muutoksia.

Kunhan saa kortin ajettua monen vuoden jahkaamisen jälkeen pääse kokeilemaan noita muutoksia muuallakin kun työpaikan pihalla. :D Vähän kyllä jo polttelee.
Vastaa Viestiin