Tämän päivän oppitunnilla katsotaan miten rutatun pakoputkiston voi korjata/tekohengittää kotikonstein ilman hitsauslaitteita, kompuroita ja muuta järeää kalustoa.
Esimerkissä käsitellään KTM:n rosterista putkea, titaani voisi olla vielä yhteistyökykyisempää.
Lähtöasetelma oli tälläinen:
Sitten itse asiaan, eli miten ton nyt voi oikaista ilman pajaa? No, vesi ja pakkanen ainakin aiheuttaa toivottua laajenemisefektiä. Eli käyrään vettä ja pakastimeen.
Eka käsittely, siloamista jo havaittavissa:
Ja sitten vielä tulos kolmen käsittelykerran jälkeen, ei ainakaan ahdista enää lähtökohdan tapaan:
Itse en tätä keinoa keksinyt vaan jostain jenkkifoorumilta tän bongasin. Ei kyllä ollenkaan huono idea ja kyllä aika vahva "miks v*tussa ei oo tullut ennen mieleen" -reaktio tuli kun aiheesta lueskelin.
Käytännön vinkki: vesi on sitten ekan sulatuksen yhteydessä melko karstaista. Ei varmaan kannata ihan sinne parhaille posliineille mennä tyhjentämään. Itse tulppasin tuon käyrän alemman pään pesutulpalla "about vesitiiviiksi" ja sitten vielä muovipussitin jotta ei karstaa leviä ihan joka paikkaan.
Ja vettä ei tarvita kuin sen verran että lommot tulee uitettua.