Iskareiden simmittämisen salat

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Niin minäkin luulen, tietyt taulukot jo olemassa (esim WP:ltä ainakin on) joista perus asiat ja sitten mutulla siitä eteenpäin. Toisaalta kun ne säädöt/säätöpyynnöt tehdään mutun (tai kellon) perusteella muutenkin eli ei ole oikeaa säätöä mihinkään radalle , kelille tai ajajalle kun aina on muuttuvia tekijöitä niin paljon...

Ja ainakin yksi arvostettu "iskariguru" aikanaan antoi sellaisia lukemia ja tietoja simmityksistä kysellessä että jopa minä osasin epäillä hyvin vahvasti, niinpä meni toisaalle simmitettäväksi. Siis sellainen perusasia että jousi jota oli laittamassa minun takakeppiin oli taulukoihin nähden noin 20N/mm liian löysä ja väitti että kyllä se siitä esijännityksellä hoituu. Vapaata painumaa olisi ollut tasan 0 hänen säädöissään. Enpä usko että mitkään simmit kepakossa auttaa tuollaisessa pelastamaan perän toimintaa. :evil: BR proservice sen sitten teki ja tuli hyvä ja jousikin oli minun painolle sopiva. :)
antti
meikä
Viestit: 1192
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja meikä »

Kuva

skuikkan vakuumipönttö lainassa, siellä se pulputtaa. Sittemmin patentoin muovisen adapterin tuohon ilmausruuville, vaan mahtaako 3/8-28 kierrettä saada hydraulikaupasta vai onko tuokin sorvattava pysyvämpi ratkaisu? Ihan kätevä kyllä, vähemmän tuossa paikat sotkeentuu kuin muuten. Mutta aina sieltä vain kupia tulee eikä malta lopettaa, monta sykliä ja silti tulee ja pienet kuplat nousee pintaan niin hitaasti.
THA
Viestit: 3707
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja THA »

meikä kirjoitti:Alan jo epäillä ettei nuo "iskarigurut" oikeasti käytä mitään simulointia tai tiedonkeruuta vaan ihan ns. perstuntumalla mennään.
Siis olet täysin oikeassa, edes tehtaat ei käytä tiedonkeruuta, koska siitä ei ole mitään hyötyä - kuin siihen asti mikä tiedetään jo, loppu on "aitimusta". Autopuolella käytetään tiedonkeruuta kyllä, tehdastiimeissä INDYssä ja vois sanoo melkosen varmasti formuloissa esimerkiks. Kellapuolella on muodissa iskaripenkit, eli kasataan keppi ja mitataan mitä tuli vaimennusta männän nopeuden funktiona.

Mutta siis nuo lautasjouset ja tunnetut öljyn ominaisuudet antaa todella hyvät simulointitulokset, joten tarkan mallin kanssa olisi täysin turha se penkki ja iterointikierrokset. Tietääkseni vaan kukaan ns. iskariguruista tässä maassa ei omaa riittäviä taitoja mallintamiseen. Itse sain kuulla jatkuvasti epäilyjä kun iskareita yrittäjänä tein, joten kiitos AnttiL, yksi elävä esimerkki mallinnuksen toimivuudesta. Meillä todellakin liki 100 kg painoeroa, joten millään en voi itse testata, eikä löydy sellaista "iskarigurua" jolla olisi sitä perstuntumaa sen enempää mun kuin Antinkaan kokosesta. Tavallisesti itsekin menin ns. perstuntumalla, eli kun kuski kuvasi miten ja missä iskarit toimii jotenkin ja pitäisi toimia niin ja näin, niin oli olemassa jo kuva miten mikäkin mihinkin vaikuttaa ja osasi kysyä oikeat ksymykset - tavallisesti siis kuski esimerkiksi luulee paluuta olevan liian vähän kun tulee takakorkeita ja syy onkin liian vähässä (nopeassa) puristuksessa. Perstuntumalla osataan kysyä ne oikeat kysymykset. Ja perstuntumalla laitetaan ne settingit jos kuski on täysin avuton/vastaukset ihan ristiriitasia tai ei osaa sanoa mitään. Mutta perstuntumaa voi kehittyä vain kolmea kautta
1) omasta kokemuksesta
2) hyvien kuskien, eli alustan toimintaa analysoimaan kykenevien
3) adaptiivisen toimivan hyvän simulointimallin
Mulla oli 1 ja 3, täysiä fiaskoja tuli vain yksi, eikä sekään iskareista vaan etuakselin väärästä kiristyksestä johtuva. Epäonnistumiset eli iterointikierrokseen johtaneet tulivat kommunikointisyistä, eli kuski kuvasi mitä haluaa ja minä tein sitä, sitten kävikin ilmi ettei kuski tiennyt mitä halusi vaan toivottu suunta olikin juuri päinvastainen - katuenskojen/möhköjen iskareiden kanssa useampia tapauksia, eli esim. kuskille riitti ettei vesimonttuihin pohjannut, mutta kutsui niitä pateiksi ja sitten ei tietenkään mennyt monttujen yli kuin samettia. Jolloin ilmeni ettei tilaajan patikko ollut ihan täsmälleen sitä patikkoa.

