7-Teneren ABS-ongelman ratkomista

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Ilmari
Pyörä: T7,CBR600, zxr6

7-Teneren ABS-ongelman ratkomista

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Hops. Tämmönen vaiva mun 700-teneressä. Ja samaa vaivaa maailmalla myös MT-07:ssa.
Eli ABS-toimii kesällä loistavasti, talvella ei niinkään hyvin. Tai siis toimii mutta aina jarruttaessa pumppu pitää ikävän, vajaan parin sekunnin rääkäisyn. Sama rääkäisy kuuluu myös moottorijarru-jarru ja kiihdytyskomboissa mutta vain talvella. ABS sinänsä toimii, eikä herjaa vikavaloja mutta vituttaa tuo ääni, joka on kuin nu***si sorsaa pannuhuoneen oven välissä. Tästä vaivastahan pääsee eroon käyttämällä korvatulppia tai kytkemällä ABS:sät pois mutta silti tuo parkuminen pännii.

ABS-jarrujen sielunelämää, korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.
1. Pumppu on enimmäkseen lepotilassa. Kun jarrutuksen tarve tulee ABS-moodissa, pumppu herää henkiin ja nostaa painetta järjestelmässä. Pumppuyksikössä oleva venttiiliterminaali pitää huolen jarrujen lukkiutumattomuudesta?
2. Moottorijarrussa, varsinkin talvella piikkirenkaitten kitka aiheuttaa renkaiden nopeuseron, joka herättää pumpun hetkeksi henkiin?
3. Pumppuyksikkö on sinänsä tyhmä, jossa on vain DC-moottori ja venttiileitä ja näitä ohjataan älykkäällä ABS ”ECUlla”?

No tällä logiikalla, voiko vika olla sitte muualla kuin tuossa pumpun DC-moottorissa tai itse pumpussa, jossa tapahtuu joku välyksen muuttuminen pakkasella? Mikäli oon oikein ymmärtänyt, tässä pumpun akselin päässä on nokka, joka sitte lutkuttaa kahta(?) mäntää.

Ei muuta kuin mystinen pumppu ennakkoluulottamasti ruuvipenkkiin. Moottorin ”kotelo” on kiinni kahdella torx-ruuvilla ja tiivisteliimalla. Varovaista lämmittelyä ja hellävaraisesti pihdeillä kiinni kotelosta. Tämä hellävaraisuus siksi, että tuo ohut peltikotelo on samalla myös staattori, johon on liimattu kiinni 4 kestomagneettia. Sisällä ei kummempia näkynyt. Puhdas DC-kone jossa peräpäässä on pronssinen liukulaakeri. Kiikutin pumpun moottorikoneistamoon missä akseli mitattiin mikrometrillä ja holkki reikätulkilla. Sovite oli ok mutta koneistaja sanoi laakerin olevan kuiva. Laakeriin puserrettiin öljyä ja samalla etummainen kuula(?)laakeri todettiin timmiksi ihan pyörittelemällä. Pumppu kasaan ja kiinni. Uudet jarrunesteet ja huolellinen ilmaus.

Tänään pääsin viimein koeajolla, kun luntakin sattui tulemaan ja pakkasta 11 astetta. Nyt en saanut pumppua rääkymään, vaikka yritin mitä. Saattoiko vika tosiaan olla tuossa kuivassa laakerissa?
Liitteet
20251203_154149_600x450.jpg