How To: Pakoputkiston de-ruttaaminen

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Kalpa
Pyörä: Husaberg FE 390

How To: Pakoputkiston de-ruttaaminen

Viesti Kirjoittaja Kalpa »

En keksinyt aiheelle mitään sen fiksumpaa otsikkoa mutta tästä lähtee kuräpyöräilijöiden "how to" -thread sarja liikkeelle. Toivotaan että joku muukin kontribuoi omilla vastaavilla jutuillaan.

Tämän päivän oppitunnilla katsotaan miten rutatun pakoputkiston voi korjata/tekohengittää kotikonstein ilman hitsauslaitteita, kompuroita ja muuta järeää kalustoa.

Esimerkissä käsitellään KTM:n rosterista putkea, titaani voisi olla vielä yhteistyökykyisempää.

Lähtöasetelma oli tälläinen:

Kuva

Sitten itse asiaan, eli miten ton nyt voi oikaista ilman pajaa? No, vesi ja pakkanen ainakin aiheuttaa toivottua laajenemisefektiä. Eli käyrään vettä ja pakastimeen.

Kuva

Eka käsittely, siloamista jo havaittavissa:

Kuva

Ja sitten vielä tulos kolmen käsittelykerran jälkeen, ei ainakaan ahdista enää lähtökohdan tapaan:

Kuva

Itse en tätä keinoa keksinyt vaan jostain jenkkifoorumilta tän bongasin. Ei kyllä ollenkaan huono idea ja kyllä aika vahva "miks v*tussa ei oo tullut ennen mieleen" -reaktio tuli kun aiheesta lueskelin.

Käytännön vinkki: vesi on sitten ekan sulatuksen yhteydessä melko karstaista. Ei varmaan kannata ihan sinne parhaille posliineille mennä tyhjentämään. Itse tulppasin tuon käyrän alemman pään pesutulpalla "about vesitiiviiksi" ja sitten vielä muovipussitin jotta ei karstaa leviä ihan joka paikkaan.

Ja vettä ei tarvita kuin sen verran että lommot tulee uitettua.
kotarimies
Pyörä: ei ole

Viesti Kirjoittaja kotarimies »

näyttääkin tosi tehokkaalta keinolta :shock:

tosiaan. miks ei ittelle tullu koskaan mieleen? :?

ittelläni kans kotarissa putki hieman lytyssä. menny kun kaaduttu kannon päälle. ei ihan niin paha kun kuvan esimerkki,mutta lommolla kuitenkin. täytyykin laittaa putki pakastimeen ja odottaa ihmeitä :P

kiitos tästä vinkistä :wink:
Vastaa Viestiin