DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Valvoja: Moderaattorit
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Tietääkö joku varmaksi, sopiiko DR650:n vuosimallien 1990-1996 kampiakselit ristiin kaikkiin malleihin?
Cmsnl.com:n mukaan 1996 RSE-mallin kampiakseli sopii kaikkiin aiempiin malleihin, joissa sähköstartti.
Ja 1991 RS -mallin kampiakseli sopisi yo. sivun mukaan kaikkiin malleihin, joissa ei ole sähköstarttia.
Mutta onko niissä kampiakseleissa oikeasti eroa?
Tämän shttps://dr650.zenseeker.net/DR650History.htm sivun mukaan muutokset 1990-1996 olivat lähinnä kosmeettisia, eiväkä koskeneet kampiakselia.
eBayssä on SP41-SP42 -akseleita vaikka kuinka EU:ssa, mutta SP43 on hankala löytää. Oma moottori on SP43B, Saksasta tuotu pyörä, ilmeisesti täysitehoinen eikä U-malli. Pohdin uskaltaako ostaa SP42B tai SP41B-mallin kampiakselin tähän PS43B.hen...
Cmsnl.com:n mukaan 1996 RSE-mallin kampiakseli sopii kaikkiin aiempiin malleihin, joissa sähköstartti.
Ja 1991 RS -mallin kampiakseli sopisi yo. sivun mukaan kaikkiin malleihin, joissa ei ole sähköstarttia.
Mutta onko niissä kampiakseleissa oikeasti eroa?
Tämän shttps://dr650.zenseeker.net/DR650History.htm sivun mukaan muutokset 1990-1996 olivat lähinnä kosmeettisia, eiväkä koskeneet kampiakselia.
eBayssä on SP41-SP42 -akseleita vaikka kuinka EU:ssa, mutta SP43 on hankala löytää. Oma moottori on SP43B, Saksasta tuotu pyörä, ilmeisesti täysitehoinen eikä U-malli. Pohdin uskaltaako ostaa SP42B tai SP41B-mallin kampiakselin tähän PS43B.hen...
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Sähköstartillisissa on pidempi kampiakseli, kun tulee se vapaaratas vauhtipyörän taakse. Pituuseroa on pari senttiä.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Pieni päivitys.
Osien ja työkalujen metsästyksen jälkeen mopo kulkee talven jäljiltä taas eteenpäin. Mutta ei pysähdy. Etujarrukahva painuu pohjaan, ikäänkuin olisi ilmaa jarrunesteessä.
Neste vaihdettu, ei auttanut. Jarrumännät myös jumittivat -> irrotettu ja todettu että mäntien pölytiivisteet oli ilmeisesti poistettu tarpeettomina jo ainakin 10 vuotta sitten. Jarrusatulat ja männät putsattu niin hyvin kuin sain, uudet tiivisteet (tällä kertaa kaikki), nesteet sisään, ilmaus alakautta imevällä paineilmatyökalulla sekä jarrukahvasta pumppaamalla. Ei vaikutusta.
Jarruletkujen kiinnikkeet irrotettu ja letku käännelty niin ettei pitäisi jäädä ilmataskuja. Pumpattu paine päälle ja kahva nippusiteellä pohjaan yön yli. Ei vaikutusta. Todettu kuitenkin että yön akana joku uusista tiivisteistä vuosi lattialle. Otettu nippuside pois ja todettu että kun jarrupaine ei ole päällä, niin ainakaan päivän aikana ei vuotanut enää.
Onko jotain kikkavitosta jarrusatulan tiivisteiden urien putsaukseen?
Kokeiltu jarrukliineria, 800 hiomapaperia, pieniä talttaruuvareita, lopputulos alla. Ei meinaa millään puhdistua.

Osien ja työkalujen metsästyksen jälkeen mopo kulkee talven jäljiltä taas eteenpäin. Mutta ei pysähdy. Etujarrukahva painuu pohjaan, ikäänkuin olisi ilmaa jarrunesteessä.
Neste vaihdettu, ei auttanut. Jarrumännät myös jumittivat -> irrotettu ja todettu että mäntien pölytiivisteet oli ilmeisesti poistettu tarpeettomina jo ainakin 10 vuotta sitten. Jarrusatulat ja männät putsattu niin hyvin kuin sain, uudet tiivisteet (tällä kertaa kaikki), nesteet sisään, ilmaus alakautta imevällä paineilmatyökalulla sekä jarrukahvasta pumppaamalla. Ei vaikutusta.
Jarruletkujen kiinnikkeet irrotettu ja letku käännelty niin ettei pitäisi jäädä ilmataskuja. Pumpattu paine päälle ja kahva nippusiteellä pohjaan yön yli. Ei vaikutusta. Todettu kuitenkin että yön akana joku uusista tiivisteistä vuosi lattialle. Otettu nippuside pois ja todettu että kun jarrupaine ei ole päällä, niin ainakaan päivän aikana ei vuotanut enää.
Onko jotain kikkavitosta jarrusatulan tiivisteiden urien putsaukseen?
