BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja mek »

Pikkugessun huollosta ja korjauksista on Lontoon murteella hyvin tietoa ChaingGangin sivuilla ja korjausoppaankin lienee useimmat ladaanneet. Aloitan perushuoltohommilla ja vastaan tulevilla korjauksilla & lisävarusteasennuksilla, muut täydentäkööt/oikaiskoon sitä mukaa kun katsovat tarpeelliseksi. Ajatuksena olisi rakennella tästä samanlainen tietopankki kuin tuo Pekkaveen aloittama BMW R1100GS:n huolto-ohjeet ja laittaa itseäkin varten asioita muistiin tällä tutummalla kielellä.

Omaani olen huoltanut netistä ladatun vm. 01 Bemarin alkuperäisen korjausoppaan neuvoilla.

Lisään kuvia myöhemmin kun muovit ovat taasen levällään.

Edit, laitetaanpa linkki myös ainoaan suomenkieliseen sivuun, jota olen pikku-Bemarin huollosta löytänyt:
http://ctoonari.110mb.com/BMW_650_F/index.htm
Viimeksi muokannut mek, Ti Syys 01, 2009 10:06 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja mek »

Valmistelevat työt:
- aseta pyörä sivuseisontatuen varaan
- irrota vasen sivukate, älä laita irrottamaasi öljyntäyttötulppaa paikoilleen, vaan peitä reikä löyhästi esim. paperitollolla estääksesi roskien pääsyn säiliöön.
- irrota mahdollinen moottorinsuojarauta, jos se estää pohjapanssarin irrotuksen, sekä pohjapanssari
- irrota etuhammasrattaan suojus ja putsaa samalla paikat sen ympäriltä nyt kun suoja on irrallaan, irrota samalla vapaavalon anturin johto kiinnikkeestään.
- varaa käsille astia tyhjää öljyä varten, esim. sivusta auki leikattu 4 l öljypönttö.

Öljysäiliön tyhjennys:
- löysää hieman säiliön tyhjennysproppua (2)
- irrota säiliön kiinnitysruuvi (1) sekä sokat, 2 kpl (3)
- vedä säiliötä hieman itseesi päin, saat säiliön kallistettua niin, että öljyproppu on alimmaisena
- valuta säiliö tyhjäksi, sen valuessa sinulla on aikaa tehdä seuraavat valmistelevat hommat:

Löysää hieman moottorin öljyproppua, löysää hieman öljynsuodattimen kopan kiinnitysruuveja sekä leikkaa tässä vaiheessa jo tyhjentyneestä ensimmäisestä asennusnestetölkistä pohja ja kansi pois sekä leikkaa syntynyt lieriö pituussuunnassa halki, näin saat kuvassa näkyvän BMW:n erikoistyökalun nro 117 511.

Kun säiliö on valunut tyhjäksi, työnnä säiliö paikalleen, kiinnitä sokat ja säiliön kiinnitysruuvi sekä kiinnitä proppu uuden tiivisteen kanssa (21 Nm).

Jos pyörässä on keskiseisontatuki, tässä vaiheessa pyörä kannattaa vaihtaa sen varaan, tai laittaa sivuseisontatuen alle palikoita niin, että pyörä on lähes pystysuorassa.

Siirrä valutusastia koneen alle, irrota proppu ja valuta kone tyhjäksi öljystä, kallistele pyörää hieman, että saat kaikki öljyt ulos.

Aseta tekemäsi erikoistyökalu nro 117 511 öljynsuodattimen kopan alle, voit joutua tukemaan sitä käsin. Avaa toisella kädellä kopan kiinnitysruuvit ja poista vanha suodatin. Jos valutusastia on tarpeeksi laaja, tai sinulla on useampi, voit tehdä tämän jo moottoriöljyn valuessa. Puhdista öljynsuodattimen koppa ja paikka nukattomalla rätillä tai paperilla, öljyä uuden suodattimen O-rengas, asenna O-rengas, suodatin ja koppa paikalleen.

Kiinnitä moottorin öljyproppu uuden tiivisteen kera (40 Nm).

Kaada sitten tasan 2 litraa öljyä säiliöön. Sen pitäisi kyllä mahtua, jos olet saanut kaikki vanhat öljyt ulos.

Laita öljysäiliön täyttötulppa/mittatikku paikoilleen ja käytä konetta tasan 30 sekuntia tyhjäkäynnillä ja kaada sitten 0,3 litraa öljyä säiliöön (näin sanoo ohjekirja). Itse kaataisin ensin 0,25 litraa, sitten mopo kasaan ja kone lämpimäksi ja sitten loput, korkeintaan mittatikun MAX-merkkiin saakka. Öljymäärä tarkistetaan aina kuumasta koneesta ja sitä saa olla korkeintaan MAX-merkkiin saakka.

Lopuksi asenna vapaavalon anturin johto pidikkeeseen, etuhammasrattaan suoja, pohjapanssari, mahdollisesti irrottamasi moottorinsuojaraudat sekä vasen sivukate ja öljysäiliön täyttötulppa/mittatikku paikoilleen.

Öljynä käytin BelRay EXL 10W-40 mineraaliöljyä, jota RM Heinolta suosittelivat. 39 euroa 4 litran astia. Huoltosarja (öljynsuodatin & kaikki tiivisteet) maksoi 19 euroa, tarvikkeena saanee noin kympillä.
Viimeksi muokannut mek, Ma Touko 11, 2009 1:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Kellon/virtapistokkeen sulakkeen vaihto

Viesti Kirjoittaja mek »

Jos kello menee nollille aina kun sytytysvirran katkaisee, eikä virran ulosottopistoke anna virtaa, on vika todennäköisimmin sulakkeessa nro 2.

Irroita satula.

Avaa sulakerasian kansi ja tarkista sulakeen nro 2 (10 A) sulake, todennäköisesti se on palanut. Vian pitäisi korjaantua sulakkeen vaihtamisella. Tämä ohje pätee vuosimalliin 2004, vanhemmissa voi olla eri määrä sulakkeita.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mek »

Aseta pyörä sivuseisontatuen varaan ja irrota vasen sivukate.

Laita parin litran vetoinen laakea astia moottorin alle vasemmalle puolelle ja avaa lohkon jäähdystysnesteen tyhjennysruuvi (1) vesipumpun alta. (Samalla on hyvä todeta vesipumpun stefan kunto, ruuvin alapuolella olevan reiän ympärillä ei saa näkyä valuneen nesteen kuivamisesta muodostunutta kalkkiläiskää, tai nestettä. Jos näin on, joudut vaihtamaan vesipumpun stefan.) Avaa syylärin korkki, jolloin jäähdytysneste valuu pois moottorista.

Irroita letkunkiristin syylärin alla rungon läpi kulkevasta jäähdytysnesteputkesta (nuoli) ja tyhjennä myös syyläri astiaan.

Lopuksi irrota paisuntasäiliön kiinnitysruuvi, irrota paisuntasäiliön täyttötulppa. Vedä säiliötä ulospäin ja kippaa se ympäri niin, että myös paisuntasäiliö tyhjenee.

Kiinnitä lohkon tyhjennysproppu uuden tiivisteen kanssa (10 Nm), kiinnitä paisuntasäiliö paikalleen (9 Nm) ja kiinnitä irrottamasi jäähdytysnesteletku.

Sekoita valmista jäähdytysnestettä erilliseen astiaan (esim. 50/50) vähintään 1,2 litraa. Avaa moottorin oikealta puolelta sylinterikannessa sijaitseva ilmausruuvi (2) ja kiinnitä siihen puolimetrinen sopiva muoviletku. Johda letku käytetyn nesteen astiaan.

Tämän jälkeen aseta pyörä keskiseisontatuen varaan tai pönkää se muuten pystysuoraan, tai mieluummin vaikka vähän oikealle kallelleen. Ala täyttää uutta jäähdytysnesteseosta syylärin täyttöaukon kautta. Kun säiliö täyttyy, puristele jäähdytysnesteletkuja kunnes taas voit lisätä nestettä. Toista niin kauan kunnes ilmausruuvista alkaa tulla nestettä, kiristä tämän jälkeen ilmausruuvi (12 Nm) ja täytä nestettä syyläriin kuvaan nuolella merkittyyn korkin alareunaan saakka. Kiinnitä syylärin korkki ja lisää paisuntasäiliöön nestettä MAX-merkkiin (A) saakka.

