Xenon kokeiluja

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

snocross
Pyörä: DR800s

Xenon kokeiluja

Viesti Kirjoittaja snocross »

Kerätään tähän uusia kokemuksia Xenon/HID valojen käytöstä. Risut & ruusut! Ei keskustelua ledeistä tai muista valoista. Ei moralisointia laillisuudesta/laittomuudesta.

Näin talven pimeydessä olen alkanut vakavasti harkitsemaan Xenon/HID valoja isoon tohtoriin. Vaihtoehdothan taitaa olla H4 xenon/halogen tai Bi-xenon. Tiedän matkaenduroita joissa on ongelmitta käytössä xenon/halogen ja katupyöriä joissa toimii tuo Bi-xenon. Onko kenelläkään käytössä Bi-xenonit matkaendurossa? Tai jopa tohtorissa?

Hollantilaiselta DR Big harrastajalta kuulin että Bi-xenon kestää hyvällä tuurilla 2 tuntia juuri tuon liikumismekanismin takia.

Kertokaa kumpi systeemi käytössä ja kuinka kauan ovat kestäneet jnejne...
Omakinen
Pyörä: KTM 950 SE

Re: Xenon kokeiluja

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

Äärimmäisen pettyneenä omaan tyhmyyteei, voin kantapään kautta kokeneena kertoa seuraavaa:

Älä jatka ballastilta polttimoille meneviä johtoja huonolaatuisella kaapelilla. Ainakin PVC kuorisella kaapelilla kun menee niitä jatkamaan, kuuluu räps räps kun johtimissa sytytyshetkellä menevä reilu 20 000 volttia lyö kaapelin kuoresta läpi.

Eli jos jatkat johtoja, käytä johtimia joissa on paksu silikooninen kuori päällä.
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Jos jatkat niin osta valmista jatkojohtoa, ei maksa paljoa ja on hyvät liittimet ym. itse en laittaisi mitään itsetehtyä ballastista eteenpäin hengenvaarallisen korkean jännitteen vuoksi.

Kokemuksena että bi-xenon kesti noin kaksi vuotta kesät talvet ajettuna melko ryttyytystä, sitten itse polttimon runko irtosi yhdestä liitoksestaan mutta lyhyt/pitkä systeemi toimi(i) edelleen. Valoteho on mahtava. Ainoa huono puoli oli tuossa virityksessä että pitkien valojen kuvio ei ollut kummoinen eli lyhyillä näki kutakuinkin yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin pitkillä... no lyhyet hakkasivat erillaiset sunnyboy ym. lisävalo viritykset mennen tullen. Sittemmin olen vaihtanut 50W single H4 polttimoon, valoteho vielä kertaluokkaa parempi, Adventure 990 jossa xenon pitkä valo ei pärjää lähellekään valotehossa, tässä modifikaatiossa vakioumpio vaihtui pyöreään isompaan. Kuvio ei tälläkään ole paras mahdollinen mutta valoa on vähintään riittävästi ja kattavasti. En kuitenkaan laittaisi tälläistä tieliikenteeseen koska hajavaloakin tulee ja varmasti häikii vastaantulijoitakin!

Kun laitat systeemejä niin suurimmaksi ongelmaksi olen kokenut itse polttimon mutta myös ballastin sekä mahdollisen "bi-xenon" vaihtajan asettelun jonnekkin, ainkaan minun pyörässä ei ole luontevaa paikkaa noille vaan tilasta tulee uupelo...
antti
Tonppa
Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tuolta bi-xenoni kämpille hintaan 44€, sisältää postikulut. http://pc-link.biz/catalog/index.php?cPath=92

Paketissa oottaa, pelonsekaisin tuntein näitä lueskelen kun sxc:hen pitäs tollanen asentaa. Pittää ottaa aina reissuun normipolttimo mukaan varmuuden vuoksi.

Kaikki vinkit on tervetulleita.
Kauppa- ja teollisuusministeriö
snocross
Pyörä: DR800s

Viesti Kirjoittaja snocross »

AnttiL: Onhan tuo 2 vuotta tietysti jo aikalailla paremmin kuin 2 tuntia :lol:
Ymmärsinkö oikein että periaatteessa tuolla Bi valon xenon pitkillä ei ole juurikaan lyhkäsiä parempi valoteho, vaan valo karkaa vakioumpiolla "harakoille?"

Tonppa: Laitahan kokemuksia kun saat valot paikalleen!