Mutta siis valitettavasti tilanne on se, ettei esim. tämmöselle höyhensarjalaiselle iskarien laittajaa löydy. Ei kertakaikkiaan ole liki tohtoritasoisia heppuja iskarihuoltajina, alemmilla tasoilla tuntuu vaan olevan liian haastavaa se mallinnus, tai edes mallipohjainen ajattelu. Asiakkaan on osattava sanoa että haluan justiinsa tämän näillä reunaehdoilla, tee parhaasi. Heikkosen Jussi (etunimi saattaa olla väärin), joka Pyrtsinkin mekatsuna kaiketi oli, ja IceOne tiimissä, on järkevillä ja oikein perustelluilla linjoilla simmitysten kanssa, arvosta. Ari Skog tekiminulle iskarit alkuun, kunnes en ollut halukas enää lähettelyyn ja aloin alkuun tehdä omani itse, sitten kavereidenkin, jne. Mutta Skog on mielstäni älykäs ja ymmärtää näiden päälle enemmän, toki tuijottaa liikaa kisapyörädataan ja tekee liian löysiä möhköihin, mutta on sopeutettavissa kun osaa vaatia tietyillä spekseillä. Ei mallinna hänkään, mutta on ajanut superiakin, siis jotain tajua on.

Toivottavasti vastas liki mitä kyse, mula tahtoo näissä asioissa mopo "hieman" karata....
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
skuikka
Viestit: 2245
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kertokaas mitä kummaa Öhlins hakee, kun 03 mallin Gasgasin takakepin puristusvaimennuksen säätöventtiilin yhteydessä on nopean vaimennuksen pikasäädöstä tuttu lisä shimmipakka, mutta ei säätöä sille?
mikko73h
Viestit: 506
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Pyörä: Yamahat
Paikkakunta: Lpr

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja mikko73h »

Tiedoksi, että nuo WP:n takajouset ovat olleet valmistajan ilmoittamaa löysempiä esim. 69=~65, 72=~68 ja 76=~72. Uusissa KTM -14 malleissa asiaa on parannettu.
Minulla (98kg) ajovarusteiden kanssa toimiva jousi on tuo 76 kesällä, joka tosin tyhjällä tankilla tuntuu liian kovalta kivikkoon.
Keep calm and love fossil fuels.
THA
Viestit: 3707
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja THA »

