Texbuxer kirjoitti:Jos malttaa niin kannattaa ostaa sarja vastakierrehylsyjä. Olen töissä irroittanut niillä tosi tiukassakin olleita pultteja. Hylsyssä on sisällä kartionmalliset vastakierteet, toimii paljon paremmin kuin vastakierretappi eikä tartte porailla. Vastakierretapin huonoin puoli on se että se tahtoo levittää pulttia ja hankaloittaa lisää irroitusta.
Kiitokset kaikille, jotka neuvoja annoitte.
Kerronpa ratkaisuni. Ekaksi rälläkällä pultin vastakkaiset sivut suoraksi ja sitten reilu ja rauhallinen vääntö pihdeillä, maatilan yleissorvilla, putkipihdeillä ja lukkopihdeillä. Voima ei riittänyt yksinkertaisesti avaamaan pulttia, vaikka käytin jatkovarsia. Lisäksi vääntökulma oli sopivasti vino pultin kantaan nähden, joten pito viimekädessä sitten loppui voimien lisäksi.
Lopuksi otin rälläkän ja kanta pois. Nyt puuttuu vain yksi viidestä pultista
Vauhtipyörää en talvella irroittanut kytkinlevyn irroituksen yhteydessä. Nyt kun irrotin vauhtipyörän, niin siinä on tehtaan jäljiltä vautipyörän ja paineasetelman asemointimerkit. Mutta käyn vielä varmistamassa tasapainotuksen.
Pekkavee kirjoitti:No miten sä oikeesti olit pystynyt vääntämään sen tohon tiukkuuteen, kun vaihdoit kytkimen talvella?
Mulla toimintajärjestys on ollut seuraava ruosteisten ajoneuvojen ja ulkona säilytettävien maatalouskoneiden kanssa
- ensin väännetään pultinkanta pyöreäksi, työkalut hajalle ja rystyset auki
- sitten kokeillaan lyödä vasaralla ja tampilla kannan reunaan josko lähtisi pyörimään
- sitten haetaan migi/kaasupilli ja hitsataan vaikka lattaraudanpätkä tai joku biltemalainen lenkkiavain kiinni pulttiin, tässä vaiheessa yleensä irtoaa
Onhan sitä tullut kokeiltua itsekiristyviä (papukaijapihtejä), putkipihtejä yms vastakierretappeja/-hylsyjä, mutta lämpö on yleensä kivuttomin, paitsi että pikkuisella kaasutoholla ei mun mielestä tee mitään, paitsi pehmentäähän silläkin mahdollisen lukitteen, samaa sarjaa kylmäspräyn kanssa.
Jos on tilaa operoida, niin pulttipyssy on loistava, semmoista vaan ei itsellä ole. Pikkuisiin auttaa joskus iskumeisseli, semmoinen missä on 1/2 tuuman hylsyillekin sopiva kiinnnitys.
Ei tule mieleen että kierrettä alumiinista olisi koskaan hitsautunut pulttiin kiinni lämmittämisen johdosta, mutta sensijaan hapettuneita alumiinikierteen paloja on tullut useasti pultin mukana pois pelkällä voimalla väännettäessä.