BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

ABS korjaus jatkuu

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Se mun eka ABS anturin korjaus ei kestänyt.

Ehkä tämä sitten kestää. Piti kaivaa johtoja aika sisältä sieltä anturista.
Ja päälle eristysnauhaa ja itsevulkanoituvaa eristysnauhaa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Liitteet
Teipattu.jpg
(329.92 KiB) Tiedosto ladattu 143 kertaa
ABS liitin.jpg
(296.26 KiB) Tiedosto ladattu 148 kertaa
pate56
Pyörä: R1100GS

KOPPA

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Nose kirjoitti:Terve!

Lueskelin tuossa tunnin pari näitä teidän juttuja, kertomuksia ja kokemuksia ja mielenkiintoiselta vaikutti. Piti oikein kirjautua kun on vähän niikuin syytä ja asiaakin olisi tai ainakin kysymyksiä, toivottavasti ei niin hölmöjä.

Itse ostin tuossa viikko sitten saksasta tuodun R 1100 GS -96 ja eilen illalla sen kävin noutamassa kotiin ja onpa siinä ollut ihmettelyä. Pyörä on lievästi lipattu ja siinä lipassa on mennyt rikki tuo oikeanpuoleinen venttiilikopan kansi ja oikea etuvillku, ei onneksi muuta. Kertokaa gurut mistä sen venttiilikopan kannen saisi nopeasti ja kohtuuhinnalla ostetuksi?

Muutoin ei ole Bemarien kanssa tullut tuttavuutta tehtyä, pari Africa Twiniä, pari XL 500, yksi XL 600, yksi KLR 600 ja yksi Ducati Desmo on ollut ennen tätä, mutta nyt pitäisi koettaa saada tämä uusin tulokas tulille, että pääsisi tuttavuutta hieromaan sen kanssa.
Pohjoiseen olisi tarkoitus pyörällä elokuun alussa suunnistaa. Tuntsajoelle, Sandbergin veturille, pääsääntöisesti kuitenkin koettaa karttaa pikitietä.

Mukava lueskella palstaa jossa on asiaa ja kannaottoja ja hyviä vinkkejä ja asiantuntemusta. Pitänee katsoa noi laakeroinnit ja muita vinkki paikkoja joita täällä palstalla olette läpi käyneet.

Kiitoksia vastineista jo näin etukäteen ja pitäkää jatkossakin keskustelu vilkkaana!

Nose, yksi uusi tulokas.
Olin näkevinäni että joku kauppasi jossain koppia. Täytyy katsoa oliko se Ruottin puolella kun oli tarjolla. Palaan asiaan kun olen katsonut sikäläisen kerhon myyntipalstaa.
pate56

RE:KOPAT

Ilmoitus kadonnut! Pahoittelen :(
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Meinaa Gessu-kuume riivata. Monenlaista tietoa täälä on tarjolla. Luulis että ei näitä kaikkia juttuja voi mitenkään kaikille tapahtua. Meinaa alkaa pelottaan.

Sattuuko kukaan tunnistaan tuota Oulussa EMC:ä olevaa -94 vuoden versiota. Ajettu jotain 116tkm. Siis vähemmän kun mun AT:a. Ei luulis vielä kilsojen tuntuvan.
AM

Viesti Kirjoittaja AM »

Meikäläisen vehkeessä menee 120tkm kohtapuoliin rikki.
Hyvin pelittää.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
HannuN
Pyörä: Ex BMW R1100GS, Ex Tenere 660, Ex DR750

Viesti Kirjoittaja HannuN »

Mun kessun mittarissa 107 tkm ja hyvin pelaa täälläkin. Jos oulun pyörä on huollettu asiallisesti, päällisin puolin siistin näkönen ja hinta natsaa, niin osta pois.
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

140 tkm menee pian rikki jos ei tule yllätyksiä, vaikka ei ole tälle vuodelle tullu vasta ku jokunen kilsa...
antti-a

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Mulla on vaihdepolkimessa klappia jonkin verran (arviolta 1cm).

Pari kertaa käynyt niin ettei ole mennyt kolmonen päälle, ennen kuin useamman kerran nykimällä.

Polkimestä ylöspäin lähtevä akselin yläpäässä on tämä väljyys.
Pitäisikö sen olla täysin välyksetön?

Mahtaisiko tuo vaihtamis ongelma johtua tuosta välyksestä pelkästään?
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Joku onnekas oli ehtiny mua ennen. Olis pitäny käydä eilen jo sielä.
JKM
Pyörä: 1100GS,1150GSA

Viesti Kirjoittaja JKM »

antti-a kirjoitti: Polkimestä ylöspäin lähtevä akselin yläpäässä on tämä väljyys.
Pitäisikö sen olla täysin välyksetön?
Minun ajopelissä lähes välyksetön,noin 75 tkm mittarissa (en tiedä onko kaikki kilometrit )

Jarmo
Pekkavee

ABS II jarrujen jarrunesteen vaihto ja ilmaus.