Skuikka, siinä ei vaan ole sitä pikasäätöä, tuohon aikaan oli ihan yleistä. Ei kotarin WP:ssäkään ollut, tai sit tuolloin oli jo SX:ssä, EXC:eissä ei. Eli nopeeseen, varren tilavuuden virtaukseen, pääsee käsiksi vain muuttamalla tuota pakkaa ja käytännössä pitää siis olla samaa paria männän simmityksen kanssa tai sitten ei naksut vaikuta joko mitään tai simmitysmuutokset vaikuttaa hyödyttömiltä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
skuikka
Viestit: 2245
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kyllähän tuo 16mm varsi aika paljon öljyä syrjäyttää.
Kuvassa on 06 ec300 Gassin takakepukka. Nuo lyhennyprikat kiinnostaa, onko nuo vakiot vai onko joku madaltanut pyörää? Taloudessa on myös 03 mallinen 250 ec, joka tuntuu kyllä hitusen korkeammalta. Iskunpituus molemmissa on 78mm iskarin pohjasta kumiin, tosin kolmesatkun kumi on matalampi.
Asiahan selviää helposti, kun menee kellariin, laittaa iskarin kiinni ja mittaa joustomatkan, mutta nyt laiskottaa.
Edit: No joo, kokonaispituus ja isku sama kuin vanhemmassa, eiköhän nuo prikat tuonne kuulu.
Liitteet
ÖH.JPG.jpg
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Huollan WP 4860 keulan ensi viikolla, samalla pitää tehdä muutoksia keulaan kun on pirun pintakova ja juurakot/kivet hakkaa käsille. Jos ei julkisesti viitsi huudella setuppeja niin voi vaikka yyveellä kertoa minkälaiset pakat teen keulaan ja millä öljymäärällä.
Kylätason kurapyöräilijä.
meikä
Viestit: 1192
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja meikä »

Jos siellä oletettavasti on tehtaan asetukset kaiva vaikka alkuperäiset pakat jostain ensin niin tietää mistä aloittaa. Vaan ei sen pitäisi mikään kova olla sellaisena jos ei joku ole laittanut sitä maatalouskoneöljyä sinnekin :lol:
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

:lol: :lol:

Oletettavasti on avaamattomat kepit, pitää ottaa auki niin näkee mitä sieltä löytyy. Pintakovuutta tosiaan riittää ja kaikki vähänkään terävämmät lyö näpeille, juurakot, kivet, montut soratiellä jne. Takakeppi on aika saman oloinen mutta tehdään keula ensin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
satusetä
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 5:11 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja satusetä »

Koheltaja kirjoitti::lol: :lol:

Oletettavasti on avaamattomat kepit, pitää ottaa auki niin näkee mitä sieltä löytyy. Pintakovuutta tosiaan riittää ja kaikki vähänkään terävämmät lyö näpeille, juurakot, kivet, montut soratiellä jne. Takakeppi on aika saman oloinen mutta tehdään keula ensin.
Onko jouset kunnossa? Aika turhaan tehä mitään simmityksiä, jos jouset ei mätsää kuskin painoon. Vakiona noissa uusissa alkaa jo oleen alustat aika hyvin kunnossa.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tämä tuli kanssa mieleen ja liian löysät jouset on mun painolle, pitää ensin päivittää ne ja sen jälkeen ihmetellä prikkanippuja.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
hannuk
Viestit: 1152
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Omaan mopoon vaihdoin eteenkin jäykemmät jouset samalla kun taakse. Sitten kun vein molemmat iskarit huoltoon niin Skogin Ari meinasi että eteen ei välttämättä olisi tarvinut jäykempiä jousia jos vain olisi laittanut enemmän öljyä. Eli välttämättä ei ole tarvetta vaihtaa eteen tiukempaa jousta. Niin ja tuo husan keula on niitä perinteisä WP:n virityksiä eikä näitä nykyisiä monikammio ihmeitä.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Taakse nyt ainakin pitää vaihtaa jousi kun ei saa sageja kohdalleen, keula voi mennä öljyn lisäyksillä kun suositusten mukaan ei paljoa jäykempää vieteriä sinne tarvii eikä se tunnu pohjaavan nykyiselläkään jousella.
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Viestit: 3707
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Iskareiden simmittämisen salat

Viesti Kirjoittaja THA »

Muistakaa ny, ensin perä säätöihin, sit keula! Öljyn lisäys vaan lisää tota pintakovuutta, 120-110 mm väliin pitäis perus USD WP osua. Midvalveen lisää vapaaliikettä seuraavaks. Skog laittaa liika löysiä jousia keveille kuskeille ja liika jäykkiä painaville, mun mielestä. Pyörän ja kuskin painosuhde pitäisi huomioida laajemmin. Kivikkoon ei lie liian jäykkiä jousia olemassakaan, mutta patikko vaatii enempi vaimennusta ja vois siten käydä kivikkoon kivireeks. Kivikko ja vesimontut hiekkateillä on puolestaan yhdenvertaisia.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin