ABS-varoitusvalo 1200GS A
Valvoja: Moderaattorit
Re: ABS-varoitusvalo 1200GS A
Hiukan asian vierestä. Kuinkas voiko näistä poistaa koko absin? Romut vanhenee ja vikojen hinnat pysyy samana tuntuu hurjalta maksella korjauksista kolmasosaa vanhan pyörän hinnasta, vaikka tätä absia korjaillessa. Eikös näitä ole kuitenkin myyty ilman absia?
Sylinen
- Lonely Lynx
- Pyörä: Transalp, CB750
Tuo absin poistaminen tuli minullekin mieleen, mutta toisaalta korjaus on näköjään tehtävissä itsekin, jos se johtuu tuosta huonosta hiilten kontaktista sähkömoottorissa.
Löysin toisenkin seikkaperäisen youtube-ohjeen: https://www.youtube.com/watch?v=zFNkluQ_cbM
Ehkä tuota pitää vielä koettaa, mutta kun pitäisi ajellakin.
Löysin toisenkin seikkaperäisen youtube-ohjeen: https://www.youtube.com/watch?v=zFNkluQ_cbM
Ehkä tuota pitää vielä koettaa, mutta kun pitäisi ajellakin.
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Muistan lukeneeni jostain että jos meinaat vaihtaa uuden (käytetyn) ABS-yksikön niin sen mallimerkinnän pitää olla täsmälleen sama, muuten joutuu käyttämään pyörän liikkeessä ohjelmoitavana.juvander kirjoitti:Noita ABS yksiköitä löytyy myös ebaystä, esim. http://www.ebay.de/itm/BMW-K-1200-1300- ... 1e8f1c1a44
Vaihto ei ole kummoinenkaan operaatio kunhan tuo yksikön malli on sama kuin alkuperäinenkin.
ABS yksikön vikaa ei erikseen tarvitse nollata, se häviää sieltä kyllä jos alkuperäinen vika poistuu eli väittäisin että sinulla tuo ei ole poistunut mihinkään vaan on edelleen siellä.
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Näitä pyöriä on (ainakin servollista mallia) valmistettu ilman ABS:ää.IsoPoika kirjoitti:Hiukan asian vierestä. Kuinkas voiko näistä poistaa koko absin? Romut vanhenee ja vikojen hinnat pysyy samana tuntuu hurjalta maksella korjauksista kolmasosaa vanhan pyörän hinnasta, vaikka tätä absia korjaillessa. Eikös näitä ole kuitenkin myyty ilman absia?
Itse olen poistanut servon takajarruista (bemarilta löytyy lyhyt jarruputki).
Tällä viikolla poistan ABS:n myös etujarruista laittamalla alkuperäisen osan kahvalta tulevaan putkeen joka haaroittaa sen suoraan etujarruille.
Tämä poisto aiheuttaa sen että mittaristossa vilkkuu ABS- ja punainen kolmio, mutta nämä saa nätisti korjattua sillä että laittaa merkkivalojen päälle mustan teipin
- Lonely Lynx
Niin, on aika merkillistä, että pyöriin ja autoihin tuodaan järjestelmiä, jotka toimivat näinkin huonosti. Tai en tiedä, millainen vikaprosentti on, sillä eihän tänne kirjoiteta yleensä, jos esim. ABS toimii. Voihan ABS:stä olla joissain tilanteissa hyötyä paljonkin, mutta on ennenkin selvitty ilman.
Joka tapauksessa yksi ihmetys lisää. Jos kerran pyörässäni on sen ABS-moottorin hiilet jumissa, niin miksi ABS-systeemi toimii, kun lähden liikkeelle, mutta vikavalo syttyy, kun vauhtia tulee lisää? Eilen tätä testasin ja heti lähdön jälkeen ao. valo sammui ja ABS toimi monta kertaa normaalisti. Lisäsin vauhtia, niin valo syttyi ja ABS ei enää toiminut. Joskus pääsin monta kilometriä ennen kuin se valo syttyi, joskus en pääse metriäkään. Luulisi niiden hiilten olevan joko kunnossa tai rikki aikä vauhdin pitäisi tuohon tilanteeseen vaikuttaa???
