R1200GSA vaihteiston äänet

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

voltteri
Pyörä: R1200GSA

R1200GSA vaihteiston äänet

Viesti Kirjoittaja voltteri »

Uusi bemarin omistaja on huolissaan vaihteiston äänistä. Tiedän kyllä, että nämä Getrag-vaihteistot on aika äänekkäitä.
Kolahtelee oikein kunnolla 1-2-3 vaihdoilla sekä ylös ja alas. Lisäksi 1-2 kaasua "rynkyttämällä" kuluu metallinen kolahdus sekä kiihdyttäessä että moottorin jarruttaessa. Ensin arvelin, että perässä tai kardaanissa välystä, mutta kun ei ole. Kun avaan vaihteiston öljynkorkeuden mittatulpan ja katson siitä sisälle, niin rengasta pyörittäessä näkyy, miten hammasrattaat lähtevät heti pyörimään, kun rengasta vähänkin liikauttaa. Paljonko teillä on "vapaata liikettä" takarenkaalla, kun on vaihde silmässä ja liikuttaa takarengasta edestaisin. Itselläni noin 5-6cm. Mitään muita ylimääräisiä ääniä ei kuulu, ei vingu, ei vongu.Tosin kylmänä on selvästi pienempi kolahtelu.Ajettu n 45000km ja on vuosimallia 07/2006.
Nomad
Pyörä: Ewan McGregor -03

Re: R1200GSA vaihteiston äänet

Viesti Kirjoittaja Nomad »

Hei,
Jotain aiempaa jorinaa löytyy tuolta:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =6&t=16373

Hannu
Ari
Pyörä: Helkama

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ei kannata huolestua, väljyys ja kolahtelu on ihan normaalia ja sitä kuului omasta samalaisesta pyörästäni uutenakin.
Se, mitä asialle voi tehdä, on pitää kardaanin boorit puhtaina ja hyvin voideltuna. Peränpuoleinen haitarikumi ei ole kovin pölytiivis ja itse olen sen ottanut pari kertaa vuodessa auki, puhdistanut nivelen, boorit ja vaihtanut uudet vetoakselirasvat.
Haitarikumin olen tiivistänyt silikonilla.
Samalla kun tuon ottaa auki, kannattaa vaihtaa peräöljy. Vaihteistoöljyä olen muutamaan kertaan vaihtanut, mutta se on aina ollut ihan uuden väristä, eli rattaissa ei kulumaa pitäisi olla, jos öljyn väristä jotain voi päätellä.

Ari
virta
Pyörä: -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virta »

Itsellä pitää kytkin ylhäällä paikallaan -04 vaihteisto tasasta naputusta. Niin kova ja häiritsevä kilinä että ei viitsi liikennevaloissakaan vapaalle vaihtaa. Mitään muita kolinoita ei viitsi edes noteerata tuon kanssa. Mutta on sellainen ollu 20tkm ja tuntuisi muuten toimivan ihan normaalisti niin ei ole jaksanut huolestua. Jäykempiä rasvoja ajattelin kyllä laatikkoon seuraavaksi koittaa.
- jani
voltteri
Pyörä: R1200GSA

Viesti Kirjoittaja voltteri »

Vaihtelin laatikkoon öljyt ja kolahtelu vaimentui huomattavasti. Muutoinkin toimii jotenkin sulavammin vaihteet. Mulla öljy oli kyllä aika likaisen näköistä, mutta mitään ylimääräistä rautaa siinä ei ainakaan silmämääräisesti näkynyt.
Vastaa Viestiin