Käytä pyörää tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ja lisää tarvittaessa nestettä MAX-merkkiin (A) saakka.

Kiinnitä vasen sivukate ja tarkista nestemäärä vielä koeajon jälkeen katteessa olevasta raosta.
Liitteet
Ilmaproppu.jpg
(30.2 KiB) Tiedosto ladattu 547 kertaa
Viimeksi muokannut mek, Ma Touko 11, 2009 3:06 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Keskiseisontatuen asennus

Viesti Kirjoittaja mek »

Hankin omaan Dakariini lisävarusteeksi SW Motechin keskiseisontatuen, se asennetaan seuraavasti.

Aseta pyöräsivuseisontatuen varaan. Puhdista keskiseisontatuen asennuskorvakkeet pyörästä.

Rasvaa vaseliinilla keskiseisontatuen asennuskorvakkeet ja asenna tuen mukana tulleet holkit korvakkeisiin.

Kiinnitä tuen jouset rungon korvakkeisiin, vähän rasvaa ei ole pahaksi tässäkään. Sitten kiinnitä jouset keskiseisontatuen korvakkeisiin, jätä tuki roikkumaan jousten varaan.

Varaa vasemman korvakkeen kiinnityspultti hyvälle hollille ja katso valmiiksi mihin väliin prikat tulevat. Työnnä pulttia jo valmiiksi holkkiin jonkin verran. Keskiseisontatuen vääntö paikalleen onnistuu yksinkin oikeilla otteilla. Istu lattialle pyörän oikealle puolelle moottorin kohdalle ja koukkaa takapyörä vasempaan polvitaipeeseen. Näin pysyt itse paikallasi suhteessa pyörään. Siitten kerää sopiva määrä raivoa ja ota V... S... ja P... avuksi ja väännä tuen vasempaan korvakkeeseen kiinnittyvä pää paikalleen ja työnnä pultti paikalleen. Ruuvaa mutteria vähän alkuun, tämän jälkeen on helppoa vääntää oikean korvakkeen kiinnitys kohdalleen ja kiinnittää sekin pultti. Oikea momentti SW-Motechin M10 pulteille olisi 46 NM, mutta ainakin oma tukeni meni ilmeisesti välissä olevasta maalista aika jäykäksi, löysäsin vähän, täytyy seurata etteivät tipu ja tarvittaessa korvata mutterit Nyloc-muttereilla.
Liitteet
Keskituki.jpg
(144.04 KiB) Tiedosto ladattu 277 kertaa
Viimeksi muokannut mek, Ma Touko 11, 2009 3:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Jarrunesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mek »

Varaa pieni pullo uutta DOT 4 –jarrunestettä, astia käytettyä nestettä varten sekä 30 – 40 cm pätkä sisähalkaisijaltaan jarrujen ilmausnippaan sopivaa läpinäkyvää letkua.

Takajarruneste:

Avaa jarrunestesäiliön kansi. Löysää takajarrusatulasta ilmausruuvia ihan vähän ja varovasti niin, että saat sen kohta voimaa käyttämättä auki. Kiinnitä letku ilmausruuviin ja johda se käytetyn nesteen astiaan, vasurilla kannattaa pitää kiinni sekä letkusta että käytetyn nesteen astiasta niin, että letku lähtee ensin ilmausruuvilta ylämäkeen ja pienen mutkan jälkeen vasta kaartuu alas astiaan. Mitä suurempi ”koukku” on, sitä varmemmin estyy ilman imaisi jarrusatulaan nipan kautta jos rytmi sekoaa.

Avustaja vastaa siitä, että jarrunestesäiliö ei pääse koskaan tyhjäksi! Pyydä nyt avustajaa painamaan jarrupoljinta ja pitämään paine päällä kunnes annat luvan nostaa se ylös. Löysää ilmaruuvia ja neste nousee letkuun ja sitä myöten pulloon. Älä pidä ilmaruuvia pitkään auki, vaan sulje se heti kohta, mieluummin juuri ennen kuin avustajan painama jarrupoljin on saavuttanut ”alakuolokohdan”. Kun ruuvi on kiinni, annat avustajalle luvan päästää polkimen ylös. Sitten avustaja laittaa taas paineen päälle, sinä avaat ruuvia ja suljet sen jälleeen… jne. Tämä toistetaan niin monta kertaa, kunnes ilmaruuvista tuleva neste on täysin saman väristä kuin avustajan säiliöön kaatama uusi neste.

