DR650SE ketjut ja rattaat

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

JiiKooVee
Pyörä: -

DR650SE ketjut ja rattaat

Viesti Kirjoittaja JiiKooVee »

Tervehdys !
Uusi kurapyöräilijä ilmottautuu ja tulee kyselemään vaikeita :P

Kuukausi sitten ostin tuon DR650SE 97-mallisen tohtorin. TM40 tuli tilattua Saksasta, kun täältä sai aika hyvin tietoa siitä. Kaasaria odotellessa irroitin ketjut ja tsekkasin ne. No, melkoisen huonossa kunnossa olivat. Nyt välitykset ovat 15/45 ja ketju 525/112. Kiinnostaisi ketjujen vaihto 520:een kun siihen ilmeisesti löytyisi paremmin ratasvaihtoehtoja. Yritin etsiä tietoa tuosta muutoksesta, mutta en löytänyt tarpeeksi tietoa. Joten jos joku on vaihtanut rattaat ja ketjut 520:iin, niin mistä olette tilanneet ja tuleeko ne ihan tämän pyörän tiedoilla? Lueskelin, että RGV250:en ja DR350:en joidenkin vuosimallien rattaat voisivat käydä. Takaratas voisi olla vieläkin isompi 46 tai 47. Eturatasta ei kait ole hyvä pienentää 14 hampaiseen. Tarvitsi kait jotain modauksia?

T: JiiKooVee
kalle j
Pyörä: R100GS ja R1100GS

Re: DR650SE ketjut ja rattaat

Viesti Kirjoittaja kalle j »

JT:n valmistamina löytyy seuraavat käypäset, eturatas JTF437, 14,15 ja 16 piikkisenä ja takaratas JTR822, 41-52 piikkisenä, Stormilta ainakin löytyy. 14 piikkinen eturatas vaatii kiinnityslevyn pienentämisen, itse käytän tosin seekeri sokkaa rattaan kiinnittämiseen.
Lisää urkua monitoriin...
jalu78
Pyörä: SM950R

Viesti Kirjoittaja jalu78 »

kalle j kirjoitti: 14 piikkinen eturatas vaatii kiinnityslevyn pienentämisen,
minä laittoin kiinnityslevyn takaisin semmoisenaan...hyvin rullas eikä pitäny ääntä. mikä on isoin takakiekko joka menee orkkisketjulle nyt ku mulla on 14-piikkinen edessä?
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Mulla olis ylimääräinen 50-piikkinen, joka ollut talven kiinni (muutama sata kilsaa). Kiekko on 520-leveä, mutta mulla on 525 ketjut ja etunen. Ei riitä vakioketju. Vaatii jonkun 114-116 lenkkiä.

Laitoin juuri 15/48 välit, enkä noista luovu. Tuo on optimi ratastus; lähtee 8) ja kulkee 80-100 pintakaasulla, kovempaa ei ainakaan mun tarvi päästä.

Ostakee pois tuo 50:nen.

Linkki keskusteluun TÄSSÄ
JiiKooVee

Tere taas!

Kiitoksia vastauksista. Tänään tuli kaasari Hessleriltä. Täytyypä kurkata, minkäkokoiset suuttimet siihen on laitettu kiinni.

Tutkiskelin linkkejä ja Jtsprocketsin sivuilta noita rattaita. Eturattaita 520 leveinä ja DR650SE:en sopivia vaikuttais olevan jotkut DR750S:n ja DR800S:n eturattaat. Rattaan leveyskin olisi vetoakselin kohdalta sama 10mm. Takarattaita olisi sopivia (?) DR250SE, RGV250, DR350S/SE ja Husqvarna 610 TC/SM/TE joissakin vuosimalleissa. Tämmöisillä tunnuksilla ne olisivat, jos joku miettii samaa: Eturatas JTF438 ja takaratas JTR822. Mahtavatkohan mennä rattaat linjaan jos nuo laittais mopoon kiinni? Taitaa tulla tilauksesta aika sekasalaatti :D Täytyy vielä vilkaista Kallen ehdottama JTF437

JiiKooVee
jalu78

mä tilasin nakkilasta 44-piikkisen taakse toivottavasti orkkisketjun pituus riittää...mulla on 525 ketju
JiiKooVee kirjoitti: Tänään tuli kaasari Hessleriltä. JiiKooVee
mitä kaasari tuli maksamaan? sinne pitää vissiin ilmoittaa mökäpöntöt ym muutokset...?
JiiKooVee

Mulla on ketjuna 525 ja rattaat 15/45. Ketjun pituus on 112 lenkkiä ja ketjun kireys säädetty 3,5 pykälään, eli säätövaraa kumpaankin suuntaan. Mutta kuinka paljon... Itseäkin mietityttää, että riittäiskö 112 lenkkiä vaikkapa 15/47 yhdistelmään.

Kurkkasin uuden TM40:n suuttimet juuri. Aika pienet ovat. Pääsuutin 135 ja tyhjäkäynti 25. Jos nyt näin oikein. Täytyy kurkata se viestiketju, jossa on noista säädöistä puhetta. Ilmansuodattimena pyörässä on K&N pestävä suodatin, muita muutoksia ei ole vielä tehty. Snorkkeli lähtee kyllä helpolla irti.

