DR 800 kilinät
Valvoja: Moderaattorit
DR 800 kilinät
Ostin keväällä DR 800 vm-94. Olen lukenut, että DR:t pitää käydessään melkoista kolinaa. Nyt tullaankin siihen, että mistä tietää mitkä äänet ovat normaaleja käyntiääniä ja mitkä esim. vääristä venttiilien välyksistä yms. johtuvia.
Jos lähistöltä (n.100 km) löytyy asiasta perillä olevaa henkilöä, niin voisin vaikka tuoda pyörän kuulolle.
Jos lähistöltä (n.100 km) löytyy asiasta perillä olevaa henkilöä, niin voisin vaikka tuoda pyörän kuulolle.
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Ei DR:n koneesta mitään hirmuista kolinaa pitäisi kuulua vaikkei se nyt aivan sähkömoottoriltakaan kuulosta.
Jos satut liikkumaan kouvolan suunnassa ja haluat mopoa kuunteluttaa niin voin mä sitä kuunnella kuulostaako se normaalilta. Mulla on ollut juurikin tuollainen -94 mallinen DR800 ja jokusen vuoden vanhempi DR750 eli isojen tohtoreiden ääniä on tullut kuunneltua.
Jos satut liikkumaan kouvolan suunnassa ja haluat mopoa kuunteluttaa niin voin mä sitä kuunnella kuulostaako se normaalilta. Mulla on ollut juurikin tuollainen -94 mallinen DR800 ja jokusen vuoden vanhempi DR750 eli isojen tohtoreiden ääniä on tullut kuunneltua.
Itsellä 750 '89 ja hieman myös häiritsee melko selvästi erottuva "nakutus", joka kuuluu parhaiten koneen oikealta puolelta ja tuntuisi tulevan kannesta/venttiilikoneistosta. Välykset ovat kuitenkin kohdallaan, joten niistä ei pitäisi olla kysymys.
Kiinnostaisi kuunnella muita vastaavia yksilöitä, mutta täälä keski-suomessa olen hieman kaukana teistä etelän miehistä. En tiedä sitten kuinka paljon esim. videokamera noita ääniä muuttaisi...
Kiinnostaisi kuunnella muita vastaavia yksilöitä, mutta täälä keski-suomessa olen hieman kaukana teistä etelän miehistä. En tiedä sitten kuinka paljon esim. videokamera noita ääniä muuttaisi...
---
Henkka
DR 750
Henkka
DR 750
Mulla oli tuossa jossain 40 000-60000 km mittarilukemassa kanssa semmoista voimistuvaa naputusta ja se poistui kun uusittiin keinuvivut ja nokka. Olivat ihan loppu. Samalla porattiin sylinteri ja uusittiin mäntä. Tuossa 90000km tietämillä tuli sitten sellaista matalampaa mekaanista ääntä 4500-5500 rpm. Kuulosti sen verran eurooppalaiselta, että rupesin aukomaan, kun on epäilys että alakerrassa joku osa kulunut. Ajattelin vaihtaa kaikki laakerit ja tasapainotusakseleiden ketjun ja pari vaihderatasta. Ventiilikoneisto, pytty ja mäntä olivat vielä kuin uusia, eikä niiden noilla kilsoilla rempan jälkeen päisikään kulua.
Jos sen äänen kanssa pystyy syksyn elämään niin kansi auki talvella. Ainakin nämä vanhat bigit voi olla aika paljon ajettuja...
-aapo
Jos sen äänen kanssa pystyy syksyn elämään niin kansi auki talvella. Ainakin nämä vanhat bigit voi olla aika paljon ajettuja...
-aapo
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Kyllä.aapo kirjoitti: Ainakin nämä vanhat bigit voi olla aika paljon ajettuja...
-aapo
Sen mun kasisatasen ostin saksasta ja siinä oli mittarissa tuolloin vajaa 35tkm mikä saatttoi hyvinkin pitää paikkansa mopon kunnosta päätellen.
Ajettuani pari tonnia siitä hajosi se mittarivaijerin pyörittäjä kuten edellisestäkin tohtorista ja kun sigma oli käytössä niin en sitä pyörittäjää vaihtanut uuteen kun se olisi tainnut maksaa useamman kympin ja arvatenkin taas hajonnut. Sitä konstruktiota kun ei mitä ilmeisemmin ole tehty kestämään.
Ajelin mopolla joitain kymmeniä tuhansia ja ennen myyntiä fiksasin sen pyörittäjän kuntoon ja ilmoitin ostajalle että mittarista puuttuvat kilsat. (En enää muista tarkkoja määriä mitä sillä on ajettu.)
Parisen vuotta sen jälkeen kun olin moponi myynyt se näkyi olleen jälleen myynnissä ja ilmoituksen mittarilukemana taisi olla 40tkm eli parisen tonnia enemmän mihin se mittari oli mun ajoilla ennättänyt pyörähtää ennen sen pyörittäjän hajoamista.
Toivottavasti se myyjä on sitten kiltisti kertonut paljonko sillä mopolla on oikeasti ajettu, ettei kukaan mennyt ostamaan arvatenkin reilusti yli 100tkm ajettua mopoa 40tkm ajettuna.
Ostaessani DR750:n sillä oli ikää 13 vuotta ja mittarissa 76tkm mikä olisi vajaa 6tkm kesää kohden. Pyörä ei todellaaan ollut enään mikään uuden nahkea kuten se ei noillakaan kilsoilla pitäisi enään olla. En tiedä sitten oliko siinä kaikki kilsat vai ei. Mä ajelin sillä yhden kesän (noin 20tkm) ja siihen mopoo jäi kutakuinkin kaikki kilsat mittariin. Pyörittäjävioista johtuen siitä jäi uupumaan korkeintaan satoja kilsoja.