Pyyhi mahdollisesti roiskuva jarruneste heti pois maalipinnoilta, neste toimii maalinpoistoaineen tavoin.

Lopuksi tarkista oikea jarrunestemäärä, sulje säiliön kansi, poista letku ja kiristä ilmausruuvi (7 Nm).

Edellä kuvattu oli mahdollisimman laiskan miehen systeemi. Paremman tuloksen saa, jos irrottaa jarrusatulan ja jarrupalat ja puristaa männät sisään, näin jarrusylinteriin jää mahdollisimman vähän mahdollisesti vaihtumatonta nestettä. HUOM, mäntien liike ilmauksen aikana pitää sitten estää jollakin kiilalla, jos et käyttänyt mäntien ulos pakottamiseen BMW:n työkalua, joka samalla estää mäntien liikkeen ilmauksen aikana!

Etujarruilla proseduuri on muuten sama, mutta käsisuojat joutuu mahdollisesti irrottamaan, jotta jarrunestesäiliön kannen saa auki. Varo, ettet katkaise kaasuvaijerin pituussäätöruuvia irrottaessasi käsisuojan alinta kiinnitysruuvia. Lisäksi irrota jarrunestesäiliön kansi erittäin varovasti. Kannessa on kiinni kalvo, joka estää ilman pääsyn jarruputkeen pyörän kaatuessa tms. Tuo kalvo roiskauttaa helposti nestettä ympäriinsä kun kannen poistaa.
Liitteet
Ilmaruuvi.jpg
(20.79 KiB) Tiedosto ladattu 390 kertaa
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

SW Motech Quick Lock -sivutelineiden asennus

Viesti Kirjoittaja mek »

Satuin löytämään halvat Hepco & Beckerin Junior -muovilaukut. Telineiksi halusin sellaiset, että myöhemmin on mahdollista ostaa myös muut kuin Hepcon laukut, joten huusin ebaystä edullisesti vanhemman sukupolven käyttämättömät SW Motechin Quick Lock -sivutelineet. Telineiden asennus on helppoa ja sujuu ohjeiden mukaan. Ensin otetaan pienin hyllystä löytyvä tasapäinen ruuvimeisseli ja väännetään varovaisesti ylimmäisten kiinnityskohtien suojana olevat pyöreät kannet irti. Kannen alla oleva ruuvi ja prikka poistetaan.

Sen jälkeen ruuvataan paikalleen yläkiinnikkeet, takakiinnike lokarin ja kuraläpän alle ja etukiinnikkeet, älä kiristä vielä. Sitten telineet pikakiinnityksellä paikalleen, minkä jälkeen haetaan telineitä heiluttelemalla kiiinnikkeille luonteva asento ja lopuksi kiristetään kaikki M8 ruuvit 23 Nm tiukkuuteen. Pikakiinnitys kuulemma löystyy vanhemmiten, mutta jos näin käy, niin pikakiinitystapit on helppo korvata M8 ruuveilla. Liitteenä kuva kiinnityspisteistä.
Liitteet
SW Motech telineet.jpg
(79.19 KiB) Tiedosto ladattu 339 kertaa
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Lisäpistorasia kojelautaan GPS:lle

Viesti Kirjoittaja mek »

Asensin kojelautaan lisäpistorasian, niin ylettyy tuo lyhyt laturinjohto paremmin. Täytyy talvella ajan kanssa haaroittaa vakio pistorasian takaa tuo virran ulosotto. Nyt tökkäsin vain töpselin vakiopistorasiaan ja pudottelin johdon öljysäiliön ja rungon välistä tuolle uudelle pistorasialle. Jouduin laittamaan korotusrenkaan väliin, kun vilkun kanta tulee alla vastaan ja pistorasia oli pakko asentaa siinä olevan vedenpoistoreiän takia tuohon asentoon ja noin alas. Hieman toisenmallinen pistorasia olisi varmaan sopinut hieman ylemmäs, jolloin ei olisi tarvinnut korotusrengasta. Jraban pikkugessussa näin sellaisen.
Liitteet
IMG_2144.JPG
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

