Teneren alustan löysennys

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Anssi

Teneren alustan löysennys

Viesti Kirjoittaja Anssi »

94:n 660 Teneren jousitus on ihan ok asfaltilla mutta soralla keula lyö käsille kuopissa eikä peräkään niele kovin isoja kuoppia. Voima ei riitä keulan keventämiseen jos vauhtia on vähänkin eikä se taida olla edes järkevää näillä taidoilla.. saako etupäätä jotenkin löysemmäksi esim. notkeammilla nesteillä tai jousilla?

Toinen kyssäri on takaiskarin vaimennuksen säätö. Korjausoppaan mukaan iskarin vaimennuksen pitäisi pyöriä 10 (vai oliko jopa 20?) naksua, mulla pyörii vain neljä vaikka lukitusmutteria löysää...pyörii samat naksut vaikka mutteri on lukittu.. mitään vaikutusta en ole huomannut näillä naksuilla olevan alustaan. Jousen esijännitystä en onnistunut laskemaan lainkaan, paskalla avaimella en saanut niin paljon voimaa että säätömutteri edes pyörisi, tottakai lukitusmutteri auki..tuurnalla ja halolla sain mutterin hieman liikkumaan mutta ei kai mutterin näin jäykkä pitäisi olla. Epäilen että oli jo ala-asennossa..

Vinkkejä otetaan kiitollisna vastaan!
aapo
Pyörä: DR 750 S

Viesti Kirjoittaja aapo »

Hei,

Onko keulan öljymäärä oikea? DR:ssä jos öljyä likaa niin lyö käsille. Ensin vaimentaa ok, mutta kun keula painuu syvemmälle, niin jysähtää niin ettei meinaa pystyssä pysyä. Kaverin pyörässä oli vaihdettu huollossa oljyt niin että etuhaarukan putkia ei ollut irrotettu ja käännetty ympäri. Olivat vain tyhjänneet, eli avanneet pohjapropun ja sitten kaataneet uudet tilalle.

Sen öljymäärän voi mitata sieltä yläpään korkista (ainakin DR:ssä). Keula pitää olla silloin pystysuorassa, eli ojanpohjassa :D

Aapo
kirppu
Pyörä: NN.

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Itse olen tullut toimeen Teneren etupään kanssa ainakin tämän kesän ja näiden käsien kanssa enkä ole havainnut hirveitä näpeille lyöntejä. Kuskilla painoa piirun alle 70 kg.

Esijännityksen sääsön tilanhan näkee siitä että jos sitä säätökierrettä ei ole näkyvissä juuri ollenkaan niin esijännitys on löysimmillään. Itse oon vääntänyt sitä jäykemmälle mutta kierroksia en muista mutta kyllä niitä kierteitä toista senttiä on näkyvillä. Esijäykkyyden säätömutterit on tosiaan aikalailla vääntö vaativat varsinkin jos niitä ei koskaan oo säädetty.
ex. KTM 690R -09
ex. KTM 640 Adventure -04
ex. Yamaha 660 Tenere -94
Anssi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Mulla painoa vähän alle 80 kg ja muutama viikko sitten täydellä kuormalla - vaimo, perälaukku+tankkilaukku, kuormaa yhteensä 170 kg pari kuoppaa eikä kertaakaan perä pohjannut.

Se etupään kovuus tulee vastaan kuivuneissa kuralätäköissä, kiharoissa ja Off-roadissa enemmänkin, esim. eilen kävin kiipeämässä laskettelurinteen niin pari kertaa jysähti niin että paikat meinas irrota hampaista. Ei tuo toki mikään crossikone ole mutta löysempi alusta olis mukavampi, ja onhan osa joustoista käyttämättä eli löysempikin ilmeisesti voisi olla...

Kiitti kierrejutusta, pitääpä katsoa.
Vastaa Viestiin