Muutaman vuoden kuluttua samainen yksilö päätyi yhdelle meidän kylän huimapäälle ja tuolloin mittarissa oli muistaakseni 60tkm. Eli joko sillä oli ajettu vähintään se 160tkm tai sitten joku myyntimies oli pyörähtämisen jälkeen ruuvannut mittarin esim 15tkm -> 60tkm lukemaan, jottei mahdollinen ostaja arvaisi heti mittarin pyörähtäneen. Todennäköisemmmin kuitenkin se oli oikeasti pyörähtänyt ja kutakuinkin kaikki kilsat oli mittarissa. Sitä en sitten tiedä oliko sillä 13 vuotiaalla ajettu vain se vajaa 6tkm vuodessa vai oliko se jo kerran pyörähtänyt silloin kuin mä sen ostin. Jos olisi pyörähtänyt niin silloin kesää kohden sillä olisi ajettu 13,5tkm mikä ei sekään aivan hirmuinen lukema ole suomimopolle.
Vaan eipä siinä DR750:ssä ollut mulla mitään koneen kulumisesta johtuvia vikoja ja hienosti se pelasi vielä mun kaverinkin omistuksessa eli sen suhteen aivan sama oliko sillä oikeasti ajettu 60 vai 260tkm.
Joo, tyhjäkäynnillä se munkin "nakutus" parhaiten kuuluu. Kierroksia kun lisää niin ääni selvästi tihenee, mutta sitten ei enää erotakaan kun alkaa pakoäänet painaan päälle.
Kilometrejä on nyt n. 58tkm.
Koneeseen on tehty laakeri remontti n. 50tkm kohdalla, jolloin vaihdettiin ainakin toinen keinu ja osa venttiileistä. Samalla myös hiottiin nokkaa ja äänenvaimennin vaihtui Laserin tuotteeseen.
Kyseinen remontti tehtiin edellisen omistajan aikana ja ko. "nakutuskin" ilmaantui samaan aikaan. Saattaa siis johtua myös tuosta nokan hionnasta.
Kuukausi (100km) sitten korkkasi jakoketjun kiristin -> jako sekaisin -> venttiilivarret väärään
Uusittiin venttiilit, jako- ja tasapainoketju, kiristäjä ja laahain. Venttiilikoneistossa ei mitään erikoista nakutuksen aiheuttajaa sattunut silmään, mutta samainen ääni on ja pysyy myös tämän remontin jälkeen.
Täytyy kai vaan ajaa ja kuulostella...
Kilometrejä on nyt n. 58tkm.
Koneeseen on tehty laakeri remontti n. 50tkm kohdalla, jolloin vaihdettiin ainakin toinen keinu ja osa venttiileistä. Samalla myös hiottiin nokkaa ja äänenvaimennin vaihtui Laserin tuotteeseen.
Kyseinen remontti tehtiin edellisen omistajan aikana ja ko. "nakutuskin" ilmaantui samaan aikaan. Saattaa siis johtua myös tuosta nokan hionnasta.
Kuukausi (100km) sitten korkkasi jakoketjun kiristin -> jako sekaisin -> venttiilivarret väärään
Uusittiin venttiilit, jako- ja tasapainoketju, kiristäjä ja laahain. Venttiilikoneistossa ei mitään erikoista nakutuksen aiheuttajaa sattunut silmään, mutta samainen ääni on ja pysyy myös tämän remontin jälkeen.
Täytyy kai vaan ajaa ja kuulostella...
---
Henkka
DR 750
Henkka
DR 750
Mulla on ollut motti auki pariinkin otteeseen kahden vuoden aikana. Ekalla kerralla myös lohko. Kaikki laakerit vaihdettiin ym. kuluvat osat lukuun ottamatta vaihteiston rattaita ja siirtäjiä. Tänä keväänä sitten auki oli pelkästään sylinteri, kun vaihdettiin 108 mm mäntä.
Kolinaa on jonkin verran kun kierrokset löysätään ja annetaan tippua vapaasti pintakaasulle tai tyhjäkäynnille. Joskus ne ovat huolestuttaneet vähän, mutta kun tarkisteluista huolimatta ei vikaa löydy, niin arvelen kolinan aiheuttajaksi joko männän tai sitten nokka-akselin, joka on hiomalla tehty viriviri malli. Välykset ovat ok ja keinutkin uudet.
Saattaa olla että jokin mekaaninen ääni voimistuu alumiinista tehdyn pohjapanssarin vuoksi (kaikuu enemmän kuin orkkis) ja meteli kuulostaa korvaan näin ollen vahvemmin. Tuo pohjapanssari kun on paikkapaikoin niin liki lohkoa, että saattaa osuakin siihen resonanssien ollessa voimakkaita.
Kolinaa on jonkin verran kun kierrokset löysätään ja annetaan tippua vapaasti pintakaasulle tai tyhjäkäynnille. Joskus ne ovat huolestuttaneet vähän, mutta kun tarkisteluista huolimatta ei vikaa löydy, niin arvelen kolinan aiheuttajaksi joko männän tai sitten nokka-akselin, joka on hiomalla tehty viriviri malli. Välykset ovat ok ja keinutkin uudet.
Saattaa olla että jokin mekaaninen ääni voimistuu alumiinista tehdyn pohjapanssarin vuoksi (kaikuu enemmän kuin orkkis) ja meteli kuulostaa korvaan näin ollen vahvemmin. Tuo pohjapanssari kun on paikkapaikoin niin liki lohkoa, että saattaa osuakin siihen resonanssien ollessa voimakkaita.