SW-Motech GPS-teline ja Otterbox

Viesti Kirjoittaja mek »

Ostin RM Heinolta SW-Motechin mallikohtaisen GPS-telineen (36 EUR) ja ebaystä Otterboxin (41,70 EUR kotiin toimitettuna), jonka pulttasin kumitiivisteiden kera suoraan telineeseen kiinni. Telineessä on tärinän vaimennus, joten en katsonut sitä enää boxin ja telineen väliin tarpeelliseksi. Laturin johdolle viilasin mahdollisimman tiukat kolot pohjaan ja kanteen, alareunaan, joten en usko sen kummempia tiivisteitä siinä tarvittavan, ei kai siitä vettä niin paljon ylämäkeen nouse. Navigaattorina on autoon alunperin hankittu Navigon 2110 Max. Olen 188 pitkä, joten navigaattori jää juuri sopivasti mittariston alapuolelle. Boxissa olisi ollut vara porata reiät ylemmäksikin, jolloin se olisi asentunut alemmaksi. Itse laitoin boxin niin ylös kuin mahdollista, jolloin se sopii juuri ja juuri olemaan tankkilaukunkin kanssa.
Liitteet
IMG_2142.JPG
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

K&N ilmansuodatin ja kaasuvaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja mek »

Vaihdoin K&N ilmansuodattimen alkuperäisen tilalle. Homma onnistuu muuten helposti, mutta saamani yksilö suodattimesta oli niin paksureunainen, ettei ilmanboksi ja snorkkelin välinen panta mennyt paikoilleen. Yritin voidella osat K&N:n öljylläkin, mutta ei. Lopulta päädyin vuolemaan suodattimen reunaa hieman ohuemmaksi ja viistoksi mattoveitsellä, mikä auttoi. Tiukka se tosin oli vieläkin. Asensin suodattimen mukana tulleen vaahtomuovin myös, se kun käskettiin laittaa, jos ruiskua ei ole säädetty. Moottorin saama ilmamäärä tuntuisi olevan sama kuin originaalisuodattimella, mitään muutosta kulkuun tai imuääniin ei ollut. Ilmaboksista löytyi noin teelusikallinen öljyä. Arvelinkin sitä, koska viime talvena ennen öljynvaihtoa oli öljymäärä hieman yli ylämerkin edellisen omistajan jäljiltä. Tarkistusputkesta ei öljyä kuitenkaan tullut ja syykin selvisi kun boksi oli auki. Tarkistusputki ei lähde ihan ilmaboksin pohjalta, joten boksissa mahtuu olemaan ehkä pari ruokalusikallista öljyä ilman, että sitä vielä tulisi tarkistusputkesta. Muuten oli tosi siistit paikat, jopa snorkkeli oli täysin puhdas sisältä, ei pölyä lainkaan, eikä vanha suodatinkaan pahalta näyttänyt. Ilmeisesti snorkkelin kärki on sellaisessa paikassa, ettei pölyä kovin pahasti pääse sisään. Ilmansuodattimen vaihtoa varten ei tarvitse purkaa kuin "tankin" oikea poski.

