Iskarin lyhentäminen

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pallisti
Viestit: 125
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Oletetaan tilanne, että olisi tarve saada avattavaksi ja huollettavaksi tehdystä takapampusta pari senttiä lyhyempi. Ilmeisesti tähän riittää ihan sopivan paksuinen shimmi iskarin sisällä. Ainakin pari seikkaa on epäselviä:

1. Mihin väliin spacer asennetaan vai onko tässä useampia vaihtoehtoja?
2. Onko spacerin rakenteelle mimmoisia vaatimuksia? Näyttää olevan tarjolla tommosia ilmeisesti shimmipakan päälle tulevia läpeensä rei'itettyjä malleja, mutta jotenkin tekisi mieli tehdä sovitteesta just iskarin sisähalkaisijan kokoinen ja jemmata se iskarin pohjalle.
3. Jousikin puristuu enemmän, eli pitäisi ottaa esijännitystä pois tai vaihtaa lyhyempi (ja jäykempi) jousi?
Pallisti
Viestit: 125
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Näitä on ilmeisesti eri mallisia. Nää seal headin ulkopuolelle tulevat katkaistavat https://www.greenlandmx.com/en-int/zeta ... t-46-30-mm ilmeisesti siirtää myös iskarin pohjaamista, joten ei ehkä hyvä. Joten sisäpuolellehan se pitäisi sitten saada. Tai toki helpoin olisi tommonen vastaava missä keskellä vain vähän akselia isompi reikä, jolloin pohjaanlyöntikumilla ois vaste olemassa.

Olisi siis tarjolla edullisesti 395 pitkä iskari, joka olisi ominaisuuksiltaan tarpeisiin oikein sopiva, mutta ei yksinkertaisesti mahdu paikalleen ja pari senttiä pitäisi pituudesta saada pois, olisi tällöin 1,5 senttiä vakiota pidempi ja toisi sopivan korotuksen. Shimmaukset menisi uusiksi joka tapauksessa ja 23mm vakiota lyhyempi oletettavasti passelin jäykkyinen jousikin olisi valmiina.

Helppo tie ois ostaa valmiiksi sopiva, mutta se ei nyt kiinnosta.
Avatar
Hsippe
Viestit: 706
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Eihän toi Zetan holkki pohjaamiseen mitään vaikuta se painaa vaan mittansa verran tiivistepäätä (sealhead) syvemmälle iskarin runkoon ja sitä kautta rajoittaa iskarin max pituutta eli ulosjoustoa.
Ja siis se pohjaanlyöntikumihan vastaa suojakanteen minkä alla toi Zetan holkki ja tiivistepää majailee.
Ton holkin ainoa etu itsesorvattuun on että mäntää ei tarvitse irrotaa männävarresta holkin asenuksen takia. No normi huollossahan se kuitenkin irroitetaan että saa uuden männävarren tiivisteen ja/tai liukuholkin asennettua.

Linkin tuubivideossa irroitetaan tuo suoja alkaen kohdasta 3:10
Sealhead irtoaa kohdasta 6:00 eteenpäin.

https://www.youtube.com/watch?v=B3faPx7 ... =TBTRACING
Viimeksi muokannut Hsippe, To Tammi 09, 2025 11:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pallisti
Viestit: 125
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Hsippe kirjoitti: To Tammi 09, 2025 11:05 pm Eihän toi Zetan holkki pohjaamiseen mitään vaikuta se painaa vaan mittansa verran tiivistepäätä (sealhead) syvemmälle iskarin runkoon ja sitä kautta rajoittaa iskarin max pituutta eli ulosjoustoa.
Ton holkin ainoa etu itsesorvattuun on että mäntää ei tarvitse irrotaa männävarresta holkin asenuksen takia. No normi huollossahan se kuitenkin irroitetaan että saa uuden männävarren tiivisteen ja/tai liukuholkin asennettua.
Eikös pohjaanlyöntikumin vastepinta iskarin päässä siirry spacerin verran sisemmäksi? Akselin ja männän pohjaaminen lie huonompi homma, vai haittaako nekään mitään?
Hsippe kirjoitti: To Tammi 09, 2025 11:05 pmJa siis se pohjaanlyöntikumihan vastaa suojakanteen minkä alla toi Zetan holkki ja tiivistepää majailee.
Aivan, kriittinen osa unohtui kokonaan. No ni, tämähän on sitten selvä peli siltä osin.