Kaasari maksoi 279,5 euroa ja postikulut sen verran, että samaan hintaan suunnnilleen olisi saanut kaasarin myös Suomesta. Tuossa tuli mukana noi holkit "kurkkuihin" ja suuttimia mukana. Se vaikutti ostopäätökseen ja että sieltä löytyi alipainebensahanaan korjaussarja (8-9 euroa). Tilasin samalla parit tiiviisteet, joten helpommalla pääsi näin. Tosin maksutapa oli outo ja vaikea, mutta meni ne rahat näköjään noinkin perille. Ostokset piti maksaa ulkomaan rahansiirrolla ennenkuin paketti lähti liikkeelle.

JiiKooVee
Karisa
Pyörä: DR 650 SE

Viesti Kirjoittaja Karisa »

Onkohan Stormilla (oulu) noita otsikon pyörään sopivia ketjuja ja rattaita suoraan hyllystä muillakin kuin vakiovälityksillä, sattuuko kellään olemaan kokemuksia?
Tepe
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja Tepe »

Karisa kirjoitti:Onkohan Stormilla (oulu) noita otsikon pyörään sopivia ketjuja ja rattaita suoraan hyllystä muillakin kuin vakiovälityksillä, sattuuko kellään olemaan kokemuksia?
Ainakin 14 piikkisen joutui tilaamaan, kolmessa päivässä tuli.
dq
Pyörä: Monkey 125, TDM 900, XR250

Viesti Kirjoittaja dq »

JiiKooVee kirjoitti:..rattaat 15/45..
Muistanko nyt ihan omiani vai oliko tuosta jotain haittaa, että etu- ja takarattaan suhde on tasan 3:1?

Niinjuu, ja mitä ne postikulut kaasarille oli Hessleriltä? Itsekin pitäis varmaan hommata.
JiiKooVee

dq kirjoitti:
Muistanko nyt ihan omiani vai oliko tuosta jotain haittaa, että etu- ja takarattaan suhde on tasan 3:1?

Niinjuu, ja mitä ne postikulut kaasarille oli Hessleriltä? Itsekin pitäis varmaan hommata.
En tarkalleen muista paljon postikulut olivat, mutta tais olla 30 euron paikkeilla. Yritin katsella Hesslerin sivuilta. En löytänyt, mutta osui semmoinen silmiin, että 15/47 rattaat tarvitsee 114 lenkkisen ketjun (vaikken saksaa osaakkaan). Ei mennyt tääkään yövuoro ihan hukkaan.

Hyvä hetki miettiä tuota 3:1 juttua. Ketjun lenkkienhän lukumäärä ei ole tasajaollinen kummankaan rattaan kanssa, 112/15 ja 112/45. Joten kuinka usein sama hammas kohtaa saman hampaan? Eturattaassa se tapahtuu 3 kertaa useammin kuin takarattaassa. Osuisko etu- ja takarattaan tietty hammas samaan ketjun lenkkiin noin 22,4 eturattaan kierrosta mentyään. Aika usein siis kuitenkin. Meniköhän tuo oikein?
jalu78

Karisa kirjoitti:Onkohan Stormilla (oulu) noita otsikon pyörään sopivia ketjuja ja rattaita suoraan hyllystä muillakin kuin vakiovälityksillä, sattuuko kellään olemaan kokemuksia?
EMC:ltä minä sain oman 14-piikkisen seuraavalle päivälle hintaan 15€, Stormin luettelossa se myös on mutta ei ainakaa viime viikolla ollu ollenkaa suomesta saatavilla ja hinta ois ollu 17€. Sama JT:n rissa se oli EMC:lläki
jalu78

jalu78 kirjoitti:mikä on isoin takakiekko joka menee orkkisketjulle nyt ku mulla on 14-piikkinen edessä?
44 on näköjään suurin joka menee 14-piikkisen kans. enempää ei ole ketjussa löysää tiiä sitte kuinka venyny tuo mun ketju on...
ArtziP
Pyörä: Polkupyörä at the moment

Viesti Kirjoittaja ArtziP »

Mulla on DR:ssä 15/48 välitykset 520 ketjulla ja olen niihin myös todella tyytyväinen! Maastoajo sujuu ihan eri tavalla kuin vakioväleillä. Kiihtyy vakioväleihin nähden paremmin ja tykkään vähän aktiivisemmasta ajosta, jossa pitää pykälää vaihtaa hieman useammin.

Hommasin ne muistaakseni MPT.fi verkkokaupasta. Rattaat olivat muistaakseni juurikin merkkiä JT. Hommasin ketjun varman päälle 120:nä, joita piti sitten vähän lyhennellä, että pituuden sai sopivaksi. Oiskohan pituus nyt jotain luokkaa 116 lenkkiä. Rattaiden mallimerkintöjä en tähän hätään muista.
JiiKooVee

dq kirjoitti:

Ei jäänyt paljon vaihtoehtoja, kun etsin ketjuja ja rattaita. Pakko oli laittaa samat 15/45. Ne sai parissa päivässä. Täytynee talveksi tilata valmiiksi takarattaaksi 46 tai 47. Kestää kuulemma muutamia viikkoja saada nykyistä isompi takaratas kun ei ole hyllytavarana...

Vähän pelotti, että meneekö 520-kokoiset rattaat ja ketjut linjaan, mutta hyvin menivät linjaan. SS-bikestä tilasin koko setin, hintakin oli melko kohtuullinen 125 euroa.
Vastaa Viestiin