R1100 GS pyörässä on toisen polven ABS eli ABS II.

Nesteen vaihto on siihen helppo homma.
Tehdään samalla lailla kuin ilman ABSia.

Eli esim. taakse: Ensin ilmausruuvi auki takajarrusatulassa. Siihen kiinni ilmausletku ja letkun päähän vaikka pullo ylivuotavalle nesteelle. Sitten jarrunestesäiliön kautta lisää nestettä systeemiin ja jarrupolkimesta pumppaamalla nesteet systeemin läpi.

Lopuksi kiristetään se ilmausruuvi poljin pohjassa, kun ilmaa ei enää tule nesteen mukana.

Niitä ABS yksikössä olevia kahta ilmausruuvia ei yleensä tarvitse käyttää eli ilmata sitä kautta. Vasen niistä on takapiirille ja oikea etujarruille.

Etupäähän sama homma.

Jarrunesteenä DOT 4 neste.

ABSIII jarrujen ilmaus onkin sitten ihan oma tarinansa uudemmissa.
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/service_abs3.pdf

Pekka
antti-a

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Vaihdepolkimen välyksen saa kiristettyä pois.

Vaihdepolkimesta ylöspäin lähtevän tapin yläpäässä on pallonivel. Pallonivelen sisäosan varressa on kierteet. Minulla tämä oli löystynyt ja aiheutti välystä polkimeen noin sentin verran. 8mm avain sopi kiristyshommaan.

Joissain tilanteessa ylöspäin lähtevä tappi otti kiinni vaihdelaatikon runkoon ennen kuin vaihteenvaihtoakseli oli kiertynyt tarpeeksi saadakseen vaihteen vaihtumaan.
pate56

Jarrut

Pekkavee kirjoitti:ABS II jarrujen jarrunesteen vaihto ja ilmaus.

R1100 GS pyörässä on toisen polven ABS eli ABS II.

Nesteen vaihto on siihen helppo homma.
Tehdään samalla lailla kuin ilman ABSia.

Eli esim. taakse: Ensin ilmausruuvi auki takajarrusatulassa. Siihen kiinni ilmausletku ja letkun päähän vaikka pullo ylivuotavalle nesteelle. Sitten jarrunestesäiliön kautta lisää nestettä systeemiin ja jarrupolkimesta pumppaamalla nesteet systeemin läpi.

Lopuksi kiristetään se ilmausruuvi poljin pohjassa, kun ilmaa ei enää tule nesteen mukana.

Niitä ABS yksikössä olevia kahta ilmausruuvia ei yleensä tarvitse käyttää eli ilmata sitä kautta. Vasen niistä on takapiirille ja oikea etujarruille.

Etupäähän sama homma.

Jarrunesteenä DOT 4 neste.

ABSIII jarrujen ilmaus onkin sitten ihan oma tarinansa uudemmissa.
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/service_abs3.pdf

Pekka
Kokemuksesta voin vaan lisätä muuten hyvään ohjeeseen sen verran että kannattaa varoa polkimen tai vivun paluuliikettä, varsinkin jos jarrusäiliöiden kannet on poissa, sillä sieltä on ikävä taipumus lentää nestettä pihalle mikäli pumppausliike on vähänkin nopeaa. Tunnetusti jarruneste ei tee hyvää maalipinnoille. Eli päästäkää vivut varovasti alkuasentoon. :wink:
Pekkavee

Fiche sivut varaosille.

Minulla oli ennen linkki Fiche-sivuille, joista löytyivät kaikki BMW pyörien varaosat ja niiden kuvat.

No nyt linkki ei kuitenkaan toiminut, kun etsin takapyörän laakeria.

No hetken surffattuani löysin sivut uudestaan ilmeisesti uudesta osoitteesta.
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp#

Siellä on nykyään valinta, että voi syöttää oman pyörän runkonumeron 7 viimeistä numeroa ( VIN, Vehicle identification number ) niin osat löytyy juuri siihen pyörään. :P :P :P

Hyvä juttu
Pekka

PS. Ja laakeri ja stefa löytyi
pate56

Ketjunkiristin

Olen kuullut huhuja siitä että 1100:n nokkaketjun kiristimet olisi jossain vaiheessa vaihdettu uuteen malliin. Mitenköhän ne tunnistaa ja onkohan tämmöinen "recall" toteutettu Suomessa? :?
Vastaa Viestiin