Pari senttiä on toki tuossakin iskarissa 20 % kokonaistilavuudesta, joka on aika paljon. Sisälle laitettavat ei vie öljytilavuutta niin paljon jos ovat fiksun mallisia.
Pallisti
Viestit: 125
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Showa (CRF1000) meni osiksi, nyt pitäisi vielä laittaa kasaan. Linkustomuutosten takia ei onneksi tartte lyhentää kuin sentin verran.

Tossa on seal headin sisäpuolella kumipuskuri ja sen keskellä syvempi monttu:

https://i.ebayimg.com/images/g/SQ0AAOSw ... -l1600.jpg

Puskuri toimii ilmeisesti vaimentimena ja vastaa shimmipakan alimmaisena olevaan paksuun ulkohalkaisijaltaan suurehkoon prikkaan. Optimi olis varmaan tuon prikan vahvistaminen alapuolelta riittävän ulkoa kehältä? Siihen olisi onneksi mahdollista laserhitsata joku holkki kiinni. Just shimmipakan alapuolella on bleedin reiät, joten mitään kovin tiukasti akselia vasten olevaa tuohon ei taida uskaltaa laittaa. Ohut seal headin monttuun menevä spacer taas taitaa aiheuttaa kolahduksen aina iskarin ulostuessa?

Kappas, tommonen tekee nyt enemmän järkeä ja tommonenhan siihen pitää sitten teettää https://en.professorsuspension.fi/produ ... howa--45mm
Liitteet
IMG_5595.jpeg
skuikka
Viestit: 2256
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Stark
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Juu. Tuon tyypiset on WP:nkin tekeleissä kun 950/990 Adveissa on matalammissa malleissa jonkun 15mm lyhyempi iskari kuin korkeissa.
Pallisti
Viestit: 125
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

skuikka kirjoitti: Ma Helmi 03, 2025 6:58 pm Juu. Tuon tyypiset on WP:nkin tekeleissä kun 950/990 Adveissa on matalammissa malleissa jonkun 15mm lyhyempi iskari kuin korkeissa.
Jaahas, eli noinkin raju lyhennys on ihan tehtaaltakin toimiva, hyvä tietää. Toki riippuu iskarista, mutta eipä tossa öljytilavuus montaa millilitraa pienene.

Taidan mennä halvinta ja helpointa kautta, eli DIN 7349 aluslevy 17x40x6 mm tuplana laserhitsattuna orkkisprikkaan. Galvanoinnit kun hioo pois niin eipä tolle juuri liikaa paksuutta jää.
skuikka
Viestit: 2256
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Stark
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eihän se pienene kuin sen holkin verran. En ole tarkkaan mitannut mutta puolen litran pullosta taitaa ehkä desi jäädä yli kun em keppiin öljyt laittaa niin aika marginaalinen se tilavuuden muutos on.
Hitsaamista en vastusta mutta tee huolella. Iskarin osat saa kiitettävän paljon väsyttävää rasitusta osakseen. Jos jää saumaan epätasainen jännitys, se luultavasti hakkautuu murti kun tarpeeksi monta kerta tönitään.
Pallisti
Viestit: 125
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Iskarin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Vedettiin hopeajuotteella, laserilla vaan heftiin. Hyvin tuntuisi asiansa ajavan. Prikat piti ostaa, 4,5€ pussista meni puolet eli kaksi.

Kiitokset vinkeistä vinkeistä!
Vastaa Viestiin