Kaasuvaijerin jouduin vaihtamaan, koska särjin itse kaasuvaijerin säätömekanismin keväällä jarrunesteitä vaihtaessani. Muuten tuo olisi mennytkin, mutta vaijeri oli hieman liian tiukalla ja pyörä kaasutti hieman kun käänsi tangon linkkuun. Tosi hankala U-käännöksiä tehtäessä kapeilla teillä. Vaijerin vaihto sinänsä oli aika helppoa. Piti irroittaa oikean kahvan kytkinpaneeli (2 ristipääruuvilla kiinni) sekä "tankin" vasen poski. Vaijeri ensin irti alapäästä, sitten yläpäästä. Jäähdytysnesteen paisuntasäiliötä kannattaa vetää vähän ulos, niin vaijeri on helpompi ujuttaa paikoilleen. Alapään irroitusta helpottaisi jos moottoriöljysäiliötä vetäisi myös vähän ulos, mutta sai tuon ronkittua sen takaakin. Voitelin uuden vaijerin CRC:n aseöljyllä joka on notkeaa eikä jäykisty pakkasessakaan. Korjauskäsikirjan ohjearvo vaijerin säätöön on 1 mm klappi, mutta missään ei kerrottu mistä tuo milli pitäisi mitata. Säädin vaijerin niin, että ohjaustangon ääriasennossakin on ihan pieni, juuri havaittava klappi kaasukahvassa ennen kierrosten nousua, keskellä klappia on hieman enemmän. Eipä yllätä enää U-käännöksissä. Uusi vaijeri maksoi RM Heinolla 30 EUR. Vanha ei ollut kulunut vielä lainkaan, joten jätin sen varalle, vaikka säätö ei toimikaan enää. Chain Gangin faq:ssa suositeltiin poraamaan kaasuvaijeria varten uusi reikä peitelevyyn, mikä oikaisisi sen suoraan, mutta en jaksanut purkaa enempää, kun tuo vanha vaijeri näytti täysin kulumattomalta. Alla oleva kuva selventänee ongelmaa ja ratkaisua, jos joku on vaijerin kulumisen ongelmaksi kokenut.
Liitteet
Throttle-Cable-Relocate-600-line.jpg
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Pleksien virittelyä

Viesti Kirjoittaja mek »

Keväällä heti ensimmäisillä reissuilla kiusasi tuon Dakarin vakiopleksin kova kypärämelu. Olen kokellut kesän aikan aika monenlaista viritystä, tässä yhteenvetoa. Mainittakoon, että olen 188 cm pitkä, pitkäselkäinen ja persjalkainen.

1. Dakarin vakiopleksiä olen yrittänyt kääntää prikkojen avulla pystympään eri asentoihin, melu vain pahenee.
2. Ajoin suurimman osan kesästä kokonaan ilman pleksiä, mikä on tietysti kaikkein hiljaisinta.
3. Hankin kypärään (Shoei Raid II) Whisper kit, eli lisäkauluksen, joka pienentää melua merkittävästi. Harmi, etten tämän hankinnan jälkeen heti hoksannut kokeilla vakiopleksiä.
4. Ostin ebaystä 390 mm korkea Wunderlich Ergo -pleksin. Suojaa tuulelta hyvin, mutta kypärämelu yhtä paha kuin vakiopleksissä. Myyty huuto.netissä.
5. Ostin ebaystä kympillä uuden Twin F 650 GS:n pleksin, josta lyhentämällä muokattu matala, mutta leveä pleksi. Vie hieman tuulen painetta hartioilta pois, selkä suorassa ajaen aika hiljainen, mutta yhtään ei kärsi kyyristyä kun melu pahenee.
6. Ostin Motodealista uuden Wunderlichin 467 mm korkea Ergo pleksin. Ei yhtään parempi kuin matalampikaan, möin pois Saksan F650.de -foorumin kautta. Ken kokeili tätä myös, mutta ei ollut hyvä hänellekään (vähän minua lyhyempi).
7. Ajoin taas matalalla pleksillä jonkin aikaa ja leikkelin yhden nettimoton Dakarin myynti-ilmoituksen inspiroimana omaani sivulle ison Adventuren tyyliset pikkupleksit, jotka selvästikin vähentävä reittä pitki syliin nousevaa tuulta. Varmaan kylmällä sadekelillä hyvät. Alla muutama kuva. Laitan vielä liitteeksi kaavan tuosta sivupleksistä, kunhan saan sen skannattua oikeassa mittakaavassa. Kiinnitys on katteen kiinnitysruuvien alle, mitää alkuperäistä ei tarvinut muuttaa.
8. Tuossa kokeillessani noita pikkupleksejä huomasin ihan sattumalta, että kun kämmenen laittaa kaulan alaosaa vasten, niin kypärämelu pienenee merkittävästi, ostin AJ-Bikestä EVS:n niskadonitsin ja johan loppui humina. Pyörteet nousivatkin rintaa pitkin kypärän alaosaan ja pitivät huminaa Whisper kitistä huolimatta.
9. Vasta tämän jälkeen hoksasin kokeilla takaisin vakiopleksiä, joka olikin Whisper Kitin ja niskadonitsin kanssa melko hyvä ja hiljainen ihan vakioasennossaan.
10. Kokeilin vielä lopuksi taivutella ohuesta polyakryylistä omatekoisen "Laminar Lipin" ja kiinnitin sen teipillä vakiopleksiin. Vaikutus oli kyllä selvä, ohjaa suurimman osan ajoviimasta kypärän yli kun pleksi oli säädetty 2 mm prikoilla hieman vakiota pystympään. Kypärämelua ja pyörteitä oli kuitenkin aika lailla. Osa niistä varmaan johtui omatekoisen lipan väärästä ja karkeasta muotoilusta, mutta osittain varmaan myös siitä, että vakiopleksi on aika kapea, jolloin sen sivuilta pyörteilee ilmaa syliin lipan alapuolelta. Näillä kokemuksilla en innostunut enää uhraamaan satasta Laminar Lipiin. Tähän mennessä kokeilut pikkuplekseineen ovat jääneet maksun puolelle reilun 120 euroa.