Kokeiltu jarrukliineria, 800 hiomapaperia, pieniä talttaruuvareita, lopputulos alla. Ei meinaa millään puhdistua.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Tuosta jarrusatulan urien putsauksesta, messinkiset harjalaikat on olleet alumiinin putsaukseen päteviä. esim motonetin 78-1223 tai vastaava. Noilla on saanut hapettumat lähtemään mutta alumiini on varovasti tehdessä säilynyt.
Jarrujen ilmauksessa on auttanut kun lopuksi on satulan ja palojen ollessa paikoillaan pari kertaa vetänyt vinkalla jarrusatulan männät ihan sisälle ja pumpannut kahvalla takaisin.
Jarrujen ilmauksessa on auttanut kun lopuksi on satulan ja palojen ollessa paikoillaan pari kertaa vetänyt vinkalla jarrusatulan männät ihan sisälle ja pumpannut kahvalla takaisin.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Ultraäänipesurit on nykyään halpoja, niilläkin hyvä pestä satulat.
https://youtu.be/Vh9vpVejl1E?feature=shared&t=85
Tuolla konstilla sain Transalpin jarrut ilmattua, muuten ei onnistunut millään.
https://youtu.be/Vh9vpVejl1E?feature=shared&t=85
Tuolla konstilla sain Transalpin jarrut ilmattua, muuten ei onnistunut millään.
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Kiitos vinkeistä! Dremelin messinkiharjalla jarrusatulat puhdistuivat helposti! Ja jarrutkin sain ilmattua.
Nyt eturengas lukkiutuu jos juoksemalla työntää ja vetää kahvan pohjaan. Ei lukkiudu ajaessa, mikä johtunee 30 v vanhoista kumisista jarruletkuista - kun pitää letkua kädessä ja painaa jarrua niin tuntee kuinka letku paisuu. 20v vanhan katupyörän letkut eivät tunnu kädessä jarrua painaessa yhtään. Eli siinä varmaan vika. Pitää hommata joskus uudet letkut.
Iso kiitos kaikille kysymyksiini vastanneille!! Ilman teidän apuanne alkuperäinen vika olisi jäänyt löytymättä ja projekti olisi todennäköisesti jäänyt kesken. Upeaa että jaksoitte auttaa aloittelijaa! Paljon on opittu tämänkin pyörän kanssa, mutta ehkä kohta pääsen kurapyöräharrastuksessa siirtymään harrastusvaiheesta vihdoin kurapyöräilyvaiheeseen
Nyt eturengas lukkiutuu jos juoksemalla työntää ja vetää kahvan pohjaan. Ei lukkiudu ajaessa, mikä johtunee 30 v vanhoista kumisista jarruletkuista - kun pitää letkua kädessä ja painaa jarrua niin tuntee kuinka letku paisuu. 20v vanhan katupyörän letkut eivät tunnu kädessä jarrua painaessa yhtään. Eli siinä varmaan vika. Pitää hommata joskus uudet letkut.
Iso kiitos kaikille kysymyksiini vastanneille!! Ilman teidän apuanne alkuperäinen vika olisi jäänyt löytymättä ja projekti olisi todennäköisesti jäänyt kesken. Upeaa että jaksoitte auttaa aloittelijaa! Paljon on opittu tämänkin pyörän kanssa, mutta ehkä kohta pääsen kurapyöräharrastuksessa siirtymään harrastusvaiheesta vihdoin kurapyöräilyvaiheeseen

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Useamman pyörän korjausoppaassa mainitaan että jarruletkut pitäisi vaihtaa 4 vuoden välein. Kuinkahan moneen pyörään on vaihdeltu aina ajallaan...
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Usein kuultu väite letkujen tiheästä, huolo-ohjelman mukaisesta vaihtamisesta on se, että liittyy Japanin lainsäädäntöön. Ei kai juuri kukaan ole sitä täällä vanhalla mantereella tehnyt?
- Hsippe
- Viestit: 717
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa
Taitaa tuo 4v vaihtoväli olla kaikkien Japsi-pyörien manuaaleissa ja tullee Japanin katsastusmääräyksistä, monesti sama vaihtoväli on myös polttoaine letkuilla. Euro-pyörien manuaaleissa en ole yhtä tiukkaa kantaa havainnut, yleensä vain tarkastus ja vaihto tarvittaessa, joissain suositellaan vaihtoa esim 10v välein.
Mutta kyllä se 30v vanha pullistelva jarruletku kannattaa vaihtaa pikimiten ja laittaa tilalle hyvälaatuinen teräspunosletku joita saa valmiina tarvikkeena ja/tai mittojen mukaan monestakin putkasta.
Esim Porvoon mittaletku:
https://mittaletku.fi/moottoripyoran-ja ... 7YZpjbu5w3
Mutta kyllä se 30v vanha pullistelva jarruletku kannattaa vaihtaa pikimiten ja laittaa tilalle hyvälaatuinen teräspunosletku joita saa valmiina tarvikkeena ja/tai mittojen mukaan monestakin putkasta.
Esim Porvoon mittaletku:
https://mittaletku.fi/moottoripyoran-ja ... 7YZpjbu5w3