Itsellä on tässä aikaa odotella kevääseen ja oppia toisten virheistä.
genesis
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge

Viesti Kirjoittaja genesis »

snocross kirjoitti: Onko kenelläkään käytössä Bi-xenonit matkaendurossa?
On, jos alppi hyväksytään. :lol:

Ajettu viime keväästä asti jollain halpis-sarjalla. Ei mitään huolia, ballastilta tulee jotain kummaa piikkiä, (purkaus sammahtaa, syttyy samalla uusiksi n. 4 sekunnin välein. Pimeällä menee hetki (< 5min) jotta tottuu 'räpsymiseen', lopulta sitä ei edes huomaa, kunnes pääsee kotiin kun valo sojottaa suoraan tallin oveen.

Lyhyellä valokuvio peittää hyvin edessä olevan alueen, siihen olen tyytyväinen. Pitkillä eteen muodostuu 'tarkka' pallo, josta ei paljon valoa jää tien reunoille. Melkein ajaa mieluummin lyhyillä....m**ntie ajossa kyllä pitkillä, ja pitkällä on hyvä herätellä nukkujia, ja valotta ajavia... :shock:

En vaihtais tavallista halogeenia takaisin, varalamppua (halogen) tarttis pitää mukana, muutoin tuosta loppuu valo kokonaan kun jalokaasut karkaa polttimosta. Gessuun ostin sarjan jotka vielä on sovittelematta paikoilleen, kelkkaankin ajattelin laittaa tuollaisen teleskooppiksenonin kunhan tästä joudan. Kestää minkä kestää ja lopun aikaa korjataan. :lol:
Jerry Cotton
Pyörä: Harkinnassa.

Viesti Kirjoittaja Jerry Cotton »

Mulla on lähivalona ihan normi-xenon, pitkillä palaa alkuperäinen halogeeni. Toiminut ongelmitta kohta 30 tkm, enkä pois enää antaisi. Kaukovalolla ei oikeastaan enää lähivaloasennuksen jälkeen ole ollut käyttöä, eikä kukaan ole vilkutellut valoja tai narissut muutenkaan häikäisystä.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
TeroK
Pyörä: Honda XL1000VA Varadero

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Tuossa tuo kuva mikä jo toisesta valo topikista löytyy. Yläkuvissa halogen ja alakuvissa 5000k bi-xenon. Asensin sarjan joskus syksyllä ja jokunen sata kilometriä on talven mittaan tullut ajeltua. Sanoisin että kyllä domis ainakin muuttuu niin pitkät kuin lyhyetkin 8)
Liitteet
Halogen vs xenon.JPG
(187.01 KiB) Tiedosto ladattu 352 kertaa
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Itse pidän "oikeina" bi-xenoneina niitä projektorihässäköitä. Nuo on jotenkin aivan kiinanviritelmiä nuo missä liikutellaan polttimoa umpiossa. Ei mikään ihme jos valokuvio on mitä sattuu kun eivät ole toisilleen suunniteltuja.

Vaan onhan se toki oleellisesti helpompaa viritellä sellainen kuin ne projektorit joten jos on yhtä aikaansaamaton kuin minä niin varmasti parempi valinta. Itsellä on vieläkin bi-xenon projektorit jossai nurkassa odottamassa asennusta :roll: Rojektia ja ideaa pukkaa enemmän kuin on aikaa/paikkaa/intoa viedä ne läpi :oops:
genesis
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge

Viesti Kirjoittaja genesis »

JSL kirjoitti:Itse pidän "oikeina" bi-xenoneina niitä projektorihässäköitä. Nuo on jotenkin aivan kiinanviritelmiä nuo missä liikutellaan polttimoa umpiossa. Ei mikään ihme jos valokuvio on mitä sattuu kun eivät ole toisilleen suunniteltuja.

Vaan onhan se toki oleellisesti helpompaa viritellä sellainen kuin ne projektorit joten jos on yhtä aikaansaamaton kuin minä niin varmasti parempi valinta. Itsellä on vieläkin bi-xenon projektorit jossai nurkassa odottamassa asennusta :roll: Rojektia ja ideaa pukkaa enemmän kuin on aikaa/paikkaa/intoa viedä ne läpi :oops:
Onhan noita, parhain vanhan h4:sen tilalle taitais olla tuplakammioinen poltin, vaatii vain 2 ballastia. Hinta vain n. 5-kertainen normi kiinanpojan tekeleeseen. Eikä tarvita projektoreita, asennusaika n. puolituntia ja johan on mäessä valoa.