Edit, laitan tuohon malliksi ne Nettimoton ilmoituksesta tallentamani kuvat, joista sivupleksit on apinoitu. Hihkaiskoon jos loukkaa jonkun tekijänoikeuksia. Nettimoton ilmoitukseen niitä ei kannata linkittää, kun ne sieltä aikanana poistuvat. Tuossa näkyy myös omatekoinen laminar lipin kopio. Minun yritelmäni oli vastaava, mutta kaartui vielä enemmän pystyyn. Minun piti miettieä tuo sivupleksien kiinnitys eri tavalla, kuin tuossa apinoimassani mallissa, koska Navia varten asentamani pistorasia oli tuossa kohti, enkä lisäksi halunnut tehdä reikiä tai muuttaa alkuperäisiä muoviosia. Tuntuvat pysyvän hyvin paikallaan noiden sivukoppien kahden ruuvin alla.
Liitteet
A4 kokosivun kuva mittakaavassa, kopiokone nielaisi pikku palan oikeasta yläkulmasta
A4 kokosivun kuva mittakaavassa, kopiokone nielaisi pikku palan oikeasta yläkulmasta
Kuvia omista sivuplekseistä
Kuvia omista sivuplekseistä
Sivupleksi2.JPG
Sivupleksi3.JPG
Viimeksi muokannut mek, Ke Syys 02, 2009 12:37 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

10 tkm huolto

Viesti Kirjoittaja mek »

Käytin pyörää 10 tkm:n huollossa Heinolla, hintaa kertyi seuraaville töille 246 euroa.
- vikamuistin luku (ei ollut vikoja)
- moottoriöljyn ja suodattimen vaihto
- jäähdytinnesteen määrän tarkistus/lisäys
- venttiilivälysten tarkistus/säätö (ei tarvinut säätää)
- ilmanputsarin mahdollisen öljyn tyhjennys letkusta
- kytkivaijerin välyksen säätö
- kaasuvaijerin säädön tarkistus/säätö
- pinnojen kireyden tarkistus/säätö
- jarrupalojen ja levyjen tarkistus
- jarrunesteiden määrän tarkistus
- ketjun ja rattaiden tarkistus ja kireyden tarkistus/säätö
- ketjurissan ja liukukiskon tarkistus
- akun vesimäärän tarkistus
- ohjauslaakerin tarkistus
- sivuseisontatuen toiminnan tarkistus, voitelu
- takajarrun vivun voitelu
- moottorin, rungon, takarungon ja pakoputken kiinnityspulttien momentin tarkistus
- rengaspaineen ja kuviosyvyyden tarkistus
- valojen ja merkkivalojen tarkistus
- koeajo

Hommaan kului aikaa 2,17 tuntia.
jannev
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 11:08 pm
Pyörä: bmw 650 gs

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja jannev »