Mikä muuten on Markolla peruste poistaa ao. systeemi käytöstä kokonaan? Eikö tuossa mallissa ole sitä nappia, jota painamalla systeemi sivuutetaan? Vieläkö valitsisit saman pyörän moista reissua varten?
Joka tapauksessa yksi ihmetys lisää. Jos kerran pyörässäni on sen ABS-moottorin hiilet jumissa, niin miksi ABS-systeemi toimii, kun lähden liikkeelle, mutta vikavalo syttyy, kun vauhtia tulee lisää? Eilen tätä testasin ja heti lähdön jälkeen ao. valo sammui ja ABS toimi monta kertaa normaalisti. Lisäsin vauhtia, niin valo syttyi ja ABS ei enää toiminut. Joskus pääsin monta kilometriä ennen kuin se valo syttyi, joskus en pääse metriäkään. Luulisi niiden hiilten olevan joko kunnossa tai rikki aikä vauhdin pitäisi tuohon tilanteeseen vaikuttaa???
Mikä muuten on Markolla peruste poistaa ao. systeemi käytöstä kokonaan? Eikö tuossa mallissa ole sitä nappia, jota painamalla systeemi sivuutetaan? Vieläkö valitsisit saman pyörän moista reissua varten?
Syttyykö vikavalo vauhtia nostaessa myös silloin jos et koske jarruihin lainkaan?
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
- Lonely Lynx
Joo, sitä ihmettelin jo kauan sitten. Miten vauhti tuohon vaikuttaa? Tosin välillä valo palaa heti lähtiessä.juvander kirjoitti:Syttyykö vikavalo vauhtia nostaessa myös silloin jos et koske jarruihin lainkaan?
Tuo ABS yksikkö tekee omaa diagnostiikkaansa koko ajan ja esim. tilanteessa joissa etu ja takarenkaan antureilta tulee jotenkin sekavaa tietoa niin pistää virheen päälle myös lennossa. Tästä jää kyllä virhekoodi muistiin.
Minä olen tällaisen tilanteen saanut muutamaan otteeseen kun on pehmeässä hiekassa ajanut ja jarruttanut.
Et tuota millään ilveellä saa ilman vikakoodien tutkintaa selville eli mars mars sellaiseen paikkaan missä nuo koodit saadaan luettua ja järkevästi debugattua missä vika.
Minä olen tällaisen tilanteen saanut muutamaan otteeseen kun on pehmeässä hiekassa ajanut ja jarruttanut.
Et tuota millään ilveellä saa ilman vikakoodien tutkintaa selville eli mars mars sellaiseen paikkaan missä nuo koodit saadaan luettua ja järkevästi debugattua missä vika.
https://www.juvander.me/ilpo
- Lonely Lynx
Juu, tohtoriaika on varattuna tänään...
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Mulla on servoversio ja servo on alkanut temppuilemaan. Paras versio noista ABS-jarruista on sellainen että takapyörän saa lukittua, mutta eturenkaassa ABS toimii (tällaisella versiolla olen ajanut nyt monta tuhatta kilometriä, mutta nyt tuo etuservokin on alkanut takkuilla, joten se lähtee mäkeen tänään).Lonely Lynx kirjoitti:Mikä muuten on Markolla peruste poistaa ao. systeemi käytöstä kokonaan? Eikö tuossa mallissa ole sitä nappia, jota painamalla systeemi sivuutetaan? Vieläkö valitsisit saman pyörän moista reissua varten?
Pyörä on ollut loistava. Onhan siinä ollut kaikkea pientä, mutta jos pyörässä on 300000km, niin kyllä siinä jotain pientä jo saa ollakkin
Tietenkin pieni ja kevyt pyörä olisi parempi joissain paikoissa, mutta kyllä tälläkin pääsee melko pahoihin paikkoihin (ja poiskin kunhan ei pysähdy).