Perussetti H4:sia maksoi 75 euroa kotiin tuotuna (lue: tullista haettuna) tuolta ylempänä mainitusta kaupasta. Siitä saa kahteen peliin taas kenonia. Vaikka sarjassa onkin vain yksi 'ohjain', tottelee magneetti ihan perus 12-volttia kun nappaa pitkien johdosta virtaa polttimon perään. Palautus hoituu jousella. Kikkailin sarjan kanssa nyt illalla tallissa, tarkoituksena jakaa setti kelkkaan ja toinen pyörään. Wiritys menee kelkkaan, siinä kun ei pitkiä muutenkaan tarvi. Ohjaimen säästän pyörää varten, jos sillä vaikka olisi joku promillen miljoonasosan merkitys käytössä. 8)
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

AnttiL: Onhan tuo 2 vuotta tietysti jo aikalailla paremmin kuin 2 tuntia
Ymmärsinkö oikein että periaatteessa tuolla Bi valon xenon pitkillä ei ole juurikaan lyhkäsiä parempi valoteho, vaan valo karkaa vakioumpiolla "harakoille?"

No, sanoisin että pitkillä ilmeisesti valokaari oli väärässä paikassa, oli ehkä jopa lyhkäisiä lyhyempi "kuvio", toki kirkas hajavalo joka pienissä vauhdeissa on jonkinlainen etu sekin.

Niin ja 2 v käytön jälkeen toimii siis edelleen kun on teipannut polttimon muovirunkoa kasaan. jos vain on kunnolliset liitännät ja johdotukset niin noidenhan pitäisi kestää pidempään kuin hehkulanka polttimoiden, minä en ainakaan epäile ja kokemuksetkaan monessa ajoneuvossa tukevat myös tätä.

Yksi juttu kyllä on huomioitavaa. Jos jännite syystä tai toisesta laskee merkitttävästi niin "sammuu" kerralla eikä vain himmene kuten hehkulanka poltin.. eli jos ongelmia latauksessa tai sen riittämisessä niin saattaa tulla tätä kautta ongelmia matkaan. Toki jännite saa pudota johonkin 9-10v tasolle ennen kuin nuo minun sammuvat!
antti
JSL

Viesti Kirjoittaja JSL »

AnttiL kirjoitti: Yksi juttu kyllä on huomioitavaa. Jos jännite syystä tai toisesta laskee merkitttävästi niin "sammuu" kerralla eikä vain himmene kuten hehkulanka poltin.. eli jos ongelmia latauksessa tai sen riittämisessä niin saattaa tulla tätä kautta ongelmia matkaan. Toki jännite saa pudota johonkin 9-10v tasolle ennen kuin nuo minun sammuvat!
Semmonen kysymys tuli mieleen, että jos käännät mopoon virrat päälle ja sytytät valon niin jaksaako samaan aikaan pyörittää starttia? Ballastihan imee melkoisesti virtaa pienen hetken ajan sytytysvaiheessa. Mietiskelin vaan, että pitääkö toimia niin, että ensin käynnistää mopon ja sitten vasta napsauttaa valot päälle..

Kokeilin joskus saada HIDin syttymään 12V NiMH akulla (10 x 4Ah kennoa), mutta ei ilmeisesti virta riittänyt. Akku kyllä tyhjeni muutamassa sekunnissa täysin :lol: LiPo-akulla kyllä leimahtaa oivasti koska virtaa piisaa 8)
jtni
Pyörä: Africa Twin rd07a
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jtni »

Mulla on afrikkalaisessa pari kappaletta xenon lamppuja ja sen mitä syksyllä niiden kanssa kerkesi ajelemaan niin kaiken puolin kokemukset on positiivisia. Peruslamppujen pitkien valokuvio oli omasta mielestä aika surkea mutta nyt xenonien tuoman lisävalon myötä myös pitkät toimii todella hyvin.

Ja virtaa kyllä riittää ihan hyvin nuo päällä starttailuun. Pelkän akun varassa noita tuli testattua asentaessa aika paljonkin, eikä virta missään kohdassa näyttänyt loppumisen merkkejä.
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

JSL kirjoitti:Semmonen kysymys tuli mieleen, että jos käännät mopoon virrat päälle ja sytytät valon niin jaksaako samaan aikaan pyörittää starttia? Ballastihan imee melkoisesti virtaa pienen hetken ajan sytytysvaiheessa. Mietiskelin vaan, että pitääkö toimia niin, että ensin käynnistää mopon ja sitten vasta napsauttaa valot päälle..