Eikös 10tkm huolto ole ohjekirjan mukaan ainoastaan öljynvaihtohuolto ?
Mikä sai viemään heinolle, kun teet muuten hienoja ohjeita ja varmaan
osaat itsekin voidella sivuseisontatuen :roll:
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja mek »

jannev kirjoitti:Eikös 10tkm huolto ole ohjekirjan mukaan ainoastaan öljynvaihtohuolto ?
Mikä sai viemään heinolle, kun teet muuten hienoja ohjeita ja varmaan
osaat itsekin voidella sivuseisontatuen :roll:
Minäkin yllätyin, että venttiilien tarkistus/säätö on jo 10 tkm huollossa, mutta kun katsoin korjausopastakin, niin on se. Muutenhan nuo tarkistukset ovat sen verran pieniä, että eivät paljoa vie aikaa.

Olisin osannut tehdä nuo kyllä itsekin, mutta työn osuus tuosta oli kuitenkin vain 160 eur. Osat (öljyt, suodatin) näkyvät olevan saman hintaisia laittaapa ne paikalle itse tai laitattaa Heinolla. Ainut turhalta tuntuva oli vikamuistin lukulaitteen käytöstä veloitettu 28 euroa.

Ensimmäistä kertaat tehtäessä multa olisi varmaan mennyt noihin hommiin venttiilivälyksen tarkistuksineen koko päivä, ainakin. Oli muutakin tekemistä nyt kuin rapata pyörää (ajaa sillä :P ).

Ja ehkä tärkeimpänä, kun pyörä on kaikin puolin siisti ja hyvässä kunnossa, ja kun ensimmäinen omistaja oli Saksassa huollattanut sen merkkiliikkeessä, niin uskon lapsellisesti, että saan joskus pyörästä sen vaihtaessani hieman paremman hyvityksen, kun mukana on täysi merkkiliikkeen huoltohistoria. Noiden 10 tkm huoltojen väliin jäävät "vuosihuollot" teen jatkossakin itse.

Alkuperäinen ketju ja rattaat näyttävät muuten olevan ihan laadukasta tavaraa. Eturataskaan ei ole kulunut vielä oikeastaan lainkaan. Ketju ja takaratas ovat uudenveroisia, eli uskon niiden kestävän ainakin toisen kymppitonnin vielä. Kohta sen sijaan pitää alkaa varata Kummiveikolta aika renkaan vaihtoon. Takarengas (Sirac) on lähes finaalissa, eikä etunenkaan häävi ole. Alle tulee Tourancet, jotka on jo hankittuna.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Tankkilaukun kuminauhojen korjaus

Viesti Kirjoittaja mek »

Pyörän mukana tuli kaupassa Bemarin oma tankkilaukku, on ihan kätevän kokoinen ja muuten laadukkaan oloisesti tehty, mutta etupään kiinnityskuminauhat olivat perstauneet, liekö saaneet vähän öljyä. Kävin näyttämässä laukkua Nummelan suutarille, mutta hän nosti kädet pystyyn.

Sattumalta, Motodealista (Kehä III Auto 51) pleksiä noutaessani tuli pihalla jututtamaan minua kaveri, joka oli juuri ostamassa samanlaista Dakaria. Hänen kanssaan tuli puheeksi tuo tankkilaukkuhomma ja hän tiesi suositella Haagan suutaria joka ajelee moottoripyörällä itsekin. Sieltä saikin tosi hyvää palvelua ja laukku tuli kuntoon, tosin epäilen kyllä vähän, että joko vanhat tai uudet kuminauhat alkavat ennen pitkää taas perstaumaan jostakin. Ainut kestävä ratkaisu olisi vaihtaa kuminauhojen tilalle pikalukolla kiristettävät remmit. Siinä on vain se ongelma, että tuolla laukun ja etuhaarukan välissä on tosi vähän tilaa minkään solkien kiristelyyn. Helppopa nuo jatkot on uusia vaikka itsekin, jos aikaa myöten rikkoontuvat.

Suutari olikin ihan hyvä tuttu tämän uuden Dakaristin kanssa, liekö foorumilaisia? Suosittelin kyllä kaveria lukemaan foorumista jutut pikku-Gessusta silloin Motodealin pihalla, mutta ostopäätös taisi olla jo tehty?
Liitteet
Tankkilaukku.JPG
Vastaa Viestiin