Tämä on yksi pieni kiusa näissä virittelyissä. Ei auta muu kuin toivoa, että poltin joku päivä sanoisi työsopimuksen irti kyllästyttyään jatkuvaan toimii-eitoimi-työhön. Minulla sama kiusa valojen varoitustekstin kanssa. Joudun pitämään alkuperäisen ajovalopolttimon tilalla pientä vastusta, joka huijaa systeemiä luulemaan, että siellä on poltin ja se on kunnossa. Eipä tuo paljon haittaa, virtaa riittää ja siitähän tulee vain lisälämpöä tähän kylmään maailmaan.Marko Hemmilä kirjoitti:Tämä poisto aiheuttaa sen että mittaristossa vilkkuu ABS- ja punainen kolmio, mutta nämä saa nätisti korjattua sillä että laittaa merkkivalojen päälle mustan teipin.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
- Lonely Lynx
Noin, mopo kävi tohtorilla ja mikä olikaan vianetsinnän tulos: ABS-yksikkö on viallinen ja pitää vaihtaa!
Ja tämä tieto oli maksullinen! Tsiisus sentään.
Osan eli koko mötikän hinta on 1100 € + tunti työtä jos sen asennuttaa pajalla. Nyt odotellaan vielä, onko tehtaalla Good Williä eli tuleeko se jotenkin vastaan kustannuksissa vai ei. Pitäisi noin tärkeän osan kestää enemmän kuin 27000 km. Jos tehdas ei tule vastaan, puran kapineen itse.
Nyt pitää lähteä tuulettumaan ja rauhoittumaan, vaikka metsätielle...
Osan eli koko mötikän hinta on 1100 € + tunti työtä jos sen asennuttaa pajalla. Nyt odotellaan vielä, onko tehtaalla Good Williä eli tuleeko se jotenkin vastaan kustannuksissa vai ei. Pitäisi noin tärkeän osan kestää enemmän kuin 27000 km. Jos tehdas ei tule vastaan, puran kapineen itse.
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
No eihän tuo oo pahakaan hinta! Muistaakseni servollinen yksikkö on huomattavasti kalliimpi.Lonely Lynx kirjoitti:Noin, mopo kävi tohtorilla ja mikä olikaan vianetsinnän tulos: ABS-yksikkö on viallinen ja pitää vaihtaa!Ja tämä tieto oli maksullinen! Tsiisus sentään.
Ainoastaan tunti työtä? Jälleen servollisessa saavat tehdä puoli päivää hommaa ja työ on yli €100/tunti.
Mulla on ABS-yksikkö vaihdettu noin 250000km sitten takuuseen. Eli nyt on jo toinen yksikkö joka alkoi temppuilla.
USA:ssa on yksi paja joka noita korjailee (modulemaster) ja antavat muistaakseni 5 vuoden takuun huollon jälkeen.
- Lonely Lynx
Hyvä, että joku näkee positiivisia piirteitä asiassa. Olen silti sitä mieltä, että jos systeemi pettää jo 27000 km kohdalla, se on huono. Jos Markon toinen abs kesti 250000 km, on omani ehkä vain maanantaikappale. Mikähän mahtaa olla vikaantumisprosentti näissä uusissa versioissa?Marko Hemmilä kirjoitti: No eihän tuo oo pahakaan hinta! Muistaakseni servollinen yksikkö on huomattavasti kalliimpi.
Ainoastaan tunti työtä? Jälleen servollisessa saavat tehdä puoli päivää hommaa ja työ on yli €100/tunti.
Mulla on ABS-yksikkö vaihdettu noin 250000km sitten takuuseen. Eli nyt on jo toinen yksikkö joka alkoi temppuilla.
USA:ssa on yksi paja joka noita korjailee (modulemaster) ja antavat muistaakseni 5 vuoden takuun huollon jälkeen.
Ehkä on onni, ettei Transalp ole mennyt kaupaksi...
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Juu, ei nuo kyllä lähellekkään noin aikaisin saisi mennä. Ehdottomasti takuun pitäisi korvata tuo (aivan sama vaikka takuuaika olisi jo ummessa).Lonely Lynx kirjoitti:
Hyvä, että joku näkee positiivisia piirteitä asiassa. Olen silti sitä mieltä, että jos systeemi pettää jo 27000 km kohdalla, se on huono. Jos Markon toinen abs kesti 250000 km, on omani ehkä vain maanantaikappale. Mikähän mahtaa olla vikaantumisprosentti näissä uusissa versioissa?
Ehkä on onni, ettei Transalp ole mennyt kaupaksi...