Kokeilin joskus saada HIDin syttymään 12V NiMH akulla (10 x 4Ah kennoa), mutta ei ilmeisesti virta riittänyt. Akku kyllä tyhjeni muutamassa sekunnissa täysin :lol: LiPo-akulla kyllä leimahtaa oivasti koska virtaa piisaa 8)
En tiedä starttaamisesta samaan aikaan valoja sytyttäessä, koska 990Adv:ssa pitää odottaa muutama sekuntti ennen kuin voi startata. Tai minä en ainakaan starttaa silloin, kun runtukellon viisari käy ylhäällä ja palaa alas ja bensapumppu vielä pyörii. Noin kai neuvottiin ohjekirjassa, kun niin kerran teen. Olen lyhyelle asentanut erillisen katkaisijan eli saisin kyllä pantua virrat päälle ensin ja sitten kytkeä valot päälle ja samalla vaihtaa pitkille, niin molemmat ballastit käynnistyisivät samaan aikaan ja siihen syssyyn voisi yrittää startatakin, jos olisi kolme kättä. Ei viitsi kokeilla, kun pyörä on sisällä huushollissa :mrgreen: Tulee vielä sanomista.
Tuota NiMH akkujen tyhjenemistä kyllä ihmettelen. Jos on kymmenen 4Ah akkua sarjassa, niin kapasiteetti on 4Ah. Joku on väittänyt, että ballasti ottaisi 10A sytyttäessä, mitä en sitäkään usko. Jos akuista riittää 4A virtaa tunniksi, niin kymmentä ampeeria riittäisi 24min.
Tallissa on yksi kolari-Nissanin xenonvalo ja ballasti odottamassa inspiraatiota, mitä ei taida olla näkyvissa. SMC:n keulalle olisi kyllä tarve. Kun kokeilin tuon toimivuutta, kytkin tupakansytytinpistokkeen johdot kiinni ballastiin. Hyvin rokkasi ja monta kertaa peräkkäinkin. Jälkeenpäin huomasin, että siinä tup-syt-pistokkeessa oli 5A sulake sisällä ja se kesti nämä kokeilut.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
JSL

Viesti Kirjoittaja JSL »

Timo Tasakaasu kirjoitti: En tiedä starttaamisesta samaan aikaan valoja sytyttäessä, koska 990Adv:ssa pitää odottaa muutama sekuntti ennen kuin voi startata. Tai minä en ainakaan starttaa silloin, kun runtukellon viisari käy ylhäällä ja palaa alas ja bensapumppu vielä pyörii. Noin kai neuvottiin ohjekirjassa, kun niin kerran teen. Olen lyhyelle asentanut erillisen katkaisijan eli saisin kyllä pantua virrat päälle ensin ja sitten kytkeä valot päälle ja samalla vaihtaa pitkille, niin molemmat ballastit käynnistyisivät samaan aikaan ja siihen syssyyn voisi yrittää startatakin, jos olisi kolme kättä. Ei viitsi kokeilla, kun pyörä on sisällä huushollissa :mrgreen: Tulee vielä sanomista.
Mjoo, mutta sulla ja jtni:llä onkin tuollaaset möhköt nua mopot joten niissä sähkötkin on varmaan toista kaliberia kuin LC4:ssä. Siksi juuri kiinnostaa AnttiL:n kommentti asiaan kun olisi vertailukelpoinen omaani :)
Tuota NiMH akkujen tyhjenemistä kyllä ihmettelen. Jos on kymmenen 4Ah akkua sarjassa, niin kapasiteetti on 4Ah. Joku on väittänyt, että ballasti ottaisi 10A sytyttäessä, mitä en sitäkään usko. Jos akuista riittää 4A virtaa tunniksi, niin kymmentä ampeeria riittäisi 24min.
Tallissa on yksi kolari-Nissanin xenonvalo ja ballasti odottamassa inspiraatiota, mitä ei taida olla näkyvissa. SMC:n keulalle olisi kyllä tarve. Kun kokeilin tuon toimivuutta, kytkin tupakansytytinpistokkeen johdot kiinni ballastiin. Hyvin rokkasi ja monta kertaa peräkkäinkin. Jälkeenpäin huomasin, että siinä tup-syt-pistokkeessa oli 5A sulake sisällä ja se kesti nämä kokeilut.
Liekö kyseessä joku ko. kemian ominaisuus, ei ne aina ihan niin lineaarisesti mene kuin luulisi. En muista enää paljonko heti ko. kokeilun jälkeen oli akun jännite, mutta sen muistan, että niin alhainen se oli, että hetken jo pelkäsin tärvelleeni kennot lopullisesti. Tuuppasin lataukseen ja onneksi palautui ennalleen. Olisiko sitten vain tilapäisesti kyykähtänyt.. en tiedä.

Melko erikoista kyllä jos 5A sulake kesti. Itse ihan ensimmäisen kerran yritin saada HIDin syttymään antamalla virtaa akkulaturista ja siinä oli juurikin 5A sulake. Se kärähti heti kun kytkin virran. Hmhh.. ne mun ballastit on vielä ihan Osramin eikä mitkään kiinalaiset.
Vastaa Viestiin